SpaceJS Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 2 hours ago, Roots said: Ik heb vaak het idee dat het muzikaler klinkt als er iets zwaars mee draait op de achtergrond....Ik bedoel: 10% processorbelasting wil helemaal niets zeggen over de geluidskwaliteit. inderdaad, voor het afspelen van muziek staat een computer eigenlijk duimen te draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 december 2023 Author Report Share Posted 31 december 2023 Een resumé met enkele overpeinzingen, Ik had ooit een Marantz CD80. In het hoog van ik hem niet echt goed. Een p.c. met Weis dac, dat zou het zijn en gebruiks vriendelijk. Zelfs high ress muziek kan er op. En inderdaad hij heeft het altijd prima gedaan. Maar nu staan er speakers die werkelijk alles laten horen, waardoor het combo door de mand begint te vallen. Hoe de digitale weergave af zal lopen weet ik voorlopig niet. Het is al gezegd hier, maar ik ga mij voorlopig op de draaitafel richten. Die is zeker goed. Waarschijnlijk kunnen de weerstanden zelfs uit de speakers. Wordt vervolgd...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 december 2023 Report Share Posted 31 december 2023 Goed bezig, mooi dat alles op zijn plaats begint te vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Ik heb in het verleden heel erg veel geëxperimenteerd met streamers zelf bouwen. In eerste instantie op een Mac mini waar ik Linux op had draaien. Vortexbox, lubuntu distri’s enz. Tot het einde getuned. Het leuke van Linux is dat als het eenmaal draait je het keer op keer kunt gebruiken zolang de hardware blijft draaien. Maar als je met Windows bent groot gebracht is Linux toch wel een ding. Daarna ben ik met een fanless server aan de gang gegaan met een Intel low power cpu. Windows 10 server erop. In de hoop kwa geluidskwaliteit verder te komen. Je kunt in Windows allerlei processen uit zetten zodat alleen nog de audio processen draaien. Windows klonk beter dan Linux naar mijn idee, maar niet eerlijk, want er zat andere hardware onder. Maar het gedoe van Windows, elke keer weer wat, verbinden met een remote programma. Omdat ik niet wist of ik hiermee verder wilde had ik geen Windows server licentie gekocht, dus all half jaar opnieuw installeren. Je wordt er handig in zal ik maar zeggen. Ik werd dat gedoe zo zat dat dat ik een Aurender heb geprobeerd. Dat klonk duidelijk beter, meer rust, muzikaler enz. Nu 5 jaar later gebruik ik deze nog steeds. Een super interface, goede ondersteuning en vooral andere mensen die de ontwikkeling doen. Ik heb de A10 met ingebouwde dac. Dat zal vast nog beter kunnen, maar er kan ook een externe dac op.wil de sonnet morpheus nog eens proberen. Ondanks dat een pickup een probleemloos apparaat moet zijn moet ik zeggen dat de streamer het altijd goed doet kwa betrouwbaarheid en klank, daar waar je met een pickup zoveel variabelen kwa klank: maalderij, dwarskracht comp, azimuth, vta, temperatuur, luchtvochtigheid en ga zo maar door waardoor de klank ook van dag tot dag anders kan zijn. Dan nog maar te zwijgen over de software. het knutselen is erg leuk maar uiteindelijk gaat het toch om genieten van muziek en dat doe ik met een kant en klare streamer toch het meest. Kan het iedereen aanraden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 januari Author Report Share Posted 1 januari 10 minutes ago, Edje2 said: Ik heb in het verleden heel erg veel geëxperimenteerd met streamers zelf bouwen. In eerste instantie op een Mac mini waar ik Linux op had draaien. Vortexbox, lubuntu distri’s enz. Tot het einde getuned. Het leuke van Linux is dat als het eenmaal draait je het keer op keer kunt gebruiken zolang de hardware blijft draaien. Maar als je met Windows bent groot gebracht is Linux toch wel een ding. Daarna ben ik met een fanless server aan de gang gegaan met een Intel low power cpu. Windows 10 server erop. In de hoop kwa geluidskwaliteit verder te komen. Je kunt in Windows allerlei processen uit zetten zodat alleen nog de audio processen draaien. Windows klonk beter dan Linux naar mijn idee, maar niet eerlijk, want er zat andere hardware onder. Maar het gedoe van Windows, elke keer weer wat, verbinden met een remote programma. Omdat ik niet wist of ik hiermee verder wilde had ik geen Windows server licentie gekocht, dus all half jaar opnieuw installeren. Je wordt er handig in zal ik maar zeggen. Ik werd dat gedoe zo zat dat dat ik een Aurender heb geprobeerd. Dat klonk duidelijk beter, meer rust, muzikaler enz. Nu 5 jaar later gebruik ik deze nog steeds. Een super interface, goede ondersteuning en vooral andere mensen die de ontwikkeling doen. Ik heb de A10 met ingebouwde dac. Dat zal vast nog beter kunnen, maar er kan ook een externe dac op.wil de sonnet morpheus nog eens proberen. Ondanks dat een pickup een probleemloos apparaat moet zijn moet ik zeggen dat de streamer het altijd goed doet kwa betrouwbaarheid en klank, daar waar je met een pickup zoveel variabelen kwa klank: maalderij, dwarskracht comp, azimuth, vta, temperatuur, luchtvochtigheid en ga zo maar door waardoor de klank ook van dag tot dag anders kan zijn. Dan nog maar te zwijgen over de software. het knutselen is erg leuk maar uiteindelijk gaat het toch om genieten van muziek en dat doe ik met een kant en klare streamer toch het meest. Kan het iedereen aanraden! Goed verhaal Ed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari 1 minute ago, Jongensdroom said: Goed verhaal Ed. dank jongensdroom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Je kunt op veel manieren muziek streamen. Dat kan al met een telefoon en de 3,5 mm op je set aansluiten. En wanneer je op het Audiostyle forum kijkt, kun je het zo gek maken als je wilt. Maar het leuke is, dat een forumlid (Nenon) van hobbyen is overgestapt naar een Taiko streamer. Het is nog maar de vraag hoe Taiko zo ver is gekomen. Door het voorwerk van diezelfde Nenon, of heeft Nenon juist Taiko proberen na te bouwen. Maar in beide gevalle is het een standaard PC met Windows als software. Maar dan geoptimaliseerd voor audio. Ik weet niet wat de opbouw van een Aurender is. Maar een paar dingen zijn me ondertussen wel duidelijk. Software en voedingen maken of breken een streamer. Ik vind het leuk om zelf te proberen en uit te zoeken hoe ik zo ver mogelijk kan komen. De mensen die hier hebben geluisterd stonden versteld van het resultaat. En deze speelden zelf ook al met dure streamers. In maart gaan we op de audioclub de streamers laten horen. Dit doen we dan t.o.v. de ingebouwde streamer van mijn Teac DAC/Streamer. Waar dezelfde streamer in zit als in een Esoteric n05 van € 13.000,- Ik denk dat de streamer PC van Jongensdroom ook veel beter kan. Ik vind de Weiss DAC wat aan de overheldere kant, maar dat kan ook heel goed aan de streamer liggen. Uit een standaard PC komt heel aardig geluid, maar ik ben er ondertussen achter dat dit veel beter kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Ik gebruik al jaren Daphile en heb net ontdekt dat als je de onboard geluidskaart in de bios uit zet de USB interface beter wordt aangestuurd (zonder Alsa) Dat maakte aardig verschil. Daarmee ben ik er wel van overtuigd dat het eigenlijk niet beter kan aan de PC zijde. http://www.modelpromo.nl/Audio-Dandy_streamer_Daphile.htm Een dedicated endpoint met HQ Player doet het nog net iets beter maar nu Alsa uit is heb ik eigenlijk de HQPC niet meer aangehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Ik speelde ook altijd via alsa. Mooi dat je die nu kunt omzeilen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 januari Author Report Share Posted 1 januari 10 minutes ago, Hans van Liempd said: Je kunt op veel manieren muziek streamen. Dat kan al met een telefoon en de 3,5 mm op je set aansluiten. En wanneer je op het Audiostyle forum kijkt, kun je het zo gek maken als je wilt. Maar het leuke is, dat een forumlid (Nenon) van hobbyen is overgestapt naar een Taiko streamer. Het is nog maar de vraag hoe Taiko zo ver is gekomen. Door het voorwerk van diezelfde Nenon, of heeft Nenon juist Taiko proberen na te bouwen. Maar in beide gevalle is het een standaard PC met Windows als software. Maar dan geoptimaliseerd voor audio. Ik weet niet wat de opbouw van een Aurender is. Maar een paar dingen zijn me ondertussen wel duidelijk. Software en voedingen maken of breken een streamer. Ik vind het leuk om zelf te proberen en uit te zoeken hoe ik zo ver mogelijk kan komen. De mensen die hier hebben geluisterd stonden versteld van het resultaat. En deze speelden zelf ook al met dure streamers. In maart gaan we op de audioclub de streamers laten horen. Dit doen we dan t.o.v. de ingebouwde streamer van mijn Teac DAC/Streamer. Waar dezelfde streamer in zit als in een Esoteric n05 van € 13.000,- Ik denk dat de streamer PC van Jongensdroom ook veel beter kan. Ik vind de Weiss DAC wat aan de overheldere kant, maar dat kan ook heel goed aan de streamer liggen. Uit een standaard PC komt heel aardig geluid, maar ik ben er ondertussen achter dat dit veel beter kan. De digitale weergave hier, gaat zeker nog niet de kast in. De Millon's knapten erg op met de wat over-helder weergave. Nu gaat dat fout op de Magnepans. Echter, tijdens onze dac-test bij Marcel in Amsterdam was daar nauwelijks sprake van. Soms twijfelde ik of de Weiss speelde of de Meitner van € 10.000. Ik verdenk daarom ook de pc en/of de bekabeling. Ik probeer nog even een afgeschermde en een niet-afgeschermde Canare microfoonkabel. Daarna verder met analoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 januari Author Report Share Posted 1 januari Het is fijn om te lezen, dat digitaal afspelen een stuk beter kan. En het lijkt ook nog betaalbaar. Ik hoef dus niet op zoek naar een cd-loopwerk om op de dac aan te sluiten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari 42 minutes ago, kappa7 said: Ik gebruik al jaren Daphile en heb net ontdekt dat als je de onboard geluidskaart in de bios uit zet de USB interface beter wordt aangestuurd (zonder Alsa) Dat maakte aardig verschil. Daarmee ben ik er wel van overtuigd dat het eigenlijk niet beter kan aan de PC zijde. http://www.modelpromo.nl/Audio-Dandy_streamer_Daphile.htm Een dedicated endpoint met HQ Player doet het nog net iets beter maar nu Alsa uit is heb ik eigenlijk de HQPC niet meer aangehad. Inmiddels het verhaal gelezen, zeer interessant kappa! Ik wil tzt met een losse dac gaan spelen om dus nog een stapje verder te komen, wellicht is dit een mooie streamer oplossing. Maar ik vraag me af hoe zo’n daphile streamer het doet tov een mooie fabrieksoplossing. Mijn ervaring is dat dhz-ers heel erg op hun eigen product gefocust zijn en niet weten waar ze staan tov de bestaande oplossingen. Het kan in zijn of haar oren erg goed klinken, maar tov wat is dan niet duidelijk. Heb al vaak meegemaakt dat een zelfbouw product weg wordt gespeeld door een fabrieks apparaat. De Aurender vind ik daar een goed voorbeeld van. Tuurlijk, het kost ook meer, maar een pc platform passief gekoeld, Windows server licentie en een mooie dac is ook niet gratis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Je mag wel eens komen luisteren. Neem dan ook gelijk iets mee wat je er naast wil zetten. Ik durf de vergelijking met alles wat er op de markt is prima aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Misschien wel eens interessant om te doen! Ik twijfel zeker niet aan jouw oplossing hoor kappa, maar niet iedereen is even professioneel of diepgaand bezig als jij dat doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari George bouwt veel zelf: tangiale arm, phono trap en nu een streamer DAC. Indrukwekkend hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari 2 hours ago, Edje2 said: Misschien wel eens interessant om te doen! Ik twijfel zeker niet aan jouw oplossing hoor kappa, maar niet iedereen is even professioneel of diepgaand bezig als jij dat doet. De Daphile oplossing is eigenlijk wel erg laagdrempelig waar door dat zo al goed werkt. Met alsacuit maakt het nog een klein stapje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Krijg wel zin om dat ding eens te bouwen en te vergelijken met de Aurender als streamer. Eerst maar eens een stap maken met een externe dac, pas dan kan ik met de streamer aan de gang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari 3 hours ago, Edje2 said: Mijn ervaring is dat dhz-ers heel erg op hun eigen product gefocust zijn en niet weten waar ze staan tov de bestaande oplossingen. Het kan in zijn of haar oren erg goed klinken, maar tov wat is dan niet duidelijk. Heb al vaak meegemaakt dat een zelfbouw product weg wordt gespeeld door een fabrieks apparaat. De Aurender vind ik daar een goed voorbeeld van. Tuurlijk, het kost ook meer, maar een pc platform passief gekoeld, Windows server licentie en een mooie dac is ook niet gratis. Klopt, ik ben eens met Duck gaan luisteren bij een forumgenoot in Ede, hij had een fantastisch mooie eindversterker gebouwd met enorme buizen, ik vond het niet om aan te horen. Maar zoals altijd diplomatiek geantwoord op zijn vraag hoe ik het vond... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Mijn ervaring zit er een hoop verschil tussen. Niet iedereen heeft de zelfde kennis en kunde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Iets zelf ontwerpen of een bestaand ontwerp nabouwen op kant en klare printjes zit wel een groot verschil heh. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari (edited) Een van de dingen die ik het eerst gedaan heb nadat mijn voedingen voor de streamer klaar waren de streamer eens met een fabrieksstreamer van ruim € 3000,- vergeleken. Het resultaat... De eigenaar van de fabrieksstreamer speelt nu met dezelfde oplossing als ik. Edited 1 januari by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari 1 minute ago, Roots said: Iets zelf ontwerpen of een bestaand ontwerp nabouwen op kant en klare printjes zit wel een groot verschil heh. Klopt, voor een goed ontwerp is een hoop kennis en ervaring nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Zeker waar. Ik leen dan ook vaak van goede ideeën en pak daar den uit wat me past en combineer dat dan met me het beste lijkt. van af 0 beginnen is iets wat maar weinig mensen kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Het belangrijkste is dat je je eigen grenzen kent. Heb ook van alles zelf gebouwd. Ooit met speakers begonnen 25 jaar geleden. Passief mid/hoog met actief laag. Tot ik erachter kwam dat het nooit zou worden zoals ik voor ogen had, dus alles verkocht. Sindsdien de dhz steeds verder afgebouwd. Het is erg leuk om te doen, maar meedoen met de top is maar voor heel erg weinig mensen weggelegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 januari Author Report Share Posted 2 januari Digitaal afspelen. Als ik een cd-speler koop en die aansluit op mijn dac, heb ik dan kwaliteit? Dus de pc er tussenuit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts