Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, kappa7 said:

Ik denk dat je dan ook beter naar de luchtverplaatsing kan kijken dan naar het oppervlakte van de conus dus dat is dan het oppervlakte maal de uitslag die nodig is om een vergelijkbare geluidsdruk te kunnen krijgen. Ik ben erg benieuwd wat de verschillen in vervorming dan zullen zijn.

Ik zie nu vooral veel appels met peren die vergeleken worden.

jep , maar met in het achterhoofd xmax en oppervlakte , :)  er zijn weinig dynamische drivers (woofers) die 1 -1.5 mm xmax hebben zoals een Magnepan. zo ja dan is het een midrange (heel misschien fullrange 12 inch ofzo) :) of tweeter hehe, en om toch nog lucht te verplaatsen is oppervlakte de dominante factor. 

Edited by wrinex

7 minutes ago, wrinex said:

jep , maar met in het achterhoofd xmax en oppervlakte , :)  er zijn weinig dynamische drivers (woofers) die 1 -1.5 mm xmax hebben zoals een Magnepan. zo ja dan is het een midrange (heel misschien fullrange 12 inch ofzo) :) of tweeter hehe, en om toch nog lucht te verplaatsen is oppervlakte de dominante factor. 

1 tot 1,5 mm x-max? Kijk even naar de Purifi 8 inch speaker units die en een lage vervorming hebben en een lineaire slag van +/- 9,3 mm voor de 8 inch unit. Er zijn heus wel veel meer units die een grote uitslag kunnen maken. Een 8 inch unit van Eton maakt bv een uitslag van +/-5,5 mm, ook veel meer dan de door jou opgenoemde 1 tot 1,5 mm.

2 hours ago, Bebatoli said:

Dan kan je even goed zeggen dat bij jou Wilson's de verhouding van de bas-mid unit niet in verhouding is met de tweeter.

Als je enkel voortgaat op afmetingen van een unit trek je echt wel verkeerde conclusies, kijk liever naar wat het bruikbare frequentiegebied is van de unit.

Het gaat om de overgangsfreuenties. Mijn Wilsons hebben 2 22 cm woofers, dan een 17 cm midbas/mid en een 25 mm tweeter.

Dat de Blade is gemaakt om de kast te stabiliseren klopt. Prima gedaan, super mooi ontwerp. Maar waarom zo'n kleine middentoner? Het laag straalt naar de zijkant en kan nauwelijks midden weergeven. Dat kleine middentonertje moet dus al vanaf heel laag gaan werken. Ik denk zo rond de 100 Hz.

Zo'n kleine middentoner staat gelijk stil en de 4 woofers fladderen bij delfde frequentie nog lekker door. Op de overnamefrequentie. Meettechnisch zal het allemaal wel kloppen maar lekker klinken doet het niet (vind ik). Bij de kleine gaat dat een stuk beter.

2 hours ago, Jongensdroom said:

Magnepan, een algemeen resume' naar mijn beleving.

Het hoog;

Voor mij is het hoog zeer verfijnd en gedetailleerd. Daar profiteren m.n. het bekken en percussie-instrumenten van.

Het midden;

Dit is het belangrijkste gebied bij muziekweergave. Daar zit de meeste informatie, zangstemmen en veruit de meeste instrumenten (blaasinstrumenten zijn mijn vakgebied) bevinden zich in dit bereik.

Dit gebied wordt subliem weergegeven. Ik hoor nu zoveel meer informatie en details. Het live-gevoel is hier het grootst.

Het laag;

De meeste gaan tot 40Hz. Dat is dan ook meteen de laagste toon van een contrabas. Daaronder is leuk voor filmmuziek en effecten.

Volgens technici zitten daar een paar problemen en vervorming. Er is geen enkele reden te bedenken waarom dat onwaar zou zijn.

Maar ik hoor deze "beperkingen" niet. Ik ervaar het laag zelfs als schoon, bescheiden, ongekleurd en zonder kastgeluid.

Internet;

Op diverse sites worden modellen zoals de 1.7i omschreven als "het koopje in de highend wereld".

Daarbij gaat het om nieuwe exemplaren. Ik behelp me, ook hier weer, met tweedehansjes. Tussen 300 en 800 euro kun je prima modellen uit de nul en 1 serie vinden. 

Klopt helemaal. En het belangrijkst is, dat jij er tevreden mee bent. Een wat terughoudende laagweergave is altijd beter dan overheersend.

Ik vind laag nou eenmaal erg belangrijk. Het hoog is helaas weg uit mijn oren. Boven de 8 kHz (-60 dB)hoor ik helemaal niks meer. Vandaar, denk ik dat ik me meer op het laag en midden ga concentreren. Dat gaat namelijk nog erg goed (-5dB). Oud worden wil iedereen, maar niemand wil het zijn.

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Het gaat om de overgangsfreuenties. Mijn Wilsons hebben 2 22 cm woofers, dan een 17 cm midbas/mid en een 25 mm tweeter.

Dat de Blade is gemaakt om de kast te stabiliseren klopt. Prima gedaan, super mooi ontwerp. Maar waarom zo'n kleine middentoner? Het laag straalt naar de zijkant en kan nauwelijks midden weergeven. Dat kleine middentonertje moet dus al vanaf heel laag gaan werken. Ik denk zo rond de 100 Hz.

Zo'n kleine middentoner staat gelijk stil en de 4 woofers fladderen bij delfde frequentie nog lekker door. Op de overnamefrequentie. Meettechnisch zal het allemaal wel kloppen maar lekker klinken doet het niet (vind ik). Bij de kleine gaat dat een stuk beter.

Zolang jij de gegevens van die "mid" unit niet kent kan je onmogelijk er iets over zeggen. Dat je ze niet mooi vind spelen is irrelevant aan jou opmerking.

41 minutes ago, Bebatoli said:

1 tot 1,5 mm x-max? Kijk even naar de Purifi 8 inch speaker units die en een lage vervorming hebben en een lineaire slag van +/- 9,3 mm voor de 8 inch unit. Er zijn heus wel veel meer units die een grote uitslag kunnen maken. Een 8 inch unit van Eton maakt bv een uitslag van +/-5,5 mm, ook veel meer dan de door jou opgenoemde 1 tot 1,5 mm.

? volgens mij heb je het verkeerd gelezen, of gestopt bij 1.mm

"er zijn weinig dynamische drivers (woofers) die 1 -1.5 mm xmax hebben zoals een Magnepan. zo ja dan is het een midrange (heel misschien fullrange 12 inch ofzo)of een tweeter" 1mm tot 1.5 is dus laag,  nagenoeg niks !

Ik zeg dus niet dat er geen woofers zijn met een grotere x max dan 1.5mm :) er zijn er geen (nog niet gezien althans) die minder hebben 

Edited by wrinex

2 minutes ago, Bebatoli said:

Zolang jij de gegevens van die "mid" unit niet kent kan je onmogelijk er iets over zeggen. Dat je ze niet mooi vind spelen is irrelevant aan jou opmerking.

Ik merk dit vaak bij speakers met enorme overgangen in oppervlak. dat klinkt in mijn oren nooit lekker. Ik geef dan de schuld aan dat oppervlakverschil.

Wanneer je er een kent die wél lekker klinkt, ga ik hem graag beluisteren.

1 minute ago, Hans van Liempd said:

Ik merk dit vaak bij speakers met enorme overgangen in oppervlak. dat klinkt in mijn oren nooit lekker. Ik geef dan de schuld aan dat oppervlakverschil.

dat kan in sommige gevallen,  als de tweeter niet laag genoeg kan crossen ,terwijl de laag unit al begint te beamen (vanwege zijn omvang) als de conus groter is dan de golflengte van de hoogste frequentie die hij nog moet weergeven, zal de spreiding steeds minder worden en heb je een gat in je response off axis bijvoorbeeld.

1 hour ago, wrinex said:

Zo als je weet zal je met een kleiner oppervlakte een grotere uitslag moeten maken om een zelfde SPL te krijgen.

Wat ik dan nog mis in de vervormings discussie is dat ik eigenlijk nog geen metingen heb gezien die onder de zelfde omstandig heden het gedrag hebben gemeten van een vel of een conus speaker. Net zo als Jongensdroom vind ik namelijk het laag van een magnepan vele male gedetailleerder dan een conus speaker in een doosje. De openbaffle speakers met paar behoorlijke 15 inch conussen per kant kunnen dat laag overigens ook mooi gedetailleerd neer zetten.  Ik kan me dus voorstellen dat die 2x 15 inch units wel een lagere vervorming kunnen hebben in het laag maar niet dat een 8 inch speaker die een veel grotere uitslag moet maken ook een lagere vervorming heeft in het laag dan een vel.

14 minutes ago, Hans van Liempd said:

De Avalon Eidolon, een 11 inch woofer gecombineerd met een 4 inch mid. Vond ik altijd een geweldige speaker. Ik ken er nog wel een aantal.

24 minutes ago, Bebatoli said:

De Avalon Eidolon, een 11 inch woofer gecombineerd met een 4 inch mid. Vond ik altijd een geweldige speaker. Ik ken er nog wel een aantal.

Maar dat is toch een heel wat betere verhouding dan 4x 10 inch en 4 inch?

27 minutes ago, kappa7 said:

Zo heb ik me altijd verbaast over de Blumenhofer die toch met een 2 weg een heel behoorlijk geluid weten neer te zetten.

Een van mijn favorieten. een 16 inch basunit met een 1.4inch tweeter.

stacks-image-6b57dbf.jpg

https://www.blumenhofer-acoustics.com/Products/SerieGioia/GranGioia-3/GranGioia-3.php

Heel mooi inderdaad.

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar dat is toch een heel wat betere verhouding dan 4x 10 inch en 4 inch?

Leg mij eens uit waarom....

Het enige wat ik wil zeggen is dat de diameter van units, je niets verteld over hoe ze klinken en of ze hoe samen werken.

Een grotere unit heeft ook zijn nadelen, bv een 6 inch mid zal veel vroeger beginnen bundelen dan bv een 4 inch en daardoor zou je erg laag moeten filteren met de tweeter. Maar dat is vaak niet haalbaar, toch kan het erg mooi spelen.

On 5-10-2023 at 19:48, Roots said:

Kom op Hans, dat is wel zwaar overdreven....Een bassdrum is al een vel. Je hebt grote en kleine bassdrums met extra grote vellen en extra diepe ketels....En pinpointing afwezig?

Dat gebrek aan pinpointing ben ik dus helemaal met Hans eens. Alleen bij de duurste Magnepan miste ik helemaal niets op dit gebied. 

Edited by carl

3 hours ago, Tubejack said:

Wat ga je nu doen jongen ? blijven dromen, of de 1.7i aanschaffen? 

Haha, grappenmaker.

Zodra het e.e.a. verkocht is, ga ik op zoek naar een mooie 1.6

De grote vraag zal zijn, of er een match is met de electronica en de ruimte. Spannend allemaal.

De bezigheid is ook een hobby.

33 minutes ago, Jongensdroom said:

Haha, grappenmaker.

Zodra het e.e.a. verkocht is, ga ik op zoek naar een mooie 1.6

De grote vraag zal zijn, of er een match is met de electronica en de ruimte. Spannend allemaal.

De bezigheid is ook een hobby.

Je bent niet de enige  die grapjes maakt.  :rolleyes: FF serieus.  Leuk Magnepan. Als je stappen wil maken, moet je soms een  gokje wagen.  

Doe ik regelmatig,  Meestal pakt het goed uit.  

Edited by Tubejack

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Klopt helemaal. En het belangrijkst is, dat jij er tevreden mee bent. 

Daar nemen we zaterdag een bakje koffie op Hans.

Morgen gaat de 1.5 overigens plaats maken voor mijn eigen Magnahans 😁.

13 hours ago, wrinex said:

er zijn weinig dynamische drivers (woofers) die 1 -1.5 mm xmax hebben zoals een Magnepan.

net zo als er maar heel weinig woofers zijn met het "zelfde" oppervlak als een magnepan.

Hoogrendements-woofers vallen, gelukkig, vroeg af in het laag, hebben redelijk oppervlak D30 - 40 cm en een relatief kleine xmax <6mm. Om een normale middentoner bij te houden hoeven ze "niets" te doen, minder dan een mm heen en weer. Ze doen het ook prima icm "vellen". De winst in vervorming zit in dat "niets te doen". (hoog rendement, ~95dB/W/m of meer)

Als je vervorming wilt vergelijken dan is er maar een parameter en dat is vervorming vs. SPL. Dat is waar je in de huiskamer naar luistert en die huiskamer voegt nog een procent of 40 aan vervorming toe.

7 hours ago, Seed7 said:

net zo als er maar heel weinig woofers zijn met het "zelfde" oppervlak als een magnepan.

Hoogrendements-woofers vallen, gelukkig, vroeg af in het laag, hebben redelijk oppervlak D30 - 40 cm en een relatief kleine xmax <6mm. Om een normale middentoner bij te houden hoeven ze "niets" te doen, minder dan een mm heen en weer. Ze doen het ook prima icm "vellen". De winst in vervorming zit in dat "niets te doen". (hoog rendement, ~95dB/W/m of meer)

Als je vervorming wilt vergelijken dan is er maar een parameter en dat is vervorming vs. SPL. Dat is waar je in de huiskamer naar luistert en die huiskamer voegt nog een procent of 40 aan vervorming toe.

"De winst in vervorming zit in dat "niets te doen". (hoog rendement, ~95dB/W/m of meer)"

rendement heeft niks te maken met vervorming.  alleen hoe efficiënt ze zijn voor het gegeven vermogen.    als we 2 x 12 inch speakers zouden vergelijken,  een met 95dB/watt en een met 87 dB/watt. dan kost het minder vermogen om X hoeveelheid lucht te verplaatsen in de eerste speaker maar helaas moeten beide de zelfde excursie maken, om het zelfde volume aan lucht te verplaatsen.... je hebt volkomen gelijk dat het zit in het niets doen, en dan komt van de het oppervlakte af.  een 18 inch woofer hoeft niet veel te bewegen ten opzichten van een 5 inch om het zeilde volume aan lucht te verplaatsen,  dat is niets doen :)

je zou kunnen claimen dat je versterker meer vervorming levert vanwege het hoger vermogen dat het moet leveren. maar dat is met solid state niet echt een ding in huiskamers.  bij PA is dat een van de reden dat men hoge efficiënte drivers gebruikt. (met name vroegah) omdat je anders paar ton aan extra gewicht aan versterkers mee moet slepen, buiten dat het veel duurder wordt.  of wanneer je een 1 watt buizen versterkertje hebt dan moet je wel

Edited by wrinex

• 3 weeks later...

Zojuist zijn de Millon speakers verkocht. Het Magnepan avontuur kan verder gaan.

Als ik alles wat ik erover gelezen heb op een hoop gooi, dan biedt een tweedehands 1.6 het meeste waar voor het geld. 

Maar uiteraard wil ik eerst eens hier en daar gaan luisteren.

Over de 0.7i zijn de meesten ook enthousiast. Bij de importeur klonken deze fantastisch. Ze stonden daar wel geheel vrij in een grote ruimte.

De kleine 0.5 van Sander kunnen in principe ook verkocht worden.

Any suggestions? Bebatoli? George? e.a.