Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

7 hours ago, Seed7 said:
19 hours ago, Roots said:

Maar als je zo laag kan opnemen met een microfoon dan kan je toch ook een luidspreker maken die zo laag kan?

Ja hoor geen probleem, alleen wordt die of heel erg groot of gaat helemaal niet hard, blijft onhoorbaar. Toen ik bij B&K was werden exciters gebruikt om objecten in trilling te brengen, van binnen waren het net luidsprekers. Voor een heel treinstel werden pneumatische hamers gebruikt.  Conceptueel ook niet heel anders dan een luidspreker alleen met perslucht aangedreven.

Ik herinner mij deze nog SoundStage! Equipment Review - Bag End Infrasub-18 Powered Subwoofer (3/2000) (soundstagenetwork.com)

23 hours ago, Roots said:

Zal wel een stomme vraag zijn van mij....: Maar als je zo laag kan opnemen met een microfoon dan kan je toch ook een luidspreker maken die zo laag kan?

De meeste luidsprekers kunnen ook 10 Hz weergeven. Minder zelfs ook. Maar dan is de luchtverplaatsing zo klein dat je niks meer hoort. Maar de unit zie je wel heen en weer gaan.

11 hours ago, Hans van Liempd said:

De meeste luidsprekers kunnen ook 10 Hz weergeven.

De vorige versie van mijn sub liep recht tot 11Hz, daarna viel het stijl af. Nu, in een kleine gesloten kast tot ca. 25 Hz en valt het laag langzaam af. Het heeft echter alleen maar "zin" in het Home Theatre voor films met dat laag. Het resultaat is alleen maar "gestommel".

On 22-6-2023 at 11:39, thingman said:

Even terug naar de topictitel en ontopic... over luidsprekers die een compromis zouden zijn. Tussen gevoel en verstand of whatever.
Nou, dat is dus niet zo. Als je je luidspreker hebt staan wil je geen andere. Ook niet om uit te proberen. Dan laat je het gewoon zo. Het klopt namelijk allemaal en precies dat is de reden dat je ook niet verder gaat (wil / hoeft te) zoeken.

Het feit dat jij, Wil, zo onrustig heen en weer schuift op de stoel en allerlei andere kandidaten in huis wilt halen toont aan dat ze het nog niet zijn. Zo simpel is het.

Ik wil alleen maar dit zeggen: het is het gewoon nog niet, anders bestond het verlangen niet om andere speakers in huis te halen.

Dat zijn wijze woorden mijn beste.

Ik wil gewoon weten, welke Magnepan in mijn kleine ruimte, het laag het beste weergeeft.

Hele volksstammen zeggen dat je het beste een 3-series kunt nemen, maar dat gaat meestal over grotere ruimtes.

Ik ga vrijdag mijn Quad 67 CD speler ophalen bij TransTec met een vriend. Dan mogen we gelijk in hun luisterkamer wat dingen beluisteren. Die Quad ESL ken ik wel zo langzamerhand. Tannoy eigenlijk helemaal niet. Welke Tannoy LS zou het heel goed doen in mijn luisterruimte van 25 vierkante meter. 

Welke zul je natuurlijk zelf moeten ondervinden. Ik heb enkel de Kensington SE i.c.m. Accuphase gehoord. Niet verkeerd, maar ik persoonlijk vond een Focal Sopra No 1 i.c.m. Accuphase beter klinken. Puur subjectief mijnerzijds natuurlijk en 2 verschillende woonkamers.

Edited by Vinyl_Fuchs

4 hours ago, carl said:

Ik ga vrijdag mijn Quad 67 CD speler ophalen bij TransTec met een vriend. Dan mogen we gelijk in hun luisterkamer wat dingen beluisteren. Die Quad ESL ken ik wel zo langzamerhand. Tannoy eigenlijk helemaal niet. Welke Tannoy LS zou het heel goed doen in mijn luisterruimte van 25 vierkante meter. 

Als je een beetje in de buurt van je huidige speakers wilt blijven, qua sound dan, zou ik Tannoy overslaan. Wat te veel “in your face” wat mij betreft en ik schat in ook wat jou betreft.

groet,

Leobus

@leobus: zo staan wel ze bekend (door mediator ook reeds aangehaald), maar in de door mij genoemde combo en ruimte vond ik ze juist (te) laid-back klinken. Zo zie je maar weer hoe subjectief/ smaakgebonden onze hobby is. Buiten hetgene dat meetbaar is, doch dat is m.i. niet leidend. Maar eerder richtinggevend. En dan heb ik als groentje nog lang niet zoveel luisterervaring als de meesten hier. Idealiter zou je alle audiospullen op proef moeten zien te krijgen, maar dat is begrijpelijker wijze vanuit de aanbieders onbegonnen werk. 

Ik ga daar de Quad 67 ophalen Fuchs. Wat kleine dingen gerestaureerd. Dus het nuttige met het aangename verenigen. 

Edited by carl

13 hours ago, carl said:

... Tannoy eigenlijk helemaal niet. Welke Tannoy LS zou het heel goed doen in mijn luisterruimte van 25 vierkante meter. 

Alle zonder Dual Concentric driver!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 3 months later...

Even dit topic weer nieuw leven inblazen.

On 21-2-2023 at 14:58, Sodejuu said:

Hij had ze bij de importeur gehoord en daar bevielen ze zo goed dat hij ze wilde hebben. Maar die ruimte was wel anders (beter gevuld) en andere versterking en kabels. En in zijn buurt zijn geen Magnepan dealers. Daar zijn er maar 2 van in de Benelux. (Een in Antwerpen en een in Groningen als ik me niet vergis).

Ik heb aangeboden ze terug te nemen, maar dat wil hij niet, want het was zijn eigen keuze. 

Dat is raar. De importeur vindt Magnepan niks.

Zonder zijn eigen merk versterkers (enkele tienduizenden euro's) klinken ze al helemaal nergens naar.

Deze warme persoonlijkheid adviseert dan ook zijn eigen merk Master.

Geen wonder dat er dan maar twee dealers zijn.

p.s. mijn Spectral pre-amp blies, tijdens het eerste-en meteen laatste bezoek zijn dure power amp op.

En dan nu iets heel anders en zelfs iets positiefs.

Een vriend heeft een optie op een paar Magnepan's 1.5 De uitvoering weet ik nog niet.

Als de koop doorgaat, mag ik ze eerst thuis proberen. Dat komt heel erg goed uit.

Zijn deze niet te groot, dan ga ik sparen voor een 1.6

Spaar dan liever voor de 1.7, die is echt veel beter dan de 1.6. Het hoeft geen 1.7i te zijn.

Ik ben zelf nog steeds enorm tevreden van mijn MG 20's die 20 jaar oud zijn. Ik heb wel geluk dat ik de vorige eigenaar goed ken en dat hij ze met veel liefde heeft behandeld want anders had ik ze wel moet restaureren, lees: draden opnieuw verlijmen of zelfs vervangen. 

8 minutes ago, Bebatoli said:

Spaar dan liever voor de 1.7, die is echt veel beter dan de 1.6. Het hoeft geen 1.7i te zijn.

Ik ben zelf nog steeds enorm tevreden van mijn MG 20's die 20 jaar oud zijn. Ik heb wel geluk dat ik de vorige eigenaar goed ken en dat hij ze met veel liefde heeft behandeld want anders had ik ze wel moet restaureren, lees: draden opnieuw verlijmen of zelfs vervangen. 

Bedankt voor je advies. Als de 1.5 het in mijn ruimte goed doet, zal dat dan voor de 1.7 ook gelden? Dat is toch een 3-weg?

De Amerikanen vinden de 1.6 QR het high end koopje. Maar ik neem je tip serieus.

30 minutes ago, Jongensdroom said:

Bedankt voor je advies. Als de 1.5 het in mijn ruimte goed doet, zal dat dan voor de 1.7 ook gelden? Dat is toch een 3-weg?

De Amerikanen vinden de 1.6 QR het high end koopje. Maar ik neem je tip serieus.

Ik heb jaren zelf met de 1.5 gespeeld en dat is heus wel een mooie speaker. Later, met de winkel, hadden we de 1.6 die opgevolgd werd door de 1.7. Die speelde echt wel een stuk beter, dieper laag, verfijnder en vooral een beter ruimtebeeld. Ik stuurde toen de 1.7 aan met een Synthesis buizenversterker van 2x50 watt en dat ging echt bijzonder goed. De 1.6 had echt wel meer vermogen nodig .

2 hours ago, Bebatoli said:

Ik heb jaren zelf met de 1.5 gespeeld en dat is heus wel een mooie speaker. Later, met de winkel, hadden we de 1.6 die opgevolgd werd door de 1.7. Die speelde echt wel een stuk beter, dieper laag, verfijnder en vooral een beter ruimtebeeld. Ik stuurde toen de 1.7 aan met een Synthesis buizenversterker van 2x50 watt en dat ging echt bijzonder goed. De 1.6 had echt wel meer vermogen nodig .

Vooral dieper laag spreekt mij erg aan. Zo'n 40Hz op volle sterkte is wel al genoeg voor mijn jazz opnames. Als een 1.7 beter speelt dan de 0.5 die ik van Sander heb, kijk ik daar erg naar uit. 

Denk jij dat een 2-series te groot is voor 300x450 cm. Burmester 25 speelde hier prima. Een 12" sub met Scanspeak 2 weg monitoren ook. 

De power amp Ayre V6 levert genoeg stroom. Met de volume regelaar halfweg kun je nagenoeg alles afspelen.

Edited by Jongensdroom
schrijffout

Je mag wel een keer naar de 1.5 komen luisteren als je dat wil.

Dan kan je bepalen of dat diep genoeg gaat.

Aan diepte namelijk geen gebrek, soms wel aan druk maar dan kan je net zo goed een sub er bij zetten en die alleen aanzetten bij stukken waar dat echt iets toevoegt.

29 minutes ago, kappa7 said:

Je mag wel een keer naar de 1.5 komen luisteren als je dat wil.

Dan kan je bepalen of dat diep genoeg gaat.

Aan diepte namelijk geen gebrek, soms wel aan druk maar dan kan je net zo goed een sub er bij zetten en die alleen aanzetten bij stukken waar dat echt iets toevoegt.

Bedankt voor het mooie aanbod. Als ik ze van een vriend mag lenen, weet ik hoe ze bij mij klinken. Meer laag wat de 1.7 zal geven, komt nog dichter bij mijn wens.

Ik wacht even af.

1 minute ago, Jongensdroom said:

Bedankt voor het mooie aanbod. Als ik ze van een vriend mag lenen, weet ik hoe ze bij mij klinken. Meer laag wat de 1.7 zal geven, komt nog dichter bij mijn wens.

Ik wacht even af.

De 1.5 gaat echt niet zo laag als de 1.7 maar het is wel een erg mooie speaker. Omdat het een dipool is pakt die vaak beter uit in een kleinere ruimte.