WanFie Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 Achter de luidsprekers hangt bij Jongensdroom een gordijn over de hele wand. De kamer is vrij klein, ik schat 3,5 x 4,5m, maar wél onder het schuine dak. Aan de kant van de speakers is er dus een muur tot aan het plafond. Je zit onder het schuine dak te luisteren. Ik denk dat die 1.5 aan de grote kant zijn. Maar niet geschoten is altijd mis. De kleine Maggies van KT88 lieten erg veel laag horen. Maar juist de midbas had weinig impact en was een heel stuk terughoudender. Een bassdrum klonk een beetje benepen. Maar ik heb er slechts kort geluisterd. Te kort om er echt iets van te zeggen. Wat zeker een probleem is, is dat de toegangsdeur bij de linker luidspreker uitkomt. Daardoor moet deze een stuk van de deur (in linkerwand) blijven, maar ook dichter tegen de achtermuur staan (0,5m?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 9 minutes ago, Seed7 said: Wat is toch die angst, bij voorbaat, voor te groot? Daar heb je met magneto- en electrostaten veel minder last van dan met dynamische luidsprekers. Hoewel, bij de laatsten gaat het niet om de afmeting maar om hoe de laag voorziening geïmplementeerd is. Het enige dat echt van belang is is de ruimte achter de luidspreker en eventueel is daar nog wat met laag absorptie tegen de muur achter de speaker te doen. Maar goed, dat is akoestiek een geen probleem van de luidspreker. +1 Inderdaad, een dipool speaker is juist makkelijker te plaatsen. Ik heb achter mijn Magnepan MG20 4x Big Blocks van RTFS staan en die doen hun werk voortreffelijk. Foto is een voorbeeld, maar bij mij staan ze echt achter de MG20's. Ik heb de zwarte versie. Meer info: http://www.r-t-f-s.de/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 1 hour ago, Bebatoli said: Vaak een overmatig laag, weinig ruimtelijkheid zijn enkele tekenen. Ik heb die in 1992 de 1.5 nieuw gekocht. Stuurde die aan met een Meridian 602 en 606 loopwerk en dac die ik samen met de Magnepan's heb gekocht. Voorversterker en eindversterker was van Sphinx 4 buizenvoorversterker en Project 14 hybrideeindversterker. Dat speelde geweldig mooi in onze woonkamer. Toen we verhuisden speelde ze echt niet goed meer, ook al was de ruimte even groot en ook akoestisch erg vergelijkbaar. Probleem was vooral dat ik ze dicht tegen de achterwand moest plaatsen en daardoor was alle magie weg. Een meter van de achterwand is geen punt. Deze wand is geheel bedekt met gordijnen. Op de grond ligt een groot kleed. De achtermuur loopt deels schuin omlaag en een deel is dakkapel. Als ik daar zit te toeteren klinkt het wat dof. Muziekweergave is goed. Metingen zijn verricht door Hans en zijn broer en de vroegere RAVON((Ber). De Millons staan nu beneden. Als ze in de hoek staan klinkt het beroerd. Een meter van de achterwand is een enorme vooruitgang. Het lijkt er op, dat elke luidspreker ruimte nodig heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 20 minutes ago, Seed7 said: Wat is toch die angst, bij voorbaat, voor te groot? Daar heb je met magneto- en electrostaten veel minder last van dan met dynamische luidsprekers. Hoewel, bij de laatsten gaat het niet om de afmeting maar om hoe de laag voorziening geïmplementeerd is. Het enige dat echt van belang is is de ruimte achter de luidspreker en eventueel is daar nog wat met laag absorptie tegen de muur achter de speaker te doen. Maar goed, dat is akoestiek een geen probleem van de luidspreker. De angst is ontstaan doordat 9 van de 10 mensen zeggen, dat het niet kan. De 0.5 zou de max zijn!? Daarom ben ik zo blij dat ik een 1.5 mag lenen. Ik denk.zelf dat het wel kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 8 minutes ago, Hans van Liempd said: Achter de luidsprekers hangt bij Jongensdroom een gordijn over de hele wand. De kamer is vrij klein, ik schat 3,5 x 4,5m, maar wél onder het schuine dak. Aan de kant van de speakers is er dus een muur tot aan het plafond. Je zit onder het schuine dak te luisteren. Ik denk dat die 1.5 aan de grote kant zijn. Maar niet geschoten is altijd mis. De kleine Maggies van KT88 lieten erg veel laag horen. Maar juist de midbas had weinig impact en was een heel stuk terughoudender. Een bassdrum klonk een beetje benepen. Maar ik heb er slechts kort geluisterd. Te kort om er echt iets van te zeggen. Wat zeker een probleem is, is dat de toegangsdeur bij de linker luidspreker uitkomt. Daardoor moet deze een stuk van de deur (in linkerwand) blijven, maar ook dichter tegen de achtermuur staan (0,5m?). Een Magnepan vervormt veel minder dan een conus speaker en is veel sneller. Je hebt veel minder last van tekortkomingen, die het geluid voller laten klinken. Slechte opnames vallen glashard door de mand. Goede opnames geven mij een kick. Ik hoor nu dat er veel meer op de opnames staat dan ik dacht. Magnetostaten zijn al heel lang mijn ding. En nu ben ik er mee bezig. Ik hoop zoveel mogelijk goed laag te krijgen. Een jongensdroom is uit aan het komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 21 minutes ago, Jongensdroom said: De angst is ontstaan doordat 9 van de 10 mensen zeggen, dat het niet kan. De 0.5 zou de max zijn!? Daarom ben ik zo blij dat ik een 1.5 mag lenen. Ik denk.zelf dat het wel kan. Hebben die 9 op 10 dan concreet ervaring met Magnepan.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 42 minutes ago, Bebatoli said: Hebben die 9 op 10 dan concreet ervaring met Magnepan.... Dat weet je maar nooit op internet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 (edited) 1 hour ago, Hans van Liempd said: Achter de luidsprekers hangt bij Jongensdroom een gordijn over de hele wand. De kamer is vrij klein, ik schat 3,5 x 4,5m, maar wél onder het schuine dak. Aan de kant van de speakers is er dus een muur tot aan het plafond. Je zit onder het schuine dak te luisteren. Ik denk dat die 1.5 aan de grote kant zijn. Maar niet geschoten is altijd mis. De kleine Maggies van KT88 lieten erg veel laag horen. Maar juist de midbas had weinig impact en was een heel stuk terughoudender. Een bassdrum klonk een beetje benepen. Maar ik heb er slechts kort geluisterd. Te kort om er echt iets van te zeggen. Wat zeker een probleem is, is dat de toegangsdeur bij de linker luidspreker uitkomt. Daardoor moet deze een stuk van de deur (in linkerwand) blijven, maar ook dichter tegen de achtermuur staan (0,5m?). zo, een op het oog, luidsprekers ~1.5m van de rechte wand. Luisterstoel ~1.5m van de schuine wand. Laagabsorbers achter de vellen. Breedband absorber op de eerste reflectiepunten links rechts en schuine wand. Dat maakt de ruimte virtueel groter en verminderd het Haas effect van de ruimte. Als het nu met de 1.5 niet goed is kan het met de 0.5 ook nog beter. Bipolen, dipolen, monpolen zijn niet in staat de akoustiek te veranderen. Indien mogelijk de deur verhangen dat die andersom draait of naar buiten draait. Edited 27 september 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 Ik ben eens in een relatief smalle maar wel lange kamer met de 1.6 bezig geweest. Hier moesten de luidsprekers dwars opgesteld worden. Met een hoop demping achter de luidsprekers werkte dat uiteindelijk best wel goed. Inclusief de midbas. Het stereobeeld was redelijk, maar bleef t.o.v. de rest wat achter. De andere Magnepans waar ik mee te maken had in de Tan tijd (opstellen tijdens VAD show). Dit waren de 3.6 in een kleine ruimte. Dat ging altijd erg goed. Zo goed, dat de kamer altijd vol zat en soms uitpuilde. Ik mocht dan aan de deur staan, 2 er uit, 2 er in. Met de 2.4 die niet meer in de handel is zijn we toen ook lang bezig geweest. Dal ging in een grotere ruimte dan juist weer helemaal niet goed. De surround SACD set met 5 stuks 1.6 Maggies was ook wel bijzonder. En dan de 3.6 en 20 en 20.1 bij een luisterkennis. En de 1.5 bij Kappa7. Ook in een ruimte met schuine wanden. Best wel wat ervaring met Magnepan dus. Maar de akoestische omstandigheden zijn bepalend. En omdat er bij Jongensdroom weinig geschoven kan worden, hoop ik dat het in een keer goed gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 58 minutes ago, Jongensdroom said: Een Magnepan vervormt veel minder dan een conus speaker en is veel sneller. In het midden zeker wel, al is dat grote/lange vlak niet ideaal voor fasegetrouwe weergave. Voor het laag is het zeker niet zo dat dit minder vervormt. Elke luidspreker heeft voor- en nadelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 De grap van dit soort luidsprekers is dat het lijnbronnen zijn die langer een vlak golffront benaderen. Dat betekend dat je schijnbaar meer een diffuus veld hebt. Ik verwacht met 1.5 m luisterafstand nog steeds een "nearfield" situatie, dan vooral die vellen niet et ver uit elkaar zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 4 minutes ago, Seed7 said: zo, een op het oog, luidsprekers ~1.5m van de rechte wand. Luisterstoel ~1.5m van de schuine wand. Laagabsorbers achter de vellen. Breedband absorber op de eerste reflectiepunten links rechts en schuine wand. Dat maakt de ruimte virtueel groter en verminderd het Haas effect van de ruimte. Als het nu met de 1.5 niet goed is kan het met de 0.5 ook nog beter. Bipolen, dipolen, monpolen zijn niet in staat de akoustiek te veranderen. Dan moet de kamer toch een heel stuk groter zijn. 1,5 m van de zijwand betekend twee luidsprekers in het midden. 1,5 m van de achterwand, zorgt er voor dat je niet meer binnenkomt. Er staat ook nog steeds een grote kast en een bureau in de kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 Just now, Hans van Liempd said: Dan moet de kamer toch een heel stuk groter zijn. 1,5 m van de zijwand betekend twee luidsprekers in het midden. 1,5 m van de achterwand, zorgt er voor dat je niet meer binnenkomt. Er staat ook nog steeds een grote kast en een bureau in de kamer. Van de rechte wand. Zonder r. De rechte wand staat toch achter de speakers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 Just now, Seed7 said: Van de rechte wand. Zonder r. De rechte wand staat toch achter de speakers? jawel, en links en rechts. helaas zit in de linker zijwand en bijna in de hoek de toegangsdeur op de plaats waar de luidspreker idealiter zouden staan. Aan de linkerwand staat ook een kast van ca. 2 x 2 x 0,6 m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 1 minute ago, Hans van Liempd said: jawel, en links en rechts. helaas zit in de linker zijwand en bijna in de hoek de toegangsdeur op de plaats waar de luidspreker idealiter zouden staan. Aan de linkerwand staat ook een kast van ca. 2 x 2 x 0,6 m Prioriteiten stellen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 10 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik ben eens in een relatief smalle maar wel lange kamer met de 1.6 bezig geweest. Hier moesten de luidsprekers dwars opgesteld worden. Met een hoop demping achter de luidsprekers werkte dat uiteindelijk best wel goed. Inclusief de midbas. Het stereobeeld was redelijk, maar bleef t.o.v. de rest wat achter. De andere Magnepans waar ik mee te maken had in de Tan tijd (opstellen tijdens VAD show). Dit waren de 3.6 in een kleine ruimte. Dat ging altijd erg goed. Zo goed, dat de kamer altijd vol zat en soms uitpuilde. Ik mocht dan aan de deur staan, 2 er uit, 2 er in. Met de 2.4 die niet meer in de handel is zijn we toen ook lang bezig geweest. Dal ging in een grotere ruimte dan juist weer helemaal niet goed. De surround SACD set met 5 stuks 1.6 Maggies was ook wel bijzonder. En dan de 3.6 en 20 en 20.1 bij een luisterkennis. En de 1.5 bij Kappa7. Ook in een ruimte met schuine wanden. Best wel wat ervaring met Magnepan dus. Maar de akoestische omstandigheden zijn bepalend. En omdat er bij Jongensdroom weinig geschoven kan worden, hoop ik dat het in een keer goed gaat. Een 3-series zou kunnen bij mij Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 8 minutes ago, Hans van Liempd said: In het midden zeker wel, al is dat grote/lange vlak niet ideaal voor fasegetrouwe weergave. Voor het laag is het zeker niet zo dat dit minder vervormt. Elke luidspreker heeft voor- en nadelen. Het is en blijft een compromis. Nog gekker: ik ben eigenlijk een laag-freak. Maar de meeste informatie zit altijd in het middengebied. Daar kies ik dan toch voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 Ja heren, het is een flut kamertje. Tochklinkt alles behoorlijk goed wat er al in heeft gestaan. Ik weet het verder ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 Ik kan wel eens een foto van de kamer maken, met de smartphone. Als ik die hier geladen krijg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 Wij hebben ooit een Magnepan 3.7 bij een klant in een kleine kamer gezet. Ik meen mij te herinneren dat die 2,85 x 4 meter was. Er stond behoorlijk wat akoestisch materiaal en dat ging daar héél erg goed. @Hans Een Magnepan vervormd veel minder in het laag dan een klassieke speaker. De MG20 reeks en de 30.7 vervormd nog een stuk minder omdat dit PP speakers zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 18 minutes ago, Jongensdroom said: Een 3-series zou kunnen bij mij Hans? Wanneer die deur er niet zou zitten én die kast weg is, wie weet? De kamer op de VAD was niet heel veel groter. Ik schat, 3,5 x 5,5 m? Kamer 24 was dat, die kamer waar jij de Apogee kopieën hebt gehoord. Maar probeer eerst de 1.5 eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 14 minutes ago, Hans van Liempd said: Wanneer die deur er niet zou zitten én die kast weg is, wie weet? De kamer op de VAD was niet heel veel groter. Ik schat, 3,5 x 5,5 m? Kamer 24 was dat, die kamer waar jij de Apogee kopieën hebt gehoord. Maar probeer eerst de 1.5 eens. Die Apogee's, die zou ik zo willen hebben. Weet jij nog wie die bouwt? (de gekte begint toe te slaan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 september 2023 Author Report Share Posted 27 september 2023 Zojuist een recensent gesproken: "1.5 1.6 1.7 of wat het ook moge zijn, altijd thuis proberen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 (edited) Bij mij staan de 1.5 onder de schuine wand . Die is tot 1.2m recht en daarna volgt het schuine gedeelte pas. De ruimte tot de achterwand is dan 1m. Die is dan nog wel gedempt met 12cm steenwol De tweeters staan dan aan de buitenkant en de speakers staat dan 20 cm van de muur ingedraaid naar de luister positie. Door dat ik regelmatig wissel van speakers wisselt de plaats nog wel eens maar veel maakt dat niet uit. De zijwanden worden overigens niet aangesproken om dat de speaker een 8 afstraalgedrag heeft. Daarmee wordt voornamelijk de achter reflectie het belangrijkste om te dempen. Ook de reflectie achter de luister plek aanpakken helpt daar bij. Zie hier hoe ze er bij mij bij staan. Is nog wel een oude foto, met de huidige audionet eindversterkers kan ik de afstand tussen de speakers groter maken zo dat deze nu dichter tegen de zijwand staan en met de tweeter aan de buitenzijde. Edited 27 september 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 september 2023 Report Share Posted 27 september 2023 1 hour ago, Jongensdroom said: altijd thuis proberen". Dat zegt ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts