Jump to content

Isolatie draaitafels

carl
 Share

Recommended Posts

28 minutes ago, carl said:

De echte High- Ender lost ook problemen op als ze er niet zijn Jack.

Ik heb indertijd bij Puresound veel geëxperimenteerd Jack. De resultaten verbaasde me wel (bij een subchasis).

Mijn Thorens TD-2001 staat af en toe op hetzelfde niet super stabiele rack. 

Het is wel wat gevoeliger, maar ook daar ga ik niet tegenaan zitten te tikken. 

Ook met deze speler kan ik lekker luid spelen, zonder problemen. 

Wat ze gemeen hebben, is een Denon DL-103.  Het zal de naald kracht van 2,5gram zijn :lol: 

1 hour ago, Tubejack said:

Mijn Thorens TD-2001 staat af en toe op hetzelfde niet super stabiele rack. 

Het is wel wat gevoeliger, maar ook daar ga ik niet tegenaan zitten te tikken. 

Ook met deze speler kan ik lekker luid spelen, zonder problemen. 

Wat ze gemeen hebben, is een Denon DL-103.  Het zal de naald kracht van 2,5gram zijn :lol: 

Als je het er tegenaan tikken hoort, zal het óók door akoestische terugkoppeling van muziek die uit jouw luidsprekers komt hoorbaar zijn. Weliswaar véél minder, maar toch. Versmering heet dat toch B)?

Overigens speel ik ook met een DL103. "Ietwat" gemodificeerd door Thomas Schick trouwens....

27 minutes ago, René N. said:

Als je het er tegenaan tikken hoort, zal het óók door akoestische terugkoppeling van muziek die uit jouw luidsprekers komt hoorbaar zijn. Weliswaar véél minder, maar toch. Versmering heet dat toch B)?

Onze spekstenen luidsprekers zijn sowieso kleurloos. De meeste energie gaat naar voren. Wat uit de poort komt wordt voor het grootste gedeelte geabsorbeerd door kamer hoge gordijnen. Dus nee, dat is het volgens mij niet.  Versmering komt m.i. door de aandrijving van de draaitafel. De Thorens klinkt warmer. De Technics klinkt heel precies en dynamisch. Met dezelfde DL-103.

Edited by Tubejack

Ik ook niet.
Maar net even de kloptest gedaan, geen feedback door de luidsprekers.
Mijn Emt staat op een zwaar audiomeubel, het meubel staat op wieltjes op de tapijttegels.
Stevig kloppen op de Emt en het meubel laat niets horen door de luidsprekers.
De Luxman half open is 50watt aan volume.

14 hours ago, Tubejack said:

Het is typisch een probleem zoeken dat er niet hoeft te zijn.

Het is een probleem waar @carl helemaal niet mee bezig hoeft te zijn. Het is zo'n beetje het laatste op de lijst en als er een probleem is dan is dat heel simpel aan te pakken.

1. akoestiek

2. luidsprekers, interactie met akoestiek

3. eindversterking

4. voorversterking

5. parallell, de bronnen.

1 is nog niet bekend, 2 wordt al decennia over gedubt, 3 zal wel een gegeven zijn, 4 ook, dus 5 maar tot probleem verheffen?

suboptimalisatie  :( voor je het weet creëer je een probleem ipv dat je iets oplost.

ter info: mijn NA, staat op een blok hardsteen (voor de massa) dat ligt op een H van 45 mm berken multiplex. Dat staat op een betonnen vloer op de eerste verdieping. Dus geen ondersteunde vloer met een pak isolatie en zand er onder. Ook geen klotsend water in leidingen overigens.

Edited by Seed7

17 hours ago, Tubejack said:

Ik denk dat je een punt hebt Jack.

6 hours ago, Seed7 said:

Het is een probleem waar @carl helemaal niet mee bezig hoeft te zijn. Het is zo'n beetje het laatste op de lijst en als er een probleem is dan is dat heel simpel aan te pakken.

Ik denk dat ook jij gelijk hebt Seed. Het is vooral een visueel probleem want ik stel daar ook mijn eisen.

56 minutes ago, carl said:

Ik denk dat ook jij gelijk hebt Seed. Het is vooral een visueel probleem want ik stel daar ook mijn eisen.

Ah. Dat snap ik. Ook dat is een probleem dat is op te lossen (als de tijd daar is). Toevalig, met een half oog kijkend naar gek schaatsvolk heb ik een concept draaitafeltafel uitgewerkt gebaseerd op de zandbak met dunne pootjes en steen concept. Er zit ook een 'vak' in voor en phono of een stapel Lp's. Dan is er nog een heleboel ruimte om er een absorber onder in te plaatsen.

Nu rustig verder werken aan de vormgeving (minder massief maken) en dan hout uitzoeken. Ik heb nog heel wat Bankirai uit een jaren 70 boekenkast en nog wat haagbeuk liggen. Dan de schaven en zagen uit het vet, honderden zwalustaartjes zagen. Eerst weer eens oefenen om het spiergeheugen een beetje terug te krijgen.

Als ik een beetje definitief ontwerp heb plaats ik het wel.

On 4-3-2023 at 17:52, Seed7 said:

Ah. Dat snap ik. Ook dat is een probleem dat is op te lossen (als de tijd daar is). Toevalig, met een half oog kijkend naar gek schaatsvolk heb ik een concept draaitafeltafel uitgewerkt gebaseerd op de zandbak met dunne pootjes en steen concept. Er zit ook een 'vak' in voor en phono of een stapel Lp's. Dan is er nog een heleboel ruimte om er een absorber onder in te plaatsen.

Nu rustig verder werken aan de vormgeving (minder massief maken) en dan hout uitzoeken. Ik heb nog heel wat Bankirai uit een jaren 70 boekenkast en nog wat haagbeuk liggen. Dan de schaven en zagen uit het vet, honderden zwalustaartjes zagen. Eerst weer eens oefenen om het spiergeheugen een beetje terug te krijgen.

Als ik een beetje definitief ontwerp heb plaats ik het wel.

Ben héél benieuwd.... :rolleyes:

• 4 weeks later...

Nog in dubio: 2 IKEA LÄMPLIG snijplanken sandwichen met lood ertussen (budget) of een 3-4 cm zwarte, granieten plaat op maak laten maken bij  een natuursteenbedrijf (duurder). Laat eerst een offerte maken voor de laatste optie. Misschien ben ik dan al genezen/ wordt mijn uiteindelijke beslissing eenvoudiger.

Graniet geniet de voorkeur, maar dan moet het wel slecht graniet zijn. Anders gezegd, het graniet dat je bij de natuursteen handel krijgt is van een te goede kwaliteit. DAt slul "zingt" als je er tegen tikt. Dat is iets wat je niet wil. Bij beaalde resonanties gaat dat graniet dus meedoen.

Slecht graniet heeft intererne haarscheurtjes. DAn breken de eigen resonanties eerder op, dus "zingt" het minder. Dat is het graniet dat je wil hebben, maar dat wild e steenhandelaar niet .

Daarom beter marmer composiet gebruiken. Dat kun je in graniet kleur krijgen en gedraagt zich als "slecht" graniet 

(Belgisch) hardsteen is niet duur en voldoet prima. Dat klinkt ook, maar veel minder dan graniet. De relatief hoge toon is makkelijk te dempen met een laagje rubber tussen de twee tegels. Zagen van tegels is niet duur. Polijsten van de randen iets duurder, maar ik denk dat twee tegels van 45 x40 cm niet meer dan € 80,- kosten gepolijst en al.  Ik gebruik die tegels met een gezaagde kant. Die zaagkant is lichter grijs en toch ook behoorlijk glad.

Ik zie tegels van 50 x 50 cm al voor € 35,- /m2. Dan heb je er vier. Die laat je op maat zagen en klaar.

Je kunt de afwerking van steen prima zelf doen.

Afronden van steen gaat gewoon met schuurlinnen.

Dat kan je gewoon met de bandschuurmachine en de vlak schuurmachine net zo maken als je zelf wil. een steen houwer kan dat overigens ook voor je doen. kwestie van even naar toe rijden en laten zien wat je wil.

Op mijn bestaande atacama equinox rek. Met daar onder de phonovoorversterker i.v.m. kabellengte toonarm (125 cm) Maar het moet ook weer niet een te zwaar plateau worden. Anderzijds bewijzen Onno en Roger met hetzelfde rek het tegendeel.

Ik kan ook 1 toren maken en de dt met plateau op de kast zetten. Maar dat laatste heeft niet mijn voorkeur. 

Edited by Vinyl_Fuchs