Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Jongensdroom said:

De volgorde waarin de stekkers in het blok zitten, maakt ook nog uit. Ik ga het nog geloven ook.

Alleen jammer van het lezen van tegenstrijdige adviezen: e.v. moet als laatste, nee die moet als eerste. 

Een blok in de vorm van een ster zou het beste zijn.

1. Als je gaat geloven dat daardoor scherpte wordt veroorzaakt ben je al best ver heen.
2. Als je de stekkers niet in de juiste volgorde inprikt in een niet (of wel) geaard sterblok ontstaat er scherpte.

Doorhalen wat niet van toepassing is.

Edited by thingman

2 hours ago, Jongensdroom said:

De volgorde waarin de stekkers in het blok zitten, maakt ook nog uit. Ik ga het nog geloven ook.

Alleen jammer van het lezen van tegenstrijdige adviezen: e.v. moet als laatste, nee die moet als eerste. 

Een blok in de vorm van een ster zou het beste zijn.

Volgens een technische vriend is dit allemaal onzin. Technisch gezien klopt het niet. Het is niet meetbaar. Zit allemaal tussen de oren.

57 minutes ago, Duclaasie said:

Een blok met ster aansluiting bestaat gewoon. En als het goedkoop moet kun je die ook prima zelf maken. 

Liefst niet duurder dan strikt noodzakelijk, dan kan mijn vrouw weer eens een leuk jurkje kopen.

19 minutes ago, Jongensdroom said:

Volgens een technische vriend is dit allemaal onzin. Technisch gezien klopt het niet. Het is niet meetbaar. Zit allemaal tussen de oren.

Optie 2 kun je doorhalen dus... :)

Maar iets anders: waarom begin je hier steeds over zaken waarvan al is vastgesteld dat het allemaal toch onzin is?

12 minutes ago, thingman said:

Maar iets anders: waarom begin je hier steeds over zaken waarvan al is vastgesteld dat het allemaal toch onzin is?

Dan heb je het toch niet helemaal goed gelezen of begrepen, mijn beste.

1 minute ago, Jongensdroom said:

Dan heb je het toch niet helemaal goed gelezen of begrepen, mijn beste.

Leg het me dan eens uit? Ik zie je toch echt schrijven (nota bene antwoordend op je eigen bericht) dat het allemaal tussen de oren zit.

Jouw probleem lijkt dat je de echte problematiek in je set uit de weg gaat en verwarring hoopt te zaaien met tegenstrijdigheden die je zelf post en nog beantwoord ook!

1 hour ago, Jongensdroom said:

Liefst niet duurder dan strikt noodzakelijk, dan kan mijn vrouw weer eens een leuk jurkje kopen.

Ik heb zelf een houten stekkerblok met steraarde gemaakt.

En verder. Ik gebruik dat nog steeds. Prima gelukt.

1 hour ago, thingman said:

Leg het me dan eens uit? Ik zie je toch echt schrijven (nota bene antwoordend op je eigen bericht) dat het allemaal tussen de oren zit.

Jouw probleem lijkt dat je de echte problematiek in je set uit de weg gaat en verwarring hoopt te zaaien met tegenstrijdigheden die je zelf post en nog beantwoord ook!

Altijd fijn om een hobby-psychiater in de buurt te hebben.

31 minutes ago, carl said:

Ik heb laatst wel de stekkers gepoold Wil. Was zeker hoorbaar. Kan met zo’n apparaatje van Oehlbach.

Ik heb hem van VandenHul. Maar dan voor de helft van de prijs.

Ik krijg er niks zinnigs uit helaas.

17 minutes ago, Jongensdroom said:

Ik heb hem van VandenHul. Maar dan voor de helft van de prijs.

Ik krijg er niks zinnigs uit helaas.

Bij de eindversterker meet ik in bij gevallen (stekker in de doos) 12Volt.

Bij een ander apparaat altijd 220Volt. 

En bij de rest niks.

De eindversterker zit nu op de laatste plaats, maar op plaats 1 klonk het beter.

Volgens een technicus komt dat omdat de pc weer opnieuw is opgestart.

De afgeschermde Interlinks die ik geleend heb zitten erg los op de apparaten. Die van mij waren niet afgeschermd.

De Magnepan 1.6 is nog steeds niet klaar.

Ik zit even op dood spoor, niet alleen door de griep.

Het eerste wat ik wil gaan doen is analoog draaien. Kijken wat dat doet.

Verder spreek ik meer technici die zeggen dat het allemaal niks uit KAN maken, volgens de natuurkunde.

Het zit allemaal tussen de oren van audiofielen.

11 hours ago, Jongensdroom said:

Bij de eindversterker meet ik in bij gevallen (stekker in de doos) 12Volt.

Bij een ander apparaat altijd 220Volt. 

En bij de rest niks.

De eindversterker zit nu op de laatste plaats, maar op plaats 1 klonk het beter.

Volgens een technicus komt dat omdat de pc weer opnieuw is opgestart.

De afgeschermde Interlinks die ik geleend heb zitten erg los op de apparaten. Die van mij waren niet afgeschermd.

De Magnepan 1.6 is nog steeds niet klaar.

Ik zit even op dood spoor, niet alleen door de griep.

Het eerste wat ik wil gaan doen is analoog draaien. Kijken wat dat doet.

Verder spreek ik meer technici die zeggen dat het allemaal niks uit KAN maken, volgens de natuurkunde.

Ik hoop dat je het niet erg vindt Toine, dat ik de huidige situatie even samenvat.

37 minutes ago, Jongensdroom said:

Ik hoop dat je het niet erg vindt Toine, dat ik de huidige situatie even samenvat.

Een pole checker werkt alleen als je het component loskoppelt uit de set en NIET geaard meet. Als het component of de set geaard is zullen verschillen in lekstroom uiteraard niet worden gemeten, want ze vloeien af naar aarde.

Daarom de aanbeveling om stekkerstanden te checken in een compleet aangesloten set (al dan niet geaard) en op het gehoor. Als je het niet hoort, des te beter, want dan is het er niet. Begin met de grootste verbruiker (versterker). Meestal is het hoorbaar in de ruimtelijke afbeelding en het stereobeeld. Bij mijn cd-speler is het ook heel duidelijk. Bij de streamer is het nogal subtiel, maar toch van betekenis.

Als het tussen de oren zit, ook prima. Loslaten dan en de techneuten volgen. Zelf verifiëren is volgens mij het beste en leerzaam bovendien.

12 hours ago, Jongensdroom said:

Ik denk dat het geen kwaad kan om al die kleine dingen op orde te hebben Wil. Zoveel tijd kost dat nu ook weer niet.
Ben benieuwd of je die Magnepans nog op orde krijgt in je kamer. Misschien moet je wel een andere LS systeem kiezen. Bij mij gaan die Ilumnia ook niet.

22 minutes ago, thingman said:

Een pole checker werkt alleen als je het component loskoppelt uit de set en NIET geaard meet. Als het component of de set geaard is zullen verschillen in lekstroom uiteraard niet worden gemeten, want ze vloeien af naar aarde.

Daarom de aanbeveling om stekkerstanden te checken in een compleet aangesloten set (al dan niet geaard) en op het gehoor. Als je het niet hoort, des te beter, want dan is het er niet. Begin met de grootste verbruiker (versterker). Meestal is het hoorbaar in de ruimtelijke afbeelding en het stereobeeld. Bij mijn cd-speler is het ook heel duidelijk. Bij de streamer is het nogal subtiel, maar toch van betekenis.

Als het tussen de oren zit, ook prima. Loslaten dan en de techneuten volgen. Zelf verifiëren is volgens mij het beste en leerzaam bovendien.

Als de griep wat afneemt, ga ik analoog luisteren. En inderdaad met de eindversterker beginnen.

Heeft het zin dit met de 0.5 al te doen, of kan ik beter wachten tot de 1.6 ooit klaar is?

23 minutes ago, carl said:

Ik denk dat het geen kwaad kan om al die kleine dingen op orde te hebben Wil. Zoveel tijd kost dat nu ook weer niet.
Ben benieuwd of je die Magnepans nog op orde krijgt in je kamer. Misschien moet je wel een andere LS systeem kiezen. Bij mij gaan die Ilumnia ook niet.

Binnenkort komt er een vriend langs met een goede multimeter en een ossilloscoop.

De 0.5 klonk goed totdat ik met kabels ging rommelen.

16 minutes ago, Jongensdroom said:

Als de griep wat afneemt, ga ik analoog luisteren. En inderdaad met de eindversterker beginnen.

Heeft het zin dit met de 0.5 al te doen, of kan ik beter wachten tot de 1.6 ooit klaar is?

Het is in principe niet luidspreker afhankelijk, maar de ene laat meer horen dan de andere  En de opstelling moet ook goed genoeg zijn om zulke details te projecteren, maar dat spreekt vanzelf.

Ik ben zelf wat aan het experimenteren met opstelling, maar elke cm indraaien is hoorbaar, tot op het punt dat het teveel is.

Mijn 0.6 staan bijna rechtop. De steunen laten 'm veel te ver achterover hangen waardoor het beeld te mat, flauw en plat wordt. Rechtop en wat indraaien geeft een betere klankbalans en meer hooginformatie, plus een mooie ambiance. Dus ik zou zeggen, eerst de opstelling wat optimaliseren, en dan evt. met de netstekkers aan de gang.

13 hours ago, Jongensdroom said:

Dan hebben die techneuten nog niet van lekstroom gehoord. Meten zoals Thingman zegt, dus zonder verdere aansluitingen en vrij van aarde (even een niet geaarde verlengkabel er tussen. Dan meten tussen de kast en aarde. Daar staat vrijwel altijd een meetbare spanning op. Bij mijn Teac DAC was dat in de ene stand 3 Volt en met omgedraaide stekker 10 volt. De stekker dan dus niet om draaien. De laagste spanning heeft het minst last van lekstroom.

Zit jouw set eigenlijk wel op een geaard stopcontact aangesloten?

Edited by Hans van Liempd

Ik heb eens een keer een goede fles wijn opengemaakt toen ik griep had Wil. Smaakte gewoon niet. Voor je echt weer aan de slag gaat met hifi moet je eerst weer beter worden.

Edited by carl