Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, Bebatoli said:

Spaar dan liever voor de 1.7, die is echt veel beter dan de 1.6. Het hoeft geen 1.7i te zijn.

Ik ben zelf nog steeds enorm tevreden van mijn MG 20's die 20 jaar oud zijn. Ik heb wel geluk dat ik de vorige eigenaar goed ken en dat hij ze met veel liefde heeft behandeld want anders had ik ze wel moet restaureren, lees: draden opnieuw verlijmen of zelfs vervangen. 

Dat verlijmen van de draden komt eigenlijk alleen voor als er teveel UV licht erop schijnt, dus te veel in de zon 🌞 

4 minutes ago, Mistercountach said:

Dat verlijmen van de draden komt eigenlijk alleen voor als er teveel UV licht erop schijnt, dus te veel in de zon 🌞 

Klopt gedeeltelijk want ook zonder UV zal de lijm ook verouderen. Mijn MG20 speaker heb ik over genomen van een oud klant die er extreem zuinig op was, nooit hebben ze in direct zonlicht gestaan (hij deed er een hoes over) en er is geen enkele draad los gekomen. Alleen de ribbon tweeter was niet meer strak maar die is vervangen.

13 hours ago, Jongensdroom said:

Even dit topic weer nieuw leven inblazen.

Dat is raar. De importeur vindt Magnepan niks.

Zonder zijn eigen merk versterkers (enkele tienduizenden euro's) klinken ze al helemaal nergens naar.

Deze warme persoonlijkheid adviseert dan ook zijn eigen merk Master.

Geen wonder dat er dan maar twee dealers zijn.

Dat is niet geheel waar. Hij vind Magnepan wel goed, maar zijn eigen creaties vindt hij beter. Het ligt eraan waar je de nadruk op legt. De importeur speelt graag luid. Zelfs live-luid (mij tè luid). Dat is met een Maggie niet aan te raden. Het vervelende van de Master speakers is dat ze erg goed klinken, mits je maar hard speelt. Dat doe ik dus niet. Daarom heb ik wel Maggies gehad (SMGA en MG12) en nooit Masters.

33 minutes ago, Sodejuu said:

Dat is niet geheel waar. Hij vind Magnepan wel goed, maar zijn eigen creaties vindt hij beter. Het ligt eraan waar je de nadruk op legt. De importeur speelt graag luid. Zelfs live-luid (mij tè luid). Dat is met een Maggie niet aan te raden. Het vervelende van de Master speakers is dat ze erg goed klinken, mits je maar hard speelt. Dat doe ik dus niet. Daarom heb ik wel Maggies gehad (SMGA en MG12) en nooit Masters.

Jij was er niet bij Roger. Jouw leverancier moet zijn klanten bedienen en niet zijn eigen mening opdringen. En al helemaal niet op een onbeleefde manier.

Als je zijn eigen merken creaties niet goed vindt, wordt hij boos.

Zijn houding was beneden elk niveau. Dat heb ik je persoonlijk al een paar keer uitgelegd. Een vriend van mij zou zeggen: "u doet dit werk zeker pas?", "dat merk ik aan de manier waarop u met de klanten om gaat". Een cursus Omgaan met Mensen zou hier aan te bevelen zijn. Dat is niet alleen mijn mening.

Masters zijn overigens erg moeilijk te plaatsen, hoor ik van alle kanten. De zuiltjes die hij liet horen kosten, zei hij, 137.500 euro. Ook al zoiets raars, die bestaan niet eens.

Een aantal jaren geleden ben ik ook eens met het merk bezig geweest, maar heb, net als jij, voor iets anders gekozen.

De bezoekjes aan jouw adres heb ik als aanzienlijk plezieriger ervaren.

1 hour ago, Sodejuu said:

Wel waar, heeft hij meermaals tegen mij gezegd.

3 minutes ago, Bebatoli said:

Wel waar, heeft hij meermaals tegen mij gezegd.

En ik heb nog veel meer negatieve verhalen over voornoemd persoon gehoord. Die ga ik hier niet delen en ook niet hoe mijn bezoekje precies is verlopen.

Natuurlijk staat het Roger vrij om zijn leverancier te verdedigen. We leven in een vrij land.

10 hours ago, Bebatoli said:

Klopt gedeeltelijk want ook zonder UV zal de lijm ook verouderen. Mijn MG20 speaker heb ik over genomen van een oud klant die er extreem zuinig op was, nooit hebben ze in direct zonlicht gestaan (hij deed er een hoes over) en er is geen enkele draad los gekomen. Alleen de ribbon tweeter was niet meer strak maar die is vervangen.

Echt een grote uitzondering 👍🏼 en je heb ook gelijk dat de lijn sowieso verouderd 👍🏼

Ik heb jaren samengewerkt met Rick en heb veel van hem geleerd. Als ik zeg dat vele met zijn producten begonnen en ook weer gestopt zijn moet je maar zelf conclusies trekken. Ik heb altijd met veel enthousiasme Magnepan verdeeld alleen waren de levertermijn extreem lang, tot 9 maand. Een Franse collega had ze binnen de 14 dagen. Als de importeur Europa in Zweden zit weet je genoeg. Ik ben destijds met hem gestopt omdat het mij teveel stress bezorgde. Ik moest steeds bij de klant, die besteld had, het slechte nieuws brengen en dat was niet goed voor de zaak en voor mezelf.

Maar Magnepan blijft een geweldig product !

PS: Mijn zoon heeft een hoesje voor zijn GSM besteld en dat is uit Canada gekomen. Het ligt nu bij de post. Het hoesje kostte 25$ en hij zou 22€ douane kosten, BTW en BTW op de douane kosten moeten betalen. Hij heeft het pakketje geweigerd omdat hij niet wist dat het vanuit Canada zou verstuurd worden. Ik koop zelf liever in een fysieke winkel! Dus als je in de States een setje Magnepan's wil bestellen weet dat er een pak extra kosten bijkome !

5 minutes ago, Tubejack said:

Hier in Nederland komt er 1/3 bij bij qua invoerrechten, BTW en dan de verzendkosten 

http://www.invoercalculator.nl

Ik ben laatst iets besteld dat omgerekend €660 en na invoer €1000 

Ik denk dat het verstandig is om het pakket goed te verzekeren en je moet ook nog de verzendkosten rekenen. Dan kom je een stuk duurder uit.

41 minutes ago, Bebatoli said:

Ik denk dat het verstandig is om het pakket goed te verzekeren en je moet ook nog de verzendkosten rekenen. Dan kom je een stuk duurder uit.

Prijs was inclusief verzendkosten, goed verpakt, zonder risico voor mij. Via FedEx International Priority  was dat ietsje duurder +/- $20 meer dan standaard verzenden. In de USA kostte het $799, hier in Nederland was ik bijna €1000 kwijt.  Dat is even duur als ik het hier in Nederland zou kopen. Maar er zit 5 jaar garantie op. De service van dat bedrijf is heel goed en snel. Terug zenden naar USA is tegenwoordig eenvoudig en gaat m.i. heel wat vlotter zonder tussen personen. 

Edited by Tubejack
spelling fouten

11 hours ago, Tubejack said:

Vooral bij zware en grote artikelen tik dat flink aan. :blink: Verder weet ik niet, of ik het wel zou durven, een setje Magnepan rechtstreeks in de USA te bestellen. 

Veel te duur qua portokosten. Ik weet niet precies de prijzen maar omdat het en geen standaard doosje is maar best grote verpakkingen is vervoer echt wel een ding. Het lijkt me dan ook logisch dat de fabrikant kiest voor een distributeur voor diverse landen. 10 sets sturen is niet eens zoveel duurder als 1 set. We moeten ook bedenken dat we over het algemeen audio duurder is in Europa als in de USA. Aan de andere kant zijn er ook veel dingen weer goedkoper bij ons zoals eten.

Geplukt van het net. Dat een product in de VS een stuk goedkoper is heeft dus ook te maken met de veel lagere "Sale Taxes".

In Amerika bestaat er geen btw. In de Verenigde Staten kennen ze wel een State Sales Tax. Dat is een belasting die geldt bij de verkoop van goederen aan een eindgebruiker. De tarieven verschillen per staat. Ze variëren van 0 procent in staten als Delaware en Oregon tot 7,25 procent in Californië.

25 minutes ago, Jongensdroom said:

Stel dat de 1.5 te groot is voor mijn kamer, hoe uit zich dat? Wat gaat er dan gehoormatig mis?

Vaak een overmatig laag, weinig ruimtelijkheid zijn enkele tekenen. Ik heb die in 1992 de 1.5 nieuw gekocht. Stuurde die aan met een Meridian 602 en 606 loopwerk en dac die ik samen met de Magnepan's heb gekocht. Voorversterker en eindversterker was van Sphinx 4 buizenvoorversterker en Project 14 hybrideeindversterker. Dat speelde geweldig mooi in onze woonkamer. Toen we verhuisden speelde ze echt niet goed meer, ook al was de ruimte even groot en ook akoestisch erg vergelijkbaar.

Probleem was vooral dat ik ze dicht tegen de achterwand moest plaatsen en daardoor was alle magie weg.

2 hours ago, Bebatoli said:

Geplukt van het net. Dat een product in de VS een stuk goedkoper is heeft dus ook te maken met de veel lagere "Sale Taxes".

In Amerika bestaat er geen btw. In de Verenigde Staten kennen ze wel een State Sales Tax. Dat is een belasting die geldt bij de verkoop van goederen aan een eindgebruiker. De tarieven verschillen per staat. Ze variëren van 0 procent in staten als Delaware en Oregon tot 7,25 procent in Californië.

Die State Sale Tax komt pas aan de kassa erbij. De prijs op het kaartje in de winkel is de prijs zonder die tax. Sta dus niet raar te kijken als de prijs aan de kassa niet overeen komt met de pijs op het kaartje in het rek

2 hours ago, Jongensdroom said:

Stel dat de 1.5 te groot is voor mijn kamer, hoe uit zich dat? Wat gaat er dan gehoormatig mis?

Wat is toch die angst, bij voorbaat, voor te groot? Daar heb je met magneto- en electrostaten veel minder last van dan met dynamische luidsprekers. Hoewel, bij de laatsten gaat het niet om de afmeting maar om hoe de laag voorziening geïmplementeerd is.

Het enige dat echt van belang is is de ruimte achter de luidspreker en eventueel is daar nog wat met laag absorptie tegen de muur achter de speaker te doen. Maar goed, dat is akoestiek een geen probleem van de luidspreker.