Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

15 hours ago, Jongensdroom said:

Gisteren was ik met mijn luidsprekers bij Millon. Daar klonk alles veel kleiner dan bij mij. En er was veel minder laag. 

Ik houd de mogelijkheid open, dat de "Maggies" het wel eens verrassend goed zouden kunnen doen. Een unieke ervaring met nogmaals dank aan Onno.

Logischerwijs zijn ze "sneller" dan mij luidsprekers. Ik verwacht, dat de klankkleur van de verschillende instrumenten dichtbij komt. Als de contrabas 40Hz goed doorkomt zou ik wel eens koopman kunnen zijn.

Pas op !! Ik waarschuw je voor je eigen valkuil die je creëert. Het hebben van een verwachting.

Het is makkelijker om onbevangen te gaan luisteren en de Maggies te beoordelen op hun eigen kunsten en klankeigenschappen. Dus niet alleen beoordelen op een bepaalde toon van een instrument. 

Ik neem aan dat je je eigen Millon ook niet zo hebt beoordeelt en daarom hebt aangeschaft.

Ook zal je rekening mee moeten houden dat de Maggies al een jaar stil hebben gestaan en dus tijd nodig hebben voor ze los zijn en tot vol klankdom zijn gekomen.

1 hour ago, audiofreak said:

Pas op !! Ik waarschuw je voor je eigen valkuil die je creëert. Het hebben van een verwachting.

Het is makkelijker om onbevangen te gaan luisteren en de Maggies te beoordelen op hun eigen kunsten en klankeigenschappen. Dus niet alleen beoordelen op een bepaalde toon van een instrument. 

Ik neem aan dat je je eigen Millon ook niet zo hebt beoordeelt en daarom hebt aangeschaft.

Ook zal je rekening mee moeten houden dat de Maggies al een jaar stil hebben gestaan en dus tijd nodig hebben voor ze los zijn en tot vol klankdom zijn gekomen.

Bedankt voor de waarschuwingen en tips. Uiteraard zal ik de bevindingen hier posten.

19 minutes ago, kappa7 said:

Nope dat is hem niet.

Joppe zit op zelfbouwaudio en bouwt geweldige dingen.

https://www.youtube.com/channel/UCeBox1lGM29f72KL2KrDm7A?view_as=subscriber

Met de laptop op schoot en de Sennheiser op 't hoofd, klinkt wat Joppe bouwt als een klok. Interessant.

Een tweede luisterruimte?

Is er al een vaccin tegen hiefiedeletie?

Een extra luisterruimte op zolder is zo'n slecht idee nog niet. Ik zit er vaak aan modelbouwvliegtuigen te sleutelen.

Zo komt er automatisch een plekje voor de speakers van Onno.

Ik zou op zolder digitaal af kunnen spelen en op mijn kamer analoog. 

In dat geval moet er wel een tweede versterker bij komen. Zou ik tweedehands daarin kunnen slagen?

1 hour ago, Jongensdroom said:

Een tweede luisterruimte?

Is er al een vaccin tegen hiefiedeletie?

Een extra luisterruimte op zolder is zo'n slecht idee nog niet. Ik zit er vaak aan modelbouwvliegtuigen te sleutelen.

Zo komt er automatisch een plekje voor de speakers van Onno.

Ik zou op zolder digitaal af kunnen spelen en op mijn kamer analoog. 

In dat geval moet er wel een tweede versterker bij komen. Zou ik tweedehands daarin kunnen slagen?

Ik heb nog een TeleWatt buizenversterker te koop. Een beetje opknappen en klaar. 2x12W...

2 hours ago, Hans van Liempd said:

De Analysis stonden in Veldhoven.

Die uit de link van HansP zijn inderdaad andere.

Die uit februari (AVMN) waren ook in Veldhoven bij de kamer van minidsp en de Pirate logic.

Ik heb er zo eentje, dus wie daar meer info over wil of zelf eens wil komen kijken en luisteren, stuur me maar een berichtje.

Het afgelopen weekend heb ik mij proberen te verdiepen in de wereld die "planar" heet.

Zo vond ik een interview op YouTube met een van de topmannen van Magnepan;

1  Magnepan heeft een paneel subwoofer ontwikkeld, die je zo niet mag noemen, want hij speelt hoger door.

2  Een DSP lost de tijd-problemen op tussen panelen en "gewone" subwoofers.

3  De LRS+ heeft alle eigenschappen in mid en hoog als zijn grotere broers (vanaf de 3.7), maar er moet een subwoofer bij.

Mijn visie;

1  De grote jongens geven voor mij voldoende laag, maar vragen om een dure/zware versterker. Die komt er dus nog bij. En ....... wie wil, kan en mag twee extra deuren in zijn kamer. Misschien heten ze daarom wel Mag-napan?

2  De kleine jongetjes klinken prima in mid en hoog, maar er moet een subwoofer bij. Nadeel: tijdverschillen en klankverschillen.

Hiermee zitten we duidelijk op een bekende redenatie van wijlen Johan Cruyf.

We gaan verder op YouTube;

Joppe Peelen heeft diverse filmpjes waarop te zien is wat hij allemaal in elkaar flanst met panelen, zware amps, subwoofers en dsp.

Ik beluister die opnames via de laptop en een goede Sennheiser hoofdtelefoon. Wat ik waarneem is dat hij verdraaid goede spullen bouwt.

Dag Joppe, ik mag deze week een Magnepan 0.5 lenen. Wat kan ik verwachten?

Een 0.5 kan prima afhankelijk van het luisterniveau. Tevens bepaalt de ruimte veel. De vraag is ook of de buizen blokken het fijn vinden. Misschien heb je meer laag nodig!?

Fimpjes van Joppe op YouTube;

Hij laat een luidspreker horen met een kleine gepoorte sub van Dayton en zelfgebouwde kleine planars voor mid en hoog. Je zou het zo willen hebben.

Voor zover bekend gebruikt hij steeds DSP als crossover en vrij dure Hypex Ncore 400 (6 kanaals) versterkers. Deze laatsten zouden ook in dure merken van versterkers zitten.

Ik sterk de indruk dat de aanpak van Joppe lijkt op die van Daudio!? Maar daartoe ontbreekt mij de technische kennis.

Wat weten jullie ervan? Wat vinden jullie ervan? Wat is wijsheid? Al mijn huidige apparatuur in de kliko?

Op de VAD speelde Tan Audio altijd met de Magnepan 3.6 en daarop de Array M1 eindversterkers. Die werden dan wél vol open gedraaid. Bij 4 Ohm is dat 100 W per kanaal, aan 8 Ohm 60W. In een kleine luisterkamer, maar ik vond dat hij te hard speelde.

Gydotron speelt met Magnepan 20 en op het laag Mola Mola en voor het hoog-mid gebruikte hij toen de Array M1 blokken. Toen ik er was met 4 Mola Mola eindblokken. Ik vond dat hij te hard speelde. De Array's haalden dat nét niet vertelde hij.

Kappa7 speelt nu met AudioNec versterkers. Ook al omdat hij vermogen de de 1.5 te kort kwam.

Conclusie... op jouw buizenversterkers zal het wél spelen, maar gaat het voor je hard genoeg?

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Op de VAD speelde Tan Audio altijd met de Magnepan 3.6 en daarop de Array M1 eindversterkers. Die werden dan wél vol open gedraaid. Bij 4 Ohm is dat 100 W per kanaal, aan 8 Ohm 60W. In een kleine luisterkamer, maar ik vond dat hij te hard speelde.

Gydotron speelt met Magnepan 20 en op het laag Mola Mola en voor het hoog-mid gebruikte hij toen de Array M1 blokken. Toen ik er was met 4 Mola Mola eindblokken. Ik vond dat hij te hard speelde. De Array's haalden dat nét niet vertelde hij.

Kappa7 speelt nu met AudioNec versterkers. Ook al omdat hij vermogen de de 1.5 te kort kwam.

Conclusie... op jouw buizenversterkers zal het wél spelen, maar gaat het voor je hard genoeg?

Goed dat je dat nog allemaal weet Hans.  Dus 2x100Watt/4ohm kan net op de grote Magnepan's. Ik had meen ik de 3.3 in huis op de Musical Fidelity A100X. Deze leverde 2x50W/8ohm, maar bij 4ohm ik dacht nog maar de helft. Die combinatie klonk nergens naar.

2x350 Watt op de 1.5  Dat is me nog al wat. Ik ben benieuwd wat er op de 0.5 moet. Nog een paar dagen lekker gissen.

Aan de andere kant was KT ook niet helemaal achterlijk. Weet iemand wat KT er op had staan?

Erg spannend allemaal, gaat er een jongensdroom uitkomen?

Edited by Jongensdroom

Dit is merkwaardig;

Tube amps are often perceived as being louder than solid state amps and this is because they actually are. A low wattage tube amp, of say 10 or 15 watts, will actually sound as loud or louder than a solid state amp of 50 watts or more.

Edited by Beheer
Lettergrootte

8 hours ago, Jongensdroom said:

Dit is merkwaardig;

Dat is jaren terug uitgezocht door o.a. Peter van Willenswaard  https://tubejack.nl/2020/05/12/zelfbouw-high-end-buizen-versterker-vanderveen-trans-se-10/ Links staan onder aan de pagina 

Ook met een veel simpeler buizen versterker Met 2x 3 watt blaas ik de ramen er net niet uit. Het kan snoeihard. Hier staan hoog rendement luidsprekers 92dB/1watt die zeer makkelijk aan te sturen zijn zonder enge impedantie verlopen of andere narigheid.

Zo'n buizen versterkertje  is niet geschikt voor Magnepan's. Daar zou ik zelf, zoiets voor nemen.

https://www.schiit.com/products/tyr  Of een paar Array mono blokken. 

tyr-black-main-1920.jpg

Edited by Tubejack

4 minutes ago, audiofreak said:

Sander/KT88 had een geïntegreerde versterker, de Sony TA-FA 30 ES.

Deze was wel enigzins aangepast met betere elco's op bepaalde plaatsen (o.a. de voeding). 

Dat is goed om alvast te weten. 2x 80Watt bij 8ohm. Zal wel 2x160W bij 4Ohm zijn. 

44 minutes ago, Jongensdroom said:

Dat is goed om alvast te weten. 2x 80Watt bij 8ohm. Zal wel 2x160W bij 4Ohm zijn. 

Dit is een Mosfet versterker. Sommige vinden lage impedanties een minder fijne belasting en geven geen dubbel vermogen of zelfs minder bij lagere impedanties dan 8Ω. De Sony TA-FA 30 ES doet toch nog 120watt bij 4Ω 

2 hours ago, Jongensdroom said:

Mooi voor jou, Wil. In mijn optiek zegt het niets. Ik heb de combi gehoord bij Sander een keer thuis. En ik heb de combi ook hier gehoord toen het hier naar toe kwam voordat zijn spullen in de verkoop gingen. Het klonk zeker niet verkeerd en had genoeg reserve. Maar ik ben geen echte vliezenman en vind het al vrij gauw saai (minder dynamisch) in het klankbeeld. Ik heb ooit 2x Magnepan gehoord waarvan ik zoiets had van.....Ja, daar zou ik mee kunnen leven. Dat was het grote systeem van Magnepan en die Gydotron een keer gereviseerd heeft en op 1 van zijn shows heeft gedemonsteerd. De andere keer was hetzelfde systeem bij Sander thuis (ik dacht in 2006/2007). Waar je ook liep toen het was echt overal en totaal los van elkaar. Dat vond ik toen heel indrukwekkend. 
En ik heb bij Thingman zijn Apogee in 2 verschillende setup's in verschillende luisterplekken gehoord en beiden keren was ook indrukwekkend en is mij altijd bijgebleven. 

Helaas heb ik de Magnepans niet aangesloten hier om het een beetje weer los te krijgen. Het was wel de bedoeling geweest. Helaas , want het is het gebroken sleutelbeen die daar een stokje voor stak. Ik mag gewoon echt de eerste 6 weken niets doen. Vanochtend is mij wederom duidelijk gemaakt door de assistent van de behandelend chirurg dat ik echt niets mag tillen, nadat ik vanochtend telefonisch contact had.