Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, kappa7 said:

Ik heb Rick nu wel een aantal keer ontmoet maar vind dit niet erg nettles.

Natuurlijk wil hij zijn eigen handel verkopen maar vraag me werkelijk af of dit de juiste manier is.

Had dat ook eigenlijk niet verwacht.

Als je het leuk vind wil ik mijn Audionet AMPII mono blokjes wel eens mee nemen naar je toe zo dat je in je eigen set kan horen wat meer versterker vermogen doet.

Andersom mag ook als je dat leuk vind kunnen we hier mijn maggies beluisteren met jou en mijn versterking.

Dat is een wel heel fijn aanbod George. Ik wilde sowieso al met je praten over de versterking. Graag kom ik naar je toe, maar het is nog efficienter als we bij mij zouden kunnen proberen. Mijn ruimte is veel kleiner, dan die bij de importeur en is andere apparatuur. De 1.7 stond helemaal vrij opgesteld. Hij weet als geen ander hoe je luidsprekers moet plaatsen. Bij mij is de bewegingsruimte aanzienlijk kleiner. Maar gezien eerdere luidsprekers klinkt de ruimte best goed. De eerste luidsprekers waren Scanspeak monitoren met een 30cm sub van Peerless. Dat laag ging prima. Daarna op zicht een flinke Burmester, ik dacht een B35, met grote woofers aan de zijkanten. Dat ging ook goed in de kamer. Misschien komt het door het grote aflopende plafond!? De borstwering van het huis is 100cm. Nadat ik de Millons had gekocht zijn zowel de gebroeders van Liempt als Ber komen meten en is de huidige a-symetrische opstelling ontstaan.

Er was vandaag nog iets vreemds, wat ik hier wel wil melden. Na de toepassing van mijn Spectral was er een enorme brom in de set van de importeur te horen. 

Er was iets kapot. Zou dat met de grote bandbreedte van de Spectral te maken kunnen hebben? Roger had het over iets dergelijks.

2 hours ago, thingman said:

Je gaat wel heel erg hard Wil. Teveel ineens, als je het mij vraagt, terwijl jij best wel weet hoe het behoort te klinken.
Ik zou eens een paar maandjes op jezelf vertrouwen en op je eigen hardware. Die speakers kun je altijd nog doorverkopen en eventuele vervolgstappen komen dan uit jezelf voort en inderdaad niet uit de mening van iemand die (terecht) probeert mooie apparaten aan jou te verkopen die je wellicht helemaal niet nodig gaat hebben.

Maak je geen zorgen, mijn beste. 

6 minutes ago, Jongensdroom said:

Dat is een wel heel fijn aanbod George. Ik wilde sowieso al met je praten over de versterking. Graag kom ik naar je toe, maar het is nog efficienter als we bij mij zouden kunnen proberen. Mijn ruimte is veel kleiner, dan die bij de importeur en is andere apparatuur. De 1.7 stond helemaal vrij opgesteld. Hij weet als geen ander hoe je luidsprekers moet plaatsen. Bij mij is de bewegingsruimte aanzienlijk kleiner. Maar gezien eerdere luidsprekers klinkt de ruimte best goed. De eerste luidsprekers waren Scanspeak monitoren met een 30cm sub van Peerless. Dat laag ging prima. Daarna op zicht een flinke Burmester, ik dacht een B35, met grote woofers aan de zijkanten. Dat ging ook goed in de kamer. Misschien komt het door het grote aflopende plafond!? De borstwering van het huis is 100cm. Nadat ik de Millons had gekocht zijn zowel de gebroeders van Liempt als Ber komen meten en is de huidige a-symetrische opstelling ontstaan.

Er was vandaag nog iets vreemds, wat ik hier wel wil melden. Na de toepassing van mijn Spectral was er een enorme brom in de set van de importeur te horen. 

Er was iets kapot. Zou dat met de grote bandbreedte van de Spectral te maken kunnen hebben? Roger had het over iets dergelijks.

Lijkt op een mismatch tussen de voor en eind versterking.

Jammer dat je niet ook je eigen eindtrap gebruikt heb.

Misschien het handigste om eens in een weekend af te spreken maar op een avond mag ook. Laat maar via PB weten wat jou het beste uit komt.

1 hour ago, SpaceJS said:

ik zou me door zo'n persoon beoorlijk genaaid voelen en daar eigenlijk niets meer te maken mee willen hebben. Naar mijn mening had hij juist jouw versterker combinatie moeten gebruiken en daarna die van hem moeten laten horen. Ook verkoop technisch een betere gang van zaken.

Dat was ook de telefonische afspraak. 

Ik voel me meer verward dan genaaid. Nu wel goed kunnen horen hoe de 0.7 kan klinken. 

De importeur vind zijn eigen merk Master een stuk beter. Ik heb gezegd het midden en hoog van Magnepan te willen en het laag van de Master.

Waarschijnlijk is hij nu met een decoupeerzaag aan de gang.

On 10-3-2023 at 12:56, Jongensdroom said:

Zeer goed-, maar onbegrijpelijk nieuws;

Vanochtend de andere Magnepan luidspreker aangesloten. De volume van de versterker op 13.00 uur gezet.

Wat schetst mijn verbazing: het klinkt zeer goed en luid genoeg. En.... voldoende laag. Hoe kan dat allemaal? Voor mij een raadsel.

Manu Katche' - Meighbourhood - ECM

Zeer verfijnde bekkens . Mooie ingetogen trompet. Duidelijke sax. Piano blijft een moeilijk op te nemen instrument. Genoeg bas en vooral duidelijk.

Diana Krall - Live in Paris - Verve

Je kunt bijna horen wat ze gegeten heeft. Haar ademhaling had ik nog nooit gehoord. Zeer duidelijk en groot zonder enige scherpte. Bij een nummer slaakt ze een zucht( niet eerder kunnen waarnemen). In het orkest blijkt ineens een klarinet te zitten, oow!? Bas mooi strak en voldoende aanwezig. Geluiden uit het publiek zijn voor het eerst te horen. Dat die mensen hun bek niet kunnen houden. Kom je nou voor de muziek of om te lullen. (hetzelfde geldt voor luistershows, ga toch buiten staan mensen!)

Madeline Bell - Blessed with your love - STS

De volgende keer van de lage tonen afblijven Frits, het verpest de hele verdere plaat. Stem en instrumenten zeer goed te horen.

Ik weet niet wat Sander heeft verbeterd aan deze speakers, maar ze klinken zeer goed.

Wat een zwaardere versterker doet wil ik graag weten. Ook wat een Magnepan 1-series doet. Maar dit is al een mooie vooruitgang .

Ik zal het Fritz melden, maar by the way, had je eerst maar 1 luidspreker aangesloten? Dat zou ik dus nooit doen. Ik zou ook uitkijken met je volume op 13:00 uur, als je een beetje pech hebt zit je versterker al dik in het rood... Maar wel leuk om te lezen hoe mooi dit kan klinken...

9 minutes ago, kappa7 said:

Lijkt op een mismatch tussen de voor en eind versterking.

Jammer dat je niet ook je eigen eindtrap gebruikt heb.

Misschien het handigste om eens in een weekend af te spreken maar op een avond mag ook. Laat maar via PB weten wat jou het beste uit komt.

Zoiets moet het wel zijn. Ik heb in mijn leven al heel wat sets gehoord, maar dit verschil kan haast niet.

Ik heb eens een Audioresearch voor en eind gehad, met versleten en dubieuze buizen. Dat klonk zelfs nog beter.

Morgen stuur ik een pb, maar het advies om even aan het heden te wennen, o.a. plaatsing is zo slecht nog niet.

3 minutes ago, pjotr27 said:

Ik zal het Fritz melden, maar by the way, had je eerst maar 1 luidspreker aangesloten? Dat zou ik dus nooit doen. Ik zou ook uitkijken met je volume op 13:00 uur, als je een beetje pech hebt zit je versterker al dik in het rood... Maar wel leuk om te lezen hoe mooi dit kan klinken...

Peter, zeg maar niks tegen Fritz, dan wordt hij boos.

Met die volumestand heb ik niks vreemds gehoord. Vanochtend op 12.00 gedraaid. Eigenlijk hard genoeg voor mij.

9 minutes ago, thingman said:

Doe ik niet. Tis gewoon m'n visie. Je beschrijving van hoe het bij jou klinkt maakt duidelijk dat je de tijd kunt nemen...

In april maken George en ik een afspraak. Even de boel laten betijen.

11 hours ago, pjotr27 said:

had je eerst maar 1 luidspreker aangesloten? Dat zou ik dus nooit doen.

Waarom niet?

M.i. is het de manier om te horen wat een speaker doet. Als er hele kleine problemen zijn hoor je dat, hoe meer speakers 'tegelijkertijd' hoe meer kleine zaken verhuld worden. Ook voor het beoordelen van afstraalgedrag en ruimtelijkheid een speaker gebruiken. Er moet een bel van geluid om de speaker hangen. Hoe meer het "in de speaker gezogen wordt" hoe minder de speaker.

Ik heb er even een nachtje over geslapen, maar dat was me gisteren het dagje wel.

Uiteraard al weer even zitten googlen over het matchen van voor- en eindversterkers.

Het is en blijft raar, dat nadat mijn Spectral had gespeeld (hoe belabberd ook), de eindversterker van de importeur de geest gaf.

Dat kan haast geen toeval meer zijn. Op een Amerikaans forum spreekt men over verschillen in impedantie en in- en uitgangs spanningen.

Dat klinkt plausibel voor mij als technisch leek. Ook zou het frequentiebereik van een Spectral extreem ver doorlopen, waardoor er narigheid ontstaat. MIT-bekabeling zou dat effect weer teniet doen. Vandaar de beroemde combinatie Spectral voor en eind + MIT (+Avalon).

De helft van de schrijvers zegt dat voor- en eind van hetzelfde merk moeten zijn, om m.n. problemen te voorkomen.

De andere helft zegt, dat twee verschillende merken voor een ideale match kunnen zorgen. Schud maar in mijn petje.

Nog even en ik houd wat er nu aan versterking staat. 

In april komt George naar mij met zijn amps. Dan weet ik alweer iets meer.

1 hour ago, Jongensdroom said:

In april komt George naar mij met zijn amps. Dan weet ik alweer iets meer.

Gaan we doen, misschien wel leuk om te weten is dat de Audio net ook een zelfde grote frequentiebereik heeft als de spectral.

Zou wel eens een mooie combinatie kunnen zijn.

Zojuist een bericht gekregen van iemand die tientallen jaren ervaring heeft, met het combineren van een groot aantal versterkers. Hij schrijft, dat een Spectral vv geen enkele goed gebouwde eindtrap kan slopen.

Dat is een hele geruststelling voor mij.

Ik heb intensief contact met onze eigen George en Roger.

1 hour ago, Jongensdroom said:

Zojuist een bericht gekregen van iemand die tientallen jaren ervaring heeft, met het combineren van een groot aantal versterkers. Hij schrijft, dat een Spectral vv geen enkele goed gebouwde eindtrap kan slopen.

Je kan er niks aan doen Jongensdroom. 

Jouw Spectral heeft : "full DC coupling" mogelijk dat er in Rick's eindtrap, geen ingangscondensator zit die DC tegenhoud. Wel een aandacht punt!, als je met andere eindversterkers gaat testen.

Jammer, dat hij jou, niet de ruimte en tijd heeft geven, om je eigen voor-en-eind versterker aan te sluiten op de Magnepan' s. Dat was dit vast niet gebeurt. ;)

Edited by Tubejack

3 hours ago, Tubejack said:

Jammer, dat hij jou, niet de ruimte en tijd heeft geven, om je eigen voor-en-eind versterker aan te sluiten op de Magnepan' s. Dat was dit vast niet gebeurt. ;)

Hij wist telefonisch al dat ik wilde horen, wat een zwaardere solid state eindtrap zou doen op de wat kleinere magnepans, zoals nu thuis staan.

Maar toen ik er was, moesten de versterkers in de auto blijven staan. Ik moest eerst luisteren of ik wel genoeg ........ had met Magnepan.

Aan de lp's die ik bij me had, is helemaal geen aandacht besteed. Er werd ook niet gevraagd wat voor muziek ik wilde horen. 

Gelukkig heb ik wel kunnen horen, wat de 1.7 doet op een 2x100 Watt eindversterker.

Vanochtend heb ik mijn altijd wijze vrouw verteld, hoe het bezoek precies is verlopen en wat er allemaal gezegd is.

Zij zou al na twee minuten het pand hebben verlaten. Ze zou er ook niets van op het forum zetten, het kan alleen maar een hoop gedoe geven.

Maar ik wilde de sterk gekuiste versie toch graag met iedereen delen.

1 minute ago, Tubejack said:

Vergeten te vragen, wat doet het? 

Het klonk uitstekend Jack.

Wel stonden ze vrijer in de ruimte dan bij mij mogelijk is. En stonden waarschijnlijk op de beste plaatsen.

Het hoog is fabelachtig dankzij dunnere folie. Deze gaan ook tot 40Hz. 

Als het met de eigen versterkers, of een sterkere eindtrap iets minder klinkt, lijkt het me nog meer dan genoeg.

Maar heel erg goedkoop zijn ze ook niet meer.

Een tussenstap zou nog de 1.6 (nog wat) kunnen zijn. Die later (als ik nog leef) vervangen door de 1.7i.

Zojuist alle schroeven aangedraaid danwel vervangen. Een steunbord voorzien van een bout en weer vastgelijmd. En de klemmen van de speakerdraden bijgesteld.

Mechanisch klopt het allemaal weer.

Nu afwachten of Gaston vanavond eens een keer bij ons aanbelt.

Morgen de pc en de dac activeren. Deze geeft wat meer signaal af. Mooie ontdekkingstocht, die niet verder verstoord wordt door een onvriendelijke importeur.

Wacht ..... eerst de plek van de speakers uitmeten.

2 hours ago, carl said:

Ik heb de duurste Magnepans wel eens horen spelen op de duurste Conrad Johnson. Zelfs Rick Paap stond paf Wil.

Ik stond afgelopen zaterdag bij binnenkomst al paf. 

Zojuist de Magnepan .5 overgenomen van Onno. Het vermogen van mijn versterkers is aan de lage kant. De ene opname staat er wat luider op dan de ander.

Ik hoor nu veel meer detail dan met de Millon's. En dat alles zonder enige scherpte. De volume van de versterker moet iets meer dan half open, om goed te kunnen luisteren. Op termijn zal er een zwaardere versterker moeten komen. Of ik de Spectral vv zal houden, is nog de vraag. Als er een goede match met een zware eindversterker bestaat, lijkt dat de beste oplossing. Dat zware spul is aardig aan de prijs: 2000-3000 voor een gebruikte eindbak is nog laag. 

De volgende stap is het proberen van een Magnepan 1.6 QR. Deze is net zo breed, maar nog een stukje hoger. Een dealer heeft er een staan en gaat deze reviseren. Als die beter klinkt en dat verwacht ik eigenlijk wel, dan kan de 0.5 weer weg en de millons ook.

Al met al een leuk en spannend avontuur.

5 hours ago, Jongensdroom said:

Zojuist de Magnepan .5 overgenomen van Onno. Het vermogen van mijn versterkers is aan de lage kant. De ene opname staat er wat luider op dan de ander.

Ik hoor nu veel meer detail dan met de Millon's. En dat alles zonder enige scherpte. De volume van de versterker moet iets meer dan half open, om goed te kunnen luisteren. Op termijn zal er een zwaardere versterker moeten komen. Of ik de Spectral vv zal houden, is nog de vraag. Als er een goede match met een zware eindversterker bestaat, lijkt dat de beste oplossing. Dat zware spul is aardig aan de prijs: 2000-3000 voor een gebruikte eindbak is nog laag. 

De volgende stap is het proberen van een Magnepan 1.6 QR. Deze is net zo breed, maar nog een stukje hoger. Een dealer heeft er een staan en gaat deze reviseren. Als die beter klinkt en dat verwacht ik eigenlijk wel, dan kan de 0.5 weer weg en de millons ook.

Al met al een leuk en spannend avontuur.

ik zie de laatste tijd mark and levinson eindbakken tweedehands nog voor onder de 2000 euro, die zou ik zeker eens proberen.