Jongensdroom Posted 29 december 2023 Author Report Share Posted 29 december 2023 11 hours ago, Edje2 said: Dit ging alleen over de veiligheid, dus zeker heeft de afscherming in audio een andere functie. Overigens zijn de meningen verdeeld of afscherming de kwaliteit verbeterd of niet. Sommigen vinden juist dat zonder afscherming het geluid beter wordt. Of dat in jouw set ook werkt hangt natuurlijk af van de instraling op de kabels. Ik heb er inmiddels nog veel meer over gelezen en horen zeggen. Het is o.a. situatie afhankelijk. In het weekend begin ik met een korte interlink van Mogami, onafgeschermd. Ik heb 5 meter, dus genoeg om er een paar te maken. Als tweede, komt er 1 geheel afgeschermd. Daarna aan 1 zijde afgeschermd en deze nog eens omdraaien. Wat ik niet weet is, of de aarde aansluiting die ik laat maken, nog van invloed zal zijn!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 december 2023 Report Share Posted 29 december 2023 Alles heeft invloed en als je pech of geluk hebt ook te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 december 2023 Report Share Posted 29 december 2023 2 hours ago, Jongensdroom said: Wat ik niet weet is, of de aarde aansluiting die ik laat maken, nog van invloed zal zijn!? Jouw streaming PC heeft een schakelende voeding. Dan is aarde altijd wenselijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 december 2023 Author Report Share Posted 29 december 2023 De weg naar de volgende droom, wordt steeds duidelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 december 2023 Report Share Posted 29 december 2023 Grote kans dat er nu iets van 80 volt op je pc kast staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 december 2023 Author Report Share Posted 29 december 2023 Goed, goed genoeg, sprak onze Leo. Ik meende het gisteren al te merken, maar een opname op label ECM zou zomaar extreem goed kunnen klinken!? Maar dat bleek vandaag niet het geval (even een klein dwaalspoortje aanbrengen). Vandaag nog wat platen meer gedraaid en de geleende speakerkabels geven een enorme verbetering met standaard 4mm2. "Soms is er een klein verschil waar te nemen", lees ik regelmatig. Die moeten dan toch maar eens naar de oorarts. Ik ga de maker van deze kabel en interlinks bellen, of hij er voor mij ook een paar wil bouwen. Er moet er toch een bijkomen, want aan de dac zit nu niks. Morgen stort ik mij toch nog even op het Mogami diy avontuur. Voorlopig klinkt het hier prima nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 december 2023 Author Report Share Posted 30 december 2023 On 29-12-2023 at 14:11, Roots said: Grote kans dat er nu iets van 80 volt op je pc kast staat. Goede waarschuwing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 december 2023 Author Report Share Posted 30 december 2023 Niet verkeerd die Mogami microfoonkabel tussen de dac en de vv. Wat zal ik met de kabel van de pc naar de dac doen? Dat is kabeltje van Mediamarkt. Kwaliteit onbekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 Glasvezel gebruiken, je hebt immers geen aarde aan je PC en je potentiaal vereffening zal dan over die verbinding lopen. Glas isoleert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 december 2023 Author Report Share Posted 31 december 2023 1 minute ago, kappa7 said: Glasvezel gebruiken, je hebt immers geen aarde aan je PC en je potentiaal vereffening zal dan over die verbinding lopen. Glas isoleert. Waar koop ik een dergelijke kabel George? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 hier bijvoorbeeld. https://www.bol.com/nl/nl/l/optische-kabels/27209/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 44 minutes ago, Jongensdroom said: Waar koop ik een dergelijke kabel George? Maar dan moet er wel optisch uit op je PC zitten. De kans dat het goed gaat klinken is dan zelfs erg twijfelachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 2 minutes ago, Hans van Liempd said: Maar dan moet er wel optisch uit op je PC zitten. De kans dat het goed gaat klinken is dan zelfs erg twijfelachtig. ik gebruik al jaren een optische kabel vanuit de PC met zeer goed resultaat. Ik zou niet weten waarom dit op voorhan dslecht klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 1 minute ago, SpaceJS said: ik gebruik al jaren een optische kabel vanuit de PC met zeer goed resultaat. Ik zou niet weten waarom dit op voorhan dslecht klinkt. Ik schrijf niks slechts op voorhand. Maar op de meeste PC's zit geen Toslink meer. Die van Jongensdroom is al wat ouder, dus daar misschien wel. Hij gebruikt nu een verloopkabeltje USB/Firewire (als ik het me goed herinner). Mijn ervaring met Toslink op PC's is niet best. Dat het wel goed kan gaan, bewijst b.v. EC-Designs. Dus Toslink hoeft niet slecht te zijn, maar hoe het is uitgevoerd is nogal verschillend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 december 2023 Author Report Share Posted 31 december 2023 Ik maak wat foto's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Ik schrijf niks slechts op voorhand. Maar op de meeste PC's zit geen Toslink meer. Die van Jongensdroom is al wat ouder, dus daar misschien wel. Hij gebruikt nu een verloopkabeltje USB/Firewire (als ik het me goed herinner). Mijn ervaring met Toslink op PC's is niet best. Dat het wel goed kan gaan, bewijst b.v. EC-Designs. Dus Toslink hoeft niet slecht te zijn, maar hoe het is uitgevoerd is nogal verschillend. Bijzonder, jij hebt jarenlang aangegeven dat spdif zo veel beter was met jou dac. Nu is Toslink gewoon een optische vorm van spdif. het signaal wat uit de lens komt is zelfs het zelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 2 hours ago, kappa7 said: Bijzonder, jij hebt jarenlang aangegeven dat spdif zo veel beter was met jou dac. Nu is Toslink gewoon een optische vorm van spdif. het signaal wat uit de lens komt is zelfs het zelfde. Een paar dingen niet door elkaar halen. SPdif coax heeft hetzelfde signaal, maar de verwerking is totaal anders dan dat via Toslink. Ik schrijf dat Toslink wat (soms) in een PC is ingebouwd vaak niet geweldig is. En ook dat Toslink wel degelijk goed kan gaan. Kijk maar naar de spullen van EC Designs. Met een goede insteekkaart zou het dus best goed kunnen werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 5 minutes ago, Hans van Liempd said: Een paar dingen niet door elkaar halen. SPdif coax heeft hetzelfde signaal, maar de verwerking is totaal anders dan dat via Toslink. Ik schrijf dat Toslink wat (soms) in een PC is ingebouwd vaak niet geweldig is. En ook dat Toslink wel degelijk goed kan gaan. Kijk maar naar de spullen van EC Designs. Met een goede insteekkaart zou het dus best goed kunnen werken. Maar een pc is toch helemaal niet zo'n ideale geluidsbron? Is het niet beter om je set te gaan finetunen met een echte bron (cd of dt)? De rest komt dan vanzelf welz lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 4 minutes ago, thingman said: Maar een pc is toch helemaal niet zo'n ideale geluidsbron? Is het niet beter om je set te gaan finetunen met een echte bron (cd of dt)? De rest komt dan vanzelf welz lijkt me. Wanneer je daar flink wat aan doet, is het met een PC heel goed mogelijk om goed geluid weer te geven. Maar een standaard PC zoals Jongensdroom gebruikt zou best beter kunnen. De meeste streamers zijn ook niet meer dan een moederbord in een mooie kast. Ik ken een streamer die met hetzelfde moederbordje als ik gebruik, werkt. Dat ding kost dan plotseling wel € 20.000,-. Ook streamers van bijvoorbeeld Taiko, Audiophool en Grimm werken met standaard moederborden. Vaak wel tot het uiterste aangemoedigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 Ik snap dat een dedicated streamer eigenlijk ook een computer is, maar een pc is tegelijk nog zoveel meer Als ik cdtjes zou draaien vanaf de pc zou ik daar niet heel happy van worden en zeker niet de rest van de set erop gaan tunen. De kern van mijn vraag was ook: is een dedicated bron niet slimmer om mee te tunen met kabels, opstelling en klankbalans en zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 15 minutes ago, thingman said: Maar een pc is toch helemaal niet zo'n ideale geluidsbron? Is het niet beter om je set te gaan finetunen met een echte bron (cd of dt)? De rest komt dan vanzelf welz lijkt me. klopt het blijft een rot ding. De Beaglebone interface die ik nu gebruikt is beter dan de USB interface. Wel heb je een PC nodig om een player op te draaien en in mijn geval ook de conversie te doen naar DSD. De bron is dan dus wel degelijk PC maar zit dus niet vast aan de dac. En je windows blijft maar behelpen om muziek te maken. Daar lopen te veel onnodige processen en je kunt eigenlijk niet zonder beeldscherm, muis en toetsenbord. Iets wat voor een Linux server niet nodig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 2 minutes ago, thingman said: Ik snap dat een dedicated streamer eigenlijk ook een computer is, maar een pc is tegelijk nog zoveel meer Als ik cdtjes zou draaien vanaf de pc zou ik daar niet heel happy van worden en zeker niet de rest van de set erop gaan tunen. De kern van mijn vraag was ook: is een dedicated bron niet slimmer om mee te tunen met kabels, opstelling en klankbalans en zo? Ja een dedicated Linux machine kan dat vele malen beter dan een standaard windows kantoor PC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 Ach.. je kunt heel veel processen uit zetten. Dan blijft er zelfs op mijn low power moederbordje maar 10% processorbelasting over. En wanneer je de juiste player gebruikt, kan het echt heel goed klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 Okee, duidelijk Hand en George. Ik weet gelukkig hoe ik windows kan uitdunnen tot een minimum. Zulke kennis is wel een vereiste. Ik vermoed dat ik zelf eerder voor een laptop zou gaan als ik geen streamer had gekozen. Misschien met een mooie losse cd-drive. Te kust en te keur bij kringlopers voor een appel en een ei. Zelf ben ik heel blij met m'n Bluenode N130. De belangrijkste bron blijft voor mij toch cd, omdat ik er daar zoveel van bezit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 Ik heb vaak het idee dat het muzikaler klinkt als er iets zwaars mee draait op de achtergrond....Ik bedoel: 10% processorbelasting wil helemaal niets zeggen over de geluidskwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts