Bebatoli Posted 1 oktober 2023 Report Share Posted 1 oktober 2023 13 minutes ago, Duclaasie said: En is dat product langdurig in de handel gebleven? Sterker nog, het is nog steeds te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 1 oktober 2023 Report Share Posted 1 oktober 2023 persoonlijk vind ik de recencies van Stereophile altijd wel aardig, men kuisterd en meet en probeert vaak ook de correlatie tussen de twee aan te geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 1 oktober 2023 Report Share Posted 1 oktober 2023 6 minutes ago, SpaceJS said: persoonlijk vind ik de recencies van Stereophile altijd wel aardig, men kuisterd en meet en probeert vaak ook de correlatie tussen de twee aan te geven. +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrinex Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) On 4-3-2023 at 15:20, Jongensdroom said: Met de laptop op schoot en de Sennheiser op 't hoofd, klinkt wat Joppe bouwt als een klok. Interessant. Beetje oude post maar kwam het tegen dank je ! en hoi iedereen en Hoi Hans ! jij ook hier ? ik vermaakt me wel met dingetjes freubellen. hier een laatste versie van een poging tot een curved planar magnetic, met een crossover van 350Hz +- https://www.youtube.com/watch?v=WvJrHuKj-8o er stond inderdaad een setje op de vorige DEA van mij, helaas was het er zo druk met pratende mensen dat niemand die gehoord heeft ze zijn dan ook niet makkelijk want zitten is een vereiste naja kan in ieder geval zeggen dat een setje daar gestaan heeft al was die set niet meer van mij. Edited 2 oktober 2023 by wrinex Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrinex Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 On 27-9-2023 at 12:15, Jongensdroom said: Een Magnepan vervormt veel minder dan een conus speaker en is veel sneller. Je hebt veel minder last van tekortkomingen, die het geluid voller laten klinken. Slechte opnames vallen glashard door de mand. Goede opnames geven mij een kick. Ik hoor nu dat er veel meer op de opnames staat dan ik dacht. Magnetostaten zijn al heel lang mijn ding. En nu ben ik er mee bezig. Ik hoop zoveel mogelijk goed laag te krijgen. Een jongensdroom is uit aan het komen. een magnepan vervormt veel meer in lage frequenties ben ik bang alles boven de 200 Hz doen ze heel goed met name nog hoger... hebben ze zoveel surface area vergeleken met een tweeter dat ze veeeeel lagere vervorming hebben. in het laag is het een open baffle met veel surface area, maar tegelijk een hele lage Xmax, en hij moet compenseren voor de open baffle en hij heeft een hele hoge QTS om er wat laag uit te persen. als je ze heeel groot maakt. kan het laag beter zijn dan een dynamische. maar je kunt ook meer woofers gerbruiken en dan wint dynamisch. een mooie combo is MFB laag en dan mid en hoog van een planar. zo doen beide waar ze goed in zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Ha, welkom hier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrinex Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 9 minutes ago, Walt said: Ha, welkom hier! heej volgens mij ook iemand van Zelfbouwaudio ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) Welkom hier Joppe, zoals ik begrijp. En ik zie, een hoop ervaring met planars, ribbons en andere folie experimenteersels. Mooi om te zien. 24 minutes ago, wrinex said: een magnepan vervormt veel meer in lage frequenties ben ik bang alles boven de 200 Hz doen ze heel goed met name nog hoger... hebben ze zoveel surface area vergeleken met een tweeter dat ze veeeeel lagere vervorming hebben. in het laag is het een open baffle met veel surface area, maar tegelijk een hele lage Xmax, en hij moet compenseren voor de open baffle en hij heeft een hele hoge QTS om er wat laag uit te persen. als je ze heeel groot maakt. kan het laag beter zijn dan een dynamische. maar je kunt ook meer woofers gerbruiken en dan wint dynamisch. een mooie combo is MFB laag en dan mid en hoog van een planar. zo doen beide waar ze goed in zijn. Die vervorming in het laag hoorde ik wel, maar dit kan natuurlijk vele oorzaken hebben. Conussen met grote planars gecombineerd heb ik ook nooit goed horen klinken. Kleintjes natuurlijk wel. De Infinity's deden het heel behoorlijk. Maar de grotere met die L-Emim's vond ik dan weer echt niet goed. Bij MFB heb ik ook moeite. Die ik hoorde (onder andere van Grimm) sloten ook niet echt lekker aan op de middentonen. Edited 2 oktober 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrinex Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) 14 minutes ago, Hans van Liempd said: Welkom hier Joppe, zoals ik begrijp. En ik zie, een hoop ervaring met planars, ribbons en andere folie experimenteersels. Mooi om te zien. Die vervorming in het laag hoorde ik wel, maar dit kan natuurlijk vele oorzaken hebben. Conussen met grote planars gecombineerd heb ik ook nooit goed horen klinken. Kleintjes natuurlijk wel. De Infinity's deden het heel behoorlijk. Maar de grotere met die L-Emim's vond ik dan weer echt niet goed. Bij MFB heb ik ook moeite. Die ik hoorde (onder andere van Grimm) sloten ook niet echt lekker aan op de middentonen. Ik heb eens een planar geleverd aan Chris van piratelogic (MFB) en dat gaat toch best aardig. ik vind het laag prachtig ! nog wel wat ruimte om te klooien waar je deze gaat crossen, liefst zo laat mogelijk. maarja niet altijd mogelijk. hoe dan ook gaat een planar het nooi winnen wat betreft laag. een snelle meting maakt dat duidelijk. klinkt niet verkeerd fullrange en ik gebruik grote versies bijna altijd fullrange.. maar wat betreft vervorming onder de 100 Hz geen winner wat betreft vervorming. zelfs de apogee.. ze groter maken werkt wel, maarja een 8 inch woofer x 2 wint dat dan weer makkelijk geen reden om ze niet te maken hoor Edited 2 oktober 2023 by wrinex Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) Ik denk dat niet alle versterkers makkelijk met Planars om kunnen gaan. Veel stroom kunnen leveren is een eis (denk ik). En een hoge dempingsfactor een voordeel. Mijn huidige luidsprekers (Wilson Audio Watt/Puppy 5.1) hebben 2 stuks 8" Dynaudio woofers. Dat voldoet voor mij prima. Edited 2 oktober 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrinex Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) 58 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik denk dat niet alle versterkers makkelijk met Planars om kunnen gaan. Veel stroom kunnen leveren is een eis (denk ik). En een hoge dempingsfactor een voordeel. Mijn huidige luidsprekers (Wilson Audio Watt/Puppy 5.1) hebben 2 stuks 8" Dynaudio woofers. Dat voldoet voor mij prima. ja dat geloof ik graag 2 x 8 inch is meer dan genoeg ik een kamer en dat is dus en beetje het probleem met fullrange planar. dat moet vrij gigantisch zijn om deze 8 inches the verslaan.. bijna onmogelijjk. wat je wel kan doen is waar ze goed in zijn, dus laten we zeggen alles boven de 100 hz. of.. omdat het meeste 2 harmonische is toch fullrange gaan en dan op 50-75 Hz ofzo een sub gebruiken. btw watt puppy serieuze prijzige speakers Edited 2 oktober 2023 by wrinex Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mistercountach Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Hoi Joppe En ja hoor ik zit er hier ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 26 minutes ago, wrinex said: btw watt puppy serieuze prijzige speakers Valt mee wanneer ze ruim 25 jaar oud zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 27 minutes ago, wrinex said: wat je wel kan doen is waar ze goed in zijn, dus laten we zeggen alles boven de 100 hz. of.. omdat het meeste 2 harmonische is toch fullrange gaan en dan op 50-75 Hz ofzo een sub gebruiken. En dat is dus precies dat, wat ik nog niet eerder goed heb horen klinken. Het tragere laag uit een woofer sluit nooit mooi aan op het snelle midden van een planar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrinex Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 8 minutes ago, Hans van Liempd said: En dat is dus precies dat, wat ik nog niet eerder goed heb horen klinken. Het tragere laag uit een woofer sluit nooit mooi aan op het snelle midden van een planar. ik denk dat MFB dat best wel kan. hoe dan ook heeft fullrange mijn voorkeur. maar is niet beter dan laag van een dynamische woofer. verre van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 MFB is toch dat de uitslag gemeten wordt met een sensor en dat de uitslag gecorrigeerd wordt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) 11 minutes ago, Roots said: MFB is toch dat de uitslag gemeten wordt met een sensor en dat de uitslag gecorrigeerd wordt? Meestal wordt er een kristalopnemer onder de stofkap geplaatst en het gemeten signaal word in een terugkoppel lus naar de versterker gebracht. Resultaat is dieper en kwalitatief beter laag en veel minder vervorming in het laag. Blokschema verduidelijkt het principe: Edited 2 oktober 2023 by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrinex Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 27 minutes ago, Bebatoli said: Meestal wordt er een kristalopnemer onder de stofkap geplaatst en het gemeten signaal word in een terugkoppel lus naar de versterker gebracht. Resultaat is dieper en kwalitatief beter laag en veel minder vervorming in het laag. Blokschema verduidelijkt het principe: jep en inmiddels wordt het niet meer gedaan met een piezo, maar met opnemers die ook in harde schijven zitten. dus een stuk lichter. maar ik weet er ook niet het fijne van , hier is emer te vinden https://servolabs.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrinex Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 38 minutes ago, Roots said: MFB is toch dat de uitslag gemeten wordt met een sensor en dat de uitslag gecorrigeerd wordt? klopt, de versterker zal proberen de woofer te compenseren, voor gedrag wat niet het originele signaal was. ook wanneer de behuizing extreem klein is. daarom kunnen ze vaak laag weergeven wat je niet verwacht van zo een kleine gesloten behuizing ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 1 minute ago, wrinex said: jep en inmiddels wordt het niet meer gedaan met een piezo, maar met opnemers die ook in harde schijven zitten. dus een stuk lichter. maar ik weet er ook niet het fijne van , hier is emer te vinden https://servolabs.nl/ T+A heeft dat ooit optisch terugkoppeling toegepast en wat ook gedaan werd was een 2de spreekspoel in een terugkoppelingslus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrinex Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) 15 minutes ago, Bebatoli said: T+A heeft dat ooit optisch terugkoppeling toegepast en wat ook gedaan werd was een 2de spreekspoel in een terugkoppelingslus. yep en dual coil versie heet servo, (zoals de Rythmik en infinity) en is niet zo goed als een opnemer. optisch is wel grappig idee maar is niet helemaal lineair geloof ik. hoe dan ook, in alle gevallen beter dan het was lagere vervorming en laag uit een gesloten behuizing indien nodig. en een zeer appart geluid. ik zelf vind het altijd klinken als open baffle maar dan met een behuizing. heeel vreemd en lekker laag Edited 2 oktober 2023 by wrinex Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Bag End infra sub. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrinex Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) 2 minutes ago, Roots said: Bag End infra sub. ? wat is dat. oh ja kan als je een PA sub in je kamer wil, kunt ook een powersoft sub nemen als groot geen een probleem is en geld.... Edited 2 oktober 2023 by wrinex Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Subwoofer, sensor gecorrigeerd tot 8 Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrinex Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) Powersoft/M-force..... maarja dat is niet het punt we hebben geen 140dB nodig denk ik op 20 hz...deze doet nog makkelijk 110 of meer op 8 hz iets wat niet eens in films zit ... dus geen idee wat men heeft aan 8 hz, als je richting de 8 hz gaat is een rotary sub interessant denk ik. gezien die dat kunnen met gemak en de rest.. zelfs een 18 inch niet met gemak Edited 2 oktober 2023 by wrinex Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts