Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Zo, dat klusje heb ik geklaard.

De phono amp zat 180 graden verkeerd. De dac weet ik nog niet, die is nog in reparatie.

De nieuwe cd-speler geeft geen verschillen.

Verder is de computer er uit en het beeldscherm ook.

De motor van de draaitafel krijg ik niet gemeten.

Any suggestions?

Alle apparaten staan op de dempers van D-Audio.

Het wordt nog eens wat.

Edited by Jongensdroom

3 minutes ago, Jongensdroom said:

De nieuwe cd-speler geeft geen verschillen.

Logisch, daarin is waarschijnlijk geen aarde aangesloten. Bij mijn 963 zat een geaarde kabel, maar binnen in het ding zit er geen draad op aangesloten.

1 minute ago, Hans van Liempd said:

Logisch, daarin is waarschijnlijk geen aarde aangesloten. Bij mijn 963 zat een geaarde kabel, maar binnen in het ding zit er geen draad op aangesloten.

O ja, natuurlijk.

14 minutes ago, Roots said:

Heb je nou de stekkers gedraaid zodat je de laagste waarde mete?...Er hing nog niets aan aarde?

Okay....Next step.

Nee, de wandcontactdoos had geen aarde draad. Die hebben wij er vrijdag bij getrokken.

Zou dat al iets uitmaken. wel of geen aarde?

De laagste meeting werd steeds de fase.

Edited by Jongensdroom

Nou als je het potentiaal verschil meet met die VdH dinges dan ben jij de aarde staat er toch? Je mag dan geen 2e lijn naar aarde hebben. Want het is de weg naar de kleinste weerstand, en die meet je dan niet.

4 minutes ago, Roots said:

Nou als je het potentiaal verschil meet met die VdH dinges dan ben jij de aarde staat er toch? Je mag dan geen 2e lijn naar aarde hebben. Want het is de weg naar de kleinste weerstand, en die meet je dan niet.

Dit begrijp ik echt niet, maar heb ik het goed aangepakt?

Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.....: Aarde en nul zijn gerelateerd aan elkaar, die worden in het trafo huisje geboren in de wijk...Nul is bedraad aarde s via aarde...Je meet dus tussen fase en een goede aarde gewoon 230Volt..Je meet dus met de VdH het verschil die vereffenings stromen die er gaan lopen naar aarde omdat jij de overspanning bent van de omkasting....Zoiets?

31 minutes ago, Roots said:

Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.....: Aarde en nul zijn gerelateerd aan elkaar, die worden in het trafo huisje geboren in de wijk...Nul is bedraad aarde s via aarde...Je meet dus tussen fase en een goede aarde gewoon 230Volt..Je meet dus met de VdH het verschil die vereffenings stromen die er gaan lopen naar aarde omdat jij de overspanning bent van de omkasting....Zoiets?

Het is compleet zonde van welke energie dan ook en pure verspilling van tijd en hoop, om mij te proberen zoiets uit te leggen.

En dan heb ik ook nog plus en min. Volgens een hts-vriend loopt de stroom eigenlijk van min naar plus. Schud maar in mijn petje.

Ik heb meer verstand van partituren en toeters.

4 hours ago, Jongensdroom said:

En we gaan weer vrolijk verder.

Er is een aardedraad getrokken en aangesloten op een nieuw stopcontact.

Ik enthousiast aan de slag met de Pole Checker, zoals vandenHul hem ook verkoopt (maar dan de helft goedkoper).

Niet dat ik het verwacht had, maar ik snap er natuurlijk geen ene mallemoer van.

Meestal lees ik af: 12 36 55 110(soms heel licht weergegeven) 220(soms wel soms niet).

Dat is mooi. Alleen wat moet ik daar mee? Moet het laatste getal zo laag mogelijk zijn? Of heel licht in beeld komen?

De stekkers zijn er allemaal uit, ook die van de luidsprekers.

Kan iemand wat licht op de verlichte getallen laten schijnen. Dat zou mooi zijn.

Volgens mij kun je een pole-checker niet gebruiken als het apparaat via het netsnoer aan aarde hangt. Je moet juist de pole-checker tussen het apparaat en aarde zien te hangen, zodat ie potentiaalverschillen kan opmerken. Als je apparaat geaard is vloeien die verschillen gelijk al af naar aarde en valt er niks meer te meten.

edit: ik lees dat Roots hetzelfde oppert. Dat is precies wat het is. De pole-checker maakt de verbinding naar aarde, niet het netsnoer van het apparaat. Anders valt er dus niks te meten, want het is al afgevloeid.
Dat is toch wel te snappen? Je moet het apparaat in een ongeaard stopcontact doen en via de pole-checker met het draadje aan aarde leggen.

Of je hebt een geheel ander apparaat dan ik voor me zie, dat kan natuurlijk ook...

Edited by thingman

6 hours ago, Jongensdroom said:

Na het stroom avontuur een cd gedraaid van Cassandra Wilson. Jammer dat het laag er 2x te hard opstaat.

Vanavond de test cd's draaien.

Dat zegt mij meer.

Dat is jammer, want eigenlijk zegt de zgn. ondraaibaarheid van een opname juist heel veel!

Misschien is er wel veel laag, maar dat kan evengoed heel goed klinken of neergezet worden. Ondraaibaarheid van bepaalde muziek is een aanwijzing voor een fundamenteel probleem ergens in de keten. Het ligt nooit aan de opname zelf, wil ik maar zeggen. Dat kon je ook bij Hans mooi horen...

20 hours ago, thingman said:

Je moet het apparaat in een ongeaard stopcontact doen en via de pole-checker met het draadje aan aarde leggen.

Wacht even hoor....Zodra je aan het meten gaat fungeer jij als aarde...Je koppelt het apparaat los van alles behalve de netspanning, ook aarde. Je meet dan de omkasting de spanning die erop staat....die gaat lopen naar aarde via jou. En dan draai je de stekker om om de laagste spanning te bereiken. Het is het idee van een spanningszoeker zeg maar.

thumb?id=10302076&m=0&n=2&lng=nl&rev=940

Ik heb het hier gewoon met een multimeter gedaan. Gewoon per component álles afkoppelen en via een stekkerdoos zonder randaarde je component voeden. Vervolgens met je de spanning tussen de kast van het apparaat en de randaarde van de wandcontactdoos waar alles op zit. Dit meet je voor beide stekker posities en per apparaat schrijf je beide waardes op. Overigens moet je niet schrikken van waardes van 100 volt of meer, dat kan prima voorkomen. 

Waar het vervolgens om gaat is de kleinste mogelijke onderlinge verschillen te creëeren, dat is niet persé de laagst gemeten waarde. Voorbeeld: versterker meet 30 volt en 50 volt

cd speler meet 7 volt en 45 volt. 

Het kleinst mogelijke verschil krijg je dan wanneer je de versterker op de 50. Volt stand inplugt en de cd speler op 45 volt stand. Hopelijk helpt deze uitleg je een beetje verder. 

Overigens vereffenen alle verschillen weer als je een WCD met randaarde en geaard stekkerblok gebruikt. 

30 minutes ago, Roots said:

Wacht even hoor....Zodra je aan het meten gaat fungeer jij als aarde...Je koppelt het apparaat los van alles behalve de netspanning, ook aarde. Je meet dan de omkasting de spanning die erop staat....die gaat lopen naar aarde via jou. En dan draai je de stekker om om de laagste spanning te bereiken. Het is het idee van een spanningszoeker zeg maar.

+1 Dat is wat ik ook bedoel.

Klopt Duclaasie ...Als je maar naar aarde meet, (en daar had Thingman ook gelijk)..Je begint met de laagste spanning en daar ga je bij matchen. Want je wil juist dat er zo min mogelijk vereffend gaat worden.

42 minutes ago, Roots said:

thumb?id=10302076&m=0&n=2&lng=nl&rev=940

Ik heb de stekker van het te meten apparaat in het nieuwe geaarde stopcontact gedaan. Dat is kennelijk niet de goede manier.

In de kamer heb ik aan de andere kant nog een NIET-geaard stopcontact. Deze moet ik dus gebruiken voor de meting.

Daarmee weet ik hoe de stekker in het WEL-geaarde(nieuwe) stopcontact moet? Dan moet ik wel eerst met een spanningzoeker vaststellen,

waar de fase in het NIET-geaarde stopcontact zit. Klopt dit allemaal?

Een Jip en Janneke handleiding is er niet?

Zoals;

1  Je opent het koffer waar de trompet in zit.

2  Je haalt het instrument er uit.

3  Je zet het mondstuk er op

4  Je zet het geheel aan je lippen

5  Je haalt diep adem

6  ...............