Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

21 minutes ago, SpaceJS said:

Als IT-er is dit dus voor mij niet logisch, goeie klokken zijn er al jaren het de bron blijft gewoon een standaard digitaal signaal waarbij het eigenlijk maar om bijzonder weinig data gaat welke echt niet alle voorzorgsmaatregelen nodig heeft welke ik hier af en toe voorbij zie komen. Ik zie het meer als verkooptrucs. Mijn favoriete merk moest ook met iets nieuws komen omdat er weinig te vebeteren viel aan wat men al had wat uiteindelijk een vergissing bleek te zijn. 

Door dit alles denk ik juist dat je beter een oude tweedehands DAC van bijvoorbeeld levinson kan nemen welke steeds betaalbaarder wordt dan de nieuwere modellen met al die marketung erachter.

Maar goed dit is naturrlijk mijn mening, momenteel speel ik met meridian G68 processor welke ik hoop ooit te vervangen door een processor ven levinson nu deze flink in prijs aan het dalen zijn. Hier zit een goede DAC in welke de inkomende PCM signalen eerst buffert en dan reclocked ik zou niet weten waarom omzetting naar DSD dan beter zou zijn, kan naar mijn idee alleen maar meer rommel toevoegen.

De commercie doet alles om geld te verdienen. Vooral een nieuw gelikt kastje om de schaarse componenten heen, doet sommigen kwijlen.

Vergelijkbaar met de auto-industrie. Hupsake', weer een nieuwe upgrade (een andere kleur bumper). Dan kun je de buurman weer de loef afsteken.

Vorige week hoorde een tientallen jaren oude Krell cd-speler, op een set van 200.000 euro. Die speler zou ik wel willen hebben. Er kwam muziek uit.

Vanuit de modelvliegwereld heb ik meerdere hts/ir vrienden. Zij lachen zich drie keer in de rondte over audiofielen, die zich graag laten foppen.

Een paar duizend euro rekenen voor een apparaat, waar voor een paar centen onderdelen in zitten. Je wordt danig voor de gek gehouden door de commercie.

Als je een berg geld hebt uitgegeven, dan wil je ook dat het beter klinkt.

Gelukkig hoef je daar niet aan mee te doen.

8 minutes ago, Edje2 said:

Dat zeg ik toch ook niet, liever geen dingen in de mond leggen die ik nooit gezegd heb. Ik geef aan dat de kwaliteit van de dacs de afgelopen 20 jaar enorm vooruit is gegaan. Daarmee zeg ik niet dat er geen goede dacs waren, wel dat ik de Weiss zelf nooit subtiel in het hoog heb gevonden.

duidelijk, dan had ik je verkeerd begrepen.

11 minutes ago, Edje2 said:

Dat zeg ik toch ook niet, liever geen dingen in de mond leggen die ik nooit gezegd heb. Ik geef aan dat de kwaliteit van de dacs de afgelopen 20 jaar enorm vooruit is gegaan. Daarmee zeg ik niet dat er geen goede dacs waren, wel dat ik de Weiss zelf nooit subtiel in het hoog heb gevonden.

Het gaat om de juiste match. 

Sluit eens de (volgens jou) beste luidsprekers, versterkers, etc. met elkaar aan. De kans dat het ergens naar klinkt is niet al te groot.

Wat is je referentie? 

6 minutes ago, Jongensdroom said:

Sluit eens de (volgens jou) beste luidsprekers, versterkers, etc. met elkaar aan. De kans dat het ergens naar klinkt is niet al te groot.

Wat is je referentie? 

Ik denk niet dat we elkaar verkeerd begrijpen. Ik ben zelf een groot liefhebber van de mooiste spullen uit de jaren 80. Ik heb vorig jaar een complete high-end set overgenomen welke bestond uit jaren 80 spul van top kwaliteit. Daar gaat nu nog niks overheen, toen was er nog ruimte voor kwaliteit. Een top accuphase loopwerk met losse dac. Klinkt weergaloos, ook nu nog, maar beperkt to 16 bits/4kHz. Nu moet zoiets gelijk 50.000 euro kosten. Dat kan natuurlijk niet uit voor de normale audiofiel. 

En van dat elk jaar een nieuw apparaat met een nieuw jasje begrijp ik ook vanuit commercieel oogpunt. Zeker de grote jongens die zijn overgenomen door investeerders maken het te bont. Er zijn heel veel mooie spullen te koop, en het is de kunst de mooie dingen eruit te vissen.

7 hours ago, Edje2 said:

Er zijn heel veel mooie spullen te koop, en het is de kunst de mooie dingen eruit te vissen.

Daar heb ik nu weer geen moeite mee.  Klinkt goed, meet goed, prijs goed. 

signalen van -144dB zichtbaar. Boem! :)

13 hours ago, Jongensdroom said:

Dezelfde Pink Faun heb ik destijds hier gehad en die klonk nergens naar. Net zoals tijdens de dac-dag.

Jij hoorde dat de Meitner een stuk beter klonk. Dan had je vast alle antwoorden goed!? Heb je de uitslagen nog?

Wat heb je daar dan als bron gebruikt? Shit in is shit out.

Bij de DAC dag heb ik al uitgelegd, dat de Pink Faun via optisch op een Mac laptop werd aangesloten. Heel veel slechter krijg je het inderdaad niet.

Ik vond het daar overigens helemaal niet goed klinken. Jij was daar enorm lyrisch over, maar voor mij er klopte weinig van.

Edited by Hans van Liempd

14 hours ago, Jongensdroom said:

Dezelfde Pink Faun heb ik destijds hier gehad en die klonk nergens naar. Net zoals tijdens de dac-dag.

Jij hoorde dat de Meitner een stuk beter klonk. Dan had je vast alle antwoorden goed!? Heb je de uitslagen nog?

Dit is wat ik toen als reactie heb geschreven:

On 20-11-2013 at 19:03, Hans van Liempd said:

We zijn er ondertussen achter dat de volgende punten niet optimaal waren:

1. Koude PinkFaun, de rest was warm.

2. PinkFaun met Cinch, de rest gebalanceerd aangesloten.

3. PinkFaun met SPDIF cinch i.p.v. USB en Firewire zoals de rest.

4. De PinkFaun mocht bij de eerste nummers als eerste, wat daarna komt klinkt altijd beter, maar toen was de toon al gezet.

5. De PinkFaun stond op de Meitner, ook niet echt ideaal

6. De akoestiek liet niet alle details horen.

7. Het volume van de verschillende DAC's was niet gelijk.

8. Er was maar één hotspot, met 5 man kun je daar niet allemaal tegelijk zitten.

Eigenlijk nog een wonder dat ik de PinkFaun als tweede koos.

:)

Waarbij ik twijfel of dit voor de PF SPdif Cinch was. Ik meen me te herinneren dat het optisch was. Het was in ieder geval een zijaansluiting van de Mac laptop.

Vooral punt 1 was van belang. Hier thuis had ik de PF altijd onder spanning staan. Het vergelijk was trouwens met de 3.24 en niet met de latere 3.32.

Edited by Hans van Liempd

13 hours ago, Edje2 said:

Ik denk niet dat we elkaar verkeerd begrijpen. Ik ben zelf een groot liefhebber van de mooiste spullen uit de jaren 80. Ik heb vorig jaar een complete high-end set overgenomen welke bestond uit jaren 80 spul van top kwaliteit. Daar gaat nu nog niks overheen, toen was er nog ruimte voor kwaliteit. Een top accuphase loopwerk met losse dac. Klinkt weergaloos, ook nu nog, maar beperkt to 16 bits/4kHz. Nu moet zoiets gelijk 50.000 euro kosten. Dat kan natuurlijk niet uit voor de normale audiofiel. 

En van dat elk jaar een nieuw apparaat met een nieuw jasje begrijp ik ook vanuit commercieel oogpunt. Zeker de grote jongens die zijn overgenomen door investeerders maken het te bont. Er zijn heel veel mooie spullen te koop, en het is de kunst de mooie dingen eruit te vissen.

De spullen van "vroeger" waren veel degelijker gebouwd. Dat kan men nog steeds, maar dan schiet je al gauw over de 10.000 euro voor een apparaat. En inderdaad, iemand met een gewone beurs kan dat niet betalen. Laatst hoorde ik een set met een ton aan electronica. Hoe verzint iemand zoiets.? In de jaren 80,90 bouwde men meer cost-no-object. Nu kijkt men zelfs of er nog een kleiner(goedkoper) schroefje in kan.

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Wat heb je daar dan als bron gebruikt? Shit in is shit out.

Bij de DAC dag heb ik al uitgelegd, dat de Pink Faun via optisch op een Mac laptop werd aangesloten. Heel veel slechter krijg je het inderdaad niet.

Ik vond het daar overigens helemaal niet goed klinken. Jij was daar enorm lyrisch over, maar voor mij er klopte weinig van.

Je hebt gelijk.

5 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik kan je straks via dezelfde DAC twee streamers laten horen. Ik ben benieuwd wat je daar van vindt.

Mooi aangeboden, maar dat kan ik beter aan jou vragen 😉.

Ik lust wel een kopje koffie.

Just now, Jongensdroom said:

Mooi aangeboden, maar dat kan ik beter aan jou vragen 😉.

Ik lust wel een kopje koffie.

Dat krijg je zeker. Maar het gaat er mij om dat digitaal niet zo simpel is dat het altijd hetzelfde klinkt.

@Roots Toen ik de dac kocht zat daar al de Amanero inteface in, in principe zou je de interface zelf ook uit kunnen wisselen.

Ik heb op beide Amanero USB interfaces Versie 1091 voor de CPLD en 2006be15r2_nodop voor de cpu in gebruik, in combinatie met de UAC2 driver

Het updaten van de firmware van de Amanero is van belagrijke invloed op de weergave, met de originele firmware klonk de Metrum Hex wat meer aan de koelere kant met wat minder dynamiek en was zelfs een beetje korrelig in het hoog, dat is uiteraard niet gewenst, ik had dan ook een Denafrips Iris DCC interface tussen de MediaPc en de hex, welke via de I2S poort aan de Metrum Hex was aangesloten, dit klonk beduidend warmer en het hoog was zuiver, echter na het updaten van de firmware van de Amanero interface speelt de Metrum ook warm en schoon met dynamiek zonder de Denafrips interface, dus dat is een welkome oplossing.

Firmware updates worden in het algemeen onderschat, of weg gewuifd, of men weet niet van het bestaan er van, maar een firmware update kan echt een positief effect op de weergave hebben, meer nog dan een andere set dure kabels, en het is kosteloos.

Ik ben een lefhebber van klassieke audio producten uit de jaren 80 en 90, toen vertaalde de onderlinge concurrentiestrijd zich in wie het beste product kon maken, tegenwoordig draait alles om de beste marketing machine, dat is een heel verschil.

Er zijn in de jaren 80 en 90 hele mooie versterkers en voorversterkers gemaakt, welke zich prima kunnen meten aan de duurdere versterkers van vandaag nadat ze wat liefde hebben ontvangen in de vorm van een elco revisie, ik heb in mijn leven tientallen versterkers helemaal opgeknapt waardoor ik er weer maximaal plezier aan beleefde.

Echter op dac gebied ligt het toch net even wat anders , de ontwikkelingen op het gebied van digitale conversie zijn de afgelopen 20 jaar wel van betekenis, dat betekent niet dat een 20 jaar oude dac ineens slecht klinkt, zo werkt het uiteraard niet, maar een goede hedendaagse dac heeft gewoon net even een wat beter oplossend vermogen en is gewoon wat transparanter en lekkerder qua klank.

Dat mag een echte vintage liefhebber uiteraard niet tegenhouden om van hun spulletjes te genieten.

Ik stuur de dac met een DSD signaal aan, dus PCM wordt op mijn pc reeds omgezet naar DSD, dit klinkt in mijn keten het meest aangenaam.

Wel dien ik er bij vermelden dat ik uitsluitend high-end pc onderdelen gebruik om mijn pc’s te bouwen, ik kijk niet naar prijzen, ik kijk naar wat ik in huis haal. (ik ben reeds 30 jaar pc bouwer)

Mijn liefhebberij voor vintage audio is juist één van de redenen wat mij naar het merk Audio Analogue heeft geleid, dat is weliswaar geen vintage, maar het kent wel dezelfde degelijke opbouw met mooie circuits en mooie componenten.

Ook is het lekker basic, een power knop, ingangskeuze en volume, niets meer dan dat, geen menu’s en submenu’s en duizenden instellingen, dat is niet wat ik zoek in audio.

Ik zie heden ten dage te veel vage merken met mooie behuizingen en dikke prijskaartjes, maar wanneer je dan de binnenkant ziet dan val je uit de je stoel, een mini printje met wat betaalbare onderdeeltjes, en de audiofiel betaalt wel.

Edited by Olaf Analogue

Dank voor je antwoord Olaf..Ik heb nog een Amanero in mijn Octave zitten, maar die vond ik duidelijk slechter dan optisch vanaf pc. Het zou best aan de firmware kunnen liggen. Firmware flashen heb ik nog nooit gedaan, simpelweg omdat als het fout gaat je het meestal weg kan gooien.

Dank aan JD voor het lenen van zijn Topic. :) 

15 minutes ago, Roots said:

Dank voor je antwoord Olaf..Ik heb nog een Amanero in mijn Octave zitten, maar die vond ik duidelijk slechter dan optisch vanaf pc. Het zou best aan de firmware kunnen liggen. Firmware flashen heb ik nog nooit gedaan, simpelweg omdat als het fout gaat je het meestal weg kan gooien.

Graag gedaan hoor.

Anders kom ik nooit aan de 100 pagina's. Ik wil in ieder geval "Carl" voorblijven 😁

1 hour ago, Roots said:

Werkt vrij simpel en er is niet heel veel risico.

https://www.amanero.com/howto.htm 

Wel is het zo dat er voor een aantal fabrikanten maatwerk firmware geschreven wordt door Amanero.

Het kan dus zijn dat andere firmware er voor kan zorgen dat bepaalde functionaliteit niet meer werkt.

Ook zal de naam van de interface waarschijnlijk nu Octave zijn maar wordt dan dus Amanero.

Wel even iets om uit te zoeken dus.

On 2-2-2024 at 23:48, Jongensdroom said:

Wat is je referentie? 

En toch betwijfel ik dat. Goed ontworpen apparatuur heeft er volgens mij veel minder problemen met "matchen". Alhoewel er altijd ergens een optimale match zal bestaan.

12 hours ago, Hans van Liempd said:

En toch betwijfel ik dat. Goed ontworpen apparatuur heeft er volgens mij veel minder problemen met "matchen". Alhoewel er altijd ergens een optimale match zal bestaan.

Als je een broer hebt die je apparatuur heeft ontworpen, is alles anders (knip oog).

Ook bij andere apparatuur. Een Mark Levinson stuurt vrijwel alle luidsprekers aan. Maar met een AudioNote lukt dat niet altijd. Een goede CD speler zal altijd wel goed klinken, bij een 47labs moet het wel passen. Enz.