carl Posted 3 maart 2023 Author Report Share Posted 3 maart 2023 (edited) Interessante reacties. Inderdaad erg mooie opstelling bij George. En die Minus K van Ove en Cock vind ik over de top. Ik ga nog een paar opties doornemen. Ik zit overigens een beetje te twijfelen met de opstelling van mijn rack in de nieuwe luisterkamer. Ik heb een oud Solidsteel rack in de huiskamer https://www.subito.it/audio-video/solidsteel-5-4-silver-hi-fi-audio-rack-rimini-472741701.htm Voor het souterrain zou ik er twee moet hebben (twee draaitafels) maar die van mij heb ik nog niet op marktplaats gevonden helaas. Ik zit me ook af te vragen of ik het rack wel tussen de LS ga plaatsen of aan de zijkant. Edited 3 maart 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 12 minutes ago, Seed7 said: Ja, maar @carl's loopwerk is geveerd. Dat neemt een deel van die ellende weg. Een echte tik raak je ook met een geveerde of actieve luchttafel niet helemaal kwijt. Klopt en mee eens. Die Thorens van mijn maat is ook geveerd. In het verleden toen dat Target rack bij mij aan de muur hing en ik er de Denon DP-80 draaitafel (niet geveerd loopwerk/plateau, maar de voeten waren geveerd) erop had staan en je tikte hoorde je minder ringing dan met de Thorens van mijn maatje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 Just now, carl said: Interessante reacties. Inderdaad erg mooie opstelling bij George. En die Minus K van Ove en Cock vind ik over de top. Ik ga nog een paar opties doornemen. Ik zit overigens een beetje te twijfelen met de opstelling van mijn rack in de nieuwe luisterkamer. Ik heb een oud Solidsteel rack in de huiskamer PM Voor het souterrain zou ik er twee moet hebben (twee draaitafels) maar die van mij heb ik nog niet op marktplaats gevonden helaas. Ik zit me ook af te vragen of ik het rack wel tussen de LS ga plaatsen of aan de zijkant. Gewoon stap voor stap luisterend uitvinden. Rack ertussen of op de zijkant. Wel of geen plateau onder de draaitafels. Maar ik zou echt als eerste beginnen met je luidsprekeropstelling. Dat is het allerbelangrijkste. Als je je luidsprekers goed hebt staan, dan heb je al ruim 80% van je geluid. De rest is tweaken met onderzetters/voetjes, plateau's, volgorde apparatuur in rack enz enz. Hoe meer je je aandacht richt op een goede luidsprekeropstelling hoe makkelijker het invoegen van andere accessoires wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 En natuurlijk kun jezelf ook iets maken van triplex berken of essen. Meerdere lagen (bijv 3 a 4 lagen afhankelijk v d dikte triplex) op elkaar lijmen en de middelste triplexplaat groot deel uitzagen vanuit het midden. Gaatje boren op een zijkant of achterkant , wat dient als vulgat. Loodkorrels of fijn vogelzand via het vul gat doen en met de hoeveelheid kun je spelen en proef luisterend ondervinden (meer of minder loodkorrels of vogelzand). Het vulgat sluit je af met een houten plug. Ik heb dat een poosje geleden gemaakt voor een andere audiomaatje zoiets gemaakt als onderplaat voor zijn goedkope bakker/kwantum metalen audiorack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 maart 2023 Author Report Share Posted 3 maart 2023 Daar heb je helemaal gelijk in Onno, maar ik ben ongeduldig en moet gewoon tot volgende week woensdag wachten als RivaSono zijn werk heeft gedaan. Neemt niet weg dat de info me veel oplevert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 Ik had mijn Fat Bob en de later glazen Acoustic Signature op twee granieten tegels van 0,5 x 0,5 m staan. Tussen die twee tegels een rubber mat. En onder die tegel weer de eierdoppen. Dat stond door het gewicht behoorlijk stabiel en ontkoppelde prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 maart 2023 Author Report Share Posted 3 maart 2023 Ik ken een bedrijf die grafstenen e.d. levert Hans (haha). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 Je kunt het rek ook met keilbouten aan het beton vast maken.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 maart 2023 Author Report Share Posted 3 maart 2023 (edited) 7 hours ago, audiofreak said: Klopt en mee eens. Die Thorens van mijn maat is ook geveerd. In het verleden toen dat Target rack bij mij aan de muur hing en ik er de Denon DP-80 draaitafel (niet geveerd loopwerk/plateau, maar de voeten waren geveerd) erop had staan en je tikte hoorde je minder ringing dan met de Thorens van mijn maatje. Die Oracle veert wel weer even anders dan een Linn LP of Thorens TD 150/160 Onno. Maar in het souterrain komt ook een TD 321 en die veert weer totaal anders (stugger) door zijn bladveren. Me altijd afgevraagd waarom ze daar niet verder mee zijn gegaan. Edited 3 maart 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 maart 2023 Author Report Share Posted 3 maart 2023 1 minute ago, Duclaasie said: Je kunt het rek ook met keilbouten aan het beton vast maken.. Dat vind ik wel heel drastisch Duclaasie zeker met de vloerverwarming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 Het is inderdaad drastisch, maar dan heb je wel een goede koppeling. overigens zijn er ook mensen die een aparte heipaal laten slaan bij hun nieuwbouwhuis die los van de vloer staat om ultieme ontkoppeling te bereiken. Dan valt een setje keilbouten nog wel mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 (edited) 4 hours ago, audiofreak said: En natuurlijk kun jezelf ook iets maken van triplex berken of essen. Meerdere lagen (bijv 3 a 4 lagen afhankelijk v d dikte triplex) op elkaar lijmen en de middelste triplexplaat groot deel uitzagen vanuit het midden. Gaatje boren op een zijkant of achterkant , wat dient als vulgat. Loodkorrels of fijn vogelzand via het vul gat doen en met de hoeveelheid kun je spelen en proef luisterend ondervinden (meer of minder loodkorrels of vogelzand). Het vulgat sluit je af met een houten plug. Ik heb dat een poosje geleden gemaakt voor een andere audiomaatje zoiets gemaakt als onderplaat voor zijn goedkope bakker/kwantum metalen audiorack. Zoiets dus ? Heb je meteen de "gebruiksaanwijzing". Met M22 draadeinden , dat beweegt écht niet meer hoor. Tegenwoordig trouwens een ietwat andere opstelling, met 2 kolommen. Kan effe mijn eigen link niet meer vinden van de huidige opstelling..... Overigens zit onder "Zoiets" dus de link naar een heleboel foto's.... Edited 3 maart 2023 by René N. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 6 minutes ago, René N. said: Zoiets dus ? Heb je meteen de "gebruiksaanwijzing". Met M22 draadeinden , dat beweegt écht niet meer hoor. Tegenwoordig trouwens een ietwat andere opstelling, met 2 kolommen. Kan effe mijn eigen link niet meer vinden van de huidige opstelling..... Ja. Dat had ik inderdaad in mijn achterhoofd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 4 minutes ago, audiofreak said: Ja. Dat had ik inderdaad in mijn achterhoofd. En hier zit dan het zand in.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 maart 2023 Author Report Share Posted 3 maart 2023 Dat ziet er zeer interessant uit !!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 1 hour ago, carl said: Dat ziet er zeer interezant uit !!! sorry, heb even last van humor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 8 hours ago, Seed7 said: Ja, het klassieke Target rek aan de muur werkt uitstekend. Overigens, de platenspeler is een uitstekende trillingsmeetmachine. Zet het plateau stil, naald op de plaat, dan het signaal de pc in en bekijken met een spectrum analyser (b.v Audacity of Ocenaudio oid). Daarmee kun je prima vergelijkend warenonderzoek doen, met dempertje, gekoppeld, ontkoppeld, noem maar op. Er zijn zelfs luidsprekerfabrikanten die een eenvoudig pickup elementje gebruiken om kast trillingen te meten. 8 hours ago, audiofreak said: Target rack werkt zeker goed. behalve dat als je er tegenaan tikt dan hoor je een beetje ringing/rondzingen. Ook als de arm in de groef staat en je tikt hoor je het ook over je boxen. Niet storend, maar het is er wel. Althans dat was bij mijn identieke rack zo en die nu bij mijn audiomaatje hangt met een Thorens TP-520 draaitafel erop. Ik heb die van mij nu zowat 40 jaar, en nooit het idee gehad om er tegenaan te tikken tijdens het plaatjes draaien...Waarom zou je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 1 hour ago, kappa7 said: sorry, heb even last van humor. 2 hours ago, carl said: Dat ziet er zeer interezand uit !!! Doe het dan zo..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 maart 2023 Author Report Share Posted 3 maart 2023 Mijn smileys werken helaas niet meer. Heeft iemand trouwens ervaring met deze platen https://www.merford.com/nl/zoekresultaten?search=Multiplex&device=tablet onder de draaitafel of andere apparatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 (edited) Ik heb ook nooit de behoeft om te tikken tegen mijn draaitafel. Er gebeurt trouwens niks als ik met mijn knokkels bovenop het chassis tik. Ook niet, als ik hetzelfde doe op de dunne plank waar hij op staat. Ik vind het allemaal wat overdreven. Het is typisch een probleem zoeken dat er niet hoeft te zijn. Of hebben jullie nou zo'n slechte draaitafel? Edited 3 maart 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 (edited) 5 minutes ago, carl said: Mijn smileys werken helaas niet meer. @carl als je opgelet had, al minstens een maand niet niet meer bij meerdere mensen. Het wachten is op de @Moderator het forum update Edited 3 maart 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 14 minutes ago, carl said: Mijn smileys werken helaas niet meer. Heeft iemand trouwens ervaring met deze platen https://www.merford.com/nl/zoekresultaten?search=Multiplex&device=tablet onder de draaitafel of andere apparatuur. Het is zo ongeveer wat Hans had onder zijn draaitafel Maar laat je timmerman eens 2 planken zagen van 40x50 ofzo, en koop een aantal muismatjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 maart 2023 Author Report Share Posted 3 maart 2023 11 minutes ago, Tubejack said: @carl als je opgelet had, al minstens een maand niet niet meer bij meerdere mensen. Het wachten is op de @Moderator het forum update Hoe kom je erbij dat ik niet heb opgelet Jack (smiley). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 maart 2023 Author Report Share Posted 3 maart 2023 18 minutes ago, Tubejack said: Of hebben jullie nou zo'n slechte draaitafel? De echte High- Ender lost ook problemen op als ze er niet zijn Jack. Ik heb indertijd bij Puresound veel geëxperimenteerd Jack. De resultaten verbaasde me wel (bij een subchasis). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 3 maart 2023 Report Share Posted 3 maart 2023 Oh is dat het...Jouw ruime ervaring bij Puresound, en jouw enorme technische kennis...We zouden eigenlijk jou om advies moeten vragen en niet andersom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts