Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Jongensdroom said:

Digitaal afspelen.

Als ik een cd-speler koop en die aansluit op mijn dac, heb ik dan kwaliteit?

Dus de pc er tussenuit.

Er bij kan ook. Ik neem aan dat er meerdere ingangen op de Weiss zitten.

7 minutes ago, Hans van Liempd said:

Er bij kan ook. Ik neem aan dat er meerdere ingangen op de Weiss zitten.

Ja, of gewoon een mooie cd-speler via de voorversterker aansluiten. De ene bron sluit de andere niet uit. 

4 minutes ago, Edje2 said:

Waarom nee? Een cd loopwerk op een externe DAC kan toch heel goed klinken?

Dat is de vraag toch niet.

De vraag is:  "Als ik een cd-speler koop en die aansluit op mijn dac, heb ik dan kwaliteit?

Dus de pc er tussenuit."

Het antwoord is nee. 

Just now, Edje2 said:

Die mag je dan toelichten Jack. Als je een kwaliteits loopwerk op een Weiss dac aansluit zou dat zeker een goede geluidskwaliteit moeten opleveren. Waar zit de catch?

Da's een voordeeltje als je met verschillende soorten dac's speelt. Uit eigenervaring is de dac zélf grotendeels bepalend voor het geluid ongeacht de digitale bron.

M.a.w. als hij nu al niet tevreden is over het geluid en hij blijft met dezelfde dac spelen. Voegt een goed loopwerk m.i. niet zoveel toe.

Verder geven veel variabelen alleen maar verwarring. Zie eerder in dit topic. 

Nu snap ik wat je bedoelt. Volgens mij is jongensdroom erg gevoelig voor scherpte in het geluid (wie niet). De Weiss is een vrij present klinkende dac, niet heel organisch. Heb deze al meerdere malen gehoord. In dat licht bezien heb je gelijk, dan gaat een loopwerk de klant niet veranderen. 

1 hour ago, Edje2 said:

Nu snap ik wat je bedoelt. Volgens mij is jongensdroom erg gevoelig voor scherpte in het geluid (wie niet). De Weiss is een vrij present klinkende dac, niet heel organisch. Heb deze al meerdere malen gehoord. In dat licht bezien heb je gelijk, dan gaat een loopwerk de klant niet veranderen. 

Mijn streamer klinkt na de voedingsverbetering duidelijk organischer. Dus de bron doet er wel degelijk toe.

Edited by Hans van Liempd

Dat zijn verfijningen Hans.

Je moet zien te voorkomen, dat iemand door al die details, door de bomen het bos niet meer ziet. Zoals een paar keer eerder gebeurt in dit topic. 

Waar het denk ik het eerst om gaat, zijn de klank signaturen. Wie kan dat beter aangeven en bepalen dan degene die beroepsmatig met muziek bezig is.  

14 minutes ago, Jongensdroom said:

Tussendoor krijg ik het advies een Aurender server aan te schaffen.

Ja leuk, maar je wilde toch je bestaande hardware eerst zien te optimaliseren? Zo maak je het jezelf wel extra heel moeilijk.

Veel simpeler is het om een leuke cd-speler bij de kringloop te halen of te lenen bij een van de forumleden.
Met maar één kabeltje en zo min mogelijk extra schakels hoor je dan hoe een fatsoenlijke bron het zonder verdere opsmuk doet. En ga niet zeggen dat een goedkope speler niet kan klinken, want dat is klinkende nonsens ;)

Het belangrijkste om - in dit stadium - te weten te komen is toch: hoe doen de speakers het met de bestaande versterking in de bestaande ruimte?
Een cd-speler geeft je de vrijheid om te experimenteren met slechts 1 interlinkje. Bovendien kun je dan ook je opstelling verder optimaliseren.
Op basis van die bevindingen kun je dan weer verder.

Edited by thingman

13 minutes ago, Jongensdroom said:

Tussendoor krijg ik het advies een Aurender server aan te schaffen.

Stevig aan de prijs.

2 minutes ago, thingman said:

Ja leuk, maar je wilde toch je bestaande hardware eerst zien te optimaliseren? Zo maak je het jezelf wel extra heel moeilijk.

Veel simpeler is het om een leuke cd-speler bij de kringloop te halen of te lenen bij een van de forumleden.
Met maar één kabeltje en zo min mogelijk extra schakels hoor je dan hoe een fatsoenlijke bron het zonder verdere opsmuk doet. En ga niet zeggen dat een goedkope speler niet kan klinken, want dat is klinkende nonsens ;)

Het belangrijkste om - in dit stadium - te weten te komen is toch: hoe doen de speakers het met de bestaande versterking in de bestaande ruimte?
Dat geeft je de vrijheid om te experimenteren met slechts 1 interlinkje. Bovendien kun je dan ook je opstelling verder optimaliseren.

Goed idee.

42 minutes ago, thingman said:

Een cd-speler geeft je de vrijheid om te experimenteren met slechts 1 interlinkje. Bovendien kun je dan ook je opstelling verder optimaliseren.

Ik heb beneden nog een eenvoudige cd-speler staan. Een Marantz of een NAD.

Morgen even aansluiten, dan weet ik weer meer.