kappa7 Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Waar ik gewoon benieuwd naar ben is hoe de zelfde cd speler klinkt als je de dac daar op aansluit. Wat ik daarmee wil uitsluiten of de streaming het probleem is of de DAC die misschien toch wat fris klinkt naar jou smaak. Dan heb je in elk geval een aanknopingspunt waar je het in kunt gaan zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 januari Author Report Share Posted 11 januari 44 minutes ago, Hans van Liempd said: Maar niet op je eigen set? En of DAC? Wanneer je wilt, kun je mijn CD speler een tijdje lenen. Die staat hier toch maar ongebruikt aan de kant. Die kan ook via SPdif naar jouw Weiss. Maar de interne DAC is ook erg goed. Verkopen doe ik hem niet, maar lenen kan wel een paar weken. Dat is een mooi aanbod Hans. Ik bel je vanavond. De Weiss laat ik nakijken, want niet alle aanslutingen/uitgangen blijken te werken. Anders had ik hem gisteren op de Krell cd-speler kunnen laten spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 januari Author Report Share Posted 11 januari Ik krijg zojuist ook nog de tip om een Philips loopwerk te kopen en deze op de Weiss te zetten. De verhalen over de Analogue staan haaks op elkaar. Daar kom ik niet mee verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 januari Author Report Share Posted 11 januari 12 minutes ago, kappa7 said: Waar ik gewoon benieuwd naar ben is hoe de zelfde cd speler klinkt als je de dac daar op aansluit. Wat ik daarmee wil uitsluiten of de streaming het probleem is of de DAC die misschien toch wat fris klinkt naar jou smaak. Dan heb je in elk geval een aanknopingspunt waar je het in kunt gaan zoeken. Helemaal mee eens George. Dat zal waarschijnlijk ook gaan gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Philips CD speler zijn prima. Zeker wanneer je die op een externe DAC aansluit. Hopelijk blijft de laser het doen. Volgens mij zijn nieuwe loopwerken lastig aan te komen. Ik heb voor mijn CD speler bij aanschaf gelijk een reserve loopwerk gekocht. Nog niet nodig gehad. Dat is ook een Philips loopwerk. Ik dacht een VAM 1204? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari On 31-12-2023 at 12:02, Hans van Liempd said: Ik schrijf niks slechts op voorhand. Maar op de meeste PC's zit geen Toslink meer. Die van Jongensdroom is al wat ouder, dus daar misschien wel. Hij gebruikt nu een verloopkabeltje USB/Firewire (als ik het me goed herinner). Mijn ervaring met Toslink op PC's is niet best. Dat het wel goed kan gaan, bewijst b.v. EC-Designs. Dus Toslink hoeft niet slecht te zijn, maar hoe het is uitgevoerd is nogal verschillend. Los SPDIf kaartje in pc zetten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari (edited) Er staat op Marktplaats nog het favoriete cd loopwerk van Cock te koop. Nagekeken, speelt prima en voor slechts 550 euro.. (zoek op Proceed). Daar zit ook een Philips cd drive in... Edited 11 januari by pjotr27 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Het probleem is dat JD zijn Gigabyte PC ongeveer net zo oud is als hij zelf. En om nou een CD speler te gaan kopen om te testen waar het aan ligt is ook nog al wat. In een Krell Kav CD speler zit trouwens volgens mij een Sanyo loopwerk. En trouwens Hans...Er zijn nog genoeg Mobo's met SP dif aan boord: Informatique | PC Componenten | Moederborden | Intel Moederborden - Informatique Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 30 minutes ago, Roots said: Het probleem is dat JD zijn Gigabyte PC ongeveer net zo oud is als hij zelf. En om nou een CD speler te gaan kopen om te testen waar het aan ligt is ook nog al wat. In een Krell Kav CD speler zit trouwens volgens mij een Sanyo loopwerk. En trouwens Hans...Er zijn nog genoeg Mobo's met SP dif aan boord: Informatique | PC Componenten | Moederborden | Intel Moederborden - Informatique Of je daar dan muziek mee wil spelen betwijfel ik. De Toslink aansluitingen stelt meestal helemaal niks voor en de interne aansluiting voor SPdif coax moet ook nog wat getemd worden. Daarbij is de clockstabiliteit waarschijnlijk niet erg hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari (edited) 1 hour ago, pjotr27 said: Er staat op Marktplaats nog het favoriete cd loopwerk van Cock te koop. Nagekeken, speelt prima en voor slechts 550 euro.. (zoek op Proceed). Daar zit ook een Philips cd drive in... Oud spul. Er zijn nieuwe drives gemaakt door voormalig Philips personeel. https://www.suos-hifi.com Edited 11 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 28 minutes ago, Hans van Liempd said: Of je daar dan muziek mee wil spelen betwijfel ik. De Toslink aansluitingen stelt meestal helemaal niks voor en de interne aansluiting voor SPdif coax moet ook nog wat getemd worden. Daarbij is de clockstabiliteit waarschijnlijk niet erg hoog. Och ik doe het zo...Beetje zwaar overdreven weer Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 22 minutes ago, Roots said: Och ik doe het zo...Beetje zwaar overdreven weer Hans. Natuurlijk kan dat. Er zijn ook heel mooie SPdif kaarten te koop. PinkFaun maakt die b.v. In mijn streamer zit nog een i2s kaart van PinkFaun. Maar die gaat er uit wanneer mijn PinkFaun DAC verkocht is. Zonder die kaart is goed demonstreren lastig. Ik speel nu nog via een standaard usb uitgang van mijn streamer. Die eigenlijk net als veel streamers een opgeleukte PC is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 2 hours ago, Tubejack said: Oud spul. Er zijn nieuwe drives gemaakt door voormalig Philips personeel. https://www.suos-hifi.com Dat kan wel zo zijn... Maar het speelt echt heel goed.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 1 minute ago, pjotr27 said: Dat kan wel zo zijn... Maar het speelt echt heel goed.. Speelt zeker goed. CDM0 ,1 ,4, en 9 maar ik vind de nieuwe gewoon beter. Probleem bij cd-spelers dat oude loopwerken en lasers vaak niet meer te koop zijn. De 1e eerste CD-spelers moesten het m.i. voornamelijk van hun nauwkeurige mechanica hebben Ze werden daarom gebouwd als een tank. Solide maar niet zo behendig als moderne loopwerken aangestuurd door nauwkeurige electronica. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 januari Author Report Share Posted 11 januari 14 minutes ago, Tubejack said: Speelt zeker goed. CDM0 ,1 ,4, en 9 maar ik vind de nieuwe gewoon beter. Probleem bij cd-spelers dat oude loopwerken en lasers vaak niet meer te koop zijn. De 1e eerste CD-spelers moesten het m.i. voornamelijk van hun nauwkeurige mechanica hebben Ze werden daarom gebouwd als een tank. Solide maar niet zo behendig als moderne loopwerken aangestuurd door nauwkeurige electronica. Voor de prijs van een lunch voor twee, durf ik de gok wel te wagen. De dac laat ik morgen nakijken. Ondertussen mag ik een goede cd-speler van Hans lenen. Wat wil een mens nog meer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Je hebt techneuten in je netwerk dus niet zoveel Jongensdroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 1 hour ago, Tubejack said: Speelt zeker goed. CDM0 ,1 ,4, en 9 maar ik vind de nieuwe gewoon beter. Probleem bij cd-spelers dat oude loopwerken en lasers vaak niet meer te koop zijn. De 1e eerste CD-spelers moesten het m.i. voornamelijk van hun nauwkeurige mechanica hebben Ze werden daarom gebouwd als een tank. Solide maar niet zo behendig als moderne loopwerken aangestuurd door nauwkeurige electronica. Ik heb sinds een paar weken een Shanling ET3, eerste indruk is niet verkeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 januari Report Share Posted 12 januari 8 hours ago, pjotr27 said: Ik heb sinds een paar weken een Shanling ET3, eerste indruk is niet verkeerd. Mooi. De Cd lijkt wel weer helemaal weer terug (of is niet weggeweest) Er zijn weer een aantal nieuwe loopwerken te koop. Had @Duck-Twacy ook niet zoiets. ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 januari Report Share Posted 12 januari Xoro HSD8470. Kwam bij een test in het blad Hifi & Musik als winnaar uit de bus qua klank met CD. Deed niet onder voor de Oppo BDP95EU op de digitale uitgang. En dat voor €40 bij Amazon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 januari Report Share Posted 12 januari Als je nog wilt vegelijken heb ik ook nog 2 Sony's staan: de CDP-710 met TDA1541, wat algemeen wordt aangenomen een van de meest natuurlijk klinkende dacs. En daarnaast nog een CDP-228ES met PCM58 DAC aan boord. Beiden erg muzikale machientjes van de oude stempel. Gebruik ze momenteel beiden niet, dus kan ze best een maandje missen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 januari Author Report Share Posted 12 januari 1 hour ago, Edje2 said: Als je nog wilt vegelijken heb ik ook nog 2 Sony's staan: de CDP-710 met TDA1541, wat algemeen wordt aangenomen een van de meest natuurlijk klinkende dacs. En daarnaast nog een CDP-228ES met PCM58 DAC aan boord. Beiden erg muzikale machientjes van de oude stempel. Gebruik ze momenteel beiden niet, dus kan ze best een maandje missen. Dat is ook een fraai voorstel Ed. Ik kom daar later op terug. Vanmiddag heb ik bij Hans een mooie cd-speler opgehaald. De Weiss dac naar Eindhoven gebracht, om alle aanslutingen werkend te maken. De Weiss komt waarschijnlijk op het loopwerk van een Philips CD 940 te staan. Deze Philps kan ik morgen ook aansluiten als cd-speler. Daarmee kan ik alvast horen hoe digitaal klinkt, zonder de oude p.c. Het is erg leuk om op deze manier bezig te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 januari Report Share Posted 12 januari Stoer ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 januari Report Share Posted 12 januari Mijn Esound mag op de Ayre staan. Ik hoop dat hij niet te heet gestookt wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 januari Author Report Share Posted 13 januari Na twee tracks gehoord te hebben kan ik alvast zeggen, dat alle scherpte waar ik het al een tijdje over heb, is verdwenen. Voor mij is de pc nu de hoofdverdachte. Of er is iets mis met de dac? Deze wordt, zoals gezegd, nagekeken. Vandaag ga ik op jacht naar Philips cd-spelers. Met name de loopwerken kunnen interessant zijn. Ik moet er voor een vriend ook een meebrengen. Hans, de Ayre wordt nog niet eens handwarm en staat op dempers. Maar ik kan hem ook elders zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 januari Report Share Posted 13 januari Zo als gezegd ben ik erg benieuwd naar de dac op een andere bron. De PC zou kunnen maar verwacht ik niet in deze mate effect te hebben. Ik verwacht eerder dat het namelijk het karakter van de Weis is waar je nu tegenaan loopt. Maar wel goed om te lezen dat het langzaam op zijn plek valt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts