Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Jongensdroom said:

Ik heb een paar meter microfoon kabel Canare Stereo L2T-2S. Het is een afgeschermde met twee draden binnenin. De pluggen hebben maar twee aansluitpunten. Moeten daar de twee draden op? Hoe bevestig ik de schielding? Moet dat aan 1 of 2 kanten? Ik heb nooit met afscherming gebouwd.

De basis is idd de 2 draden naar de 2 aansluitpunten...De afscherming sluit je maar aan 1 kant aan, en dat is waar je signaal naar toe gaat. En dat is meestal je voorversterker die aan aarde hangt.....Eerst maar eens aarde aanleggen zou ik zeggen :)

Acht pagina's met, waarschijnlijk verschillende meningen, gaan niks opleveren.

Een techneut zegt de twee draden in elkaar te draaien en op de signaal pin vast te zetten.

De afscherming wordt dan de min.

35 minutes ago, Roots said:

Doe nou zelf een een beetje moeite man...Google eens op semi gebalanceerd om te beginnen. In plek de Clown proberen uit te hangen.

Leg eens uit wat jij grappig vindt aan tegengestelde adviezen.

Nog even een paar voorbeelden erbij:  Het beste is geen afscherming. Nee, wel afscherming.

Dan ga ik toch niet voor-z'n-mallemoer zomaar wat zitten klooien.

1 hour ago, Jongensdroom said:

Een c-tje? Wat is dat nou weer?

Iets zecht e dat je de link die ik heb geplaatst niet eens bekeken hebt anders zou je vast wel gezien hebben dat aan een zijde een C geplaatst wordt en wat dat is.

Ah ik zie dat Roots me net voor was.

Edited by kappa7

8 hours ago, kappa7 said:

Iets zecht e dat je de link die ik heb geplaatst niet eens bekeken hebt anders zou je vast wel gezien hebben dat aan een zijde een C geplaatst wordt en wat dat is.

Ah ik zie dat Roots me net voor was.

Zie antwoord voor Roots.

Inmiddels liggen de creative audio air cables in de kliko. Deze liften het midden en hoog. Op de Magnepan is dat niet nodig.

Met interconnect's van een vriend kom ik al een eind verder. Vanmiddag zijn ls. kabels ophalen.

Op digitaal heb ik wat meer hoog dan op analoog.

Het kan zijn dat de 1.2 ohm jumper op hoog iets te veel is. 

Luisteren is geen probleem. 

8 hours ago, Jongensdroom said:

Leg eens uit wat jij grappig vindt aan tegengestelde adviezen.

Dat is volkomen logisch @Jongensdroom Iedereen heeft andere eigen ervaringen. Ik heb b.v. 10 tallen meters zilverdraad in de set waar ik nu mee speel en toch klinkt het niet scherp, maar juist heel verfijnd en detailrijk.  Maar met een andere versterker, hoef ik zoiets niet te proberen.:wacko: 

2 hours ago, Tubejack said:

Dat is volkomen logisch @Jongensdroom Iedereen heeft andere eigen ervaringen. Ik heb b.v. 10 tallen meters zilverdraad in de set waar ik nu mee speel en toch klinkt het niet scherp, maar juist heel verfijnd en detailrijk.  Maar met een andere versterker, hoef ik zoiets niet te proberen.:wacko: 

Dat zegt Wiel ook, er zijn een heleboel factoren die van invloed zijn. 

2 hours ago, Jongensdroom said:

Inmiddels liggen de creative audio air cables in de kliko. Deze liften het midden en hoog. Op de Magnepan is dat niet nodig.

Met interconnect's van een vriend kom ik al een eind verder. Vanmiddag zijn ls. kabels ophalen.

Op digitaal heb ik wat meer hoog dan op analoog.

Het kan zijn dat de 1.2 ohm jumper op hoog iets te veel is. 

Luisteren is geen probleem. 

Dat is de beste manier, kabels lenen en zelf beoordelen wat het best bij jouw set (én jezelf!) past.

Elke constructie heeft zijn eigen klankkarakter, Daar hou je van, of juist niet. Of je vind dat het natuurlijk klinkt, of juist niet. Puur elektrisch gezien is een coax prima. Een draadje voor het signaal en de afscherming voor de 0 en massa. Isolatie is dan onbelangrijk. Mits die er wel is natuurlijk.

Maar je hebt zelf al gemerkt.

Verschillende geleidermaterialen klinken verschillend.

Verschillende constructies klinken verschillend.

Verschillende isolatiematerialen klinken verschillend.

Verschillende afschermingen klinken verschillend.

Enz.

Ik kan voor me zelf redelijk vaststellen wat de verschillende oplossingen doen. Daarmee kun je het geluid een klein beetje sturen. Maar een wereld van verschil zal het nooit zijn. Tenzij er iets wezenlijk mis is. En je weet ondertussen ook: Audiofielen kunnen effecten enorm opblazen. Van de andere kant. 10 kleine beetjes kunnen de klank van een set kapot maken of laten opleven.

Een eenduidig advies krijg je daarom nooit.

To shield or not to shield, that's the question.

Speciaal voor lui die mij verwijten, dat ik te beroerd ben om mij in de materie te verdiepen.

Bron: Audiogon

Niet-afgeschermd klinkt beter(Kimber). Afgeschermd klinkt doffer. 

Bij zeer zwakke signalen (phono) heb je echter geen keus.

Stroomkabels, luidsprekerkabels en rommel uit de lucht, kunnen roet in het eten gooien.

De enige manier is zelf te testen. Begin met zo kort mogelijke niet-afgeschermde kabels.

Daarna ga je dezelfde kabels shielden. Luister zelf wat het minst slecht klinkt.

9 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat is de beste manier, kabels lenen en zelf beoordelen wat het best bij jouw set (én jezelf!) past.

Elke constructie heeft zijn eigen klankkarakter, Daar hou je van, of juist niet. Of je vind dat het natuurlijk klinkt, of juist niet. Puur elektrisch gezien is een coax prima. Een draadje voor het signaal en de afscherming voor de 0 en massa. Isolatie is dan onbelangrijk. Mits die er wel is natuurlijk.

Maar je hebt zelf al gemerkt.

Verschillende geleidermaterialen klinken verschillend.

Verschillende constructies klinken verschillend.

Verschillende isolatiematerialen klinken verschillend.

Verschillende afschermingen klinken verschillend.

Enz.

Ik kan voor me zelf redelijk vaststellen wat de verschillende oplossingen doen. Daarmee kun je het geluid een klein beetje sturen. Maar een wereld van verschil zal het nooit zijn. Tenzij er iets wezenlijk mis is. En je weet ondertussen ook: Audiofielen kunnen effecten enorm opblazen. Van de andere kant. 10 kleine beetjes kunnen de klank van een set kapot maken of laten opleven.

Een eenduidig advies krijg je daarom nooit.

Dat klinkt goed Hans. Een absolute waarheid zou ik graag vinden, maar die blijkt er niet te zijn. Wel diverse mogelijkheden.

Ik leer er veel van. Het moet hier in ieder geval koper zijn. 

Ik wil ook een lichtere jumper proberen. 

9 minutes ago, Jongensdroom said:

To shield or not to shield, that's the question.

Speciaal voor lui die mij verwijten, dat ik te beroerd ben om mij in de materie te verdiepen.

Bron: Audiogon

Niet-afgeschermd klinkt beter(Kimber). Afgeschermd klinkt doffer. 

Bij zeer zwakke signalen (phono) heb je echter geen keus.

Stroomkabels, luidsprekerkabels en rommel uit de lucht, kunnen roet in het eten gooien.

De enige manier is zelf te testen. Begin met zo kort mogelijke niet-afgeschermde kabels.

Daarna ga je dezelfde kabels shielden. Luister zelf wat het minst slecht klinkt.

Er is er maar één die uitmaakt of iets "beter" klinkt. En dat ben je zelf. Misschien vind jij (zoals veel mensen) dat "doffer" wel beter. Doffer wordt door veel mensen als rustiger en minder scherp beoordeeld. Ik vind het een filter waarin een deel van de muziek blijft hangen. Maar daar heb je niks aan, omdat ik dat vind.

Ik speelde met mijn Glider L ook zonder afscherming. Wél een gevlochten kabel. En dat ging prima. Bij de Lineaire armen gaat het signaal altijd een stuk via losse draadjes. Ook dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

We zijn tegenwoordig door alle "influencers" onze eigen mening wat verloren. Zoals "ik vind dit helemaal mijn stijl" vertaal ik "ik heb dit op Pinterest gezien en doe dat na".

Hij had beter door dat vergrootglas  heen kunnen filmen. Had je kunnen zien wat hij doet.

Overigens noem ik dit geen zelfbouw kabel. Kant en klaar kabelmateriaal en wat stekkers er aan gezet. En omdat je niet veel van het soldeerwerk kan zien, moet je maar raden/weten dat/of de afscherming en de nul aan één kant bij elkaar komen en aan de nul van de stekker zitten. Voor mij trouwens een veel te stijve kabel. Kost je achter je apparaat minstens 10-12 cm ruimte.

groet,

Leobus

Edited by leobus

21 minutes ago, leobus said:

Hij had beter door dat vergrootglas  heen kunnen filmen. Had je kunnen zien wat hij doet.

Overigens noem ik dit geen zelfbouw kabel. Kant en klaar kabelmateriaal en wat stekkers er aan gezet. En omdat je niet veel van het soldeerwerk kan zien, moet je maar raden/weten dat/of de afscherming en de nul aan één kant bij elkaar komen en aan de nul van de stekker zitten. Voor mij trouwens een veel te stijve kabel. Kost je achter je apparaat minstens 10-12 cm ruimte.

groet,

Leobus

En ik hou dan weer niet van slappe kabel. Die hangt altijd ergens tegen aan en het wordt een kluwen. Dat is niet best voor het geluid.