Edje2 Posted 19 december 2023 Report Share Posted 19 december 2023 11 minutes ago, Hans van Liempd said: Dan hebben die techneuten nog niet van lekstroom gehoord. Meten zoals Thingman zegt, dus zonder verdere aansluitingen en vrij van aarde (even een niet geaarde verlengkabel er tussen. Dan meten tussen de kast en aarde. Daar staat vrijwel altijd een meetbare spanning op. Bij mijn Teac DAC was dat in de ene stand 3 Volt en met omgedraaide stekker 10 volt. De stekker dan dus niet om draaien. De laagste spanning heeft het minst last van lekstroom. Zit jouw set eigenlijk wel op een geaard stopcontact aangesloten? Het gaat niet om de laagste spanning per apparaat, maar het laagste spanningsverschil onderling tussen de apparaten onderling. Dus als apparaat één 22/11 Volt geeft en apparaat twee 3/10 Volt moet dus apparaat één op 11 Volt en apparaat twee op 10 Volt gezet worden. Dan is er het minste potentiaal verschil tussen beide apparaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 december 2023 Author Report Share Posted 19 december 2023 30 minutes ago, thingman said: Het is in principe niet luidspreker afhankelijk, maar de ene laat meer horen dan de andere En de opstelling moet ook goed genoeg zijn om zulke details te projecteren, maar dat spreekt vanzelf. Ik ben zelf wat aan het experimenteren met opstelling, maar elke cm indraaien is hoorbaar, tot op het punt dat het teveel is. Mijn 0.6 staan bijna rechtop. De steunen laten 'm veel te ver achterover hangen waardoor het beeld te mat, flauw en plat wordt. Rechtop en wat indraaien geeft een betere klankbalans en meer hooginformatie, plus een mooie ambiance. Dus ik zou zeggen, eerst de opstelling wat optimaliseren, en dan evt. met de netstekkers aan de gang. Goed advies, waarvoor dank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 december 2023 Report Share Posted 19 december 2023 2 minutes ago, Edje2 said: Het gaat niet om de laagste spanning per apparaat, maar het laagste spanningsverschil onderling tussen de apparaten onderling. Dus als apparaat één 22/11 Volt geeft en apparaat twee 3/10 Volt moet dus apparaat één op 11 Volt en apparaat twee op 10 Volt gezet worden. Dan is er het minste potentiaal verschil tussen beide apparaten. Exact. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 december 2023 Author Report Share Posted 19 december 2023 14 minutes ago, carl said: Ik heb eens een keer een goede fles wijn opengemaakt toen ik griep had Wil. Smaakte gewoon niet. Voor je echt weer aan de slag gaat met hifi moet je eerst weer beter worden. Ik heb nog Stroh rum 80% staan. Dan klinkt alles goed . Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2023 Report Share Posted 19 december 2023 Alleen hoor je het niet tussen het gelal door Wil. Net de kerstboom opgezet. Ik heb mijn vrouw gezegd rekening te houden met de fasering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 december 2023 Report Share Posted 19 december 2023 (edited) 18 minutes ago, Edje2 said: Het gaat niet om de laagste spanning per apparaat, maar het laagste spanningsverschil onderling tussen de apparaten onderling. Dus als apparaat één 22/11 Volt geeft en apparaat twee 3/10 Volt moet dus apparaat één op 11 Volt en apparaat twee op 10 Volt gezet worden. Dan is er het minste potentiaal verschil tussen beide apparaten. Met die stelling krijg je dus discussies met de techneuten. Mits geaard aangesloten natuurlijk. Edited 19 december 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 december 2023 Report Share Posted 19 december 2023 34 minutes ago, Hans van Liempd said: Dan hebben die techneuten nog niet van lekstroom gehoord. Meten zoals Thingman zegt, dus zonder verdere aansluitingen en vrij van aarde (even een niet geaarde verlengkabel er tussen. Dan meten tussen de kast en aarde. Daar staat vrijwel altijd een meetbare spanning op. Bij mijn Teac DAC was dat in de ene stand 3 Volt en met omgedraaide stekker 10 volt. De stekker dan dus niet om draaien. De laagste spanning heeft het minst last van lekstroom. Zit jouw set eigenlijk wel op een geaard stopcontact aangesloten? Met lekstroom zou je aardlek eruit gaan Hans dus dat is het niet. Wel heeft het met inductie te maken en er staat altijd wel een klein spanning verschil over de kast en de audio ground. Door de stekker te draaien kan dat spanningsverschil verkleind of vergroot worden. of beter gelijk gezet tussen de verschillende apparaten. Je wil namelijk zo min mogelijk spanning vereffening tussen de apparaten. Een te groot spanning verschil zorgt voor onnodige stromen tussen de apparaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 december 2023 Author Report Share Posted 19 december 2023 Welnu mannen. Op de eerste verdieping, waar ik zit, zijn geen geaarde stopcontacten, behalve in de badkamer. Wat nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 december 2023 Report Share Posted 19 december 2023 Aan (laten) leggen! Met name voor apparatuur met een shakelende voeding is dat wel aan te bevelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 december 2023 Report Share Posted 19 december 2023 6 minutes ago, Jongensdroom said: Welnu mannen. Op de eerste verdieping, waar ik zit, zijn geen geaarde stopcontacten, behalve in de badkamer. Wat nu? Dan is de methode van Thingman beter. Maar een aarde zou het nóg beter maken. Dan worden de lekstromen via aarde afgevoerd en is de lagere lekspanning dus in het voordeel. met de methode van Thingman worden vereffeningsspanningen tussen apparaten wél kleiner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 december 2023 Report Share Posted 19 december 2023 Probleem van geen aarde met een schakelende voeding is dat deze veel rotzooi het net op gooit als er geen aarde is. Dat staat los van het omdraaien van de stekker. Met een transformator is de aarde allemaal minder spannend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 december 2023 Author Report Share Posted 19 december 2023 1 hour ago, kappa7 said: Aan (laten) leggen! Met name voor apparatuur met een shakelende voeding is dat wel aan te bevelen. Ik weet niet of ik ergens een schakelende voeding in heb zitten. Kan een elektricien er een aarde draad bij trekken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 december 2023 Report Share Posted 19 december 2023 ja, grote kans dat het al wel in je centraaldoos zit. Dan is het slechts een kwestie van 1 kabel er bij trekken. zou je zelf overigens ook prima kunnen doen. Zit het niet in je centraaldoos dan moet hij van uit de meterkast komen. dan moet die ook bij getrokken worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 december 2023 Author Report Share Posted 19 december 2023 1 minute ago, kappa7 said: ja, grote kans dat het al wel in je centraaldoos zit. Dan is het slechts een kwestie van 1 kabel er bij trekken. zou je zelf overigens ook prima kunnen doen. Zit het niet in je centraaldoos dan moet hij van uit de meterkast komen. dan moet die ook bij getrokken worden. Inmiddels een vriend bereid gevonden om er een aarde draad bij te trekken. Ik wil dit graag in orde hebben. Ik heb ook al afgeschermde interlinks op zicht. Allemaal zaken waar ik mij nooit mee bezig heb gehouden. Magnepan laat exact horen, wat je er in stopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 december 2023 Report Share Posted 19 december 2023 Verstandig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 december 2023 Author Report Share Posted 20 december 2023 Gisteren voor het eerst weer eens lp's gedraaid. PinkFloyd klinkt redelijk-goed. Diana Krall in Paris klinkt goed. In januari krijg ik aarde boven. Alle zelfbouw kabels onder de loep genomen. Installatiedraad uit de tubes gehaald. Canare luidsprekerkabel is binnen. Microfoonkabel voor interlinks is onderweg. En ik krijg nog wat kabels te leen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 december 2023 Report Share Posted 20 december 2023 57 minutes ago, Jongensdroom said: In januari krijg ik aarde boven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 december 2023 Author Report Share Posted 20 december 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 december 2023 Report Share Posted 20 december 2023 3 hours ago, Jongensdroom said: In januari krijg ik aarde boven. Als je het maar niet op je krijgt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 december 2023 Author Report Share Posted 21 december 2023 Even een beetje off-topic: Ik weet wat ik wil worden in mijn volgende leven: reparateur. Waarvan weet ik nog niet precies. Mijn ervaring van de afgelopen 50 jaar is, dat je daar heel veel geld mee kunt verdienen. Je jaagt de mensen vooraf grote schrik aan, waarna het ze achteraf nog mee gaat vallen ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 21 december 2023 Report Share Posted 21 december 2023 Als je een servicemonteur ( mijn vak) ook als reparateur ziet dan wens ik je succes. In de praktijk weten klanten het vaak beter ( waarom bel je dan), is het te duur (doe het dan zelf) of duurt het te lang ( vooral als ze jaren geen onderhoud hebben gepleegd). Prachtig vak, maar denk er nog eens goed over na. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 december 2023 Author Report Share Posted 21 december 2023 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 december 2023 Report Share Posted 21 december 2023 47 minutes ago, Jongensdroom said: Even een beetje off-topic: Ik weet wat ik wil worden in mijn volgende leven: reparateur. Waarvan weet ik nog niet precies. Mijn ervaring van de afgelopen 50 jaar is, dat je daar heel veel geld mee kunt verdienen. Je jaagt de mensen vooraf grote schrik aan, waarna het ze achteraf nog mee gaat vallen ook. Tja, als je de reparatie van een Magnepan moet uitbesteden weet je vooruit dat het kostbaar gaat worden. Zelfs al is ie helemaal niet zo heel erg "kapot". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 21 december 2023 Report Share Posted 21 december 2023 28 minutes ago, Jongensdroom said: Hartelijk dank, ik ga nu vol de Waardenberg en de Jong video’s in! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 december 2023 Author Report Share Posted 21 december 2023 1 hour ago, thingman said: Tja, als je de reparatie van een Magnepan moet uitbesteden weet je vooruit dat het kostbaar gaat worden. Zelfs al is ie helemaal niet zo heel erg "kapot". Je bent te slim voor deze wereld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts