Guest Mark Posted 22 maart 2001 Report Share Posted 22 maart 2001 Specs eindversterker (B100) 2x 20 watt Klasse A 2x 100 watt AB 8 ohms, 20Hz - 20 Khz, 0,05% THD) Dual mono opgebouwd Ringkerntransformator Specs voorversterker (C100); Volledig discreet opgebouwd, volledig Klasse A Ringkerntransformator Ik heb hier in de sectie '2de hands' deze combinatie gezien. Ik heb al eerder naar Duson apparatuur gekeken en thuis gehoord. Naar mijn idee was dit van zeer goede kwaliteit. Ik vraag mij echter af of de 20W van de Klasse A niet te weinig is voor mijn Chario speakers met de volgende specs: Sensitivity: 88dB SPL 2.38V/1m Rated Impedance: 4 Ohm Suggested Amplifiers: 50/120W @ 8 Ohm Het zou natuurlijk zonde zijn als de versterker moet switchen naar AB omdat er niet genoeg power over is om de boxen nog fatsoenlijk te kunnen 'voeden'. Hoop dat jullie me kunnen helpen om de knoop, wel/niet kopen door te hakken! Mvg, Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 22 maart 2001 Report Share Posted 22 maart 2001 Hallo Mark, De B-100 is een klasse AB versterker met een hoge bias (ruststroom), die met 20 Watt klasse A overeenkomt. Meestal komt bij een klasse AB versterker de klasse A instelling niet hoger dan 1 watt, maar bij de Duson hebben ze die bias dus flink opgeschroefd. Je hoeft niet zelf iets om te schakelen. Op zich moet de combi C100/B100 best goed met Chario`s overweg kunnen. Luister en oordeel zelf of je het mooi genoeg vindt. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 22 maart 2001 Report Share Posted 22 maart 2001 20W is voldoende vermogen voor een 88Db speaker in een normale huiskamer. En wanneer je met feestjes harder wilt draaien gaat hij toch lekker naar klasse B? Waar maak je je dan zorgen om? Lijkt me belangrijker om te beluisteren hoe de combi klinkt dan je zorgen te maken over vermogens die toch meestal niet gebruikt worden. Ik draai zelf met 12W Klasse A buizen en 90Db speakers; dit is meer dan genoeg. Hiermee kan ik mijn huisgenoten wakker houden, en de buren ook! Succes, Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mark Posted 22 maart 2001 Report Share Posted 22 maart 2001 Bedankt voor jullie reacties! Ik ga de combinatie denk ik maar eens beluisteren met mijn eigen boxen. Het ging mij inderdaad niet om muziek HARD te draaien, maar uiteraard moet de weergavekwaliteit zo goed mogelijk zijn. Met deze aankoop, die ook voor mijn budget gerechtvaardigd is, zou ik de kwaliteit van mijn set een stuk kunnen verhogen. Een leuke bijkomstigheid is dat ik het design van Duson werkelijk prachtig vind! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 maart 2001 Report Share Posted 22 maart 2001 Beste Mark, Wil jij doof worden ? 88 db 1 watt input 91 db 2 watt input 94 db 4 watt input 97 db 8 watt input 100 db 16 watt input Volgens onze wetgever mag je 8 uur rondspringen in een geluidsdruk van 80 db 4 uur 83 db 2 uur 86 db 1 uur 89 db 30 min. 91 db 15 min. 94 db 7.5 min. 97 db 3.75 min. 100 db doe je het langer dan krijg je gehoor beschadigingen. Hoe vaak en hoe lang luister je naar muziek van 100 db en dan heb je nog wat over ook. Dus heel snel die Duson halen en je alleen maar druk maken om de muziek en denk eraan niet te luid spelen met die 20 watt klasse A anders word je heel snel doof. Veel luisterplezier toegewenst en met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mark Posted 23 maart 2001 Report Share Posted 23 maart 2001 Nog even 1 vraag; wat denken jullie van de Audio Analogue apparatuur (http://www.audioanalogue.com/). Zal dit beter klinken dan de hiervoor beschreven Duson apparatuur. Het zou gaan om de Audio Analogue Donizetti (eindversterker) en de Bellini (voorversterker). Uiteraard moet je gaan luisteren, maar misschien hebben mede forummers ervaring met dit merk en kunnen ze mij er wat meer over vertellen! Mvg, Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 maart 2001 Report Share Posted 23 maart 2001 Ik heb ongeveer een jaar Duson B100 gehad, deze stuurden toen Quadral Wotan MK5 aan. Dat ging uitstekend! Deze speakers hadden ongeveer dezelfde gevoeligheid als jouw boxen. Ik luister nu naar Duson A10 op Thiel 3.6. Dat gaat ook uitstekend. Klasse A watts lijken meer dan Klasse AB watts! Bovendien heeft de B100 een flinke "Klasse AB" (2x100 watt)vermogensreserve! Goede eindversterker, die B100!! Groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anne-Marie Posted 28 maart 2001 Report Share Posted 28 maart 2001 Ik heb zelf ook de B100 eindversterker gehad. Deze had ik aangesloten op de Thiel 2.2 luidsprekers. De combinatie Duson B100 en de Thiel 2.2 vond ik iets te onrustig. Ik heb nu de Duson B100 ingeruild voor de Duson A10. Conclusie : de Duson A10 heeft het geluid geheel onder controle. De Duson B100 deed het overigens goed bij mijn oude Elac luidsprekers Groet Anne-Marie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mark Posted 28 maart 2001 Report Share Posted 28 maart 2001 Ik lees hier dus veel positieve berichten over de B100, alleen de meeste van jullie hebben toch uiteindelijk de A10 aangeschaft. Blijkbaar bevalt 'het geluid' van Duson jullie toch wel! Binnenkort komt de meneer die deze apparatuur 2de hands aanbied (Voor en eind voor 2300, 5 jaar oud, redelijke prijs?) waarschijnlijk naar mijn woonplaats, zodat ik ze kan testen. Hoop dat het bevalt, het moet uiteraard wel een goede koop zijn, want 2300 is lang sparen met mijn uurloon van 8 piek (17 jaar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 maart 2001 Report Share Posted 28 maart 2001 Beste Mark Ik weet zeker dat je veel plezier zult beleven aan je Duson set. De prijs lijkt mij redelijk, nieuw kost dit setje twee keer zo duur! Heb je trouwens wel eens gezien hoeveel Audio Analyse (de vader van Duson)nog opbrengt? Deze apparatuur en dus ook Duson behoudt z'n waarden. Enkele tips na aanschaf.. laat de apparatuur altijd aanstaan, anders kost het, vooral bij de voorversterker, enkele dagen om weer op klank te komen. Let op absolute fase (correcte plaatsing van 220 volt stekkers), daar heb je met deze apparatuur veel voordeel van. Je kunt hier bijvoorbeeld een Van Medevoort pole-checker voor gebruiken (lenen?) Veel luisterplezier! Met groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts