Tubejack Posted 30 maart 2023 Report Share Posted 30 maart 2023 8 hours ago, carl said: Een Quad ESL 63 speelt goed met een 40 watt buizen zoals ik onlangs gehoord heb. Bij een Amerikaanse ESL of Magnostaat kan er niet genoeg watt in. Het is net als met die grote Amerikaanse bakken waar heel veel benzine in moet. Onze PP 2x16,5 spelen al behoorlijk luid met een 2x 3,5watt triode versterkertje. Ok, de ramen gaan nog niet uit hun sponningen. Met de receiver die nu aangesloten staat voel je het laag in je buik, borst, benen als dat in de muziek zit. Het blijft beschaafd, gecontroleerd, gaat moeiteloos. Een beetje reserve is fijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 maart 2023 Report Share Posted 30 maart 2023 (edited) 9 hours ago, carl said: Wat het voordeel is van laagrendement LS met veel watts ervoor begrijp ik totaal niet. Ik ook niet, maar voor bepaalde luidspreker concepten kan het niet anders en als je echt de hoogrendementsrichting op wilt wordt het snel heel groot. Die andere luidspreker concepten zijn er omdat ze op een bepaald gebied een voordeel hebben tov de dynamische luidspreker. Overigens, gooi electrostaat, magnetostaat, bandje nooit op een hoop, het zijn compleet verschillende concepten. Het rendement op zicht zegt voornamelijk iets over hoe hard, luid het kan. Maar ook met een 100dB/m luidspreker en een paar stevige blokgolven of zaagtanden zonder bandbreedte beperking trek je een 100W versterker leeg. Zonder bandbreedte beperking betekend dat je signaal perfect haaks omhoog gaat en dat vergt 'oneindig' veel energie. (een niet bandbreedte gelimiteerde blokgolf kun je zien als een oneindig snelle aan-uitschakelaar, digitaal ga je van 0 naar 1 in 1 bitje. Een gelimiteerde blokgolf bouw je door n sinussen bij elkaar op te tellen. Je neemt daarvoor alleen de sinussen met een frequentie gelijk aan de oneven harmonischen van de grondtoon. Bij niet bandbreedte gelimiteerd tel je een oneindig aantal van die sinussen op.) Edited 30 maart 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 maart 2023 Author Report Share Posted 30 maart 2023 10 hours ago, carl said: Wat het voordeel is van laagrendement LS met veel watts ervoor begrijp ik totaal niet. Ik denk dat het inherent is aan het systeem. Op een open baffle moet ook veel vermogen. Beide hebben geen kast (geen tegendruk). Misschien is dat de oorzaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 maart 2023 Author Report Share Posted 30 maart 2023 10 hours ago, Jongensdroom said: Nou, dan weet ik het ook niet meer. Een klasse D heb ik hier niet om te proberen. Wel de AB van Roger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 maart 2023 Author Report Share Posted 30 maart 2023 5 hours ago, Jongensdroom said: Een klasse D heb ik hier niet om te proberen. Wel de AB van Roger. Wel nu. De bekabeling is klaar en aangesloten. Wat kan ik verwachten qua inspelen? Wat gaat er veranderen in de klank? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 maart 2023 Report Share Posted 30 maart 2023 1 hour ago, Jongensdroom said: Wel nu. De bekabeling is klaar en aangesloten. Wat kan ik verwachten qua inspelen? Wat gaat er veranderen in de klank? Ups en downs die elkaar afwisselen. Aan het eind hopelijk een Up. Maar als je de verkeerde kabel hebt, kan het aan het eind ook een down worden. Klank kan van alles worden. Kan dus beter of slechter worden dan voorheen. Kort en goed: de tijd zal het leren. Veel plezier met de inspeel periode. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 maart 2023 Report Share Posted 30 maart 2023 2 hours ago, Jongensdroom said: Wel nu. De bekabeling is klaar en aangesloten. Wat kan ik verwachten qua inspelen? Wat gaat er veranderen in de klank? Wel, daar zijn WIJ nu juist benieuwd naar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 maart 2023 Author Report Share Posted 31 maart 2023 De zilveren aders gaan vandaag uit de interlinks van de vv naar de ev. Alles klinkt nu te fel. Daar staat de Spectral vv alleen al bekend om. Laat staan met zilveren interlinks. Er komt koper in. In de set up met de buizen, was die combi precies goed. Het zou zomaar kunnen dat in de loop van het jaar de Spectral ook het veld moet ruimen. Precies waar ik al bang voor was, gebeurt. Heel de boel gaat op z'n kop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 maart 2023 Report Share Posted 31 maart 2023 Toch denk ik dat je dat met koperen aders niet gaat redden. Meestal komt die felheid elders vandaan. Je zou stranded koper kunnen proberen. Daar blijft die felheid wel in hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 maart 2023 Author Report Share Posted 31 maart 2023 11 minutes ago, Hans van Liempd said: Toch denk ik dat je dat met koperen aders niet gaat redden. Meestal komt die felheid elders vandaan. Je zou stranded koper kunnen proberen. Daar blijft die felheid wel in hangen. Dat denk ik ook Hans. Maar nu is het niet om aan te horen. Het plan is, om de klank wat te verzachten met koper en wachten tot ik de loterij win. Wat mij nog steeds bijstaat is de combi Audio Research buizen vv + Mark Levinson e.v. Het plan zal in stappen uitgevoerd moeten worden. In ieder geval wachten tot de gereviseerde Magnepan 1.6 binnen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 maart 2023 Author Report Share Posted 31 maart 2023 27 minutes ago, Hans van Liempd said: Toch denk ik dat je dat met koperen aders niet gaat redden. Meestal komt die felheid elders vandaan. Je zou stranded koper kunnen proberen. Daar blijft die felheid wel in hangen. Iets met ingang-, uitgangspanning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 maart 2023 Report Share Posted 31 maart 2023 Speel je met de draaitafel of met de streamer? Jouw DAC is aan de felle kant. Wanneer het de draaitafel is, kun je misschien wat redden door de afsluitweerstand te verhogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 maart 2023 Report Share Posted 31 maart 2023 Is het echt zilver of verzilvert koper wat je gebruikt. Dat laatste staat echt bekend om felheid in het hoog maar puur zilver echt niet. Ik gebruik al jaren 0.8mm zilver in alle bouwsels en ook de lucht kabels die ik hier had en dat was prima. Nu ben ik overgestapt naar TPR kabel en dat was eigenlijk puur vanwege de kosten en niet vanwege de klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 maart 2023 Author Report Share Posted 31 maart 2023 21 minutes ago, Hans van Liempd said: Speel je met de draaitafel of met de streamer? Jouw DAC is aan de felle kant. Wanneer het de draaitafel is, kun je misschien wat redden door de afsluitweerstand te verhogen. Ik heb alleen nog maar digitaal gedraaid. Met de pc+dac. Straks even een lp opzetten. Er zijn er een paar die ik inmiddels behoorlijk goed ken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 maart 2023 Author Report Share Posted 31 maart 2023 (edited) Ik hoop niet in het boek Never Change A Winning Team te belanden. Aan de andere kant Nil Desperandum. Edited 31 maart 2023 by Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 maart 2023 Author Report Share Posted 31 maart 2023 Het probleem zit in de luidsprekers. Deze laten werkelijk alles horen. Ook wat niet goed is dus. Dat kan uiteindelijk zeer positief uitpakken, maar niet voordat alles beter op elkaar afgestemd is. Een behoorlijke uitdaging, maar tevens een mooie bezigheid en ...... ik heb toch tijd genoeg. Zojuist twee goed gekende lp's gedraaid. Dezelfde opnames heb ik digitaal. Het verschil tussen digitaal en analoog is nu nog groter dan het al was. Dit in het voordeel van analoog. Het beeld is groter, dieper, voller, beter laag, etc. De scherpte is ook iets minder. Toch de kabels maar eens omzetten naar koper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 maart 2023 Report Share Posted 31 maart 2023 Zoals ik al zei, jouw DAC is aan de felle kant. Ik vind hem wat kaal klinken, maar dat weet je. Misschien dat er met een betere verbinding tussen PC en DAC wat meer uit te halen is, ik denk dan aan SPdif met een goed SPdif kaartje. En/of misschien andere software. Tunebrowser laat meer horen dan JRiver. Dat de luidsprekers alles laten horen zal zeker kloppen, ook de vervelende dingen die er eerder gebeuren. Fel vind ik niet erg, scherp wél. En dat kan aan alles wat er voor de luidsprekers zit liggen. Dat wordt dan zoeken en experimenteren. Ik wil mijn eindversterkers en bekabeling wel eens meebrengen. Dat klinkt in ieder geval anders, maar of dat jouw bevalt, moet je zelf bepalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 maart 2023 Report Share Posted 31 maart 2023 (edited) 7 minutes ago, Hans van Liempd said: , ik denk dan aan SPdif met een goed SPdif kaartje. Bijzonder Hans dat je nog steeds de beperkingen van jou DAC zo weet te veralgemeniseren en aan andere opdingt. SPdif is gewoon een prima interface maar wel veel beperketer dan een goede USB interface. Gebruik dan tenminste een AES EBU als je voor een koper verbinding wil gaan. Edited 31 maart 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 31 maart 2023 Report Share Posted 31 maart 2023 (edited) Mbt hoog rendement, Hoffman law stelt dat een kleine kast, diepgang en een hoog rendement niet samen gaan, je kan slechts 2 kiezen. Bijv. voor hoog rendement gecombineerd met diepgang heb je een grote kast nodig. Edited 31 maart 2023 by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 31 maart 2023 Report Share Posted 31 maart 2023 Zijn de magnepan filters al aangepast, een duelund weerstand of koperfolie condensator scheelt ook nogal qua scherpte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 maart 2023 Report Share Posted 31 maart 2023 4 minutes ago, kappa7 said: Bijzonder Hans dat je nog steeds de beperkingen van jou DAC zo weet te veralgemeniseren en aan andere opdingt. SPdif is gewoon een prima interface maar wel veel beperketer dan een goede USB interface. Gebruik dan tenminste een AES EBU als je voor een koper verbinding wil gaan. Ik dring niks op, ik stel wat dingen voor waarvan ik denk dat het zou kunnen helpen. En het is echt niet alleen bij mijn DAC dat USB er erg slecht uit komt. Dat dit aan de interface in de PC kan liggen... dat zou ook heel goed kunnen USB kán heel goed klinken, maar dan moet er zowel aan PC kant als aan DAC kant meer worden gedaan dan een standaard in- of uitgang. SPdif gaat dan veel makkelijker goed. AES/EBU is in principe gelijk, maar heeft iets betere aansluitingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 maart 2023 Author Report Share Posted 31 maart 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Zoals ik al zei, jouw DAC is aan de felle kant. Ik vind hem wat kaal klinken, maar dat weet je. Misschien dat er met een betere verbinding tussen PC en DAC wat meer uit te halen is, ik denk dan aan SPdif met een goed SPdif kaartje. En/of misschien andere software. Tunebrowser laat meer horen dan JRiver. Dat de luidsprekers alles laten horen zal zeker kloppen, ook de vervelende dingen die er eerder gebeuren. Fel vind ik niet erg, scherp wél. En dat kan aan alles wat er voor de luidsprekers zit liggen. Dat wordt dan zoeken en experimenteren. Ik wil mijn eindversterkers en bekabeling wel eens meebrengen. Dat klinkt in ieder geval anders, maar of dat jouw bevalt, moet je zelf bepalen. Dat is een mooi aanbod Hans, maar ik wil eerst alle bekabeling op koper hebben. En misschien is deze te dun. Ber (R.A.V.O.N.) volgt mij op de voet en vroeg hoeveel kwadraat ik aan de luidsprekers heb zitten? Dat is slechts 1mm2, terwijl de e.v. veel stroom levert. Daarom ga ik nu als eerste naar 2mm2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 maart 2023 Author Report Share Posted 31 maart 2023 56 minutes ago, Walt said: Zijn de magnepan filters al aangepast, een duelund weerstand of koperfolie condensator scheelt ook nogal qua scherpte. Het vermoeden is, dat Sander ze onder handen heeft gehad. De 1.6 die over een paar weken klaar is, krijgt in ieder geval betere/nieuwe condensatoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 31 maart 2023 Report Share Posted 31 maart 2023 (edited) Geen succesverhaal dit. Het begon volgens mij met een draaitafel en vervolgens deugt er nergens meer iets van. Ik denk dat het een mindset is. Alles overhoop halen en de hele tijd maar haastig & audiofiel luisteren. Dat kan nooit goed gaan. Doe eens een maandje niks, dat gaat ook veel weggegooid geld schelen. Afstand nemen is voorlopig de enige remedie. Edited 31 maart 2023 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 maart 2023 Author Report Share Posted 31 maart 2023 5 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Geen succesverhaal dit. Het begon volgens mij met een draaitafel en vervolgens deugt er nergens meer iets van. Ik denk dat het een mindset is. Alles overhoop halen en de hele tijd maar haastig & audiofiel luisteren. Dat kan nooit goed gaan. Doe eens een maandje niks, dat gaat ook veel weggegooid geld schelen. Afstand nemen is voorlopig de enige remedie. Bedankt voor je bezorgdheid, maar die is echt niet nodig. Het is een logisch proces van oorzaak, gevolg en oplossing. En er wordt geen geld weggegooid. Volg je het wel helemaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts