Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 3 hours ago, Hans van Liempd said: Wanneer die deur er niet zou zitten én die kast weg is, wie weet? De kamer op de VAD was niet heel veel groter. Ik schat, 3,5 x 5,5 m? Kamer 24 was dat, die kamer waar jij de Apogee kopieën hebt gehoord. Maar probeer eerst de 1.5 eens. Hans de Bouwer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 Recensenten, neem van mij aan dat er niet zoveel zijn die er kaas van gegeten hebben. Ik mijd ze als de pest! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 Ach je weet nooit wiens brood men eet en daarmee zijn de belangen altijd gekleurd. Dat blijft voor een buitenstaander toch altijd lastig in te schatten. Zo ook met al die gasten op jijbuis die het allemaal zo goed weten. Maar ja soms is het wel vermakelijk om te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 3 hours ago, Jongensdroom said: Hans de Bouwer? Is dat de broer van Bob? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 7 hours ago, kappa7 said: Bij mij staan de 1.5 onder de schuine wand . Die is tot 1.2m recht en daarna volgt het schuine gedeelte pas. De ruimte tot de achterwand is dan 1m. Die is dan nog wel gedempt met 12cm steenwol De tweeters staan dan aan de buitenkant en de speakers staat dan 20 cm van de muur ingedraaid naar de luister positie. Door dat ik regelmatig wissel van speakers wisselt de plaats nog wel eens maar veel maakt dat niet uit. De zijwanden worden overigens niet aangesproken om dat de speaker een 8 afstraalgedrag heeft. Daarmee wordt voornamelijk de achter reflectie het belangrijkste om te dempen. Ook de reflectie achter de luister plek aanpakken helpt daar bij. Zie hier hoe ze er bij mij bij staan. Is nog wel een oude foto, met de huidige audionet eindversterkers kan ik de afstand tussen de speakers groter maken zo dat deze nu dichter tegen de zijwand staan en met de tweeter aan de buitenzijde. Die schuine kant lijkt een gunstig effect te hebben George. Speel je gitaar en gitaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 2 hours ago, kappa7 said: Ach je weet nooit wiens brood men eet en daarmee zijn de belangen altijd gekleurd. Dat blijft voor een buitenstaander toch altijd lastig in te schatten. Zo ook met al die gasten op jijbuis die het allemaal zo goed weten. Maar ja soms is het wel vermakelijk om te lezen. Ja, je moet toch zelf luisteren George. Maar je kunt wel op ideeën gebracht worden. Zo ook hier. Of elkaar helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 58 minutes ago, Sodejuu said: Is dat de broer van Bob? Inderdaad, mijn beste Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 28 september 2023 Report Share Posted 28 september 2023 On 27-9-2023 at 18:47, kappa7 said: Ach je weet nooit wiens brood men eet en daarmee zijn de belangen altijd gekleurd. Dat blijft voor een buitenstaander toch altijd lastig in te schatten. Zo ook met al die gasten op jijbuis die het allemaal zo goed weten. Maar ja soms is het wel vermakelijk om te lezen. Is dat hier niet anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2023 Author Report Share Posted 28 september 2023 Fout, fout, fout. Welke gek doet nou zoiets? Uh .....ik. Een 0.5 vervangen door een 1.5 (stuk hoger model), de versterker op mono en van links naar rechts met de balance knop aan de gang. De eerste indruk van deze foute test; * De 1.5 vraagt nog meer power van een versterker. Word ik daar blij van? Nee. * De 1.5 klinkt rustiger van hoog tot laag. Wil ik dit? Nee, want mid en hoog van de 0.5 is precies wat ik wil. * De 1.5 gaat wat dieper, maar het laag is rommeliger. Alweer iets wat ik niet wil. Morgen allebij de 1.5 eens aansluiten. Kijken wat er gebeurt, maar ik vrees het ergste. Kan het zijn dat ze weer wat moeten inspelen? De 1.6 is een stuk "beroemder". Spelen die directer en strakker? Is de kamer toch te klein voor een 1-series? What about de 1.7? Wat een hoop luxe problemen allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 september 2023 Report Share Posted 28 september 2023 Misschien heb je al de juiste Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2023 Author Report Share Posted 28 september 2023 4 minutes ago, Tubejack said: Misschien heb je al de juiste Dat was het eerste wat ook bij mij op kwam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 september 2023 Report Share Posted 28 september 2023 Zou ze ook even onder de schuine kant proberen. zou zo maar eens anders kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 september 2023 Author Report Share Posted 29 september 2023 6 hours ago, kappa7 said: Zou ze ook even onder de schuine kant proberen. zou zo maar eens anders kunnen zijn. Dat is zo goed als onmogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 7 hours ago, Jongensdroom said: Dat was het eerste wat ook bij mij op kwam. Dan ben je toch klaar? Gewoon lekker spelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 september 2023 Author Report Share Posted 29 september 2023 1 hour ago, Tubejack said: Dan ben je toch klaar? Gewoon lekker spelen Grotendeels wel. Maar nog iets meer laag, kan de rest een boost geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 Als de 1.5 je niet bevalt dan zou ik er niet voor gaan. De 1.6 is wel een stap vooruit. Ik had destijds, op aanraden van Tan (de vroegere importeur en uiterst aangename man) het filter veranderd door betere componenten. Met name de spoelen voor het laag hebben een hogere interne weerstand en dat maakt dat het laag een stuk minder gecontroleerd is. Ik heb dat destijds met mijn SMGa, 1.5 en 1.6 gedaan. Ik had ook de condensatoren vervangen en de speaker knapte daar enorm van opp, meer detail, dynamischer, .... Een vergelijk tussen de 1.5 en 1.6 heb ik nooit kunnen doen maar wel tussen de 1.6 en 1.7. De 1.7 is heus wel de meerdere, krachtiger en dieper laag, dynamischer, homogener. Maar dat extra laag kan in jou ruimte wat teveel zijn. Moest je ooit eens een 1.6 kunnen uitproberen zou ik dat zeker doen. Btw, welke versterker gebruik je ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 Ik snap niet zo goed waarom je getest hebt met 1 speaker, wat is het idee erachter? In stereo opstelling klink het beter normaal toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 september 2023 Author Report Share Posted 29 september 2023 6 minutes ago, Bebatoli said: Als de 1.5 je niet bevalt dan zou ik er niet voor gaan. De 1.6 is wel een stap vooruit. Ik had destijds, op aanraden van Tan (de vroegere importeur en uiterst aangename man) het filter veranderd door betere componenten. Met name de spoelen voor het laag hebben een hogere interne weerstand en dat maakt dat het laag een stuk minder gecontroleerd is. Ik heb dat destijds met mijn SMGa, 1.5 en 1.6 gedaan. Ik had ook de condensatoren vervangen en de speaker knapte daar enorm van opp, meer detail, dynamischer, .... Een vergelijk tussen de 1.5 en 1.6 heb ik nooit kunnen doen maar wel tussen de 1.6 en 1.7. De 1.7 is heus wel de meerdere, krachtiger en dieper laag, dynamischer, homogener. Maar dat extra laag kan in jou ruimte wat teveel zijn. Moest je ooit eens een 1.6 kunnen uitproberen zou ik dat zeker doen. Btw, welke versterker gebruik je ? Zojuist tientallen lovende reviews gelezen over de 1.5. Dat klopt totaal niet met mijn bevindingen (tot nu toe). Mijn Millon's klinken aanzienlijk beter. Je weet nooit zeker waarom iemand zijn 1.5 weg doet. Ruimtegebrek zei men!? Nou is 350 euro geen geld, maar als ze niet bevallen is alles teveel. De vriend waar ze voor zijn, is handig en kan condensatoren vervangen. VV Spectral 15 EV Ayre V6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 september 2023 Author Report Share Posted 29 september 2023 8 minutes ago, Walt said: Ik snap niet zo goed waarom je getest hebt met 1 speaker, wat is het idee erachter? In stereo opstelling klink het beter normaal toch? Het was al laat gisteren. Vandaag de tweede aansluiten en eens een tijdje laten spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 3 minutes ago, Jongensdroom said: Zojuist tientallen lovende reviews gelezen over de 1.5. Dat klopt totaal niet met mijn bevindingen (tot nu toe). Mijn Millon's klinken aanzienlijk beter. Je weet nooit zeker waarom iemand zijn 1.5 weg doet. Ruimtegebrek zei men!? Nou is 350 euro geen geld, maar als ze niet bevallen is alles teveel. De vriend waar ze voor zijn, is handig en kan condensatoren vervangen. VV Spectral 15 EV Ayre V6 In welke staat zijn ze, heb je soms een foto? Mooie versterking! Beide merken lang gehad in onze voormalige winkel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 Heel veel info over Magnepan: http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/index.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 On 27-9-2023 at 11:59, Jongensdroom said: Een meter van de achterwand is een enorme vooruitgang. Het lijkt er op, dat elke luidspreker ruimte nodig heeft. Ja, hoe meer hoe beter en dat betekend niet dat dan dus de ruimte zelf (heel) groot moet zijn. Daarom is het handig om de luisterdriehoek zo klein mogelijk te maken. Maar om een of andere reden wordt dat als intimiderend ondervonden. Die grote dingen vlak voor je. Probeer het maar eens met de 0.5's, een stereodriehoek met zijden van 1m neerzetten. (leuke bijkomstigheid als je een gladde vloer hebt, zet de stoel en speakers op een kleed en schuif het geheel door de ruimte op zoek naar de sweetspot) Als je een luidspreker wilt beoordelen is een enkele, mono, de manier. Twee zijn nooit identiek, staan nooit perfect symmetrisch, de ruimte is dat ook niet. Een luidspreker, een luisterplek en de speaker door de ruimte schuiven. Maar begin met mid voor, net iets naast de middellijn van de kamer en de luisterstoel net iets aan de andere kant van die middellijn. Dan moet je een mooie ruimtelijke bel geluid om de speaker heen horen. (mix geen stereo naar mono, neem echte mono of maar een kanaal van stereo) Hoe meer luidsprekers hoe minder je de specifieke kwaliteiten van het model hoort. Het is een beetje als soft focus in de fotografie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 31 minutes ago, Bebatoli said: http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/index.html Zijn die maggies af fabriek zo slecht....??? Wat een tweaks allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 september 2023 Author Report Share Posted 29 september 2023 1 hour ago, Bebatoli said: In welke staat zijn ze, heb je soms een foto? Mooie versterking! Beide merken lang gehad in onze voormalige winkel. Om te zien als nieuw. De amps samen met een deskundige uitgezocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 september 2023 Author Report Share Posted 29 september 2023 30 minutes ago, Seed7 said: Zijn die maggies af fabriek zo slecht....??? Wat een tweaks allemaal. Ze zijn al behoorlijk oud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts