Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Ik ben al aan het zoeken. Ik heb een NM op het oog uit 1983. Er moet nog een tweede plaat bij anders verstuurt hij niet.

Zit nu aan de Zappa. Die Amerikanen konden toch wel opnemen!

Edited by carl

On 18-11-2023 at 22:49, carl said:

Ik ben al aan het zoeken. Ik heb een NM op het oog uit 1983. Er moet nog een tweede plaat bij anders verstuurt hij niet.

Zit nu aan de Zappa. Die Amerikanen konden toch wel opnemen!

Welleke dan? Is toch ook wel leuk om even te melden...

21 hours ago, carl said:

L’appostrophe als ik het goed schrijf René. Heb Hot Rats en Sheik Yabouti klaar liggen voor de volgende sessie.

Mooi, dank, dan weten we (ik...) waar je het over hebt :rolleyes:. Mooie plaat trouwens, die Apostrophe (')

Edited by René N.

46 minutes ago, carl said:

Inderdaad René. Ken jij Frank Zappa in New York - de moeite waard om te kopen?

Nou en of die de moeite is, maar Roxy & Elsewhere (ook live) is toch net wat beter, hoewel ouder. Mogelijk het beste live album in the whole world... :)

Zappa in NY heeft wat meer show (titties 'n beer) en natuurlijk "the black page" - die onmogelijke drumsolo door Terry Bozio die toch mogelijk blijkt...

Edited by thingman

10 hours ago, carl said:

de moeite waard om te kopen?

Mijn Zappa compleet collectie is gereduceerd tot:

Freak Out
Absolutely Free
We're Only In It For The Money
Lumpy Gravy
Ruben And The Jets
Uncle Meat
Hot Rats
Weasels Ripped My Flesh
Burnt Weeny Sandwich
Grand Wazoo
Jazz From Hell

digitaal op harde schijf staat de rest gearchiveerd.

Edited by Seed7

2 hours ago, Seed7 said:

Mijn Zappa compleet collectie is gereduceerd tot:

Freak Out
Absolutely Free
We're Only In It For The Money
Lumpy Gravy
Ruben And The Jets
Uncle Meat
Hot Rats
Weasels Ripped My Flesh
Burnt Weeny Sandwich
Grand Wazoo
Jazz From Hell

digitaal op harde schijf staat de rest gearchiveerd.

Ik heb ook zo'n beetje alles. Op cd.

Roxy blijft altijd heel erg bovenin de best-offs hangen. Waka Jawaka en Grand Wazoo ook.

8 hours ago, thingman said:

Ik heb ook zo'n beetje alles. Op cd.

Roxy blijft altijd heel erg bovenin de best-offs hangen. Waka Jawaka en Grand Wazoo ook.

+1. Vooral Roxy en Grand Wazoo zijn mijn favorieten. Maar Apostrophe (') en One Size Fits All staan daarbij. En als je van veel gitaar houdt is Shut Up 'N Play Yer Guitar (driedubbel album :D) een optie....

Excuses dat ik hier over mijn luidsprekers begin.

Ik bleek twee zilveren interlinks in de keten te hebben zitten. Foutje. Beiden vervangen door een koperen ader.

Ik dacht dat een Luister Piet stiekem twee subwoofer had geplaatst. En de volume knop hoeft nog maar 1/3 open, tegen 1/2 open met zilver. Hoe kan dat?

Het ijzeren aansluitpaneel stuit op de nodige weerstand, zowel letterlijk als figuurlijk. Zou dat te vervangen zijn?

Waar hele volksstammen geruime tijd bezig zijn met het, tot op de mm, plaatsen van de Magnepan's, maakt het hier nauwelijks wat uit. Gewoon ergens neer kwakken op ruim een meter van de achterwand en ze klinken al. Hoe kan dat?

Wie heeft met ervaring met dit soort magnetostaten?

Wel teleurgesteld misschien?

Een magnepan met een zachte muur achter zich (gordijn in jou geval) en voldoende afstand gaat al vrij snel goed.

Je kunt nog wat spelen met de grote van de afbeelding door ze dichter of verder uit elkaar te plaatsen.

Tweeters aan de binnen of buitenzijde kan daar in ook verschilmaken.

Verder valt het allemaal wel mee.

Wel is het zo dat als je ze op 1/3 van de kamer kan plaatsen het nog allemaal wel weer beter wordt.

Die diepte heb ik hier niet maar hoe verder van de muur hoe beter.

Wel appart overigens dat de kabel zo veel verschil maakt. Ik vraag me af of daar geen deffect in zit.

29 minutes ago, kappa7 said:

Wel appart overigens dat de kabel zo veel verschil maakt. Ik vraag me af of daar geen defect in zit.

Dat vroeg ik me dus ook af. Zilver geleid eigenlijk beter dan koper. Dus andersom zou aannemelijker zijn.  Maar dan nóg maar heel kleine verschillen.

2 hours ago, Jongensdroom said:

Na een paar oorzaken van de scherpte uitgesloten te hebben, wil ik nu wel eens weten wat er onder de sokken allemaal te zien is.

Ik wil ze kunnen beluisteren zonder de 1,5 ohms weerstand op het hoog.

Waarom zou je dat willen?

Omdat jij relatief dicht bij de luidsprekers zit, gaat het hoog in verhouding luider. Dat heeft met afstraalgedrag te maken. Dat het met een weerstand in te stellen is, is toch al mooi.

35 minutes ago, Hans van Liempd said:

Omdat jij relatief dicht bij de luidsprekers zit, gaat het hoog in verhouding luider. Dat heeft met afstraalgedrag te maken. Dat het met een weerstand in te stellen is, is toch al mooi.

Het heeft ook te maken met de plaats van de mrtw. Buiten- of binnenkant bedoel ik. Buitenkant is rustiger, maar vereist meer indraaien.

Maar tegen audiofiele onrust is geen weerstand opgewassen.

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Omdat het nu rijden met de handrem er op is.

4 hours ago, thingman said:

Het heeft ook te maken met de plaats van de mrtw. Buiten- of binnenkant bedoel ik. Buitenkant is rustiger, maar vereist meer indraaien.

Maar tegen audiofiele onrust is geen weerstand opgewassen.

Daar red ik het niet mee.

26 minutes ago, Jongensdroom said:

Omdat het nu rijden met de handrem er op is.

Dat denk jij. Maar dat is het niet.

Door die weerstand wordt de energie verdeeld tussen de ribbon en de weerstand. Uiteraard komt er dan minder energie op de ribbon, maar dat wil je ook. Hij krijgt nou immers te veel.

Een andere manier is, om de baskant méér te geven, maar dan heb je extra versterkers nodig. En dan komt de weerstand voor de versterker van de ribbons. Geen verschil dus eigenlijk.