Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

7 hours ago, Jongensdroom said:

Dank je, ik ben al weer bezig met de muziek. En opbergvakken van berkentriplex maken voor de cd's. Verder moeten er nog heel veel lp's worden gedraaid en beoordeeld of ze mogen blijven, of weg kunnen. Je betaalt er de hoofdprijs voor, maar je krijgt er een schijntje voor.

Binnenkort komt de man met het koffertje langs. Niet te verwarren met de man met de hamer. Het koffer is gevuld met snuisterijen zoals dempers, stroomkabels. Ik geloof alles, totdat ik het zelf gehoord heb. Ja, het wordt nog eens wat. We gaan ook de plaatsing fine-tunen. To in or not to in, that's the question.

Zo te lezen ben je klaar met de set en nu fine-tunen. Goede volgorde sowieso, maar heel fijn dat de set voor mekaar is!

57 minutes ago, Edje2 said:

Zo te lezen ben je klaar met de set en nu fine-tunen. Goede volgorde sowieso, maar heel fijn dat de set voor mekaar is!

Dank je, leuk om te lezen.

• 2 weeks later...
On 1-2-2024 at 22:25, Jongensdroom said:

Circa 50% van de mensheid zegt dat een loopwerk invloed heeft op het geluid. De andere 50% zegt van niet. Niets nieuws onder de zon dus.

Ik weet wel zeker dat het loopwerk invloed op het geluid heeft Wil. Op mijn nieuwe Oracle zit dezelfde arm en element. Klinkt beduidend beter - vraag maar aan Roger.

1 hour ago, carl said:

Ik weet wel zeker dat het loopwerk invloed op het geluid heeft Wil. Op mijn nieuwe Oracle zit dezelfde arm en element. Klinkt beduidend beter - vraag maar aan Roger.

Een misverstand. Ik bedoel een cd-loopwerk.

31 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat CD loopwerken verschillend kunnen klinken is hetzelfde als bij streamers. Die klinken ook allemaal anders. Tja... bits zijn bits natuurlijk...

Het probleem is alleen Hans, dat ik tevreden ben.
Philips loopwerken zaten in de meest dure cd-spelers van andere merken. Ook hun goedkopere loopwerken staan als uitstekend bekend.

8 minutes ago, Jongensdroom said:

Philips loopwerken zaten in de meest dure cd-spelers van andere merken. Ook hun goedkopere loopwerken staan als uitstekend bekend.

Niks beters dan tevreden. Misschien zijn de Philips loopwerken wel de best klinkende. Ze hebben zeker een goede naam. In de Chinese E-sound CD speler die je van mij leende, zit ook een Philips loopwerk.

1 hour ago, Jongensdroom said:

Mooi dat je tevreden bent  @Jongensdroom Volgens mij een aantal keer op dit forum verteld. "Philips" loopwerken worden nog steeds gemaakt. Worden gebruikt in nieuwe spelers. 

Edited by Tubejack

On 2-2-2024 at 23:05, SpaceJS said:

Als IT-er is dit dus voor mij niet logisch, goeie klokken zijn er al jaren het de bron blijft gewoon een standaard digitaal signaal waarbij het eigenlijk maar om bijzonder weinig data gaat welke echt niet alle voorzorgsmaatregelen nodig heeft welke ik hier af en toe voorbij zie komen. Ik zie het meer als verkooptrucs. Mijn favoriete merk moest ook met iets nieuws komen omdat er weinig te vebeteren viel aan wat men al had wat uiteindelijk een vergissing bleek te zijn. 

Door dit alles denk ik juist dat je beter een oude tweedehands DAC van bijvoorbeeld levinson kan nemen welke steeds betaalbaarder wordt dan de nieuwere modellen met al die marketung erachter.

Maar goed dit is naturrlijk mijn mening, momenteel speel ik met meridian G68 processor welke ik hoop ooit te vervangen door een processor ven levinson nu deze flink in prijs aan het dalen zijn. Hier zit een goede DAC in welke de inkomende PCM signalen eerst buffert en dan reclocked ik zou niet weten waarom omzetting naar DSD dan beter zou zijn, kan naar mijn idee alleen maar meer rommel toevoegen.

+1, mijn huidige dac heeft de allereerste Philips TDA1540 omzetter. Je schrikt hoe dit goed geïmplementeerd klinkt. Ja en hij speelt zelfs 192/24 af….

1 hour ago, Tubejack said:

Mooi dat je tevreden bent  @Jongensdroom Volgens mij een aantal keer op dit forum verteld. "Philips" loopwerken worden nog steeds gemaakt. Worden gebruikt in nieuwe spelers. 

Wat ik er van weet, is dat Philips in het begin sublieme loopwerken bouwde. Zo goed als onverslijtbaar. Er is ook een forum van. 

De CDM1 zou de allerbeste ooit zijn en was voor professioneel gebruik. Daarna de MKII, die in een aantal top-spelers zitten/zaten. Ik heb er al een paar keer een kunnen kopen voor circa 500 euro. Maar ja, waarom zou ik. Daarna werden ze wat minder zwaar uitgevoerd.

De CDM9 nog wat, zit in mijn Philips en zou een van de laatste echt goede zijn. Daarna nam de kwaliteit terug.

1 hour ago, pjotr27 said:

+1, mijn huidige dac heeft de allereerste Philips TDA1540 omzetter. Je schrikt hoe dit goed geïmplementeerd klinkt. Ja en hij speelt zelfs 192/24 af….

Ik heb het wat anders ervaren Peter. Hier waren drie Philips spelers aanwezig. De goedkoopste kostte een paar tientjes en viel behoorlijk tegen. De middelste, een 620 met CDM4 loopwerk deed het heel veel beter. Misschien zat daar een 1541 in!? Voor 90% van de mensheid goed genoeg. In mijn Philips 940 zit weer een andere dac. Deze speler kwam al vrij goed in de richting van wat ik wil. Later de Weiss aangesloten en dan gaat er een wereld van muziek voor je open.

Alle loopwerken van Philips werkte of werken goed. 

Philips cd spelers hebben meestal een goede foutcorrectie.

Ook ik dacht, dat na de CDM-9 geen goede loopwerken meer gemaakt werden.

Maar gelukkig is dat niet het geval. Oud Philips medewerkers hebben dat opgepakt.

"Our latest products are the CD-Pro8, CD-Pro8 Tray and a new family of servoboards, which are even better than the predecessors."  https://www.suos-hifi.com

Alleen zoiets kost al gauw 2K. Dat heb ik er niet voor over. 

Edited by Tubejack
Link bij geplaatst

Het CDM9 loopwerk wat het laatste draaiarm loopwerk. Daarna is Flips overgestapt op lineaire loopwerken als de VAM12.x en CDM12.x. De oude draaiarm loopwerken hadden minder last van leesfouten, maar met verbetering van de elektronica mogen tegenwoordig de eisen die eerder aan een loopwerk gesteld werden naar beneden bijgesteld worden.

Het meest complexe loopwerk is het CDM1 ding. Die werd ook in gietaluminium gemaakt. De CDM1-MkII was geen verbetering, maar een kostenbesparing. Deze werd opgevolgd door de CDM2, waar nog meer aluminium het pad moest ruimen voor goedkoper plastic. Toppers zijn nog alijd de CDM4-Pro en CDM9-Pro, waarbij de laatste in nagenoeg alle toppers van de late 90's gebruikt is 

Hier een aardig stukje https://www.dutchaudioclassics.nl/Philips_cdm9-pro_cdm9-60_transport/

In 1995 een Rotel RCD-975 cd-speler gekocht met een "gewone" CDM9.  Helaas na 12 ...13 jaar defect.  

Inmiddels weer een fraai 2e hands exemplaar in bezit speelt erg goed. Wat ik mooi vind van zo'n CDM9, dat die razend snel de TOC uit leest.

Dus laat zien: hoeveel tracks en tijd etc. 

Edited by Tubejack

Bij de eerste loopwerken was het focusseren en volgen van de CD een groot probleem. Dat is in het begin met met heel exclusive techniek opgelost. Later is dat zoals Sodejuu ook schrijft simpeler geworden omdat Philips de megatronica beter onder de knie kreeg en er foutcorrectie werd gebruikt. De megatronica is niet alleen het spoor grof volgen, maar ook de focusering van de lens en de bewegingen van het spiegeltje. Het is een nauwkeurig samenspel van elektronica en mechanica.

7 hours ago, Sodejuu said:

Het CDM9 loopwerk wat het laatste draaiarm loopwerk. Daarna is Flips overgestapt op lineaire loopwerken als de VAM12.x en CDM12.x. De oude draaiarm loopwerken hadden minder last van leesfouten, maar met verbetering van de elektronica mogen tegenwoordig de eisen die eerder aan een loopwerk gesteld werden naar beneden bijgesteld worden.

Het meest complexe loopwerk is het CDM1 ding. Die werd ook in gietaluminium gemaakt. De CDM1-MkII was geen verbetering, maar een kostenbesparing. Deze werd opgevolgd door de CDM2, waar nog meer aluminium het pad moest ruimen voor goedkoper plastic. Toppers zijn nog alijd de CDM4-Pro en CDM9-Pro, waarbij de laatste in nagenoeg alle toppers van de late 90's gebruikt is 

De CDM4 Pro en de CDM9 Pro kom ik niet veel tegen. Ik meen dat die een zwaardere motor hebben.

6 hours ago, Tubejack said:

Hier een aardig stukje https://www.dutchaudioclassics.nl/Philips_cdm9-pro_cdm9-60_transport/

In 1995 een Rotel RCD-975 cd-speler gekocht met een "gewone" CDM9.  Helaas na 12 ...13 jaar defect.  

Inmiddels weer een fraai 2e hands exemplaar in bezit speelt erg goed. Wat ik mooi vind van zo'n CDM9, dat die razend snel de TOC uit leest.

Klopt, die van mij is ook erg snel.

Het loopwerk CDM9 + dac heb ik getest bij een vriend, die al tientallen loopwerken, dac's en cd-spelers in huis heeft gehad.

Zijn mening was: gewoon de CDM9 houden, niks maar aan doen. Ik kon dat alleen maar beamen met wat ik hoorde.

6 hours ago, Tubejack said:

Het idee om een cdm loopwerk te gaan gebruiken kwam van ons aller Wiel.

On 21-2-2024 at 22:16, Jongensdroom said:

Ik heb het wat anders ervaren Peter. Hier waren drie Philips spelers aanwezig. De goedkoopste kostte een paar tientjes en viel behoorlijk tegen. De middelste, een 620 met CDM4 loopwerk deed het heel veel beter. Misschien zat daar een 1541 in!? Voor 90% van de mensheid goed genoeg. In mijn Philips 940 zit weer een andere dac. Deze speler kwam al vrij goed in de richting van wat ik wil. Later de Weiss aangesloten en dan gaat er een wereld van muziek voor je open.

Ja bedenk wel dat niet alleen een dac chip bepalend is… de goedkope versie van mijn dac (rond de 600 euro en die gaat de verkoop in binnenkort) vond ik in vergelijk met een Sonnet Morpheus zeker gelijkwaardig. Komende week ga ik de interne kabel in mijn luidsprekers aanpassen en dan is mijn set af. Gisteren Silje Nergaard te luisteren en dat was echt heel indrukwekkend om te horen. Mijn setje kost ook wel wat zo bij elkaar, maar lang niet als ik zie wat sommige andere sets kosten. Mijn Proceed heeft trouwens nog 1 van de 1e Philips loopwerken, maar op dit moment vind ik mijn Shanling ET3 mooier….