Bebatoli Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 Ik stuur mijn Magnepan MG 20's aan met Cambridge Edge W versterkers, die leveren 100 watt in 8 en 200 watt in 4 ohm en die komen nooit iets te kort. Nog even vermelden dat ik vaak toch wel luid speel. Belangrijkste is een stabiele versterker te gebruiken want Magnepan zijn stroomvreters. Als je versterker 100 watt levert in 8 ohm en bv 140 watt in 4 ohm dan kan je gerust concluderen dat die niet de beoogde stroom gaat kunnen leveren aan je Maggies. Destijds heb ik een luisterweekend georganiseerd met de MG 1.7 en maakte ik gebruik van een 60 watt Synthesis buizenversterker en die kwam nooit te kort, zelfs bij luid spelen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 1 hour ago, audiofreak said: Wil, vaak ligt de oplossing vlakbij of anders gezegd direct voor je neus. Mijn advies herhaal ik nog maar eens: Ga nu gewoon een jaartje luisteren naar de Magnepans van Sander en leer die maar eens "echt" kennen. Je hebt naar mijn idee geen "weet van" dat ze meer kunnen dan jij tot nu hebt gehoord met deze Magnepans van Sander. Voor Sanders Magnepans is het genoeg. Maar als je 'veel druk' wilt en dat ook wilt voelen, dan moet je andere luidsprekers zoeken. Aangezien Wil ook nog andere Magnepans wil beluisteren zal hij niet op zoek op zijn naar meer geluidsdruk, maar je brengt hem misschien wel op een idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 Het beste is de vijand van het goede Will. Ik zou inderdaad voorlopig tevreden zijn met de Magnepans van Sander. Gydo kent ze verder goed en zal zeker een paar mooie buizen versterkers kunnen aanbevelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 Mijn advies is om er geen te geven. Ik ben begin jaren 90 gestart met een SMGA en die had ik voorzien van betere caps op advies van Tan (destijds de importeur) Ook had ik een frame gemaakt en het eindresultaat was verbluffend. Maar een klein jaar later kwam de MG 1.5QR uit en mijn dealer gaf daar een luisterweekend mee. Resultaat was dat ik mijn SMGA's verkocht heb aan een vriend en de 1.5QR heb gekocht. Ik stuurde die aan met Sphinx, als eindversterker de hybride model 14. Deze set heb ik jaren gehad. Bron was de Meridian transport 602 en een 606 Dac. Het verschil tussen de 1.7 en de 1.7i zit enkel in het filter, dus een 1.7 kan je upgraden naar een 1.7i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 juni 2023 Author Report Share Posted 18 juni 2023 Wat gebeurt er met het geluid, als Magnepan ... te groot is voor een kleine luisterruimte? Wat gaat er dan mis? Weet iemand dit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 1 minute ago, Jongensdroom said: Wat gebeurt er met het geluid, als Magnepan ... te groot is voor een kleine luisterruimte? Wat gaat er dan mis? Weet iemand dit? Destijds hadden we een klant die de 3.7 kocht en die in een kleine ruimte wilde plaatsen. Ongeveer 3 x 4,5 meter, wel hier en daar akoestisch materiaal aangebracht en de speakers behoorlijk van de muur geschoven. Ik denk zo'n 1,5 meter van achterwand naar speaker. Ze hadden een stoffen 2,5 zit die ook absorbeerde en het geluid was echt geweldig. De set was voor een dame die muziek beluisterde om te ontstressen. Mijn MG20's had ik eerst in een kamer van 4,5 op 4,5 meter gezet en dat ging uitstekend. Het kan dus perfect in een kleinere ruimte mits de nodige absorptie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 (edited) 8 minutes ago, Jongensdroom said: Wat gebeurt er met het geluid, als Magnepan ... te groot is voor een kleine luisterruimte? Wat gaat er dan mis? Weet iemand dit? Het zijn bijna lijnbronnen. Dat betekend dat er een nabij vlak golffront vanaf komt en dat blijft ongeveer 60cm zo. Als je een lijnbron hoger maakt blijft het golffront langer vlak. Een vlak golffront voldoet aan de zelfde criteria als een diffuse ruimte. Overal is de kans even groot om de zelfde energie/frequentie verdeling aan te treffen. Het is alsof je nearfield luistert op een grotere afstand. Dat voor de hoogte. De breedte verpest het weer allemaal. Het beeld wordt er wat minder scherp afgetekend van. Grote luidsprekers, van welk type dan ook zijn geen probleem in een kleine ruimte als de energie maar weg kan. Je hebt gewoon de juiste akoestische aanpassingen nodig, lees absorptie, met name in het laag. Edited 18 juni 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 7 minutes ago, Seed7 said: Grote luidsprekers, van welk type dan ook zijn geen probleem in een kleine ruimte als de energie maar weg kan. Je hebt gewoon de juiste akoestische aanpassingen nodig, lees absorptie, met name in het laag. Klopt, in de luisterruimte van die dame werkte de stoffen zetel echt als laag absorber. Ze hadden nml een nieuwe lederen zetel gekocht en ze belde mij om te zeggen dat het geluid veel minder was. Ik vroeg of er iets veranderd was in de ruimte, ja, enkele een nieuwe zetel. Ik vroeg om de oude terug te zetten en de dag nadien belde ze om te zeggen dat het geluid weer als vanouds was. Toch is het laag bij een dipool bron makkelijker goed te krijgen t.o.v. een klassieke speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 (edited) 2 hours ago, Bebatoli said: Toch is het laag bij een dipool bron makkelijker goed te krijgen t.o.v. een klassieke speaker. Geen kunst. Dat ontbreekt bij een dipool... En voordat hier vernietigend commentaar op komt: ik bedoel het voelbare laag onder de 40Hz Edited 18 juni 2023 by Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 juni 2023 Author Report Share Posted 18 juni 2023 Gordijnen bedekken de hele wand achter de luidsprekers, van boven naar beneden. Op de grond ligt een groot kleed. Voor muziekweergave behoorlijk goed. Voor echte instrumenten iets te dof. Een eerdere 30cm subwoofer van een zelfbouwwinkel deed het uitstekend. Burmester 30 speakers met grote bassen aan de zijkant deden het ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 juni 2023 Author Report Share Posted 18 juni 2023 Welk muziekinstrument speelt er onder 40Hz Heer Geerdie? Ik luister alleen naar jazz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 16 minutes ago, Jongensdroom said: Welk muziekinstrument speelt er onder 40Hz Heer Geerdie? Ik luister alleen naar jazz. Ik weet niet WAT voor Jazz je luistert maar Contrabas, Basedrum en basgitaar komen een heel eind. Zelfs met een piano kom je een heel eind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 juni 2023 Author Report Share Posted 18 juni 2023 2 minutes ago, Geerdie said: Ik weet niet WAT voor Jazz je luistert maar Contrabas, Basedrum en basgitaar komen een heel eind. Zelfs met een piano kom je een heel eind. Klopt circa 40 Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 Ahhhh...dit wordt een gevalletje "alle kabels klinken hetzelfde"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 37 minutes ago, Jongensdroom said: Gordijnen bedekken de hele wand achter de luidsprekers, van boven naar beneden. Op de grond ligt een groot kleed. Voor muziekweergave behoorlijk goed. Voor echte instrumenten iets te dof. Gordijnen doen alleen maar wat in het hoog, kleed doet net iets meer dan alleen maar hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 1 hour ago, Geerdie said: Geen kunst. Dat ontbreekt bij een dipool... En voordat hier vernietigend commentaar op komt: ik bedoel het voelbare laag onder de 40Hz Wij gaan heel vaak naar live concerten en daar "voel" je nooit diep laag. Als je natuurlijk op 1 meter van een drumstel staat "voel" het wel..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 Ga maar eens naar een rock of metal concert, dan voel je de bas echt wel hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 (edited) 5 minutes ago, Duclaasie said: Ga maar eens naar een rock of metal concert, dan voel je de bas echt wel hoor! Ja, op een level dat je thuis nooit speelt. Nog net naar Peter Gabriel geweest en nooit "voelbaar" laag gevoelt. Edited 18 juni 2023 by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 De voelbare kick zit rond de 50-70 Hz. Ook voelbaar is de grote trom, die kan zo hard en laag dat je je evenwichtsgevoel even kwijt raakt en tegen de vlakte gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 juni 2023 Author Report Share Posted 18 juni 2023 2 hours ago, Bebatoli said: Wij gaan heel vaak naar live concerten en daar "voel" je nooit diep laag. Als je natuurlijk op 1 meter van een drumstel staat "voel" het wel..... Dat klopt, er van uitgaande dat je akoestische instrumenten bedoelt. Electrisch/electronisch spul zegt mij niks. Algemene opmerking, een band met een PA-installatie, er is toch niemand die weet hoe dat hoort te klinken. Hoe klinkt de stem van Diana Krall? Iemand wel eens gehoord zonder microfoon? Haar man waarschijnlijk wel. Wie gaan er hier vaak naar live akoestische optredens? Neem eens een verkoper van hifi. Die staat de hele dag in zijn winkel. Daarnaast is er nog een hoop ander werk te verzetten. Hoezo hifi-adviseur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 juni 2023 Author Report Share Posted 18 juni 2023 2 hours ago, Duclaasie said: Ga maar eens naar een rock of metal concert, dan voel je de bas echt wel hoor! Dan zit je naar een set/installatie te luisteren. Vaak met een prutser achter de knoppen. Dat zegt helemaal niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 1 minute ago, Jongensdroom said: Electrisch/electronisch spul zegt mij niks. Algemene opmerking, een band met een PA-installatie, er is toch niemand die weet hoe dat hoort te klinken. Hoe klinkt de stem van Diana Krall? Iemand wel eens gehoord zonder microfoon? Haar man waarschijnlijk wel. Sorry, maar dat is onzin. Gitaarliefhebbers kunnen precies duiden welke er bespeeld wordt, los van de versterkers en pedalen die gebruikt worden. Synth fanaten kunnen je vertellen welke implementatie van de diodeladder er gebruikt wordt i.c.m een zaagtand. Dat jij het niet kunt, betekend alleen maar dat jij het niet voor dat instrument kunt, of voor die situatie. Da's geen schande! Het is voornamelijk vak idiotie, op een prettige manier. Guarneri versus Strad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 13 minutes ago, Seed7 said: Sorry, maar dat is onzin. Gitaarliefhebbers kunnen precies duiden welke er bespeeld wordt, los van de versterkers en pedalen die gebruikt worden. Synth fanaten kunnen je vertellen welke implementatie van de diodeladder er gebruikt wordt i.c.m een zaagtand. Dat jij het niet kunt, betekend alleen maar dat jij het niet voor dat instrument kunt, of voor die situatie. Da's geen schande! Het is voornamelijk vak idiotie, op een prettige manier. Guarneri versus Strad. Gitaristen zijn met hun instrumenten, versterkers en pedalen net zo gek als wij met afstemmen van onze audio. Ook bij elektrische instrumenten is er een veelheid aan mogelijkheden, die een goede muzikant moeiteloos uit elkaar houdt. Alleen al bij een elektrische gitaar heb je zoveel variaties aan hout, pickups, opbouw van de hals, fretten enzo waarbij hout ook nog eens werkt. een goede gitarist weet precies welke sound hij neer wil zetten en kiest daar de juiste gitaar, pedaal en versterkers voor. Met een beetje oefening houdt je moeiteloos een divers Fender en Gibson types uit elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 4 hours ago, Geerdie said: Geen kunst. Dat ontbreekt bij een dipool... En voordat hier vernietigend commentaar op komt: ik bedoel het voelbare laag onder de 40Hz Haha, nog nooit een Apogee beluisterd zeker... Nooit beter, echter en tastbaarder laag gehoord dan uit een gerestaureerde Duetta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 4 hours ago, Jongensdroom said: Gordijnen bedekken de hele wand achter de luidsprekers, van boven naar beneden. Op de grond ligt een groot kleed. Voor muziekweergave behoorlijk goed. Voor echte instrumenten iets te dof. Een eerdere 30cm subwoofer van een zelfbouwwinkel deed het uitstekend. Burmester 30 speakers met grote bassen aan de zijkant deden het ook prima. Gordijnen achter de dipool is als een aardappel in de uitlaat. De fut gaat eruit. Neem dan een mooi gesloten systeem! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts