Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

52 minutes ago, audiofreak said:

Monster? MIT Cables bedoel je vast.

Ja. Tuurlijk.

Wat op zich een leuke is om te testen, draai eens een echte quadrafonische LP. Wordt het scherper? Krijsender? Op dat soort platen loopt het frequentie bereik to 40-50 kHz. (nog lang niet de MegaHerz die je vv aan kan, je buizenbak houdt waarschijnlijk al voor de 20kHz 'op')

Edited by Seed7

1 hour ago, Tubejack said:

Wat is het rendement van jouw Magnepan's Wil.? De 1.6 heeft 86dB bij 1 watt in. Het lijkt me, dat je luid genoeg kunt spelen met de buizen. 

Hieronder de opgave's van Magnepan. Ik begrijp de verschillen niet!?

De winkelier heeft ze ingeruild, het gaat helaas nog een paar weken duren voor hij tijd heeft om ze in orde te maken. 

De 0.5 (van Sander)

86dB/W/m @500Hz

De 1.6 QR;

86 c1B (2,83 W500 Hz/1 M)

1 hour ago, Seed7 said:

Op zich is die geen probleem. Het is niet een voor de hand liggende combinatie met je buizeneindtrap(pen), maar die kunnen veel beter met hoogfrequent componenten overweg, die mogelijk uit je vv komen. Die vv heeft een enorme bandbreedte, stuurt dus alles wat er in komt er ook weer uit, inclusief Hf storingen. Transistor eindversterkers zijn niet op dit soort ingangssignalen gebouwd (uitgezonderd spectral en co.).

Men gebruikt niet helemaal voor niets die filterende monsterkabels.

Dat is precies wat ik meen te begrijpen van Amerikaanse sites. 

1 hour ago, audiofreak said:

Wil, volgens mij ben je al een tijdje aan het vliegen met tussenstops. Ik ben de draad kwijt met wat er nu nog in je set staat van de apparatuur waar je mee begon.

En wat je nu in deze korte tijd gewisseld heb en weer gewisseld heb. Ik mis dus het overzicht.

Mijn indruk is nu dat je te snel wisselt en te snel conclusies trekt van de gedane luisterindrukken. Zonder dan ook een langere tijd door te luisteren naar de apparatuur die je erbij heb ingebracht. 

Oja en een gereviseerde Magnepan heeft ook inspeeltijd nodig en dat is niet gebeurt in een paar uurtje luisteren. 

Er staat nu te spelen;

l.s. Magnepan 0.5 (komen van Sander)

v.v. Spectral DMC 12

e.v. Mimetism 2.45 (geleend van Roger)

Voor degenen die zich (goed bedoeld) ernstig zorgen maken: Ik heb tot nu toe slechts 250 euro uitgegeven (Magnepan 0.5)

Mijn ervaring is, dat als iets voor geen meter klinkt, inspelen dat niet compleet goed gaat maken. 

1 hour ago, Vinyl_Fuchs said:

Bij mijn Marantz eindblok kan ik middels een knop op de achterzijde schakelen tussen DC en AC. Misschien ook wel de reden dat het laatst niet klopte toen ik mijn buizen v.v. op de Marantz 170DC aangesloten had. 

Je brengt me op een idee. Achterop de e.v. zit een schakelaar "balanced". Ik zal die eens omzetten.

4 minutes ago, Jongensdroom said:

Er staat nu te spelen;

l.s. Magnepan 0.5 (komen van Sander)

v.v. Spectral DMC 12

e.v. Mimetism 2.45 (geleend van Roger)

Voor degenen die zich (goed bedoeld) ernstig zorgen maken: Ik heb tot nu toe slechts 250 euro uitgegeven (Magnepan 0.5)

Mijn ervaring is, dat als iets voor geen meter klinkt, inspelen dat niet compleet goed gaat maken. 

Oh, gelukkig. Ik was even in de veronderstelling dat je die (gereviseerde) Magnepans 1.6  van de Capo Audio (?) ook al had aangeschaft. En dan de Mimestism van Roger ook al  gekocht had. Nu ik je overzicht lees is het toch wel wat rustiger dan ik dacht.

1 minute ago, Jongensdroom said:

Het plan voor een 3.7 was natuurlijk een april grap.

Ja, dat kwartje viel bij mij pas vandaag. Zo zie je maar hoe serieus ik je neem, Wil. (lachende smiley)

46 minutes ago, audiofreak said:

Oh, gelukkig. Ik was even in de veronderstelling dat je die (gereviseerde) Magnepans 1.6  van de Capo Audio (?) ook al had aangeschaft. En dan de Mimestism van Roger ook al  gekocht had. Nu ik je overzicht lees is het toch wel wat rustiger dan ik dacht.

Ja, dat kwartje viel bij mij pas vandaag. Zo zie je maar hoe serieus ik je neem, Wil. (lachende smiley)

Wil is niet zo gek, als hij regelmatig graag doet Onno (knipoog, knipoog).

1 hour ago, Jongensdroom said:

Hieronder de opgave's van Magnepan. Ik begrijp de verschillen niet!?

De winkelier heeft ze ingeruild, het gaat helaas nog een paar weken duren voor hij tijd heeft om ze in orde te maken. 

De 0.5 (van Sander)

86dB/W/m @500Hz

De 1.6 QR;

86 c1B (2,83 W500 Hz/1 M)

Qua gevoeligheid: "geen verschil"  

1 hour ago, Tubejack said:

Qua gevoeligheid: "geen verschil"  

Als de impedanties van beide speakers gelijk (8 Ohm) zijn tenminste. De een geeft per watt aan, de ander bij 2,83 volt.

Dat had Kappa onlangs nog mooi uitgelegd.

groet,

Leobus

2 hours ago, Jongensdroom said:

Dat is precies wat ik meen te begrijpen van Amerikaanse sites. 

Als je de Spectral vv gebruikt moet je dus zorgen dat wat er uit komt helemaal 'schoon' is, om dat te bereiken moet je input helemaal 'schoon' zijn.

Kijk naar hoe HF apparatuur van binnen is opgebouwd, alles gecompartimenteerd. Ieder compartimentje netjes in een koperen bakje, kooi van Farraday, ingepakt. Het doel daarvan is, voorkomen dat de compartimentjes elkaar ongewild beïnvloeden, voorkomen dat de apparatuur HF straling uitstoot en voorkomen dat HF straling van buiten af het apparaat beïnvloed.

2 hours ago, leobus said:

Als de impedanties van beide speakers gelijk (8 Ohm) zijn tenminste. De een geeft per watt aan, de ander bij 2,83 volt.

Dat had Kappa onlangs nog mooi uitgelegd.

groet,

Leobus

Je hebt gelijk 1.6

Sensitivity 86dB/500Hz /2.83v

Impedance 4 Ohm

Bron https://www.stereophile.com/content/magnepan-magneplanar-mg16qr-loudspeaker-specifications

Om het vager te maken.

The MG-0.5QR speakers don't need as much power as larger Magnepan speakers. I've used them with a 60 wpc micro McCormack amp and a 25 wpc Music Reference RM-10. Both provided plenty of power for these speakers. And they are nowhere near as sensitive to room placement as the larger Magnepans either. But they definitely should be at least 3 feet from any side or back wall. And they should be toed-in so that they are not parallel to the back wall.

Bron https://forums.stevehoffman.tv/threads/tell-me-about-magnepans-specifically-the-magneplanar-mg-0-5qr.385874/

Wat ik er van begrijp dat de 05QR makkelijker is aan te sturen dan de 1.6.  Maar of er nu verschillende modellen zijn? 1.6 en 1.6QR, 0.5 en 0.5QR is me onduidelijk. :wacko: 

3 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Dan toch maar even in de handleiding kijken wat de functie van die knop is.

Dat is de oplossing ook niet. Het is balanced of line. Dat had Roger nog gezegd.

5 hours ago, Jongensdroom said:

Je brengt me op een idee. Achterop de e.v. zit een schakelaar "balanced". Ik zal die eens omzetten.

Als je de Mimetism 45.2 op "balanced" zet, schakelt ie om naar XLR ingang. Dan doet de RCA niks.

32 minutes ago, Tubejack said:

Je hebt gelijk 1.6

Impedance 4 Ohm

Bron https://www.stereophile.com/content/magnepan-magneplanar-mg16qr-loudspeaker-specifications

Om het vager te maken.

The MG-0.5QR speakers don't need as much power as larger Magnepan speakers. I've used them with a 60 wpc micro McCormack amp and a 25 wpc Music Reference RM-10. Both provided plenty of power for these speakers. And they are nowhere near as sensitive to room placement as the larger Magnepans either. But they definitely should be at least 3 feet from any side or back wall. And they should be toed-in so that they are not parallel to the back wall.

Bron https://forums.stevehoffman.tv/threads/tell-me-about-magnepans-specifically-the-magneplanar-mg-0-5qr.385874/

Wat ik er van begrijp dat de 05QR makkelijker is aan te sturen dan de 1.6.  Maar of er nu verschillende modellen zijn? 1.6 en 1.6QR, 0.5 en 0.5QR is me onduidelijk. :wacko: 

QR duidt volgens my op een betere (ribbon) tweeter. Maar het gaat om het eindresultaat, niet alleen om de tweeter.

Heren,

Morgen sluit ik de `buisjes` weer aan. Even weer eens genieten van muziek. Dan haal ik maar even niet alles uit de Magnepans. 

Ook even een paar dagen rust. Zo langzamerhand begin ik er een kindje van te krijgen.

Groeten, Wil

47 minutes ago, Tubejack said:

Je hebt gelijk 1.6

Impedance 4 Ohm

Om het vager te maken.

Er zijn enorm veel, elkaar tegensprekende, berichten te vinden op internet. Varieèrend van 25 wWatt is genoeg tot 2x400 Watt is te weinig.

Of, Spectral vv moet met Spectral ev en met Avalon en met MIT. Of, `mijn versterkers van de V en D klinken geweldig`.

Of, Spectral is troep. Of, het is fantastisch. Beter dan McKintosch, nee juist slechter ....................................Hoe word ik gek.

Eerst maar eens even een potje schaken. Morgen een paar leerlingen. Daarna vliegen.

Mijn vrouw is overigens door de wc-bril van beneden gezakt.

Edited by Jongensdroom