Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

55 minutes ago, Jongensdroom said:

Hoe klinkt de stem van Diana Krall? Iemand wel eens gehoord zonder microfoon?

Ooit naast haar gestaan in Parijs en ik heb vooral 1 ding onthouden, haar S-klanken waren erg uitgesproken, zonder microfoon wel te verstaan.

10 hours ago, thingman said:

Haha, nog nooit een Apogee beluisterd zeker... Nooit beter, echter en tastbaarder laag gehoord dan uit een gerestaureerde Duetta.

Inderdaad, je zou er een moord voor begaan. Het was bij een winkel in Nijmegen die nu niet meer bestaat. Maar de prijs van de benodigde versterkers was gigantisch. 

10 hours ago, Seed7 said:

Sorry, maar dat is onzin.

Gitaarliefhebbers kunnen precies duiden welke er bespeeld wordt, los van de versterkers en pedalen die gebruikt worden. Synth fanaten kunnen je vertellen welke implementatie van de diodeladder er gebruikt wordt i.c.m een zaagtand.

Dat jij het niet kunt, betekend alleen maar dat jij het niet voor dat instrument kunt, of voor die situatie. Da's geen schande!  Het is voornamelijk vak idiotie, op een prettige manier. Guarneri versus Strad.

Niemand weet hoe een electrische gitaar klinkt, want er is altijd een versterker en een luidspreker nodig. Die laatste twee klinken allemaal anders.

Velen overschatten hun gehoor behoorlijk. Dat heb ik gemerkt tijdens het afnemen van muziekexamens.

Tijdens een blinde luistertest meenden kenners een oude Stradivarius te horen, maar het was een nieuwe viool van een paar duizend euro. i.p.v. een paar miljoen. Zelfs voor ervaren luisteraars is het moeilijk om kleine verschillen te weten.

Het wachten is nu op reacties met daarin het woord "smaak".

Het klopt dat muzikanten verschillende soorten versterkers gebruiken, maar behoort dat niet tot de artistieke vrijheid.

Inderdaad de meeste muziekliefhebbers stellen hun set samen naar inderdaad hun "smaak", moet kunnen ......

10 hours ago, thingman said:

Nee, contrabas en vleugel gaan zeker lager dan 40Hz. Zelfs onder 30Hz. Bassdrum is iets anders. Die zit op 50Hz, tenzij elektronisch bijgestuurd.

Bij de westerse stemtoonhoogte van 440 Hz zijn de grondfrequenties van de afzonderlijke snaren:

E – 41,20 Hz
A – 55 Hz
D – 73,41 Hz
G – 98 Hz

2 minutes ago, Bebatoli said:

Het klopt dat muzikanten verschillende soorten versterkers gebruiken, maar behoort dat niet tot de artistieke vrijheid.

Inderdaad de meeste muziekliefhebbers stellen hun set samen naar inderdaad hun "smaak", moet kunnen ......

Nee, want hifi betekent al "zo natuurgetrouw mogelijk". Bij Hi End vervalt het woord "mogelijk".

4 minutes ago, Jongensdroom said:

Nee, want hifi betekent al "zo natuurgetrouw mogelijk". Bij Hi End vervalt het woord "mogelijk".

Stel, je maakt een opname van een artiest die elektrische gitaar speelt  en die artiest kan geen verschil horen tussen "live" en via een "natuurgetrouwe set" , dan spreek je wat mij betreft over een neutrale set.

Trouwens alle muziek word gecomprimeerd voordat het op een drager komt, dus Hifi is een illusie....

40 minutes ago, Jongensdroom said:

Inderdaad, je zou er een moord voor begaan. Het was bij een winkel in Nijmegen die nu niet meer bestaat. Maar de prijs van de benodigde versterkers was gigantisch. 

Ach, valt ook wel mee. Is een beetje een mythe. Mijn Usher was destijds 1700 nieuw en 105dB was haalbaar daarmee.

3 hours ago, Jongensdroom said:

Niemand weet hoe een electrische gitaar klinkt, want er is altijd een versterker en een luidspreker nodig. Die laatste twee klinken allemaal anders.

Velen overschatten hun gehoor behoorlijk. Dat heb ik gemerkt tijdens het afnemen van muziekexamens.

Tijdens een blinde luistertest meenden kenners een oude Stradivarius te horen, maar het was een nieuwe viool van een paar duizend euro. i.p.v. een paar miljoen. Zelfs voor ervaren luisteraars is het moeilijk om kleine verschillen te weten.

Het wachten is nu op reacties met daarin het woord "smaak".

Ben je weer op oorlogspad? :huh::P

Er is echt wel verschil tussen gitaren hoorbaar, maar je moet geen appels met peren gaan vergelijken. Clean gespeeld (dus zonder effectapparatuur ertussen) klinkt een Fender Strat echt wel anders dan een Gibson Les Paul met humbuckers. 

En als je het ook nog op de zelfde versterker speelt is zelfs het verschil tussen hetzelfde model mogelijk hoorbaar:

1 hour ago, Tubejack said:

403. That’s an error.

Your client does not have permission to get URL /584l0PAtuxJDM2rjpAJmiLMwVc5ygISzEQelWv76SBcuuxagXSVALvIbEUmTn9ZfhAvbHZMen5XLNJs4WRukvxn6HUuisrviHTC78iYpqldkA7RHF-nR83bphv3PuSZvOw=w1280 from this server.

Ja lekker duidelijk. Dus niet. Error waarnaar?

2 minutes ago, audiofreak said:

Ja lekker duidelijk. Dus niet. Error waarnaar?

Mogelijk heb je verboden  diep linken op je site aanstaan. ?  Dat heb ik in ieder geval wel, dat scheelt een bak netwerkverkeer van mensen die naar jouw website linken 

23 minutes ago, Tubejack said:

Mogelijk heb je verboden  diep linken op je site aanstaan. ?  Dat heb ik in ieder geval wel, dat scheelt een bak netwerkverkeer van mensen die naar jouw website linken 

Oh dat weet ik niet. Het is mijn eerste site. Gemaakt in Google. Kan zijn dat google dat heeft gedaan. Ik ben wel ingelogd op google en daarom wel toegang heb. en als je niet bent ingelogd bij google of zo'n andere webbrouwser gebruikt dat het dan niet werkt. Zoals bijv Firefox of Edge. Maar dat weet ik niet zeker.
https://sites.google.com/site/onnovski/home Misschien dat het wel lukt met deze link?

5 hours ago, Sodejuu said:

Ben je weer op oorlogspad? :huh::P

Er is echt wel verschil tussen gitaren hoorbaar, maar je moet geen appels met peren gaan vergelijken. Clean gespeeld (dus zonder effectapparatuur ertussen) klinkt een Fender Strat echt wel anders dan een Gibson Les Paul met humbuckers. 

En als je het ook nog op de zelfde versterker speelt is zelfs het verschil tussen hetzelfde model mogelijk hoorbaar:

Ik las ergens iets over het forum nieuw leven inblazen (let op de leuke woordspeling van inblazen 😜)

Edited by Jongensdroom

14 hours ago, Jongensdroom said:

Radio Europa of Mijn Hifi?

9 hours ago, carl said:

Radio Europa of Mijn Hifi?

Mijn Hifi, in een vrij grote luisterruimte. De meeste versterkers legden het loodje. Dat is circa 45 jaar geleden.

Beveridge electrostaten +subwoofers in Maren/LIth klonken ook fantastisch. Ik hoorde daar zaken op mijn Nina Hagen lp, die ik nog nergens gehoord had.

De apparatuur was meen ik Frans. Allerlei moeilijke namen die nauwelijks te onthouden zijn. En duur ................

Iets overweldigens is altijd peperduur en groot. Ik behelp me wel met tweedehands rommel (knipoog).