Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Zeer goed-, maar onbegrijpelijk nieuws;

Vanochtend de andere Magnepan luidspreker aangesloten. De volume van de versterker op 13.00 uur gezet.

Wat schetst mijn verbazing: het klinkt zeer goed en luid genoeg. En.... voldoende laag. Hoe kan dat allemaal? Voor mij een raadsel.

Manu Katche' - Meighbourhood - ECM

Zeer verfijnde bekkens . Mooie ingetogen trompet. Duidelijke sax. Piano blijft een moeilijk op te nemen instrument. Genoeg bas en vooral duidelijk.

Diana Krall - Live in Paris - Verve

Je kunt bijna horen wat ze gegeten heeft. Haar ademhaling had ik nog nooit gehoord. Zeer duidelijk en groot zonder enige scherpte. Bij een nummer slaakt ze een zucht( niet eerder kunnen waarnemen). In het orkest blijkt ineens een klarinet te zitten, oow!? Bas mooi strak en voldoende aanwezig. Geluiden uit het publiek zijn voor het eerst te horen. Dat die mensen hun bek niet kunnen houden. Kom je nou voor de muziek of om te lullen. (hetzelfde geldt voor luistershows, ga toch buiten staan mensen!)

Madeline Bell - Blessed with your love - STS

De volgende keer van de lage tonen afblijven Frits, het verpest de hele verdere plaat. Stem en instrumenten zeer goed te horen.

Ik weet niet wat Sander heeft verbeterd aan deze speakers, maar ze klinken zeer goed.

Wat een zwaardere versterker doet wil ik graag weten. Ook wat een Magnepan 1-series doet. Maar dit is al een mooie vooruitgang .

5 minutes ago, Jongensdroom said:

Vanochtend de andere Magnepan luidspreker aangesloten. De volume van de versterker op 13.00 uur gezet.

Wat schetst mijn verbazing: het klinkt zeer goed en luid genoeg. En.... voldoende laag. Hoe kan dat allemaal? Voor mij een raadsel.

Manu Katche' - Meighbourhood - ECM

Zeer verfijnde bekkens . Mooie ingetogen trompet. Duidelijke sax. Piano blijft een moeilijk op te nemen instrument. Genoeg bas en vooral duidelijk.

Diana Krall - Live in Paris - Verve

Je kunt bijna horen wat ze gegeten heeft. Haar ademhaling had ik nog nooit gehoord. Zeer duidelijk en groot zonder enige scherpte. Bij een nummer slaakt ze een zucht( niet eerder kunnen waarnemen). In het orkest blijkt ineens een klarinet te zitten, oow!? Bas mooi strak en voldoende aanwezig. Geluiden uit het publiek zijn voor het eerst te horen. Dat die mensen hun bek niet kunnen houden. Kom je nou voor de muziek of om te lullen. (hetzelfde geldt voor luistershows, ga toch buiten staan mensen!)

Madeline Bell - Blessed with your love - STS

De volgende keer van de lage tonen afblijven Frits, het verpest de hele verdere plaat. Stem en instrumenten zeer goed te horen.

Ik weet niet wat Sander heeft verbeterd aan deze speakers, maar ze klinken zeer goed.

Wat een zwaardere versterker doet wil ik graag weten. Ook wat een Magnepan 1-series doet. Maar dit is al een mooie vooruitgang .

Inspelen. Acclematiseren. whatever. Het verbaasd mij niet dat het nu beter klinkt. Anderhalf jaar stilgestaan en dan heeft het even tijd nodig om tot wasdom te komen. 

Sander heeft ze alleen gereviseerd naar mijn weten. Ik weet wel, Sander kennende, dat hij een eigen saus (Myfi) had en zijn eigen apparatuur altijd op oirde had of eerst op orde bracht. Kortom het zijn gewoon goede speakers. ga lekker luisteren  en geef jezelf ruimschoots de tijd. 

56 minutes ago, Jongensdroom said:

Het is zelfs mogelijk dat je geen andere versterker nodig hebt. Want buizen versterkers klinken tot 4x zo luid als hun transistor broeders. 

Verder, erg mooi opgenomen muziek. Dat doet ook veel. 

39 minutes ago, Tubejack said:

Het is zelfs mogelijk dat je geen andere versterker nodig hebt. Want buizen versterkers klinken tot 4x zo luid als hun transistor broeders. 

Verder, erg mooi opgenomen muziek. Dat doet ook veel. 

Ik zal je zeggen, ik hoor hier helemaal niets verkeerds aan. Ruud Jonker heeft destijds geholpen bij het kiezen van de amps. Ik heb op gehoor gekozen.

Edited by Jongensdroom

Nou is de volgende vraag, kunnen de versterkers ook een Magnepan 1-series trekken? En ..... waarin zijn die beter?

De 1-series is ongeveer even breed, maar hoger. Breder kan hier haast niet, hoger wel. 

Mijn Millons doen het ook prima, maar deze Magnepans gaan gewoon nog wat verder in detail (zonder scherpte) en laten dus meer horen. Een luidspreker die compleet-anders klinkt, zou ik ook niet willen. Alles, terwijl ik ze zomaar ergens neergekwakt heb. De schroeven van het onderstel moeten ook nog aangedraaid worden. Er zitten nog geen dempers onder.

Er is sprake van een enigszins onverwacht avontuur.

Leuk om te lezen.

Ik had nog niet door dat je eerst met een enkele speaker speelde.

Spelen met 2 speakers geeft natuurlijk ook meer geluidsdruk.

En wel ongeveer 3 dB wat een verdubbeling is in sterkte.

Ik weet niet wat Sander met de speakers gedaan heeft maar zou me verbazen als het filter nog origineel is.

Grote kans dat als je naar een andere set gaat die niet is aangepast het misschien wel eens tegen zou kunnen vallen.

17 minutes ago, kappa7 said:

Leuk om te lezen.

Ik had nog niet door dat je eerst met een enkele speaker speelde.

Spelen met 2 speakers geeft natuurlijk ook meer geluidsdruk.

En wel ongeveer 3 dB wat een verdubbeling is in sterkte.

Ik weet niet wat Sander met de speakers gedaan heeft maar zou me verbazen als het filter nog origineel is.

Grote kans dat als je naar een andere set gaat die niet is aangepast het misschien wel eens tegen zou kunnen vallen.

Inderdaad. Ik denk dan ook, dat ik ze van de familie van Sander overneem.

Just now, Jongensdroom said:

Inderdaad. Ik denk dan ook, dat ik ze van de familie van Sander overneem.

komt in ieder geval alles goed terecht en mooi dat die eindbakken goed uitpakken. Mocht je ooi tin de gelegenheid zijn zou ik er eens een oude levinson eindbak op proberen, deze worden steeds betaalbaarder.

9 minutes ago, SpaceJS said:

komt in ieder geval alles goed terecht en mooi dat die eindbakken goed uitpakken. Mocht je ooi tin de gelegenheid zijn zou ik er eens een oude levinson eindbak op proberen, deze worden steeds betaalbaarder.

Daar werd vroeger veel mee gedemonstreerd shows. Audio Research buizen pre en ML eind. Waren die allemaal klasse A? Welk model zou geschikt zijn?

To match or not to match......that's the question.

De importeur van Magnepan, Rick Paap, nodigde mij uit, om eens langs te komen met mijn versterkers. Mijn bedoeling was om te horen wat een zwaardere eindtrap deed met de wat kleinere Magnepan's zoals de huidige 0.7 en 1.7.  Dus ik de hele boel uit elkaar gehaald en de drie versterkers en 4 zorgvuldig uitgezochte lp's in de auto gezet. Toen ik daar aankwam had het volgens Rick geen zin (of hij had zelf geen zin) om dat te gaan doen. Wat deden we wel?

We gingen naar boven alwaar een set opgesteld stond. Rick draaide cd's die iedereen wel kent van show's en andere demo's. Yuri Honing en die kerel met zijn akoestische gitaar en niet te vergeten de sax in de kerk met orgel (ik kan steeds slechter namen onthouden).

En ik maar zoeken naar die subwoofer. Die bleek er niet te zijn. Het waren ook niet de 1.7's wat ik dacht maar de 0.7's. Heh? Hoe kan dat? Zoveel laag!

En dat was binnen 10 minuten al de zoveelste verkeerd gestelde vraag, volgens Rick dan en er volgden er nog meer. Hij gaf aan instrumenten te kunnen bespelen en dus te weten hoe muziek kan/moet klinken. Had ik moeten zeggen, dat hier twee Conservatorium diploma's hangen en er sprake is van 40 jaar ervaring met akoestische instrumenten? Nee, dat zou ik vroeger wel gedaan hebben. Ik ben heel erg bescheiden geworden. Hoe ouder hoe wijzer misschien?

Los van het hiervoor geschetste gebabbel en gebrabbel: Wat klonk dat goed! Je zou het zo mee naar huis nemen.

Waarom klinkt dit zo goed Rick? Dat kwam door de match, ook met de ruimte, maar vooral door zijn zelf ontwikkelde buizen voorversterker van 9500 euro.

Toen mocht mijn Spectral DMC12 uit de auto gehaald worden. De beste man voorspelde van tevoren al, dat het nergens naar zou gaan klinken. En dat was ook zo.

We gingen naar beneden, even luisteren naar een Master luidspreker. Een electrische gitaar werd luid afgespeeld en ook een drumstel kreeg rake klappen.

Zo moet dat klinken volgens de gastheer. "Nou, ik vind het nogal wat teveel van het goede!" Gelukkig mocht ik dat vinden. Ik zou het bijna vergeten, deze Master's komen op 137.500,00 euro (de komma staat echt goed).

31 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Conclusie?

Dat mijn Spectral voorversterker niet matchte met de eindversterker van Rick Paap.

Roger heeft zojuist uitgelegd hoe dat komt. Iets met bandbreedte. Misschien reageert hij wel!?

Als ik dit heel kort samenvat heb je dus eigenlijk bij dit bezoek niet kunnen uitproberen wat je wilde, omdat de gastheer zijn mening doordreef? Ik geloof dat ik er dan gauw klaar mee zou zijn geweest. Als je daar komt met de intentie om te vergelijken, maar je zit uiteindelijk hoofdzakelijk naar andermans ijdeltuiterij te luisteren dan gaat de lol er gauw af. Of ga ik nu te kort door de bocht?

58 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Maar de eindversterkers niet uitgeprobeerd?

Nee, terwijl ik ze wel bij me had. Waarom weet ik eigenlijk niet. Het was alsof we klaar waren.

Ik weet zeker, dat mijn buizen beter matchen met de Spectral dan de eindversterker van de importeur. Daar klopte gewoonweg iets niet.

2 minutes ago, Duclaasie said:

Als ik dit heel kort samenvat heb je dus eigenlijk bij dit bezoek niet kunnen uitproberen wat je wilde, omdat de gastheer zijn mening doordreef? Ik geloof dat ik er dan gauw klaar mee zou zijn geweest. Als je daar komt met de intentie om te vergelijken, maar je zit uiteindelijk hoofdzakelijk naar andermans ijdeltuiterij te luisteren dan gaat de lol er gauw af. Of ga ik nu te kort door de bocht?

Ik heb het bezoek zo neutraal mogelijk proberen te beschrijven. Ook omdat ik anders hier waarschijnlijk de nodige kritiek ga krijgen. Er is immers genoeg te bedenken, wat er niet goed was aan mijn gedragingen. Op verzoek kan ik wel een paar voorbeelden noemen.

Na 5-10 minuten heb ik even gedacht het pand te verlaten. Alles wat ik zei, was ook verkeerd. Maar ik wilde graag wat beluisteren.

Op een of andere manier werd ik toch meegenomen met de muziek. Ik dacht als de Spectral zo'n bagger is, wat moet er dan van buisjes overblijven.

Achteraf gezien had het resultaat nog wel eens heel anders af kunnen lopen.

De importeur zegt dat zonder zijn merk versterkers, geen enkele Magnepan ooit goed klinken. Oftewel, tikt u even zo'n 30.000 euro af.

Na afloop heb ik meteen 3 mensen gebeld die behoorlijk deskundig zijn: het is allemaal business. Ik was ook al gewaarschuwd mij niet gek te laten maken.

Nou, dat lukt niemand, want ik weet precies wat ik wil horen.

Ik heb Rick nu wel een aantal keer ontmoet maar vind dit niet erg nettles.

Natuurlijk wil hij zijn eigen handel verkopen maar vraag me werkelijk af of dit de juiste manier is.

Had dat ook eigenlijk niet verwacht.

Als je het leuk vind wil ik mijn Audionet AMPII mono blokjes wel eens mee nemen naar je toe zo dat je in je eigen set kan horen wat meer versterker vermogen doet.

Andersom mag ook als je dat leuk vind kunnen we hier mijn maggies beluisteren met jou en mijn versterking.

Je gaat wel heel erg hard Wil. Teveel ineens, als je het mij vraagt, terwijl jij best wel weet hoe het behoort te klinken.
Ik zou eens een paar maandjes op jezelf vertrouwen en op je eigen hardware. Die speakers kun je altijd nog doorverkopen en eventuele vervolgstappen komen dan uit jezelf voort en inderdaad niet uit de mening van iemand die (terecht) probeert mooie apparaten aan jou te verkopen die je wellicht helemaal niet nodig gaat hebben.

53 minutes ago, Jongensdroom said:

Ik heb het bezoek zo neutraal mogelijk proberen te beschrijven. Ook omdat ik anders hier waarschijnlijk de nodige kritiek ga krijgen. Er is immers genoeg te bedenken, wat er niet goed was aan mijn gedragingen. Op verzoek kan ik wel een paar voorbeelden noemen.

Na 5-10 minuten heb ik even gedacht het pand te verlaten. Alles wat ik zei, was ook verkeerd. Maar ik wilde graag wat beluisteren.

Op een of andere manier werd ik toch meegenomen met de muziek. Ik dacht als de Spectral zo'n bagger is, wat moet er dan van buisjes overblijven.

Achteraf gezien had het resultaat nog wel eens heel anders af kunnen lopen.

De importeur zegt dat zonder zijn merk versterkers, geen enkele Magnepan ooit goed klinken. Oftewel, tikt u even zo'n 30.000 euro af.

Na afloop heb ik meteen 3 mensen gebeld die behoorlijk deskundig zijn: het is allemaal business. Ik was ook al gewaarschuwd mij niet gek te laten maken.

Nou, dat lukt niemand, want ik weet precies wat ik wil horen.

ik zou me door zo'n persoon beoorlijk genaaid voelen en daar eigenlijk niets meer te maken mee willen hebben. Naar mijn mening had hij juist jouw versterker combinatie moeten gebruiken en daarna die van hem moeten laten horen. Ook verkoop technisch een betere gang van zaken.

On 10-3-2023 at 13:56, Tubejack said:

52 minutes ago, thingman said:

Je gaat wel heel erg hard Wil. Teveel ineens, als je het mij vraagt, terwijl jij best wel weet hoe het behoort te klinken.
Ik zou eens een paar maandjes op jezelf vertrouwen en op je eigen hardware. Die speakers kun je altijd nog doorverkopen en eventuele vervolgstappen komen dan uit jezelf voort en inderdaad niet uit de mening van iemand die (terecht) probeert mooie apparaten aan jou te verkopen die je wellicht helemaal niet nodig gaat hebben.