Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Just now, Jongensdroom said:

Ja, hoorrrrrrrrr 😁

Op een car-hifi forum was mijn artiestennaam Willy de Woofer, soms bijgestaan door Pieter de Tweeter.

Welke software gebruik je nu op de PC voor je muziek?

En ben je daar tevreden mee hoe dat werkt?

Op zich is deze opzet namelijk niet slecht maar zal je waarschijnlijk niet veel mee kunnen spelen.

Dan bedoel ik de dac doet wat hij moet doen en met de aansturing zal je niet heel veel winnen of je zal met tools als HQ Player aan de gang moeten om het de dac wat makkelijker te maken.

Een ander alternatief wat je zo kunt proberen is om Daphile op een USB stick te zetten en daar van af op te starten.

Daarmee kan je kijken of je met een ander besturing systeem en player software nog wat kan winnen.

edit, ik heb hier nog een macmini staan met Daphile er op die heeft een firewire aansluiting en kan je wel eens gebruiken om te testen.

Edited by kappa7

1 hour ago, kappa7 said:

Welke software gebruik je nu op de PC voor je muziek?

En ben je daar tevreden mee hoe dat werkt?

Op zich is deze opzet namelijk niet slecht maar zal je waarschijnlijk niet veel mee kunnen spelen.

Dan bedoel ik de dac doet wat hij moet doen en met de aansturing zal je niet heel veel winnen of je zal met tools als HQ Player aan de gang moeten om het de dac wat makkelijker te maken.

Een ander alternatief wat je zo kunt proberen is om Daphile op een USB stick te zetten en daar van af op te starten.

Daarmee kan je kijken of je met een ander besturing systeem en player software nog wat kan winnen.

edit, ik heb hier nog een macmini staan met Daphile er op die heeft een firewire aansluiting en kan je wel eens gebruiken om te testen.

Dat is een mooi aanbod George. Ga je misschien naar de Electrostaatdagen in Huizen?

Van computers weet ik nagenoeg niks. 

Daar wil ik wel heen maar moet zien hoe dat uit komt met mijn werk.

Zit de komende tijd wel veel in het buitenland.

Veel verstand van computers hoef je niet te hebben.

Als je het ding op je netwerk aansluit zal je in een browser van een andere computer of tablet een internet adres moeten in typen en dan kan je hem bedienen.

Er staat al de nodige muziek op dus je kunt daar mee testen.

Wil je er andere muziek bij zetten hoef je enkel de cd in de machine te schuiven en wordt de muziek op de harde schijf gezet.

21 minutes ago, Jongensdroom said:

Van computers weet ik nagenoeg niks. 

Dan moet je er volgens mij ook niet aan willen beginnen. De simpelste zaken worden dan al snel te complicado. Dat advies lijkt tegenstrijdig met dat van George, maar is het niet. Het is maar net welke definitie je hanteert met jouw opmerking. Nagenoeg niks is te weinig voor zelfs een beetje...

Edited by thingman

Posted (edited)

Ik begin er vanaf te raken. Het kan ook metaal moeheid zijn 😁.

Verbeeld ik het me nou, of klinkt de afgeschermde Canare interlink echt wat milder dan de niet-afgeschermde.

Oppassen, dat ik niet helemaal knetter wordt.

Trouwens een leuke test gelezen over kledinghangers als kabels. 

Maar dat gaat mijn vrouw niet goed vinden. Ze is net zo blij met haar nieuwe kast.

Vanavond verder met alle geleende kabels van een kennis. Die had ik nog niet eerder bij elkaar.

Edited by Jongensdroom

13 minutes ago, Hans van Liempd said:

Afgeschermd klinkt in mijn oren ook altijd wat saaier. En hoe meer afschermingen  filters en ferrietkralen, hoe saaier het wordt.

En bij is het net omgekeerd, dus zeker niet veralgemenen. Met niet afgeschermde interlinks heb ik meer onrust, misschien ervaar jij dat als saaier Hans.  Ik heb nooit kabels met filters en ferrietkralen geprobeerd, dus daar zwijg ik over. Kabels waar ik ervaringen mee heb zijn Jorma Design,  Grimm TPR, TPM en SQM, Transparent Cable, Cardas, Tellurium, H-Diamond, Phantom, ..... Zelf gebruik ik Grimm TPM kabel maar na de verhuis word dat SQM. Speakerkabels zijn Jorma Design Duality en stroomkabels zijn van Essentional Audio Tools.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Afgeschermd klinkt in mijn oren ook altijd wat saaier. En hoe meer afschermingen  filters en ferrietkralen, hoe saaier het wordt.

Dat is wel erg generaliserend.

Was er niet iets van het moet matchen met de set en het wisselen van kabels is het tunen van de sound 

De ene keer is dat met afscherming en de andere keer zonder.

In een rf vervuilde omgeving kan juist de afscherming nog een hoop ellende tegen houden

On 2-1-2024 at 14:01, thingman said:

Ja, of gewoon een mooie cd-speler via de voorversterker aansluiten. De ene bron sluit de andere niet uit. 

Dit zou ik ook als eerste adviseren. Gewoon een goed klinkende cd speler aansluiten, en dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Die hele ouwe dingen kunnen heel goed klinken. Heb hier nog twee 35 jaar Sony's staan uit het gouden tijdperk, eentje met de befaamde TDA1541 dac erin. Klinkt altijd lekker, al gaat de streamer veel verder kwa ruimtelijkheid enzo. Je kunt zo wel heel snel tot resultaat komen. Het handigste is dat je altijd 1 apparaat hebt waar je op terug kunt vallen, dan weet je in elk geval als je er niet meer uit komt dat het niet aan de bron ligt. Je bent maar zo verdwaalt met deze ingewikkelde hobby!

1 hour ago, kappa7 said:

Dat is wel erg generaliserend.

Was er niet iets van het moet matchen met de set en het wisselen van kabels is het tunen van de sound 

De ene keer is dat met afscherming en de andere keer zonder.

In een rf vervuilde omgeving kan juist de afscherming nog een hoop ellende tegen houden

Dat komt er natuurlijk nog bovenop. En de ene afgeschermde kabel is de andere niet. Afschermingen ver van de geleiders (dikke kabels) klinken al weer een stuk sneller. Maar dat is dan ook weer afhankelijk wat ze als "afstandshouder" hebben gebruikt. Lucht is het best, maar dat is niet stevig genoeg als afstandhouder. En gebakken lucht zit er meestal al genoeg in.

En dan hangt het er nog vanaf hoe is de constructie van kabels. Twee losliggende draden vangen veel meer storing op dan getwist of gevlochten. En gebalanceerd is veel ongevoeliger dan met twee draadjes.

Posted (edited)

Weer een paar ervaringen rijker.

Vandaag gemerkt, hoe goed een afgeschermde Canare microfoonkabel (van een paar euro) met Bullit pluggen (van wel wat meer) al kan zijn.

Als ik zo vrij mag zijn, denk ik dat deze voor 90% van de mensheid al meer dan goed genoeg zijn, om naar muziek te luisteren. Ja, je moet natuurlijk wel een beetje kunnen strippen en een draadje aan een pinnetje kunnen solderen.

Verder de voorlopig laatste kabeltest uitgevoerd. Er moest nog een geleende kabel tussen de voorversterker en de dac. Het is eigenlijk niet te geloven, dat kabels zulke verschillen kunnen geven. De scherpte, die zich al een poosje voordoet, zit nu alleen nog maar in de eventuele instrumenten zelf. Lastig uit te leggen en misschien moeilijk te begrijpen. Een stemmetje in mij (vermoedelijk Pieter de Tweeter) zegt mij, deze bekabeling te moeten houden. Eventuele nog verdere verbeteringen, zijn misschien door de stroom en polariteit te bereiken.

De p.c. tja, die heeft ook wat twijfel gebracht. Morgen sluit ik een eenvoudige NAD en Marantz cd-speler aan. Eens kijken wat dat brengen gaat.

En ik kan binnenkort beschikken over een paar cd-loopwerken voor de dac. Dan ben ik wel uit-ge-high resst, maar dan heb ik wel een bron die nabij is.

Alle cd's heb ik gelukkig bewaard.

Morgen weer verder, al begint dat kritisch vergelijken een beetje tegen te staan. Misschien morgen wel even niks. 

Edited by Jongensdroom

Een technicus schrijft het volgende;

De uitgangsimpedantie van de dac is 50ohm. 

De ingangsimpedantie van de voorversterker is 200ohm.

Dat is een mis-match.

Zou dat hoorbaar zijn?

200 Ohm is wel erg weinig. Dat zou b.v. 200 kOhm moeten zijn.

Wanneer ik in de Specs van de DMC-12 kijk zie ik geen waarden voor de ingangen opgegeven. Wél een voor de tape input. Die is 11 kOhm. Hoe komt jouw technicus aan die waarde?