Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, Jongensdroom said:

Na een paar oorzaken van de scherpte uitgesloten te hebben, wil ik nu wel eens weten wat er onder de sokken allemaal te zien is.

Ik wil ze kunnen beluisteren zonder de 1,5 ohms weerstand op het hoog.

Onder die sokken is niks te zien wat scherpte veroorzaakt, of je moet het filter zelf verdenken. Dat lijkt me niet verstandig, gezien de reputatie van deze speaker.

Onder de aansluitterminals is wel een en ander gebrekkig, maar daarvoor hoeven de sokken weer niet uit. Zekering bypassen en terminals doorsolderen levert nog meer detail op, wat in feite een grote vooruitgang kan zijn.

4 minutes ago, thingman said:

Onder die sokken is niks te zien wat scherpte veroorzaakt, of je moet het filter zelf verdenken. Dat lijkt me niet verstandig, gezien de reputatie van deze speaker.

Onder de aansluitterminals is wel een en ander gebrekkig, maar daarvoor hoeven de sokken weer niet uit. Zekering bypassen en terminals doorsolderen levert nog meer detail op, wat in feite een grote vooruitgang kan zijn.

Ik verdenk inderdaad het filter. Condensatoren verslijten door de jaren heen.

32 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat denk jij. Maar dat is het niet.

Door die weerstand wordt de energie verdeeld tussen de ribbon en de weerstand. Uiteraard komt er dan minder energie op de ribbon, maar dat wil je ook. Hij krijgt nou immers te veel.

Een andere manier is, om de baskant méér te geven, maar dan heb je extra versterkers nodig. En dan komt de weerstand voor de versterker van de ribbons. Geen verschil dus eigenlijk.

Ik wil nog een maatje zwaardere weerstand proberen, t.w. 2.0 ohm. 

57 minutes ago, Jongensdroom said:

Klopt voor wat betreft elektrische apparaten, maar voor condensatoren in het scheidingsfilter klopt dat niet.
Er is niks mis met het originele filter van de 1.6  Die speaker laat alleen maar horen wat ervoor zit en hoe belangrijk dat is. Je richt je op de verkeerde verdachte.

57 minutes ago, thingman said:

Klopt voor wat betreft elektrische apparaten, maar voor condensatoren in het scheidingsfilter klopt dat niet.
Er is niks mis met het originele filter van de 1.6  Die speaker laat alleen maar horen wat ervoor zit en hoe belangrijk dat is. Je richt je op de verkeerde verdachte.

Zoals bij elk hifi-onderwerp zijn daar de meningen over verdeeld.

9 minutes ago, Jongensdroom said:

Succes dan maar weer met de speurtocht...

Misschien is de 3.6 wel jouw speaker. Die is wat meer (veel te) timide vond ik altijd.

Edited by thingman

5 minutes ago, Jongensdroom said:

Een filter-upgrade heeft natuurlijk wel zin, begrijp me niet verkeerd, maar alleen om iets goeds evt. nog beter te maken. Niet om een misontwerp te corrigeren, want dat is het nl. niet.

Wel is de aansluitterminal knullig en een degradatie voor mid en hoog. Dat wordt korrelig, wat je ook best "scherp" kan noemen. Een weerstand gaat dat niet verhelpen. 20 minuutjes (omkeerbaar) werk wel. Dan weet je niet wat je hoort...

Misschien is dit wat voor je.

https://gr-research.com/product/magnepan-1-6-upgrade/

Kijk eens naar de bult op het hoog en op het laag van de originele speaker.

Je ziet in de na behandeling dat daar niets aan gedaan wordt.

Dat is nu precies wat de weerstand vlakker trekt.

De buld in het laag doet de weerstand niets mee.

3 hours ago, Jongensdroom said:

Electrolytische condensators (Elco's) slijten inderdaad, of beter gezegd "vergaan". Condensators in het filter niet. Of het moeten Elcaps zijn....Elcap is een goedkope oplossing voor een condensator waarbij 2 Elco's met de plussen aan elkaar zitten.

1 hour ago, kappa7 said:

Misschien is dit wat voor je.

https://gr-research.com/product/magnepan-1-6-upgrade/

Kijk eens naar de bult op het hoog en op het laag van de originele speaker.

Je ziet in de na behandeling dat daar niets aan gedaan wordt.

Dat is nu precies wat de weerstand vlakker trekt.

De buld in het laag doet de weerstand niets mee.

Ik had hem al eens gezien.

Als je de weerstand vergroot verlaag je alles vanaf ~700Hz, dit betekend dat de piek van 7kHz lager wordt maar ook het dal tussen 2-7 kHz. Relatief wordt de berg in het laag hoger. De balans in het hoog blijft het zelfde.

Heb je een stevige absorber achter de maggies al geprobeert?

Die piek in het laag wil je niet zomaar kwijt ivm het dipool karakter.

leesvoer: http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/reviews/stereophile_mg16qr.htm

EDIT: wat Danny in het filmpje meld lijkt me zeer zinvol, een tweede orde filter voor de tweeter ipv een eerste orde.

Edited by Seed7

2 hours ago, Seed7 said:

Als je de weerstand vergroot verlaag je alles vanaf ~700Hz, dit betekend dat de piek van 7kHz lager wordt maar ook het dal tussen 2-7 kHz. Relatief wordt de berg in het laag hoger. De balans in het hoog blijft het zelfde.

leesvoer: http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/reviews/stereophile_mg16qr.htm

EDIT: wat Danny in het filmpje meld lijkt me zeer zinvol, een tweede orde filter voor de tweeter ipv een eerste orde.

Aha, that makes sense. Leesvoer gelezen.

Aan de andere kant: wat een gedoe.

Kan een tuinkussen een goede absorver zijn? De 1,6 werd gedemonstreerd met een 3.6 er pal achter en dat klonk prima. Ook de 3,6 alleen klonk goed.

Er moet overduidelijk een kenner bij gehaald worden, anders zie ik het niks worden.

2 hours ago, Seed7 said:

leesvoer: http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/reviews/stereophile_mg16qr.htm

Expand  

Aha, that makes sense. Leesvoer gelezen.

Aan de andere kant: wat een gedoe.

Kan een tuinkussen een goede absorver zijn? De 1,6 werd gedemonstreerd met een 3.6 er pal achter en dat klonk prima. Ook de 3,6 alleen klonk goed.

Er moet overduidelijk een kenner bij gehaald worden, anders zie ik het niks worden.

4 minutes ago, kappa7 said:

Dat gaat zeker prima werken, zo heb ik ook eesrt getst en uiteindelijk 12cm aan steenwol achter de speaker geplaatst.

Door de hoogte van de panelen kun je er ook goed me "spelen". Een smalle absorber alleen op oor-hoogte, of alleen de bovenste helft. Alleen achter een deel van het bas paneel, mogelijkheden genoeg.

Handig daarbij is het als je daarbij verschilmetingen kunt doen op de luisterplaats.

Deze middag heb ik mijn 1.6 afgegeven bij een expert op dit gebied.

Men vond ze best goed klinken: "die kunnen gelijk weer mee naar huis".

Terloops wees ik even op de 2,2 ohm weerstanden die op het hoog stonden.

Thuis klonk dat op analoog nog niet eens zo gek. Digitaal klopte het niet helemaal. Houw ken det allemaal?

"Zullen we die weerstanden er eens tussenuit halen?", was mijn reactie.

Zo gezegd, zo gedaan. "Hier is iets echt goed mis, dat hebben we nog nooit meegemaakt" zong men in koor.

Dank u wel, zei ik.

Er was tijd om het aansluitpaneeltje er even af te schroeven. Daarmee kun je het filter nog niet zien, want dan moeten eerst

beide sokken worden uitgetrokken. In ieder geval bij 1 persoon viel de mond wagenwijd open: "wie heeft hier aan zitten knoeien?".

Een of andere klojo heeft het filter van de hoog sectie, intern door gesoldeerd. Inmiddels was mijn mond ook geopend en wel op tandarts nivo.

En nou maar hopen dat er verder niets gesloopt is. Dat het filter niet aan gort is, dat de draden nog allemaal vast zitten, enz.

De verkoper, via Marktplaats, begrijpt er helemaal niks van. Twee jaar geleden zijn ze zelfs nog nagezien.

Ondanks alles, geloof ik de verkoper. Maar hoe kan dit?

Ik ben benieuwd naar de rekening volgende week.

Is dit niet gebeurd omdat ze ooit ge-bi-ampt zijn gebruikt? Dan kan het hoog actief gefilterd worden. Maar om dat bij verkoop niet aan te passen slaat nergens op. Hoe kan het dan wél bij de verkoper goed geklonken hebben?

Hopelijk is er verder geen schade ontstaan.

Edited by Hans van Liempd