Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Een grote concertvleugel haalt met de uiterst linkse toets 28 Hz. Ik had nog nooit luidsprekers gehoord die een grote concertvleugel realistisch konden weergeven op het juiste volume en wanneer de pianist dan een fff of ffff aanslaat. Steevast vervorming. Pas toen ik voor het eerst elektrostaten hoorde, lieten die dat zónder vervorming horen. Vandaar mijn grote liefde voor dat soort luidsprekers.

3 hours ago, Jongensdroom said:

Beveridge electrostaten +subwoofers in Maren/LIth klonken ook fantastisch. Ik hoorde daar zaken op mijn Nina Hagen lp, die ik nog nergens gehoord had.

De apparatuur was meen ik Frans. Allerlei moeilijke namen die nauwelijks te onthouden zijn. En duur ................

Iets overweldigens is altijd peperduur en groot. Ik behelp me wel met tweedehands rommel (knipoog).

Dat was het project van SotaJerry. Ik heb de Beveridges nooit gehoord, maar het schijnt enorm goed te zijn geweest.

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Dat was het project van SotaJerry. Ik heb de Beveridges nooit gehoord, maar het schijnt enorm goed te zijn geweest.

Ze waren huizenhoog Hans.

13 hours ago, Bloom said:

Een grote concertvleugel haalt met de uiterst linkse toets 28 Hz. Ik had nog nooit luidsprekers gehoord die een grote concertvleugel realistisch konden weergeven op het juiste volume en wanneer de pianist dan een fff of ffff aanslaat. Steevast vervorming. Pas toen ik voor het eerst elektrostaten hoorde, lieten die dat zónder vervorming horen. Vandaar mijn grote liefde voor dat soort luidsprekers.

Nou ja, de Statements van Sonore konden dat ook. KT88 schreef destijds onder meer het volgende.

"Natuurgetrouw. Ongekleurd en onbeperkt in dynamiek. Fenomenaal. Hoe wordt dit alles nu bereikt? Iedereen kan zien dat de laag/mid drivertjes uitgesneden rolranden hebben. Er moet dus acoustische kortsluiting optreden volgens de mij bekende regeltjes. Maar nee hoor, het zaakje loopt gemeten recht tot 10 Hz (!). En het rendement is 102 dB (!!). Geen wonder dat men met relatief kleine versterkers een geluids-donderbui kan ontketenen waar menig PA-systeem nog een puntje aan kan zuigen."

De Sonore Statements zijn line arrays, dus die zouden dat normaal ook moeten kunnen. Jammer genoeg heb ik die nog niet kunnen horen.

18 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik denk dat je wel een keer de replica's van RMS Audio hebt gehoord. Die stonden nl een keer in Krefeld op de AAA in de grote ruimte. Een electrostaat met een "waaier" ervoor en een Kef BS139 woofer eronder (aangestuurd door RMS Audio versterkers). Klonk echt waanzinnig goed.

6 hours ago, Roots said:

Zijn er eigenlijk wel microfoons die 10Hz recht kunnen meten? En met welke apparatuur dan?

Dat gaat meestal met  spectrumanalyzers van Audio Precision of Textronix Roots, Ikzelf gebruik Arta en kan vanaf 20 hertz meten. Een meet microfoon gebruik ik niet, want Ik bouw geen luidsprekers. Maar er zijn er genoeg die sowieso 20hertz kunnen meten. Dus waarom niet 10 hertz?   

Edited by Tubejack

8 hours ago, Sodejuu said:

Ik denk dat je wel een keer de replica's van RMS Audio hebt gehoord. Die stonden nl een keer in Krefeld op de AAA in de grote ruimte. Een electrostaat met een "waaier" ervoor en een Kef BS139 woofer eronder (aangestuurd door RMS Audio versterkers). Klonk echt waanzinnig goed.

Het zou kunnen, maar daar heb ik "geen actieve herinnering aan". De Beveridges waren breedbanders heb ik altijd begrepen. Jerry had de ook geprobeerd te imiteren door een kast achter de Accustats te bouwen. Dat klonk ook erg goed.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

De Beveridges waren breedbanders heb ik altijd begrepen

Electrostaten (zijn breedbanders) met daarvoor een akoestische lens voor de dispersie. Conceptueel vergelijkbaar met multicel hoorns.

11 hours ago, Roots said:

Maar als je zo laag kan opnemen met een microfoon dan kan je toch ook een luidspreker maken die zo laag kan?

Ja hoor geen probleem, alleen wordt die of heel erg groot of gaat helemaal niet hard, blijft onhoorbaar. Toen ik bij B&K was werden exciters gebruikt om objecten in trilling te brengen, van binnen waren het net luidsprekers. Voor een heel treinstel werden pneumatische hamers gebruikt.  Conceptueel ook niet heel anders dan een luidspreker alleen met perslucht aangedreven.

10 hours ago, carl said:

Ik snap trouwens niet wat die akoestische lens precies oplevert.

De ideale luidspreker straalt iedere frequentie over de zelfde hoek uit, zeg 120°. Dat doen ze echter niet. Hoe hoger de frequentie hoe meer ze bundelen, 'beamen'. Dat betekend dat het frequentiespectrum van het directe geluid heel anders is dan da van het gereflecteerde. Vind het oor niet leuk. Sommige luidsprekers bundelen zo erg dat als je je hoofd heen en weer beweegt je het hoog hoort veranderen.

Om dat te voorkomen gebruik je een acoustische lens. Vlak voor het membraan maak eigenlijk tunneltjes die in verschillende richtingen wijzen, zo verdeel je het spectrum beter over de ruimte. Het nadeel hiervan is dat je ook versterking en uitdoving door interferentie krijgt. De luisterafstand moet relatief groot zijn om weer een homogeen beeld te krijgen.

De afbeeldingen van het werk van Markus Klug laten mooi zien hoe hoorntjes verschillende kanten op wijzen. Voor een electrostaat bouw je dat natuurlijk anders op:
1711224-b4b91c96-beveridge-system-3-spea

Nog een andere methode zijn vinnen die je wel eens voor hoorndrivers ziet. Hier wordt gebruik gemaakt van het geleiden van het geluid in een richting en die geleiding eerder of later te stoppen. Je verandert dan het dispersie patroon.
25.jpg

Even terug naar de topictitel en ontopic... over luidsprekers die een compromis zouden zijn. Tussen gevoel en verstand of whatever.
Nou, dat is dus niet zo. Als je je luidspreker hebt staan wil je geen andere. Ook niet om uit te proberen. Dan laat je het gewoon zo. Het klopt namelijk allemaal en precies dat is de reden dat je ook niet verder gaat (wil / hoeft te) zoeken.

Het feit dat jij, Wil, zo onrustig heen en weer schuift op de stoel en allerlei andere kandidaten in huis wilt halen toont aan dat ze het nog niet zijn. Zo simpel is het.

Ik wil alleen maar dit zeggen: het is het gewoon nog niet, anders bestond het verlangen niet om andere speakers in huis te halen.

Hai Seed. Ik begrijp het nu een beetje over de akoestische lens. Ik begrijp nu ook beter waar Jerry mee bezig is/was met zijn LS opstellingen met een scherm ertussen.

Edited by carl

10 minutes ago, carl said:

Ik begrijp nu ook beter waar Jerry mee bezig is/was met zijn LS opstellingen met een scherm ertussen.

Een scherm tussen luidsprekers verbetert de kanaalscheiding. Het scherm moet wel groot genoeg zijn en diep genoeg de kamer in reiken. De extreemste vorm is een matras als scherm en dan de luidsprekers maar een graad of 12 uit elkaar. Je zit dan met je voorhoofd bijna tegen de matras aan.