Jongensdroom Posted 22 januari Author Report Share Posted 22 januari 32 minutes ago, Roots said: Er is nog een lange weg te gaan op deze manier JD...Ik ga proberen niet meer te reageren op jou kinderachtig gedrag. Ik vraag slechts om duidelijkheid. Wel op de JD-manier. Dat dan weer wel. Maar goed, ik ga maar eens een hulplijn bellen. Denken in oplossingen is een mooi iets. (Carl, die verricht ook akoestische metingen ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 1 hour ago, Jongensdroom said: Ik heb de stekker van het te meten apparaat in het nieuwe geaarde stopcontact gedaan. Dat is kennelijk niet de goede manier. In de kamer heb ik aan de andere kant nog een NIET-geaard stopcontact. Deze moet ik dus gebruiken voor de meting. Daarmee weet ik hoe de stekker in het WEL-geaarde(nieuwe) stopcontact moet? Dan moet ik wel eerst met een spanningzoeker vaststellen, waar de fase in het NIET-geaarde stopcontact zit. Klopt dit allemaal? Niemand gebruikt een pole checker, dat heeft geen zin is al eens uitgelegd in dit topic. Je wil de set als geheel 'meten'. Doe het gewoon op gehoor. Gisteren ook bij m'n neef gedaan. Half uurtje technisch luisteren, klaar... Begin met de ev of de vv. Zou prima te horen moeten zijn, ook als je set geaard is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 januari Author Report Share Posted 22 januari 19 minutes ago, thingman said: Niemand gebruikt een pole checker, dat heeft geen zin is al eens uitgelegd in dit topic. Je wil de set als geheel 'meten'. Doe het gewoon op gehoor. Gisteren ook bij m'n neef gedaan. Half uurtje technisch luisteren, klaar... Begin met de ev of de vv. Zou prima te horen moeten zijn, ook als je set geaard is. Oke', ga ik doen als de dac terug is. De amps kan ik waarschijnlijk nu al goed zetten met de draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 januari Author Report Share Posted 23 januari 12 hours ago, Jongensdroom said: Oke', ga ik doen als de dac terug is. De amps kan ik waarschijnlijk nu al goed zetten met de draaitafel. Wiel heeft zojuist uitgelegd waar ik naar moet luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 5 hours ago, Jongensdroom said: Wiel heeft zojuist uitgelegd waar ik naar moet luisteren. Das mooi. Alleen weet ik uit ervaring dat dat niet overal hetzelfde is. Afgelopen weekend, toen ik dat bij iemand deed, merkte ik voor het eerst op dat het vooral in het laag veel uitmaakte. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Je hoort het, doorgaans subtiel, in de ruimtelijke presentatie en ook in de focus van het stereobeeld. Vergeet niet om de standen te noteren voor later. En als je een nieuw apparaat erbij zet moet je het eigenlijk weer opnieuw proberen. Dit weekend moest de ev bijvoorbeeld omgepoold tov de eerdere sessie, nadat er een vv was bijgekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 januari Author Report Share Posted 23 januari 37 minutes ago, thingman said: Das mooi. Alleen weet ik uit ervaring dat dat niet overal hetzelfde is. Afgelopen weekend, toen ik dat bij iemand deed, merkte ik voor het eerst op dat het vooral in het laag veel uitmaakte. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Je hoort het, doorgaans subtiel, in de ruimtelijke presentatie en ook in de focus van het stereobeeld. Vergeet niet om de standen te noteren voor later. En als je een nieuw apparaat erbij zet moet je het eigenlijk weer opnieuw proberen. Dit weekend moest de ev bijvoorbeeld omgepoold tov de eerdere sessie, nadat er een vv was bijgekomen. Ik heb een flesje nagellak van mijn vrouw achterover gedrukt. Daarmee markeer ik de fase van de stekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari Ik plak altijd kleine stickertjes. Een klein stukje isolatietape is prima. Dat krijg je er ook nog af. Nagellak alleen met aceton en daar worden stekkers en apparatuur niet blij van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 januari Author Report Share Posted 24 januari Morgen gaan we metingen verrichten. Dat is voor het eerst met de Magnepan's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 januari Report Share Posted 24 januari 4 hours ago, Jongensdroom said: Morgen gaan we metingen verrichten. Dat is voor het eerst met de Magnepan's. Kijk maar uit. Iedereen die werk maakt van meten weet dat je magnetostaten niet echt op spl kunt meten met huistuinkeukengerei. Je kunt in elk geval zo op het verkeerde been worden gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 januari Author Report Share Posted 24 januari 2 hours ago, thingman said: Kijk maar uit. Iedereen die werk maakt van meten weet dat je magnetostaten niet echt op spl kunt meten met huistuinkeukengerei. Je kunt in elk geval zo op het verkeerde been worden gezet. Maak je maar geen zorgen. Er komt een professional met "keukengerei". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mistercountach Posted 25 januari Report Share Posted 25 januari Wat zal je schrikken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 januari Author Report Share Posted 25 januari 4 hours ago, Mistercountach said: Wat zal je schrikken Nog erger dan tijdens de electostatendagen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mistercountach Posted 25 januari Report Share Posted 25 januari 5 hours ago, Jongensdroom said: Nog erger dan tijdens de electostatendagen? Ik vrees het wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 januari Author Report Share Posted 25 januari 24 minutes ago, Mistercountach said: Ik vrees het wel O jee, nou dat weer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 januari Author Report Share Posted 26 januari De tussenstand; Geaard stopcontact is een feit. Het klinkt nu zeker niet slechter. De dac is nog in reparatie. De meettechnicus komt volgende week donderdag. Tien mooie cd's binnen: Thom Rotalla, Sheffield Lab. Gino Vannelli. Marcus Miller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 februari Author Report Share Posted 1 februari (edited) Vandaag was meettechnicus Ber van Loon (vroeger R.A.V.O.N. op dit forum) op bezoek. De draaitafel kwam al een tijdje dichtbij wat ik wil horen. Volgens Ber zou het hoog iets meer mogen hebben. Ik zelf miste het tintelende bekken al een poosje. Idee: Laat ik de weerstanden van 1,2 Ohm eens uit de Magnepans halen. En ja hoor, de wereld ging open. Ik ben klaar met de analoge weergave. Dan zullen de versterkers, de luidsprekers en de bekabeling ook wel goed zijn. Digitaal staat nog de oude Philips 940 te spelen. Hij staat te wachten tot de dac gerepareerd is. Ik ook eigenlijk. Dat bouwvakkers zich in principe niet aan de afspraak houden wist ik al. Hetzelfde geldt echter ook voor audio-reparateurs. Ik wacht nog even ongeduldig af. Circa 50% van de mensheid zegt dat een loopwerk invloed heeft op het geluid. De andere 50% zegt van niet. Niets nieuws onder de zon dus. Verder vandaag een heleboel geleerd over akoestiek. Knopen, bulten, pieken en dalen, resonanties, staande- en liggende golven en nog veel meer. Op animaties gezien hoe de lucht in en uit elkaar gaat. Nulpunten in de lengte, breedte en hoogte. Teveel om op te noemen. Snapte ik alles? Nee. Kan ik het allemaal onthouden? Ook nee. Je zou het drumstel nu eens moeten horen. De speakers staan nu wat dichter bij elkaar en de stoel dichterbij. Edited 1 februari by Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Gefeliciteerd @Jongensdroom Nu digitaal nog. Ik vind het sowieso een wonder dat er nog reparateurs zijn. Er zijn er m.i. een hoop gestopt. Die nog over zijn hebben het druk. Verder hoop ik voor jou dat er geen onderdelen uit Zwitserland o.i.d. moeten komen. Kan FF duren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 februari Author Report Share Posted 2 februari 45 minutes ago, Tubejack said: Gefeliciteerd @Jongensdroom Nu digitaal nog. Ik vind het sowieso een wonder dat er nog reparateurs zijn. Er zijn er m.i. een hoop gestopt. Die nog over zijn hebben het druk. Verder hoop ik voor jou dat er geen onderdelen uit Zwitserland o.i.d. moeten komen. Kan FF duren. Dank je wel, mijn beste. Ik ben ook iemand die dan tevreden is en stopt met zoeken naar. De perfectie haal je toch nooit. Het zijn en blijven altijd compromissen. Ik ben benieuwd in hoeverre een dac in de buurt van de lp kan komen. Ik vrees het ergste. Sommigen zeggen dat de wat oudere dac's meer analoog klinken. Gelukkig ken ik een paar mensen die er tientallen hebben staan. Wat ook meespeelt is de prijzen van cd's en lp's. Dat zijn mega verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari (edited) 55 minutes ago, Jongensdroom said: Dank je wel, mijn beste. Ik ben ook iemand die dan tevreden is en stopt met zoeken naar. De perfectie haal je toch nooit. Het zijn en blijven altijd compromissen. Ik ben benieuwd in hoeverre een dac in de buurt van de lp kan komen. Ik vrees het ergste. Sommigen zeggen dat de wat oudere dac's meer analoog klinken. Gelukkig ken ik een paar mensen die er tientallen hebben staan. Wat ook meespeelt is de prijzen van cd's en lp's. Dat zijn mega verschillen. Herkenbaar @Jongensdroom de set die hier nu staat speelt gewoon goed. LP of CD maakt niet heel veel meer uit. Vinyl is soms vloeiender. Soms vind ik de CD beter. Wat dac's betreft zijn er globaal 2 principes. Een die weinig bits tegelijk naar analoog omzet en die in een keer 16 of 24 bits doen. (multibit) Beide hebben voordelen en nadelen. Er is m.i. een trend gaande dat sommige moderne dac's die in een keer 16 of 24 bits omzetten wat moderner en wat helderder klinken. Niet iedereen vind dat mooi. Net als sommige dat "warme" van oudere dac's of van b.v. Denafritp's niet mooi vinden. Ik zelf hou van moderne multibit. CD's zijn relatief goedkoop. Omdat ze erg goed kunnen klinken, zijn er m.i. weinig reden om ze niet te kopen. Edited 2 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Dat oudere DAC's analoger klinken...? Daar ben ik het dus niet mee eens. Ook daarin zijn er veel die met geschakelde voedingen en foute principes werken. Dat er goede zijn dat klopt ook. De PinkFaun DAC's zijn daar een voorbeeld van. Oudere DAC's gaan vaak maar tot 24/96 kHz. Of zelfs maar 16/44,1. Maar dat zegt weinig over hoe de muziek uiteindelijk klinkt. Afgelopen dinsdag hadden we een thuisdemo bij een lid van onze audioclub. Toen iemand vroeg of hij de muziek op resolutie had gekozen zei hij... Daar let ik eigenlijk nooit op, 16/44.1 kan ook heel erg goed klinken. Van de andere kant. De ontwikkeling naar de PCM -> DSD upsampling DAC's is ook wel erg goed. Voor mij klinkt dat het meest analoog en natuurlijk. Een pure PCM DAC kan soms wat feller en dynamischer klinken, maar meestal is dat niet zonder een scherp randje. En zo heeft elk principe zijn voor- en nadelen. Gewoon kiezen wat je het fijnst vind klinken en dan van de muziek gaan genieten. En Jongensdroom. Ook uit jouw Weiss is meer uit te halen dan wat je nu hoort. Maar dan moet er echt wat aan de streamer-PC gedaan worden. Met een standaard PC is heel aardige weergave te bereiken, maar met goede voedingen en geoptimaliseerde software is veel betere kwaliteit mogelijk. Ook fabrikanten weten dat, maar vragen voor relatief simpele ontwerpen de hoofdprijs. De andere stroming: Upsamplen via de PC vind ik een doodlopende weg. PC's moeten dan steeds harder gaan werken en zwaarder worden. De voedingen die dan nodig zijn worden dan ook steeds extremer en groter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari (edited) In mijn lange zoektocht naar het vinden van zo analoog mogelijk klinkende dac’s heb ik op dit moment drie toestellen staan die dat aardig goed doen. Dat zijn onderstaande: Audio Analogue AAdac (Sabre ES9038) met de meest recente Amanero firmware Metrum Acoustics Hex (NOS dac) met de meest recente Amanero firmware Denafrips Pontus II (NOS ladderdac) met de meest recente Denafrips firmware Ik heb in het verleden veel oudere dac’s gehad met de philips TDA chips en later ook dac’s van Parasound maar die halen niet het niveau van de drie genoemde dac’s Een HoloAudio May dac zal waarschijnlijk nog een streepje mooier spelen, dus die staat nog op mijn radarscherm, echter ben ik ben zeer content met de Audio Analogue dus het heeft beslist geen haast. Wat voor mij belangrijk is, is een mooie open weergave met realistische stemmen en instrumenten zonder scherpte en digitale randjes. En dat lukt met de genoemde dac’s aardig goed vindt ik zelf. Edited 2 februari by Olaf Analogue Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 februari Author Report Share Posted 2 februari 5 hours ago, Hans van Liempd said: Dat oudere DAC's analoger klinken...? Daar ben ik het dus niet mee eens. Ook daarin zijn er veel die met geschakelde voedingen en foute principes werken. Dat er goede zijn dat klopt ook. De PinkFaun DAC's zijn daar een voorbeeld van. Oudere DAC's gaan vaak maar tot 24/96 kHz. Of zelfs maar 16/44,1. Maar dat zegt weinig over hoe de muziek uiteindelijk klinkt. Afgelopen dinsdag hadden we een thuisdemo bij een lid van onze audioclub. Toen iemand vroeg of hij de muziek op resolutie had gekozen zei hij... Daar let ik eigenlijk nooit op, 16/44.1 kan ook heel erg goed klinken. Van de andere kant. De ontwikkeling naar de PCM -> DSD upsampling DAC's is ook wel erg goed. Voor mij klinkt dat het meest analoog en natuurlijk. Een pure PCM DAC kan soms wat feller en dynamischer klinken, maar meestal is dat niet zonder een scherp randje. En zo heeft elk principe zijn voor- en nadelen. Gewoon kiezen wat je het fijnst vind klinken en dan van de muziek gaan genieten. En Jongensdroom. Ook uit jouw Weiss is meer uit te halen dan wat je nu hoort. Maar dan moet er echt wat aan de streamer-PC gedaan worden. Met een standaard PC is heel aardige weergave te bereiken, maar met goede voedingen en geoptimaliseerde software is veel betere kwaliteit mogelijk. Ook fabrikanten weten dat, maar vragen voor relatief simpele ontwerpen de hoofdprijs. De andere stroming: Upsamplen via de PC vind ik een doodlopende weg. PC's moeten dan steeds harder gaan werken en zwaarder worden. De voedingen die dan nodig zijn worden dan ook steeds extremer en groter. Het wordt het loopwerk van de Philips met de Weiss dac. De software moet geprogrammeerd worden hoorde ik vandaag. Het is een complexe dac. Ze zijn er al lang aan bezig geweest. Kan ik de bijzondere opnames op de pc op een cd-branden? Ook high ress? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 februari Author Report Share Posted 2 februari 6 hours ago, Hans van Liempd said: Dat oudere DAC's analoger klinken...? Daar ben ik het dus niet mee eens. Ook daarin zijn er veel die met geschakelde voedingen en foute principes werken. Dat er goede zijn dat klopt ook. De PinkFaun DAC's zijn daar een voorbeeld van. Oudere DAC's gaan vaak maar tot 24/96 kHz. Of zelfs maar 16/44,1. Maar dat zegt weinig over hoe de muziek uiteindelijk klinkt. Afgelopen dinsdag hadden we een thuisdemo bij een lid van onze audioclub. Toen iemand vroeg of hij de muziek op resolutie had gekozen zei hij... Daar let ik eigenlijk nooit op, 16/44.1 kan ook heel erg goed klinken. Van de andere kant. De ontwikkeling naar de PCM -> DSD upsampling DAC's is ook wel erg goed. Voor mij klinkt dat het meest analoog en natuurlijk. Een pure PCM DAC kan soms wat feller en dynamischer klinken, maar meestal is dat niet zonder een scherp randje. En zo heeft elk principe zijn voor- en nadelen. Gewoon kiezen wat je het fijnst vind klinken en dan van de muziek gaan genieten. En Jongensdroom. Ook uit jouw Weiss is meer uit te halen dan wat je nu hoort. Maar dan moet er echt wat aan de streamer-PC gedaan worden. Met een standaard PC is heel aardige weergave te bereiken, maar met goede voedingen en geoptimaliseerde software is veel betere kwaliteit mogelijk. Ook fabrikanten weten dat, maar vragen voor relatief simpele ontwerpen de hoofdprijs. De andere stroming: Upsamplen via de PC vind ik een doodlopende weg. PC's moeten dan steeds harder gaan werken en zwaarder worden. De voedingen die dan nodig zijn worden dan ook steeds extremer en groter. Hopelijk is Pink Faun flink verbeterd met een aantal jaren terug. Toen deed hij rare dingen met het geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 februari Author Report Share Posted 2 februari 4 hours ago, Olaf Analogue said: In mijn lange zoektocht naar het vinden van zo analoog mogelijk klinkende dac’s heb ik op dit moment drie toestellen staan die dat aardig goed doen. Dat zijn onderstaande: Audio Analogue AAdac (Sabre ES9038) met de meest recente Amanero firmware Metrum Acoustics Hex (NOS dac) met de meest recente Amanero firmware Denafrips Pontus II (NOS ladderdac) met de meest recente Denafrips firmware Ik heb in het verleden veel oudere dac’s gehad met de philips TDA chips en later ook dac’s van Parasound maar die halen niet het niveau van de drie genoemde dac’s Een HoloAudio May dac zal waarschijnlijk nog een streepje mooier spelen, dus die staat nog op mijn radarscherm, echter ben ik ben zeer content met de Audio Analogue dus het heeft beslist geen haast. Wat voor mij belangrijk is, is een mooie open weergave met realistische stemmen en instrumenten zonder scherpte en digitale randjes. En dat lukt met de genoemde dac’s aardig goed vindt ik zelf. Dank je, daar kan ik wel wat mee. De ontwerper van Metrum heeft zich destijds niet aan een afspraak gehouden. Daar kan ik totaal niet tegen. Met de kwaliteit van de apparatuur heeft dat natuurlijk niks te maken. AudioAnalogue ken ik eigenlijk niet, maar ik ga eens kijken. Destijds vond ik mijn Weiss dac 2 nagenoeg even goed als een Meitner van 10.000 Weiss schijnt in studio's gebruikt te worden!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 februari Author Report Share Posted 2 februari 29 minutes ago, Jongensdroom said: Het wordt het loopwerk van de Philips met de Weiss dac. De software moet geprogrammeerd worden hoorde ik vandaag. Het is een complexe dac. Ze zijn er al lang aan bezig geweest. Kan ik de bijzondere opnames op de pc op een cd-branden? Ook high ress? 4 hours ago, Olaf Analogue said: In mijn lange zoektocht naar het vinden van zo analoog mogelijk klinkende dac’s heb ik op dit moment drie toestellen staan die dat aardig goed doen. Dat zijn onderstaande: Audio Analogue AAdac (Sabre ES9038) met de meest recente Amanero firmware Metrum Acoustics Hex (NOS dac) met de meest recente Amanero firmware Denafrips Pontus II (NOS ladderdac) met de meest recente Denafrips firmware Ik heb in het verleden veel oudere dac’s gehad met de philips TDA chips en later ook dac’s van Parasound maar die halen niet het niveau van de drie genoemde dac’s Een HoloAudio May dac zal waarschijnlijk nog een streepje mooier spelen, dus die staat nog op mijn radarscherm, echter ben ik ben zeer content met de Audio Analogue dus het heeft beslist geen haast. Wat voor mij belangrijk is, is een mooie open weergave met realistische stemmen en instrumenten zonder scherpte en digitale randjes. En dat lukt met de genoemde dac’s aardig goed vindt ik zelf. Ik heb onlangs drie Philipsen in huis gehad. De dac van de CD940 (de beste van de drie) doet niet wat ik wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts