Bebatoli Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 57 minutes ago, Seed7 said: Zijn die maggies af fabriek zo slecht....??? Wat een tweaks allemaal. Neen, maar de componenten die ze gebruiken hebben beperkingen die vooral te maken hebben met de afmetingen. "Betere" componenten zijn altijd een stuk groter maar geven sowieso een beter geluid, maar dat wil niet zeggen dat ze "af fabriek" beroerd spelen, zeker niet. Tja, al die tweaks vind ik ook soms bizar, maar ja, als men er gelukkig van word wie ben ik om dat te ontmoedigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 6 minutes ago, Bebatoli said: Tja, al die tweaks vind ik ook soms bizar, maar ja, als men er gelukkig van word wie ben ik om dat te ontmoedigen. De hoeveelheid viel me gewoon op. Dat zie je zo niet bij, ik zeg maar wat, Avalon, Wilson, Focal etc. Er staan wel een paar leuke bij over plaatsing. Bewust amper direct geluid, maar veel indirect door ze naar een muur te richten. Met dynamische luidsprekers kan "toe out" soms ook goed uitpakken, maar dan draai je ze niet zo veel naar buiten als hier wordt gedaan, parallel aan de zijwand .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 3 minutes ago, Seed7 said: De hoeveelheid viel me gewoon op. Dat zie je zo niet bij, ik zeg maar wat, Avalon, Wilson, Focal etc. Er staan wel een paar leuke bij over plaatsing. Bewust amper direct geluid, maar veel indirect door ze naar een muur te richten. Met dynamische luidsprekers kan "toe out" soms ook goed uitpakken, maar dan draai je ze niet zo veel naar buiten als hier wordt gedaan, parallel aan de zijwand .... Bij Avalon, Wilson, Focal gebruikt men al hoogwaardige componenten. Ik zie tweaken als volgt. Een man wil heel graag een Porsche 911 maar die is te duur, dus koopt hij een Kever. Hij voert de motor op, andere ophanging, bredere banden, maar het maakt niet uit hoe ver hij tweakt, het zal nooit een Porsche worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 september 2023 Author Report Share Posted 29 september 2023 In de huidige i-serie zouden ook goedkope onderdelen zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 3 hours ago, Jongensdroom said: Grotendeels wel. Maar nog iets meer laag, kan de rest een boost geven. Heb je weinig laag bij vinyl? of heb je ook te weinig laag bij digitaal? Het 1e klopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 (edited) Foutje, verkeerde topic... Edited 29 september 2023 by Rob55 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 Ik vond het laag van de 0.5 zeker niet terughoudend. Maar het gat niet heel diep en de midbas blijft ook wat achter. Daarom klinkt het in het laag niet natuurlijk. Met een iets andere opstelling is daar misschien wat aan te verbeteren. Misschien brengen andere kabels nog iets. Het zal allemaal niet veel zijn, maar misschien genoeg om er wél blij mee de zijn. Ik vond de Millons inderdaad beter in de ruimte passen. En wanneer het laag daarvan niet diep genoeg gaat, zoeken naar een speaker die dat wel doet, maar qua grootte in de buurt van de Millons blijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 september 2023 Author Report Share Posted 29 september 2023 (edited) Er is een wonder gebeurd. Vanochtend ook de tweede is aangesloten. Nu klinkt het ineens prima. Hoe kan dat? Het laag is voller en dieper dan van de 0.5 Midden en hoog lijkt sterkt op elkaar. Edited 29 september 2023 by Jongensdroom aanvulling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 Mooi toch... uit je eerste verhaal, lijkt het rendement van de 1.5 wat lager. Dan lijkt het vaak wat saaier in een 1 op 1 vergelijk. Maar het laag zou ook niet goed zijn. Rommelig noemde je het. Misschien toch nét die ene opname geweest? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 september 2023 Author Report Share Posted 29 september 2023 28 minutes ago, Jongensdroom said: Er is een wonder gebeurd. Vanochtend ook de tweede is aangesloten. Nu klinkt het ineens prima. Hoe kan dat? Het laag is voller en dieper dan van de 0.5 De vriend waar ze voor zijn, heeft advies gevraagd aan iemand van de TU Delft die er ECHT verstand van heeft. Hij ontwerpt concertzalen akoestisch in binnen- en buitenland. Hij noemt paneelspeakers het slechtste concept ooit. Ze zijn extreem afhankelijk van de ruimte en temperatuur, je mag er max. 3 meter vanaf zitten, je moet precies in het midden gaan zitten. Je kunt beter een koptelefoon opzetten. Deze man baseert zich op metingen, al het andere is smaak. Hij heeft het Concertgebouw en Ziggodome ontworpen en weet alles van geluid en akoestiek. Dat mijn 0.5 hier zo goed klinkt is puur geluk. Nou ben ik weer aan de beurt; Ik zie dat wel vaker, mensen die totaal niet weten hoe muziek in het echt klinkt, kunnen niet veel anders dan zich krampachtig aan metingen vasthouden. Echter de wetenschap kan nog lang niet alles meten en misschien gaat dat wel nooit helemaal lukken. Velen zijn gewend aan kastkleuring en vinden daardoor panelen niet goed klinken. Ik ken echter geen systeem dat realistischer klinkt en meer laat horen van de opname. Ook zijn er lieden met gehoorbeperkingen, die dan toch hun mening gaan geven. Ik vind het allemaal best. Ik weet wat ik wil horen. Je moet heel veel geld uitgeven om een eenvoudige Magnepan te evenaren. Daudio en TAD kunnen dat wel. Daar de kenner van mijn vriend Magnepan zo afgekraakt heeft, heb ik voorgesteld de 1.5 over te nemen voor 350 euro. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 september 2023 Author Report Share Posted 29 september 2023 17 minutes ago, Hans van Liempd said: Mooi toch... uit je eerste verhaal, lijkt het rendement van de 1.5 wat lager. Dan lijkt het vaak wat saaier in een 1 op 1 vergelijk. Maar het laag zou ook niet goed zijn. Rommelig noemde je het. Misschien toch nét die ene opname geweest? Hans, lees even 1 reactie terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 Ik snapte al niet echt dat je met 1 speaker ging luisteren, dat klinkt nooit zo goed als een paartje. Maar mooi dat het goed uitpakt, zou leuk zijn als je ze kan aanschaffen voor dat geld! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 O ja... dat verhaal van die kastkleuring bij kasten heb ik al vaak gehoord, evenals dat van akoestische kortsluiting en faseverschillen bij panelen. Elk systeem is een compromis. Het gaat er om of je er gelukkig van wordt. En neem van mij ook aan. iedereen heeft een gehoorbeperking. Elk oor is anders, dat zegt al genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 september 2023 Report Share Posted 29 september 2023 Natuurlijk is de sweet spot klein bij dit soort speakers, maar op die ene plek heb je dan ook wat. Onovertroffen kan dat zijn. Een koptelefoon is er niks bij want geïnternaliseerd geluid. En de vergelijking met concertzalen en ziggodomes gaat eveneens compleet mank. De audiofiel / muziekliefhebber creëert immers een muzikale werkelijkheid voor zichzelf, niet voor 2000 of 20000 man... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 september 2023 Author Report Share Posted 29 september 2023 2 minutes ago, thingman said: Natuurlijk is de sweet spot klein bij dit soort speakers, maar op die ene plek heb je dan ook wat. Onovertroffen kan dat zijn. Een koptelefoon is er niks bij want geïnternaliseerd geluid. En de vergelijking met concertzalen en ziggodomes gaat eveneens compleet mank. De audiofiel / muziekliefhebber creëert immers een muzikale werkelijkheid voor zichzelf, niet voor 2000 of 20000 man... Wijze woorden, naar mijn mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 september 2023 Report Share Posted 30 september 2023 (edited) Door je avonturen met de 1.5 was wat aan het zoeken geslagen en kwam deze filtermodificatie tegen. https://pure-analog-audio.com/magnepan-mg-1-5-q-r-filter-upgrade/ Ik wil hem nog wel even simuleren maar kan wellicht interessant zijn mocht je met de 1.5 verder willen. Bedenk immers dat de 0.5 al door Sander onderhanden was genomen. wat er met de huidige 1.5 is gebeurd weet ik natuurlijk niet. Heb net wel even de kosten van alleen de componenten die hier gebruikt zijn bekeken en dan kom je op ongeveer €300,- allen al aan filter materiaal uit. daar komen nog de kabels en het kastje bij. Er kan ook gekozen worden voor wat meer betaalbare componenten met name de condensatoren zijn hier aardig aan de prijs, de spoel zou ik wel de aangegeven modellen aanhouden. Edited 30 september 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 september 2023 Report Share Posted 30 september 2023 (edited) Ik kom graag een keer luisteren Wil als je je keuze hebt gemaakt. Die vriend van die vriend heeft wel een punt trouwens. Maar de uitzondering bevestigt de regel. Edited 30 september 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 september 2023 Author Report Share Posted 30 september 2023 5 hours ago, kappa7 said: Door je avonturen met de 1.5 was wat aan het zoeken geslagen en kwam deze filtermodificatie tegen. https://pure-analog-audio.com/magnepan-mg-1-5-q-r-filter-upgrade/ Ik wil hem nog wel even simuleren maar kan wellicht interessant zijn mocht je met de 1.5 verder willen. Bedenk immers dat de 0.5 al door Sander onderhanden was genomen. wat er met de huidige 1.5 is gebeurd weet ik natuurlijk niet. Heb net wel even de kosten van alleen de componenten die hier gebruikt zijn bekeken en dan kom je op ongeveer €300,- allen al aan filter materiaal uit. daar komen nog de kabels en het kastje bij. Er kan ook gekozen worden voor wat meer betaalbare componenten met name de condensatoren zijn hier aardig aan de prijs, de spoel zou ik wel de aangegeven modellen aanhouden. Dank je George. Ik was de site al tegengekomen en doorgestuurd naar de Amsterdamse vriend die in Duitsland woont. Hij is behoorlijk technisch en kan zo'n filter bouwen. Onno zei ook al dat Sander de 0.5 al aangepakt heeft. In tegenstelling tot onze (Brabants heh) Hans, vind ik het midden en hoog zeer goed klinken. In ieder geval een stuk beter dan zoals de 1.5 er nu bij staat. Je hoort gewoon dat hij beter moet kunnen. Er zit een zekere schrilheid in en ik mis iets waar ik niet de vinger op kan leggen. Dat hoeft ook helemaal niet, want deze gaan naar ons buurland. Onze Belgische Bebatoli heeft op de 1.6 en nog meer op de 1.7 gewezen. Het zou best wel eens die richting op kunnen gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 september 2023 Author Report Share Posted 30 september 2023 3 hours ago, carl said: Ik kom graag een keer luisteren Wil als je je keuze hebt gemaakt. Die vriend van die vriend heeft wel een punt trouwens. Maar de uitzondering bevestigt de regel. Altijd goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 september 2023 Report Share Posted 30 september 2023 (edited) Ik ben benieuwd waar je op uit komt uiteindelijk. Je weet nu wat de 1.5 doet dus dat was vast interessant om te proberen. Ik zal later eens de 1.5 doormeten hier als ik de meetmicrofoon terug heb. Eens zien waar ik dan op uit kom met het filter. Ik heb hem namelijk door de simulator gehaald en gezien dat met het nieuwe filter de overname frequentie niet mooi meer zie hier onder de verschillen tussen het oude en het nieuwe filter Nieuw is de blauw = bas paneel, blauw = tweeter, Paars stippel = Nieuw resultaat Origineel groen = bas paneel, Rood = tweeter, Grijs = resultaat Maar kijk je dan naar de fase dan zie je dit. Je wil dat de fase overdracht tussen beide panelen mooi gelijk verloopt en dat is in het originele filter beter gedaan. het zou dus slimmer zijn om het filter niet aan te passen maar gewoon de originele waardes aan te houden, de grotere wax spoel op het laag zal het laag wel verbeteren. iets dergelijks geld voor het hoog. een mooi C op die plek kan wel behoorlijk verschilmaken. Wel moet ik aangeven dat deze simulatie is gemaakt met een theoretisch paneel om het filter echt goed te kunnen simuleren zullen er eerst metingen van het paneel zonder filter gedaan moeten worden! Edited 30 september 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 oktober 2023 Report Share Posted 1 oktober 2023 12 hours ago, Jongensdroom said: Onno zei ook al dat Sander de 0.5 al aangepakt heeft. In tegenstelling tot onze (Brabants heh) Hans, vind ik het midden en hoog zeer goed klinken. In ieder geval een stuk beter dan zoals de 1.5 er nu bij staat. Je hoort gewoon dat hij beter moet kunnen. Er zit een zekere schrilheid in en ik mis iets waar ik niet de vinger op kan leggen. Dat hoeft ook helemaal niet, want deze gaan naar ons buurland. Ik had vooral moeite met de midbass. Midden van de 0.5 was prima en van het hoog kan ik weinig zeggen, dat hoor ik niet meer. Het laag was iets te veel aanwezig. De 1.5 en opvolgers hoeven helemaal niet schril te klinken. Integendeel, met de originele filters zelfs wat saai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 1 oktober 2023 Report Share Posted 1 oktober 2023 On 29-9-2023 at 15:48, Jongensdroom said: Ik zie dat wel vaker, mensen die totaal niet weten hoe muziek in het echt klinkt, kunnen niet veel anders dan zich krampachtig aan metingen vasthouden. Echter de wetenschap kan nog lang niet alles meten en misschien gaat dat wel nooit helemaal lukken. Men kan veel gevoeliger meten dan luisteren, maar je moet inzicht hebben in de metingen te interpreteren. Ontwikkelingen in audio zouden nooit verder geëvolueerd zijn moest men enkel op luisteren zijn voorgaan. Goede ontwerpers combineren metingen met luisteren en zoeken de correlatie hier van. Natuurlijk, als jij je oriënteert omdat je iets nieuws wil kopen dan ga je luisteren, dat is evident. Dan mag ik vooral hopen dat de ontwerper zijn huiswerk goed gedaan heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 oktober 2023 Author Report Share Posted 1 oktober 2023 4 hours ago, Bebatoli said: Men kan veel gevoeliger meten dan luisteren, maar je moet inzicht hebben in de metingen te interpreteren. Ontwikkelingen in audio zouden nooit verder geëvolueerd zijn moest men enkel op luisteren zijn voorgaan. Goede ontwerpers combineren metingen met luisteren en zoeken de correlatie hier van. Natuurlijk, als jij je oriënteert omdat je iets nieuws wil kopen dan ga je luisteren, dat is evident. Dan mag ik vooral hopen dat de ontwerper zijn huiswerk goed gedaan heeft. Luidsprekers die gelijk meten kunnen heel anders klinken. Verder luister eens in een winkel naar 10 luidsprekers in dezelfde prijsklasse. Die klinken allemaal compleet anders. Misschien is er dan 1 goede bij!? Hoe zou je trouwens de klankkleur van alle verschillende instrumenten die je hoort spelen, moeten meten. Dat kan helemaal niet. Aan een auto kun je ook meten, maar dan weet je nog niet of hij lekker rijdt. In zijn algemeenheid hebben de meeste mensen te weinig luisterervaring met akoestische instrumenten. Maar dat gaan ze never nooit toegeven. Deze lieden praten dan over smaak, om dat te vergoelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 1 oktober 2023 Report Share Posted 1 oktober 2023 7 minutes ago, Jongensdroom said: Luidsprekers die gelijk meten kunnen heel anders klinken. Verder luister eens in een winkel naar 10 luidsprekers in dezelfde prijsklasse. Die klinken allemaal compleet anders. Misschien is er dan 1 goede bij!? Hoe zou je trouwens de klankkleur van alle verschillende instrumenten die je hoort spelen, moeten meten. Dat kan helemaal niet. Aan een auto kun je ook meten, maar dan weet je nog niet of hij lekker rijdt. In zijn algemeenheid hebben de meeste mensen te weinig luisterervaring met akoestische instrumenten. Maar dat gaan ze never nooit toegeven. Deze lieden praten dan over smaak, om dat te vergoelijken. Moesten die exact hetzelfde meten zou je geen verschil mogen horen, maar dan zijn er zoveel factoren die exact identiek zouden moeten zijn en dat is quasi onmogelijk, zeker bij passieve speakers. Waarom is er zoveel weerstand tegen meten, eerlijk, ik denk gewoon omdat bijna niemand inzicht in heeft, ik ook niet hoor, maar ik heb wel een basis. Trouwens meten is een ondersteunend instrument, het kan ontwerpen verfijnen of juist flagrante fouten blootleggen. Daarom ga ik nooit voort op recensies, die zijn nagenoeg allemaal subjectief. Destijds was er een recensent die een bepaald product de hemel in prees en een ander tijdschrift die wel serieuze metingen deed ontdekte enkele fouten in het toestel, o.a. veel 2de harmonische vervorming en hoogfrequent storingen van een orde dat die je speaker stuk konden maken. Horen doet je ze niet, maar je tweeter krijgt ze wel te verwerken en die kon stuk gaan bij luid spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 1 oktober 2023 Report Share Posted 1 oktober 2023 En is dat product langdurig in de handel gebleven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts