Roots Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 5 hours ago, Olaf Analogue said: Metrum Acoustics Hex (NOS dac) met de meest recente Amanero firmware Mag ik vragen hoe jou Hex aan Amanero komt? Bij mij zit er een verouderde M2Tech in....Bedoel je met firmware de driver of daadwerkelijk de software die op een een eprom op het apparaat staat, een bios zeg maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari https://amanero.com/combo384_firmware.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 2 hours ago, Jongensdroom said: Het wordt het loopwerk van de Philips met de Weiss dac. De software moet geprogrammeerd worden hoorde ik vandaag. Het is een complexe dac. Ze zijn er al lang aan bezig geweest. Kan ik de bijzondere opnames op de pc op een cd-branden? Ook high ress? Blijkbaar moet de firmware’s opnieuw geladen worden of is er een nieuwere versie beschikbaar. Ik denk niet dat het veel werk is om dat te doen, maar dat ze niet weten hoe precies te communiceren met de dac, dus wat voor kabel en wat voor communicatie protocol te gebruiken. Een cd speler kan alleen maar cd kwaliteit afspelen, dus geen high-res. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 2 hours ago, Jongensdroom said: Dank je, daar kan ik wel wat mee. De ontwerper van Metrum heeft zich destijds niet aan een afspraak gehouden. Daar kan ik totaal niet tegen. Met de kwaliteit van de apparatuur heeft dat natuurlijk niks te maken. AudioAnalogue ken ik eigenlijk niet, maar ik ga eens kijken. Destijds vond ik mijn Weiss dac 2 nagenoeg even goed als een Meitner van 10.000 Weiss schijnt in studio's gebruikt te worden!? Weiss is inderdaad een studio merk van het betere soort. Maar vergeet niet dat de dac2 alweer een jaar of 20 oud is. Ik had daar geen geld meer in gestopt en meteen voor wat anders gaan kijken. De stappen op gebied van dac’s zijn erg groot de laatste jaren. Een 20 jaar oude Weiss zal nooit zo goed gaan klinken als een moderne dac van goede kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 1 hour ago, Edje2 said: Weiss is inderdaad een studio merk van het betere soort. Maar vergeet niet dat de dac2 alweer een jaar of 20 oud is. Ik had daar geen geld meer in gestopt en meteen voor wat anders gaan kijken. De stappen op gebied van dac’s zijn erg groot de laatste jaren. Een 20 jaar oude Weiss zal nooit zo goed gaan klinken als een moderne dac van goede kwaliteit. ik vindt dit een beetje rare opmerking, kan je mij aangeven welke zaken er dan zijn veranderd ten opzichte van 20 jaar geleden op de extra nieuwe connectie opties na? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 3 hours ago, Roots said: Mag ik vragen hoe jou Hex aan Amanero komt? Bij mij zit er een verouderde M2Tech in....Bedoel je met firmware de driver of daadwerkelijk de software die op een een eprom op het apparaat staat, een bios zeg maar. De M2Tech interface vond ik indertijd beter dan de Amanero. Verschillen? De Amanero wat meer resolutie, maar de M2Tech veel meer drive en dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Kweet niet Hans...Op wat dan? Op mijn Octave mk2 was optisch echt beter dan Amanero. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 4 hours ago, Jongensdroom said: Hopelijk is Pink Faun flink verbeterd met een aantal jaren terug. Toen deed hij rare dingen met het geluid. Ik weet niet of je mijn DAC bedoeld, maar tijdens het vergelijk "mocht" mijn DAC op een optische aansluiting op de Mac laptop. Tja... dat kan ik niet audiofiel noemen. Hij is nu verkocht en afgelopen week heb ik hem voor het laatst via i2s gehoord. Toch wel heel erg goed. Jouw Weiss kan dan wel in studio's gebruikt worden, maar ik vond hem absoluut niet vergelijkbaar met de Meitner. Dat kan ook niet, omdat de Weiss een ESS chip heeft (helder en transparant) en de Weiss een DSD conversie (warm, schoon en vriendelijk). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Just now, Roots said: Kweet niet Hans...Op wat dan? Op mijn Octave mk2 was optisch echt beter dan Amanero. M2tech is een merk. Ik heb indertijd met een verloop van USB naar SPdif coax gespeeld en met een M2tech dac. Amanero vond ik uiteindelijk helemaal niks. Vandaar mijn overstap naar i2s. Maar ook Amanero maakt stappen. Hoe het er nu voor staat... Ik zou het niet weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 4 hours ago, Jongensdroom said: Het wordt het loopwerk van de Philips met de Weiss dac. De software moet geprogrammeerd worden hoorde ik vandaag. Het is een complexe dac. Ze zijn er al lang aan bezig geweest. Kan ik de bijzondere opnames op de pc op een cd-branden? Ook high ress? Dat kan met JRiver prima. Maar niet in High Res. Verder dan 16/44.1 gaat een CD niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 februari Author Report Share Posted 2 februari 2 hours ago, Edje2 said: Weiss is inderdaad een studio merk van het betere soort. Maar vergeet niet dat de dac2 alweer een jaar of 20 oud is. Ik had daar geen geld meer in gestopt en meteen voor wat anders gaan kijken. De stappen op gebied van dac’s zijn erg groot de laatste jaren. Een 20 jaar oude Weiss zal nooit zo goed gaan klinken als een moderne dac van goede kwaliteit. Uh, ik heb hem al 10 jaar. En hij is geadviseerd door een ing/ir hier op het forum. De beste man is er mee mij naar mij gekomen. Hij klonk hier als een klok. Daar zitten er ook twee van in. Bij A10 heb ik een gebruikte gekocht voor 1250. Ze gaan nu voor 800. Een Meitner van 10.000 was nauwelijks beter, tijdens een van onze high-end testdagen, op grote Martin Logan luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 1 minute ago, Jongensdroom said: Een Meitner van 10.000 was nauwelijks beter, tijdens een van onze high-end testdagen, op grote Martin Logan luidsprekers. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. een totaal andere klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Ik geloof je meteen JD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 februari Author Report Share Posted 2 februari 49 minutes ago, SpaceJS said: ik vindt dit een beetje rare opmerking, kan je mij aangeven welke zaken er dan zijn veranderd ten opzichte van 20 jaar geleden op de extra nieuwe connectie opties na? Het barst hier op het forum van de rare opmerkingen. Ik ben gek dat ik me telkens ga verantwoorden. Zo zou mijn voorversterker veel te fel klinken. Onzin! Zo zou ook een slechte lp goed moeten klinken. Onzin! Zo zou er ernstig iets mis zijn met mijn set, als er teveel laag in een lp zit. Onzin! En zo kan ik nog wel even doorgaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 februari Author Report Share Posted 2 februari 26 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik weet niet of je mijn DAC bedoeld, maar tijdens het vergelijk "mocht" mijn DAC op een optische aansluiting op de Mac laptop. Tja... dat kan ik niet audiofiel noemen. Hij is nu verkocht en afgelopen week heb ik hem voor het laatst via i2s gehoord. Toch wel heel erg goed. Jouw Weiss kan dan wel in studio's gebruikt worden, maar ik vond hem absoluut niet vergelijkbaar met de Meitner. Dat kan ook niet, omdat de Weiss een ESS chip heeft (helder en transparant) en de Weiss een DSD conversie (warm, schoon en vriendelijk). Dezelfde Pink Faun heb ik destijds hier gehad en die klonk nergens naar. Net zoals tijdens de dac-dag. Jij hoorde dat de Meitner een stuk beter klonk. Dan had je vast alle antwoorden goed!? Heb je de uitslagen nog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 februari Author Report Share Posted 2 februari 8 minutes ago, Hans van Liempd said: Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. een totaal andere klank. Misschien heeft het wel iets met het gat in je gehoorcurve te maken!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 1 hour ago, SpaceJS said: ik vindt dit een beetje rare opmerking, kan je mij aangeven welke zaken er dan zijn veranderd ten opzichte van 20 jaar geleden op de extra nieuwe connectie opties na? Met name op interface en klok niveau zijn er best grote stappen gemaakt. Daarnaast zijn op dit moment de meeste DAC Chips DSD dacs die de PCM naar DSD conversie in te chip zelf doen, de ESS heeft dat ook en ook daar zijn wel stappen gemaakt in die conversie technieken. Wat je nog wel kan doen met de Weis is het ding DSD signaal voeren waar de chip direct mee wordt aangestuurd. Dan sla je de inwendige conversie over en dan is duidelijk te horen wat daar nog beter kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 14 minutes ago, kappa7 said: Met name op interface en klok niveau zijn er best grote stappen gemaakt. Daarnaast zijn op dit moment de meeste DAC Chips DSD dacs die de PCM naar DSD conversie in te chip zelf doen, de ESS heeft dat ook en ook daar zijn wel stappen gemaakt in die conversie technieken. Wat je nog wel kan doen met de Weis is het ding DSD signaal voeren waar de chip direct mee wordt aangestuurd. Dan sla je de inwendige conversie over en dan is duidelijk te horen wat daar nog beter kan. Als IT-er is dit dus voor mij niet logisch, goeie klokken zijn er al jaren het de bron blijft gewoon een standaard digitaal signaal waarbij het eigenlijk maar om bijzonder weinig data gaat welke echt niet alle voorzorgsmaatregelen nodig heeft welke ik hier af en toe voorbij zie komen. Ik zie het meer als verkooptrucs. Mijn favoriete merk moest ook met iets nieuws komen omdat er weinig te vebeteren viel aan wat men al had wat uiteindelijk een vergissing bleek te zijn. Door dit alles denk ik juist dat je beter een oude tweedehands DAC van bijvoorbeeld levinson kan nemen welke steeds betaalbaarder wordt dan de nieuwere modellen met al die marketung erachter. Maar goed dit is naturrlijk mijn mening, momenteel speel ik met meridian G68 processor welke ik hoop ooit te vervangen door een processor ven levinson nu deze flink in prijs aan het dalen zijn. Hier zit een goede DAC in welke de inkomende PCM signalen eerst buffert en dan reclocked ik zou niet weten waarom omzetting naar DSD dan beter zou zijn, kan naar mijn idee alleen maar meer rommel toevoegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Verdiep je eens in HQ player zou ik zeggen als ICTer en misschien leer je er wat van. Dan zie je dat er voor een goede conversie toch echt wel veel rekenkracht nodig is. Tis misschien toch niet zo simpel als je denkt en ja dat dacht ik vroeger ook. Hier is vast een aardig begin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 2 minutes ago, kappa7 said: Verdiep je eens in HQ player zou ik zeggen als ICTer en misschien leer je er wat van. Dan zie je dat er voor een goede conversie toch echt wel veel rekenkracht nodig is. Tis misschien toch niet zo simpel als je denkt en ja dat dacht ik vroeger ook. Hier is vast een aardig begin. Ik ben daar van op de hoogte maar ik geloof dat hele verhaal niet, het is gewoon een stuk software welke het mogelijk maakt een ander stuk hardware te gebruiken voor de uitvoer van een digitaal audio signaal, de processor wordt daar ook niet gebruikt voor omzettiing van digitaal naar analoog en zal waarschijnlijk niet veel te doen hebben wanneer die software gebruikt wordt tenzij het slecht geschreven is natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Tja als je er een religie van maakt wordt het lastig natuurlijk. suc6 met je beperkte visie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 1 hour ago, SpaceJS said: ik vindt dit een beetje rare opmerking, kan je mij aangeven welke zaken er dan zijn veranderd ten opzichte van 20 jaar geleden op de extra nieuwe connectie opties na? De DAC chips zijn heel sterk verbeterd. Veel converters uit de begin periode hadden hardheid in het hoog. Daar schaar ik de Weiss dac2 overigens ook onder. Heb deze vaker mogen beluisteren maar is in mijn optiek niet de meeste verfijnde dac in het hoog. Dat kan zoveel beter inmiddels. Met name op gebied van natuurlijkheid zijn er grote stappen gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 1 minute ago, Edje2 said: De DAC chips zijn heel sterk verbeterd. Veel converters uit de begin periode hadden hardheid in het hoog. Daar schaar ik de Weiss dac2 overigens ook onder. Heb deze vaker mogen beluisteren maar is in mijn optiek niet de meeste verfijnde dac in het hoog. Dat kan zoveel beter inmiddels. Met name op gebied van natuurlijkheid zijn er grote stappen gemaakt. ik weet niet of je DACs van Linn, Arcam of meridian wel eens gehoort van die leeftijd of nog een stuk ouder maar daar zal je echt geen hard hoog in vinden. Ik zal niet zeggen dat er zijn waar dit wel bij voorkomt maar denki niet dat je ze allemaal over één kam kan scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Dat zeg ik toch ook niet, liever geen dingen in de mond leggen die ik nooit gezegd heb. Ik geef aan dat de kwaliteit van de dacs de afgelopen 20 jaar enorm vooruit is gegaan. Daarmee zeg ik niet dat er geen goede dacs waren, wel dat ik de Weiss zelf nooit subtiel in het hoog heb gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts