Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

2 minutes ago, Roots said:

Nee, het is wel grappig opzich, maar we hebben er niets aan.

ik vind 30-40 wel prima  :) haal ik nooit... zit toch niet veel informatie in maarja je moet er ook maar de kamer voor hebben om het weer te geven :) (heb ik niet)

@wrinexDe beste DIY magnetostaat/ribbon speaker is voor mij die van Rob (Dingen). Hij blijft zijn speakers en systeem verder fine tunen en dat is een werkwijze die mij wel aanspreekt. Ik heb metingen van zijn speaker gezien en ook zijn speaker meet erg lage vervorming ook in de laagweergave. Maar belangrijker is dat zijn speaker echt onaards goed speelt. Mijn Magnepan's MG20 doen het iets beter in ruimtelijkheid maar Rob zijn speaker gaat toch net een octaaf lager.

Zelf wil ik ook een magnetostaat/ribbon bouwen maar dan het laag volledig PP, dat geeft net wat hoger rendement maar de vervorming neemt nog af. Mid en hoog worden alu ribbons. In het verleden al wel veel Magnepan's hersteld en gerestaureerd .

Edited by Bebatoli

Nu we gelezen hebben hoe slecht ze zijn, gaan mijn buddy en ik onze Magnepans onmiddellijk weer wegdoen.

Wij zijn eens op die enorme vervorming gaan letten en worden er momenteel helemaal gestoord van.

We liggen er zelfs wakker van.

En conus-speakers hebben trage bas-weergavers lees ik ook. Deze lopen gelijk met mid en hoog. Daarmee is alles dus traag, dat wil je ook weer niet.

Er zit maar 1 ding op: zoeken naar een andere hobby. Of een smartphone met twee van die losse opzetstukjes van een electrische tandenborstel.

Morgen eens kijken bij BCC, of op de Firato in Veldhoven.

7Ax3ddSsPxfRdKxQALGo531gkC4p1yzYVMDYFPP8

On 2-10-2023 at 23:52, Bebatoli said:

@wrinexDe beste DIY magnetostaat/ribbon speaker is voor mij die van Rob (Dingen). Hij blijft zijn speakers en systeem verder fine tunen en dat is een werkwijze die mij wel aanspreekt. Ik heb metingen van zijn speaker gezien en ook zijn speaker meet erg lage vervorming ook in de laagweergave. Maar belangrijker is dat zijn speaker echt onaards goed speelt. Mijn Magnepan's MG20 doen het iets beter in ruimtelijkheid maar Rob zijn speaker gaat toch net een octaaf lager.

Zelf wil ik ook een magnetostaat/ribbon bouwen maar dan het laag volledig PP, dat geeft net wat hoger rendement maar de vervorming neemt nog af. Mid en hoog worden alu ribbons. In het verleden al wel veel Magnepan's hersteld en gerestaureerd alsook Apogee en Analysis Audio.

Daar noem je ook wel een bijzondere set, ben er ook eens geweest, en zou eventueel met Joppe  samen ook langsgaan, is zeker een set om niet te vergeten.

Voorlopig heb ik de zorgen om ie set van mij na de nieuwe schuif/hef pui weer op z'n plek te krijgen, is een grotere ingreep als wat ik dacht.

FzONIprPUq32galSBQuVyjQsvLsFFT_HjsOs5oct

Edited by HansP

15 minutes ago, Jongensdroom said:

Nu we gelezen hebben hoe slecht ze zijn, gaan mijn buddy en ik onze Magnepans onmiddellijk weer wegdoen.

Wij zijn eens op die enorme vervorming gaan letten en worden er momenteel helemaal gestoord van.

En conus-speakers hebben trage bas-weergavers lees ik ook. Deze lopen gelijk met mid en hoog. Daarmee is alles dus traag, dat wil je ook weer niet.

Er zit maar 1 ding op: zoeken naar een andere hobby. Of een smartphone met twee van die losse opzetstukjes van een electrische tandenborstel.

Misschien toch eerst therapie overwegen ...

7 hours ago, Jongensdroom said:

Ik verwacht, nog deze week, een enorme prijsdaling op zowel nieuwe- als gebruikte Magnepannetjes.

Dat het laag van een 20 beter zal zijn klopt. Een enorm groot vel wat nauwelijk hoeft te bewegen voor de gevraagde geluidsdruk.

Bij kleinere is dat een stuk meer.

Die Spaanse magnetostaten klinken ook fantastisch. Ook in het laag, maar zijn ook erg groot.

9 hours ago, Bebatoli said:

Vervorming bij een Magnepan 20.1 in het laag (30Hz) ongeveer 1% en vanaf een 50Hz tot 20kHz zo'n 0,2% tot 0,5%. Meting is verricht op 92dB.

L4JGoYl.jpeg

Het spectrum ziet er prachtig uit. Ook conus luidsprekers vervormen v.n.l.  in het laag.  B&W is een van de weinige luidspreker fabrikanten die dat opgeeft 

Dit is een topmodel 801 D4 Signature

Harmonische vervorming 2e en 3e harmonischen (90 dB, 1 m op de as)
<1% 30Hz – 20kHz
<0.3% 100Hz – 20kHz

1 hour ago, Tubejack said:

Het spectrum ziet er prachtig uit. Ook conus luidsprekers vervormen v.n.l.  in het laag.  B&W is een van de weinige luidspreker fabrikanten die dat opgeeft 

Dit is een topmodel 801 D4 Signature

Harmonische vervorming 2e en 3e harmonischen (90 dB, 1 m op de as)
<1% 30Hz – 20kHz
<0.3% 100Hz – 20kHz

De nieuwe Purifi units hebben ook een lage vervorming in het laag en dat hoor je, neen, geen klinisch geluid maar een diep en gecontroleerd laag.

Ik heb destijds veel gebouwd met Eton en Accuton en deze units vervormen een stuk meer dan de Purifi units.

8 inch Purifi unit zie:

ptt8.0x04-nab-02_315mm_2v83_hpf2-50.png?

8 inch Accuton type Accuton AS190-9-251-FG

Zie: 

as190-9-251_315mm_2v83_hd.png?itok=5Tepw

On 2-10-2023 at 23:41, Bebatoli said:

Vervorming bij een Magnepan 20.1 in het laag (30Hz) ongeveer 1% en vanaf een 50Hz tot 20kHz zo'n 0,2% tot 0,5%. Meting is verricht op 92dB.

L4JGoYl.jpeg

dat is zeker niet verkeerd !! is ook wel een van de grotere en een van de weinige met pushp pull (van magnepan dan he). hoop ik ooit nog eens te kunnen beluisteren !

Edited by wrinex

2 minutes ago, wrinex said:

dat is zeker niet verkeerd !! is ook wel een van de grotere en een van de weinige met pushp pull. hoop ik ooit nog eens te kunnen beluisteren !

Altijd welkom.

On 3-10-2023 at 00:49, Jongensdroom said:
On 3-10-2023 at 00:49, Jongensdroom said:

Hmm misschien ben ik niet bekend met je gevoel voor humor.  maar ik heb nergens geschreven dat ze kut zijn/vind en dat je ze zo snel als mogelijk van de hand moet doen. als dat zo is overgekomen dan was dat niet mijn bedoeling, maak niet voor de lol dit soort speakers :) nouja ook.
Ik heb alleen wat tegengas gegeven in het debat dat Planar lagere vervorming zouden hebben (in het laag), en geef aan dat dat over het algemeen niet zo is. zie de kleinere modellen van magnepan. (rond de resonantie van het paneel met name)
dat het anders klinkt vind ik ook, en zoals ik aangaf meestal gebruik ik ze ook gewoon fullrange gaat prima op mijn luister niveau. en heb ik net als jij er gewoon plezier van :)

voorbeeld van de LRS bij 86 dB. resonantie zit duidelijk rond de 49-50 hz :) en de 2e harmonische is een groot deel omdat het single ended is, magneten alleen aan de achterkant. dit zou lager zijn als het push pull was.   meting is van audio science review. 

magnepan-lrs-ribbon-speaker-relative-thd-distortion-mesaurements-png.83618

Edited by wrinex

On 2-10-2023 at 23:52, Bebatoli said:

Zelf wil ik ook een magnetostaat/ribbon bouwen maar dan het laag volledig PP, dat geeft net wat hoger rendement maar de vervorming neemt nog af. Mid en hoog worden alu ribbons. In het verleden al wel veel Magnepan's hersteld en gerestaureerd .

ja ik had vorig jaar op de DAE tijdje met Rob gekletst, ik moet nog steeds eens met Hans daar op de koffie :) heeeel veel goede verhalen gehoord, en het is ook leuk om te kijken welke oplossingen hij heeft verzonnen !

Edited by wrinex

On 1-10-2023 at 20:08, Bebatoli said:

+1

Ik ben op Stereophile geabonneerd net als op Hifinews. Ooit eens een review gelezen waar men op grond van metingen dacht dat er iets stuk was. Het subjectief review was uitstekend en de reviewer kwam er niet op terug nadat hij het resultaat van de metingen had gezien.

17 hours ago, carl said:

Ik ben op Stereophile geabonneerd net als op Hifinews. Ooit eens een review gelezen waar men op grond van metingen dacht dat er iets stuk was. Het subjectief review was uitstekend en de reviewer kwam er niet op terug nadat hij het resultaat van de metingen had gezien.

Ik krijg wel eens commentaar bij een demo op een van de DIY dagen, over het laag. meestal in de trend van dat het zo snel is en minder vervorming. dat is denk ik de reden dat ik er altijd wel op hamer dat dat wellicht niet het geval is en dan leg ik uit als ik metingen doe kun je rond de resonantie duidelijk vervorming horen, en dan de vervorming omhoog shiet onder de 100-150  maar daarbij hoor ik het wanneer ik muziek luister nooit en de mensen die zojuist geluisterd hebben ook niet. (alleen bij elektronische nummers die laag gebruiken wat lijkt op een sinus zou het voor kunnen komen) maar omdat ik weet hoe ze meten en gehoord heb hoe ze meten zeg ik het er toch altijd maar bij, mocht iemand een speaker van me later meten dat er geen onduidelijkheid bestaat. wat wel voor zou komen als ik er in mee was gegaan dat het inderdaad veel sneller is en minder vervorming heeft.  ik geef het graag altijd even aan dat, uit de metingen iets anders naar voren komt.  evengoed luister ik er naar en vind ik het prettig om naar te luisteren. 

Edited by wrinex

Je mag dan misschien wel meer vervorming in het laag hebben maar de kast geluiden doen veel meer kwaad dan de vervorming van de panelen.

Ik denk dat daar het grootste verschil zit.

Ik heb juist voor mn maggies gekozen vanwege het gedetailleerde laag wat ik bij een gekaste speaker nooit heb gehoord.

14 minutes ago, kappa7 said:

Je mag dan misschien wel meer vervorming in het laag hebben maar de kast geluiden doen veel meer kwaad dan de vervorming van de panelen.

Ik denk dat daar het grootste verschil zit.

Ik heb juist voor mn maggies gekozen vanwege het gedetailleerde laag wat ik bij een gekaste speaker nooit heb gehoord.

Daarom moet je ook zo laag mogelijk filteren voor het Sublaag 

Er zijn mensen die heel graag als bijzonder knap over willen komen. Zij beweren zelfs meer te horen(vervorming) dan professionals met een opleiding en jarenlange dagelijkse ervaring. Maar ik geloof er helemaal niks van. En al helemaal niet als zij een flink gat in het gehoor hebben.

Als het je niet eens opvalt dat elke Magnepan meer van de muziek laat horen, dan de meeste "gewone" luidsprekers, dan zet ik er nog een paar vraagtekens meer bij. O ja en dat heeft niets met smaak te maken, maar met aanleg en ervaring.

Maar goed ieder het zijne. Hifi is nou eenmaal een belangrijke macho-wereld. Ik vind het allemaal best.

Waarschijnlijk kom ik uiteindelijk met een 1.6 uit de strijd. Kan ik weer een aantal jaren vooruit.

1 hour ago, Jongensdroom said:

Er zijn mensen die heel graag als bijzonder knap over willen komen. Zij beweren zelfs meer te horen(vervorming) dan professionals met een opleiding en jarenlange dagelijkse ervaring. Maar ik geloof er helemaal niks van. En al helemaal niet als zij een flink gat in het gehoor hebben.

Als het je niet eens opvalt dat elke Magnepan meer van de muziek laat horen, dan de meeste "gewone" luidsprekers, dan zet ik er nog een paar vraagtekens meer bij. O ja en dat heeft niets met smaak te maken, maar met aanleg en ervaring.

Maar goed ieder het zijne. Hifi is nou eenmaal een belangrijke macho-wereld. Ik vind het allemaal best.

Waarschijnlijk kom ik uiteindelijk met een 1.6 uit de strijd. Kan ik weer een aantal jaren vooruit.

Maak je niet druk, genieten is de boodschap 😉

En behalve Magnepan zijn er best nog wel fijne speakers,....