Tubejack Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari (edited) 2 hours ago, Jongensdroom said: Het ligt dus niet aan de luidsprekers, de eindversterker en de voorversterker. Ook niet aan de draaitafel en cartridge. Als neutraal je voorkeur heeft, is dat klaar. Edited 7 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari 1 hour ago, Tubejack said: Ook niet aan de draaitafel en cartridge. Als neutraal je voorkeur heeft, is dat klaar. Nee, die heb onder andere omstandigheden meerdere keren gehoord. Het is en blijft toch raar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari (edited) 39 minutes ago, Jongensdroom said: Nee, die heb onder andere omstandigheden meerdere keren gehoord. Het is en blijft toch raar. Raar? Echt niet. Het gaat er om, hoe het bij je thuis klinkt. Als dat in jouw oren goed klinkt, dan is het toch klaar? Edited 7 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 1 hour ago, Tubejack said: Ook niet aan de draaitafel en cartridge. Als neutraal je voorkeur heeft, is dat klaar. Deze conclusie lijkt me iets te voorbarig. Juist een cd speler heeft een heel neutrale klank. Als dat nergens naar klinkt lijkt me je set juist niet neutraal. Wellicht heb je met de platenspeler de set naar neutraal getuned, die mogelijkheden zijn er nu eenmaal met een platenspeler. Als je dan probeert met digitaal iets wat in basis niet neutraal is weer neutraal te krijgen: dat gaat je niet lukken, tenzij met toonregeling, bijv mbv zo'n dac: https://www.rme-audio.de/adi-2-dac.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Ongeacht de apparatuur. Als jongensdroom nu lekker platen kan draaien is dat deel toch klaar.? Anders kun je wel aan de gang blijven. Zo heb ik het ook aan gepakt gewoon eerst 1 ding! en vele sets goed klinkend gekregen en ze gebruiken allemaal andere techniek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Zeker van genieten, maar wat ik bedoel te zeggen is dat de kans aanwezig is dat een niet lineaire set met de platenspeler gecorrigeerd is waardoor die keten lekker klinkt. Zet je er dan een digitale bron op, die doorgaans erg lineair is klinkt het opeens niet meer. Dat krijg je dan met geen enkele digitale bron goed tenzij je gaat corrigeren. Ik denk niet dat dat de goede weg is. Zelf ga ik er altijd vanuit dat als iets goed klinkt met een digitale bron de set ook neutraal is. Daar kun je dan de platenspeler op afstellen. Andersom gaat niet waardoor je altijd met een slecht klinkende digitale bron blijft zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 10 minutes ago, Edje2 said: Zeker van genieten, maar wat ik bedoel te zeggen is dat de kans aanwezig is dat een niet lineaire set met de platenspeler gecorrigeerd is waardoor die keten lekker klinkt. Zet je er dan een digitale bron op, die doorgaans erg lineair is klinkt het opeens niet meer. Dat krijg je dan met geen enkele digitale bron goed tenzij je gaat corrigeren. Ik denk niet dat dat de goede weg is. Zelf ga ik er altijd vanuit dat als iets goed klinkt met een digitale bron de set ook neutraal is. Daar kun je dan de platenspeler op afstellen. Andersom gaat niet waardoor je altijd met een slecht klinkende digitale bron blijft zitten. Precies. Eerst moet digitaal goed klinken, tenzij je dat niet in je set gaat beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari (edited) Spectral is dat niet heel lineair? M.i. maakt het bij jongensdroom niet uit, digitaal of analoog eerst. We horen wel, wat hij gaat doen. Edited 7 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Gaat niet alleen over de versterking, de speakers met de akoestiek spelen daar natuurlijk de grootste rol in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 20 minutes ago, Edje2 said: Gaat niet alleen over de versterking, de speakers met de akoestiek spelen daar natuurlijk de grootste rol in. Maar die veranderen niet wanneer er digitaal wordt gespeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Dat is precies mijn punt, als de versterkers/luidsprekers/akoestiek niet neutraal zijn krijg je niet zowel digitaal als analoog goed klinkend. Analoog kun je vergaand aanpassen aan de fouten van eerstgenoemde, maar de digitale bron niet zonder dsp of equalizing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari Vanmiddag een lp van Andreas Vollenweider gedraaid. Wat is dat relaxed. Je helemaal geen zorgen hoeven maken, van klinkt het niet teveel zus, of te weinig zo. Zeker weten dat het altijd goed is. Dat geeft een prettig gevoel. Vergelijk het maar met het kijken naar een film met James Bond. Hij wordt nooit geraakt, laat staan dat hij komt te overlijden (hij slaapt zelfs met de vrouw van de vijand). Ja, het geeft allemaal een stukje rust. Nog even over de twee low-budget cd-spelers. Ze klonken niet scherp, maar ze klonken niet. Alsof er een vreemde saus overheen gegooid was. Dat wil ik al helemaal niet. Er zat nergens detail in, van hoog tot laag. Bij de verkoop van de Millon's heb ik een van beiden nog gebruikt en dat klonk goed. Het probleem is dat deze Magnepan's alles laten horen wat niet helemaal goed is. Maar ook wat wel goed is. Woensdag wordt de Weisss dac aangesloten op een andere set. Eens kijken wat er dan gebeurt. Zou het ook de ingang van de dac op de voorversterker kunnen zijn. Dat daar iets mis mee is? Maar tot woensdag doe ik even niks digitaals. Ik word er n.l. een beetje chagrijnig van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Och... het is maar een hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari 47 minutes ago, Hans van Liempd said: Och... het is maar een hobby. Ik wil genieten van een rustige ouwe dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 1 hour ago, Hans van Liempd said: Maar die veranderen niet wanneer er digitaal wordt gespeeld. Precies. Terwijl digitaal gewoon goed moet kunnen klinken met zelfs een eenvoudige speler of aanverwante bron. Opstelling en akoestiek willen eerst aandacht, anders ga je teveel compenseren op gebieden die daar niets mee van doen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 8 minutes ago, Jongensdroom said: Ik wil genieten van een rustige ouwe dag. Schaken, Vliegen, slotracing, audio, muziek maken, dirigeren en muziekles geven... Noem dat maar een rustige oude dag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Ik denk dat Jongensdroom de muziek gebruikt voor het rustige deel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari 23 minutes ago, Hans van Liempd said: Schaken, Vliegen, slotracing, audio, muziek maken, dirigeren en muziekles geven... Noem dat maar een rustige oude dag... Koi-vijver, KravMaga, Kickboxen, mijn vrouw .......................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 1 hour ago, Jongensdroom said: Zou het ook de ingang van de dac op de voorversterker kunnen zijn. Dat daar iets mis mee is? Maar tot woensdag doe ik even niks digitaals. Ik word er n.l. een beetje chagrijnig van. Je bedoelt vast de uitgang van de dac op de ingang van de voorversterker. Qua specificaties lijkt me dat, elektrisch gezien prima. Verder..... relax Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 1 hour ago, thingman said: Precies. Terwijl digitaal gewoon goed moet kunnen klinken met zelfs een eenvoudige speler of aanverwante bron. Opstelling en akoestiek willen eerst aandacht, anders ga je teveel compenseren op gebieden die daar niets mee van doen hebben. Zeker met je eens Toine. Maar waarom zoekt Wil het zo bij de apparatuur en niet meer bij akoestiek en opstelling? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 1 hour ago, carl said: Zeker met je eens Toine. Maar waarom zoekt Wil het zo bij de apparatuur en niet meer bij akoestiek en opstelling? Misschien zijn die opties al verkend en is dit de status quo? Het blijft gissen natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 januari Author Report Share Posted 11 januari On 7-1-2024 at 12:51, Jongensdroom said: Neutraal. Het ligt dus niet aan de luidsprekers, de eindversterker en de voorversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 januari Author Report Share Posted 11 januari Heren, Gisteren een aantal goed gekende cd's gedraaid op een oude Krell speler. Verder uitstekende apparatuur. Het klonk uitstekend. Dergelijke Krell's gaan vanaf 1200 euro. Reactie van een technicus; een Philips van 200 euro is net zo goed. Iemands anders; Er staat een uitstekende Audio Analogue Primo op Marktplaats met Teac loopwerk, Burr Brown dac, ringkern trafo voor 395 euro. Kijk ik verder. Bij King Audio kost zoiets 150 euro. En er zou niet eens een Teac Loopwerk in passen. Verder is het slechts een middenklasser. Wat kan ik hier mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Koop gewoon een nieuwe. Als CD's niet het belangrijkste medium is zal een moderne Marantz CD6007 van rond de €350 voldoen. Je kunt zelfs je Weiss dac optisch of via coax aansluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 1 hour ago, Jongensdroom said: Heren, Gisteren een aantal goed gekende cd's gedraaid op een oude Krell speler. Verder uitstekende apparatuur. Het klonk uitstekend. Dergelijke Krell's gaan vanaf 1200 euro. Maar niet op je eigen set? En of DAC? Wanneer je wilt, kun je mijn CD speler een tijdje lenen. Die staat hier toch maar ongebruikt aan de kant. Die kan ook via SPdif naar jouw Weiss. Maar de interne DAC is ook erg goed. Verkopen doe ik hem niet, maar lenen kan wel een paar weken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts