Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

20 minutes ago, Duclaasie said:

Gezien de eeuwig durende zoektocht van @Jongensdroomen alle mogelijkheden wil ik nog een variabele in het spel brengen. De keuze qua pluggen. Persoonlijk gebruik ik Bullit pluggen van KLEI, maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden. 

Bestaat dat KLEI nog steeds?

Volgens mij het dat tegenwoordig ETI. (Zoekt wat makkelijker in Google) Mooie pluggen hoor. Ik heb zelf de Kryo versie van ETI.

groet,

Leobus

2 minutes ago, leobus said:

Bestaat dat KLEI nog steeds?

Volgens mij het dat tegenwoordig ETI. (Zoekt wat makkelijker in Google) Mooie pluggen hoor. Ik heb zelf de Kryo versie van ETI.

groet,

Leobus

KLEI bestaat inmiddels weer. Keith Louis Eichmann was de “uitvinder” van de bullet plug. Hoe het precies met alle ruzies en oneindigheid zit weet ik niet, maar ETI is ontstaan na een ruzie en Eichmann zelf is uiteindelijk weer KLEI begonnen. 

3 hours ago, Duclaasie said:

Gezien de eeuwig durende zoektocht van @Jongensdroomen alle mogelijkheden wil ik nog een variabele in het spel brengen. De keuze qua pluggen. Persoonlijk gebruik ik Bullit pluggen van KLEI, maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden. 

Die gebruik ik al een eeuwigheid, maar die van mij zijn van kunststof!?

Edited by Jongensdroom

14 hours ago, Jongensdroom said:

Inmiddels wel. En nou weet ik nog niet wat ik moet doen.

Gewoon zo als in het TPR draadje is aangegeven maken.

Dat werkt prima.

Ik neem tenminste aan dat je deze kabel hebt gekocht om dat je met een afgeschermde kabel wil gaan werken.

wil je dat niet dan moet je een andere kabel kopen of maken.

De net weg gegooide lucht kabels dus.

18 hours ago, Hans van Liempd said:

Er is er maar één die uitmaakt of iets "beter" klinkt. En dat ben je zelf. Misschien vind jij (zoals veel mensen) dat "doffer" wel beter. Doffer wordt door veel mensen als rustiger en minder scherp beoordeeld. Ik vind het een filter waarin een deel van de muziek blijft hangen. Maar daar heb je niks aan, omdat ik dat vind.

Ik speelde met mijn Glider L ook zonder afscherming. Wél een gevlochten kabel. En dat ging prima. Bij de Lineaire armen gaat het signaal altijd een stuk via losse draadjes. Ook dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

We zijn tegenwoordig door alle "influencers" onze eigen mening wat verloren. Zoals "ik vind dit helemaal mijn stijl" vertaal ik "ik heb dit op Pinterest gezien en doe dat na".

Ik zie toch wel sterk assertieve audiofielen hier op het forum, al dan niet technisch onderlegd. Maar zoals je elders reeds stelde: het eigen gehoor en audioplezier voorop is (zou) leidend moeten zijn in deze.

11 hours ago, kappa7 said:

Gewoon zo als in het TPR draadje is aangegeven maken.

Dat werkt prima.

Ik neem tenminste aan dat je deze kabel hebt gekocht om dat je met een afgeschermde kabel wil gaan werken.

wil je dat niet dan moet je een andere kabel kopen of maken.

De net weg gegooide lucht kabels dus.

Ik maak een afgeschermde (aan beide zijden vast) en een niet-afgeschermde van dezelfde microfoonkabel. Ben benieuwd.

On 19-12-2023 at 15:27, Jongensdroom said:

Inmiddels een vriend bereid gevonden om er een aarde draad bij te trekken.

Ik wil dit graag in orde hebben.

Ik heb ook al afgeschermde interlinks op zicht.

Allemaal zaken waar ik mij nooit mee bezig heb gehouden.

Magnepan laat exact horen, wat je er in stopt.

Ik snap het veiligheidsargument en dat van schakelende voeding. Maar mijn ervaring is wel dat zonder aarde en niet afgeschermd echt beter klinkt... Aan de andere kant, aarde is gewoon verplicht en ik heb in Indonesië genoeg mensen dood zien gaan omdat ze onder "stroom" kwamen te staan. 90% van de huizen heeft daar geen aarde....

2 minutes ago, pjotr27 said:

Ik snap het veiligheidsargument en dat van schakelende voeding. Maar mijn ervaring is wel dat zonder aarde en niet afgeschermd echt beter klinkt... Aan de andere kant, aarde is gewoon verplicht en ik heb in Indonesië genoeg mensen dood zien gaan omdat ze onder "stroom" kwamen te staan. 90% van de huizen heeft daar geen aarde....

Goede morgen Peter. Ook hier 😁

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Volgens mij is een afscherming die aan één kant vast zit wel degelijk een afscherming. Zeker voor HF. Veel kabelfabrikanten doen het dan ook zo. Maar daar kan ik best op een verkeerd spoor zitten.

Zeker...Bijna alle VdHul kabels zijn zo aangesloten.

1 hour ago, Roots said:

Zeker...Bijna alle VdHul kabels zijn zo aangesloten.

Ook die ga ik maken dan.  Dat is zo gebeurd.

Gisteren weer uitgelachen (avondje modelvliegerij) door ing-ers en ir-ers electronica, over stekkervolgorde, polariteit, e.d. 

Je krijgt die gasten nog niet op andere gedachten al had je het graag. Ik laat ze maar lullen en ga zelf oordelen.

7 hours ago, pjotr27 said:

Op zich heb je nog niet eens een aarde nodig met een aardlekschakelaar. Als je zonder aarde met als onder stroom komt te staan gaat ook de spanning eraf.

Hetgeen hier niet aan bod komt is dat een mantel die geaard is juist instraling van buitenaf voorkomt. In mijn set is alles afgeschermd, netsnoeren & interlinks. Ik gebruik overal symmetrische interlinks, die zijn nog ongevoeliger voor instraling.

Dit ging alleen over de veiligheid, dus zeker heeft de afscherming in audio een andere functie. Overigens zijn de meningen verdeeld of afscherming de kwaliteit verbeterd of niet. Sommigen vinden juist dat zonder afscherming het geluid beter wordt. Of dat in jouw set ook werkt hangt natuurlijk af van de instraling op de kabels. 

1 hour ago, Bebatoli said:

Hetgeen hier niet aan bod komt is dat een mantel die geaard is juist instraling van buitenaf voorkomt. In mijn set is alles afgeschermd, netsnoeren & interlinks. Ik gebruik overal symmetrische interlinks, die zijn nog ongevoeliger voor instraling.

Jaja...Ik probeerde daar ook naar toe te gaan. Semi gebalanceerd en dan op de juiste manier aansluiten zodat je zonder aardlussen en met de minste vervuiling kan drainen naar aarde.

Bij mij is ook alles volledig gebalanceerd en elk apparaat hangt aan aarde met afgeschermde netsnoeren met de mantel alleen vast aan de muurplug. :) 

Hier alleen kabels waar een digitaal signaal doorheen gaat, afgeschermd. Verder alle bekabeling niet afgeschermd, maar wel gevlochten.

Voor mij klinkt het goed. Is dat “goed” goed genoeg? Geen idee. Heb ook geen zin alles te gaan vervangen.

groet,

Leobus