Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

38 minutes ago, Jongensdroom said:

Je bent te slim voor deze wereld 😉😁

Ja. Eer je überhaupt kunt beginnen met repareren ben je al 3 uur verder voordat je de boel hebt afgepeld, de 4x70 nietjes succesvol hebt verwijderd en kon voorkomen dat ze de magneten in schoten. De reparatie van losse draden is zelf ook tijdrovend: er moet een heleboel schoongekrabt worden voor je kunt gaan lijmen. En dan de boel nog weer eens in elkaar nieten, hopend dat de stof het houdt.
Het valt mij nog mee dat dit voor 500 euro schijnt te kunnen! :)

1 hour ago, thingman said:

Ja. Eer je überhaupt kunt beginnen met repareren ben je al 3 uur verder voordat je de boel hebt afgepeld, de 4x70 nietjes succesvol hebt verwijderd en kon voorkomen dat ze de magneten in schoten. De reparatie van losse draden is zelf ook tijdrovend: er moet een heleboel schoongekrabt worden voor je kunt gaan lijmen. En dan de boel nog weer eens in elkaar nieten, hopend dat de stof het houdt.

500 per luidspreker? 

1 hour ago, thingman said:

Ik heb al verschillende Magnepan's hersteld en heb dus wel wat ervaring. Met het juiste gereedschap komen die nietjes vanzelf los. Ik heb nooit het doek hoeven te vervangen, het kon elke keer opnieuw gebruikt worden. En die nietjes "schieten" heus niet zomaar richting magneten, daar zijn die veel te zwak voor. Verder kan je de oorspronkelijke lijm met aceton verwijderen. Een geduldwerkje maar heus wel te doen. Als je geen handigheid en geduld hebt blijf je er best af, dat is juist. Verder vind je op Youtube genoeg filmpjes over hoe je ze kan herstellen. Het enige waar ik niet direct aan wil beginnen is het vervangen van de aluminium ribbon's, die zijn  bijzonder fragiel. Ze zijn flinterdun.

Als je het moet uitbesteden zijn de materiaalkosten gering maar je betaald vooral werkuren.

Edited by Bebatoli

Just now, Bebatoli said:

Ik heb al verschillende Magnepan's hersteld en heb dus wel wat ervaring. Met het juiste gereedschap komen die nietjes vanzelf los. Ik heb nooit het doek hoeven te vervangen, het kon elke keer opnieuw gebruikt worden. En die nietjes "schieten" heus niet zomaar richting magneten, daar zijn die veel te zwak voor. Verder kan je de oorspronkelijke lijm met aceton verwijderen. Een geduldwerkje maar heus wel te doen. Als je geen handigheid en geduld hebt blijf je er best af, dat is juist. Verder vind je op Youtube genoeg filmpjes over hoe je ze kan herstellen.

Als je het moet uitbesteden zijn de materiaalkosten gering maar je betaald vooral werkuren.

Precies, veel tijd en tijd is geld. Het lijmen schijnt tricky te zijn, maar sls het nodig is bij mij zal ik je wel willen raadplegen!

4 minutes ago, thingman said:

Precies, veel tijd en tijd is geld. Het lijmen schijnt tricky te zijn, maar sls het nodig is bij mij zal ik je wel willen raadplegen!

Geen probleem. Mijn Magnepan's zijn bijna 25 jaar oud en daar zijn geen draden los. Maar ze hebben nooit in direct zonlicht gestaan (UV is schadelijk voor de lijm) . Ik gebruik een toongenerator om ze te testen maar op sommige test CD's staan ook sweeps en dan kan je horen of de draden los zitten, die beginnen dan te rammelen.

Btw, Magnepan maakt al verschillende jaren gebruik van andere lijm en die verouderd bijna niet. Vanaf de 1.7, 3.7 en 20.7 maakt men geen gebruik meer van draden maar van een aluminium strip die veel beter hecht en bij normaal gebruik (vochtigheid is slecht voor het aluminium en dan begint het te corroderen) zo'n 40 jaar meegaat.

1 minute ago, Bebatoli said:

Geen probleem. Mijn Magnepan's zijn bijna 25 jaar oud en daar zijn geen draden los. Maar ze hebben nooit in direct zonlicht gestaan (UV is schadelijk voor de lijm) . Ik gebruik een toongenerator om ze te testen maar op sommige test CD's staan ook sweeps en dan kan je horen of de draden los zitten, die beginnen dan te rammelen.

Btw, Magnepan maakt al verschillende jaren gebruik van andere lijm en die verouderd bijna niet. Vanaf de 1.7, 3.7 en 20.7 maakt men geen gebruik meer van draden maar van een aluminium strip die veel beter hecht en bij normaal gebruik (vochtigheid is slecht voor het aluminium en dan begint het te corroderen) zo'n 40 jaar meegaat.

Dat is nuttige info, dank!

Ik weet niet of ik een sweep of testtonen aandurf, maar ik geloof dat het allemaal wel meevalt. Met muziek hoor ik niets, behalve een deur die in de sponning gaat rammelen. Daar schrok ik eerst wel even van tot ik erachter kwam wat het was... :)

Ze hebben blijkbaar beschut gestaan voor direct licht, liet ik me vertellen door de zeer integere vorige eigenaar.

Update,

De Magnepan's zijn weer terug in Huisje Weltevree.

Ze zijn nagekeken door TwinStatic. Er bleken 9 draden in het laag, los te zitten. De vorige eigenaar had een nota van twee jaar geleden, waarop te zien was dat er destijds ook al draden gelijmd waren. Ik ben zo vrij om er vanuit te gaan, dat alles nu wel zo'n beetje vast zit.

Verder is het filter doorgemeten en oke' bevonden. Volgens hen kunnen condensatoren niet slijten. Ook heeft een filter-upgrade geen zin.

(ik zie de buien al weer hangen hier). 

Op het hoog is een meer voor muziek geschikte weerstand(origineel Magnepan) van 1,2 ohm gemonteerd. Mijn groen ronde exemplaren zijn ongeschikt.

De aanvankelijk verwarring over het aansluitpaneeltje blijkt op een misverstand te zijn gebaseerd(klopt die zin eigenlijk wel?).

Vervolgens hebben we terplekke de luidsprekers aangesloten op een oudere Van Medevoort en een eenvoudige Sony CD-speler.

Dat klonk daar prima. Niks mis mee.

Men adviseert geheel koperen bekabeling en daar was ik "toevallig" al mee bezig.

Op dit moment staan ze te aclimatiseren. Zodra ze spelen meld ik mij weer.

58 minutes ago, Hans van Liempd said:

Gelukkig nét voor de Kerst nog terug.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.

En de nieuwe tv die 3 maanden bij BCC heeft gestaan, mocht ik van de Curator op gaan halen in Goes.

Wel lopen beeld en geluid nog steeds niet synchroon. Nu zet Philips mij aan het werk. Ik moet een video maken van het mankement.

Het lijkt tegenwoordig wel, of je zelf bij die bedrijven werkt. Een monteur langssturen te duur.

Maar we hebben hem terug t.w.v. 1600 euro.

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Nagekeken door twinstatic in Cruquius? Niet eenvoudig te vinden dat adres maar wel goede service. Ook het bewijs dat niet alle ondernemers in de audiobranche Maserati rijders zijn.

Ik kan de naam van de woonplaats niet eens onthouden. Deels door mijn geringe hersencapaciteit.

Om er te komen, moet je de meest vreemde haakse bochten in smalle steegjes maken. Een iets grotere middenklasser en je moet het laatste stuk te voet afleggen.

Solosound in Huizen zou ook een goed adres zijn!? 

41 minutes ago, carl said:

De gouden jaren in deze jaren zijn toch wel echt voorbij Kraus. Die jij kent hebben vast en zeker de toto gewonnen.

Ja, dat hoor ik van alle kanten. Reparaties gaan goed, maar de verkopen ........

34 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Ik denk dat je mijn berichtje precies verkeerd om leest Carl. Een eenvoudiger en pretentielozer locatie zul je niet gauw aantreffen.

Helemaal mee eens. En meneer Jos is ook de eenvoud zelve.

45 jaar ervaring met .......trostaten is niet niks.

13 minutes ago, Jongensdroom said:

Ik kan de naam van de woonplaats niet eens onthouden. Deels door mijn geringe hersencapaciteit.

Om er te komen, moet je de meest vreemde haakse bochten in smalle steegjes maken. Een iets grotere middenklasser en je moet het laatste stuk te voet afleggen.

Solosound in Huizen zou ook een goed adres zijn!? 

Klopt JongensDroom , in Januari organiseert ik met SoloSound, De Nationale Elektrostatendagen in Huizen 

Even wachten tot iedereen goed zit.

Ja, kan ie?

Dit ga je niet geloven. Eerst maar eens voorzichtigjes en niet te hard een plaatje opgezet.

Diana Krall drong zich op vanuit Paris. Ho eens even, het publiek zit er de hele tijd doorheen te roepen. Ik dacht maar heel af en toe.

Schrik niet, Astrid Bebatoli met het orkest van James OverLast. Alle tingeltangetjes lijken wel echte percussie instrumenten. Wat een slechte male-zanger die mee doet. Heerlijk om te horen gewoonweg. De drummer heeft de achterkant van een stokkie op het vel en tikt met het midden op de rand van de snare-drum. Onlangs klonk het nog alsof een smid met een flinke hamer aan de gang was.

Stef Bos dan met Onderstroom van Live. Het gesnerp blijken mandoline-achtige snaarinstrumenten te zijn. Dan stoppen die gasten ineens, wordt het stil en begint Stef Bos ineens kamervullend te zingen (nou ja....mompelen). Je schrikt je het leplazerus.

Digitaal is alles een tikkeltje feller, maar daar wordt nog aan gewerkt.

Eerst maar eens een partijtje veel blij zijn.

8 minutes ago, Mistercountach said:

Klopt JongensDroom , in Januari organiseert ik met SoloSound, De Nationale Elektrostatendagen in Huizen 

Ik ben een en al oor! Wanneer is het precies?

Je bent dus niet Joppe Peelen, wat ik dacht.