Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Welnu, een cd-speler van NAD aangesloten. Hij zal circa 25 jaar oud zijn en was toen een instapmodel.

Hij klinkt minder fel, maar laat ook minder horen in zijn algemeenheid. Het is meer een brei van tonen.

Heel slecht is het zeker niet, maar dit stadium heb ik gehad.

De volgende stap is aarde trekken en de polariteit goed zetten.

Zit er geen SPdif op die CD speler?

Indien wél, dan een kabeltje naar de DAC en de ingang van de DAC op SPdif zetten. Meer is er niet nodig.

Met een coax cinchkabeltje lukt dat al. Maar een beetje geoptimaliseerd is theoretisch beter.

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Zit er geen SPdif op die CD speler?

Indien wél, dan een kabeltje naar de DAC en de ingang van de DAC op SPdif zetten. Meer is er niet nodig.

Met een coax cinchkabeltje lukt dat al. Maar een beetje geoptimaliseerd is theoretisch beter.

Er zich helemaal niks op. 

Als je een cd-speler met S/PDIF uitgang zoekt en in de buurt woont (Limburg of Noord-Brabant dus), dan kun je er bij mij een komen uithalen. Ik heb er nog een tiental in mijn archiefkamer staan waar ik eigenlijk niks meer mee doe.

1 hour ago, Bloom said:

Als je een cd-speler met S/PDIF uitgang zoekt en in de buurt woont (Limburg of Noord-Brabant dus), dan kun je er bij mij een komen uithalen. Ik heb er nog een tiental in mijn archiefkamer staan waar ik eigenlijk niks meer mee doe.

Dat is een mooi aanbod. Daar kan ik meters door maken. Ik stuur je een p.m.

Ik heb inmiddels Bloom bericht, dat ik eerst mijn DAC op een andere set aan ga sluiten.

Daarmee weet ik ook al weer iets meer.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb met de huidige testen de lat zeer hoog liggen.

Daardoor zou het kunnen lijken alsof digitaal nergens naar klinkt. Daar is echter geen sprake van.

Ik probeer slechts met een bescheiden budget nog wat verder te komen.

Het karakter van jouw DAC is erg veel detail en helder. Niks mis mee, maar in vergelijk met jouw platenspeler zeker anders. En zo heeft elk apparaat zijn eigenschappen. Dus zo maar iets kopen omdat iemand zegt dat dat het beste voor het geld is, is erg risicovol. Met je eigen oren in je eigen set luisteren. En dan nog... dan kom je er misschien achter dat er elders nog wat aan schort.

En voor je het weet ben je verslaafd audiofiel.

Gisteren ook nog even een oude- eenvoudige Marantz cd-speler aangesloten. Het is er een, waar een simpel kabeltje met een nog simpeler stekkertje uit komt.

Het resultaat wil je niet horen.

Edited by Jongensdroom

55 minutes ago, Jongensdroom said:

Gisteren ook nog even een oude- eenvoudige Marantz cd-speler aangesloten. Het is er een, waar een simpel kabeltje met een nog simpeler stekkertje uit komt.

Het resultaat wil je niet horen.

Dan gaat het (zomaar) niet goedkomen met jou. Als het aan een cd speler kan liggen die nergens naar klinkt, dan moet er echt iets anders aan de hand zijn. Volgend jaar om deze tijd is dat wel duidelijk... ;)

12 minutes ago, thingman said:

Dan gaat het (zomaar) niet goedkomen met jou. Als het aan een cd speler kan liggen die nergens naar klinkt, dan moet er echt iets anders aan de hand zijn. Volgend jaar om deze tijd is dat wel duidelijk... ;)

Ja, ik ben er ook bang voor. Ik voel me een beetje Charles de Tweede.

Maar ik kan ook lp's draaien. Die klinken me toch lekker! 😋

1 hour ago, Jongensdroom said:

Ja, ik ben er ook bang voor. Ik voel me een beetje Charles de Tweede.

Maar ik kan ook lp's draaien. Die klinken me toch lekker! 😋

Hoe klinken lp’s ?  Warm, helder? Of neutraal ?

1 hour ago, thingman said:

Pensionado's moeten ook wat te doen hebben. Dat heb je met die oude mensen.