leobus Posted 22 april 2023 Report Share Posted 22 april 2023 2 hours ago, carl said: De verkoudheid is nagenoeg voorbij en nog belangrijker de voorhoofdsholte ontsteking heeft niet doorgezet. Kennelijk heerst het hier want de buurvrouw heeft exact hetzelfde gehad. Vanochtend de simpele Sony CD speler van mijn dochter eindelijk aangesloten en het souterrain is vanaf nu mijn luisterkamer. Bewust de CD speler als eerste aangesloten want ik heb daarvoor goede test plaatjes. Het klonk dus in eerste instantie heel erg slecht en ik schrok me werkelijk kapot want ik dacht dat de kamer een ongelooflijke baslift had. Ik had dus ook binnen het half uur een stevige hoofdpijn. Gelukkig moest ik een half uur weg en ik heb de CD speler maar op repeat gezet. Daarna waren buizen, kabels en noem maar op kennelijk ingespeeld want de baslift was weg en klonk het allemaal al heel goed: evenwichtig is misschien een beter woord. Wat in ieder geval opvalt is een groot beeld en stemmen die op de juiste hoogte staan en realistisch van grootte zijn. Op zolder met zijn schuine wanden was dat toch echt anders. Alles bij elkaar lijkt de ruimte ook veel en veel groter dan die werkelijk is, maar dat is natuurlijk de bedoeling van de diffusers. Op zolder had ik soms wat scherpte en dat is nu ook helemaal weg. De kamer lijkt wel wat meer energie op te slurpen want de versterker staat harder aan dan eerst (misschien speel ik ook wel harder). Kortom ik ben een gelukkig mens en ik denk dat ik het nog wel een stuk beter krijg. Vanavond lekker luisteren naar CD en morgen de platenspeler aansluiten. Van de Quad CD speler die ik binnenkort krijgt verwacht ik ook trouwens veel meer dan van de Sony. PS twee LS kabels uitgeprobeerd en die Ocos klopt volgens mij wel Cock - bedankt! Dat je versterker harder moet staan, kan ook komen omdat je nu Ocos kabels gebruikt. Een omgekeerd effect had Buell een poosje geleden toen hij van Ocos naar gewoon litze over ging. Toen hoefde de versterker ook minder te leveren. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 22 april 2023 Report Share Posted 22 april 2023 Hebben die Ocos kabels een zeer hoge weerstand dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 22 april 2023 Report Share Posted 22 april 2023 Nee juist helemaal niet , als ik het goed heb gehoord. Ik moet er bij zeggen dat ik niet echt harder moet spelen met de Ocos als met Pel kabels of Vicol… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 april 2023 Report Share Posted 22 april 2023 1 hour ago, carl said: Eerst een weekje spelen. Het is nu een grote rotzooi Dan is het alleen maar leuker. De weg er naar toe is ook leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 april 2023 Report Share Posted 22 april 2023 51 minutes ago, Walt said: Hebben die Ocos kabels een zeer hoge weerstand dan? Ze hebben een zeer hoge inductie wat eigenlijk ook een weerstand is, alleen niet ohms. De 3.5 meter Ocos die ik had hadden een inductie van 740mH. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 april 2023 Report Share Posted 22 april 2023 (edited) 2 hours ago, carl said: De grote vraag de komende weken is of ik nog iets aan het plafond wil doen. Kun je een 'cloud' proberen/improviseren? Desnoods druk je met 4 pannuhlattuh iets absorberends tegen het plafond. Met luidsprekers schuiven kan ook heel systematisch. Hier een filmpje met ongeveer de methode die ik al heel lang gebruik maar dan zonder plakband en fratsen. Het belangrijkste is dat je de breedte afstand tussen de speakers constant houdt en redelijk ver van de zijmuur. Dan van extreem 'near field' stapje voor stapje de speakers van je afschuiven tot de luidsprekers uit/in het geluidsbeeld verdwijnen. In feite zoek je naar het optimale looptijdsverschil tussen direct geluid en de eerste reflectie van de zijwanden. Het is ook te berekenen. Maar, mooi dat het zo'n stap vooruit is. Cheers! Edited 22 april 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 april 2023 Report Share Posted 22 april 2023 Of met je stoel schuiven, dat doe ik. Plafond absorberen kan ook erg goed uitpakken. Maar je hebt muziek, het begin is er, Geniet ervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 april 2023 Author Report Share Posted 22 april 2023 2 hours ago, leobus said: Dat je versterker harder moet staan, kan ook komen omdat je nu Ocos kabels gebruikt. Een omgekeerd effect had Buell een poosje geleden toen hij van Ocos naar gewoon litze over ging. Toen hoefde de versterker ook minder te leveren. groet, Leobus Bedankt voor de tip Leo. Ik wil overigens zo wie zo nog een tweede luidspreker kabel uitproberen. Cock had misschien nog Crystal kabel aan de rol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 april 2023 Author Report Share Posted 22 april 2023 (edited) 1 hour ago, Seed7 said: Kun je een 'cloud' proberen/improviseren? Desnoods druk je met 4 pannuhlattuh iets absorberends tegen het plafond. Met luidsprekers schuiven kan ook heel systematisch. Hier een filmpje met ongeveer de methode die ik al heel lang gebruik maar dan zonder plakband en fratsen. Het belangrijkste is dat je de breedte afstand tussen de speakers constant houdt en redelijk ver van de zijmuur. Dan van extreem 'near field' stapje voor stapje de speakers van je afschuiven tot de luidsprekers uit/in het geluidsbeeld verdwijnen. In feite zoek je naar het optimale looptijdsverschil tussen direct geluid en de eerste reflectie van de zijwanden. Het is ook te berekenen. Ik ben een beetje bang dat ik de “bite” kwijt raak door het plafond aan te pakken. Frank Imholz komt in ieder geval nog een keer meten. Ik heb de LS nu ruwweg 60 centimeter van de zijkanten en 110/120 centimeter van de achterkant. Beviel me op zolder ook goed. Ga zeker naar dat filmpje kijken. Eind van de week komt een vriend luisteren en helpen met experimenteren. Edited 22 april 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 april 2023 Report Share Posted 23 april 2023 9 hours ago, carl said: Ik ben een beetje bang dat ik de “bite” kwijt raak door het plafond aan te pakken. Alleen de strategische punten aanpakken en de rest hard laten, net zo als dat geld voor de zijwanden en de vloer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 april 2023 Author Report Share Posted 23 april 2023 Ik ga nog eens even zorgvuldig experimenteren Seed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 april 2023 Author Report Share Posted 23 april 2023 Ik heb van RivaSono twee soorten absorbtiemateriaal te leen gekregen om mee te experimenteren. De een is veel dichter geweven dan de ander. Wat is geluidsmatig het werkingsgebied? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 april 2023 Report Share Posted 23 april 2023 Euhm, sorry @carl m'n glazen bol is even beslagen. Je zult toch iets meer info moeten geven. Naam, toenaam zodat de specs zijn op te zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 april 2023 Author Report Share Posted 23 april 2023 Ik heb het geleend van RivaSono. De eerste plaat is wat lichter en luchtiger en de tweede plaat wat zwaarder en lijkt wat meer in elkaar geperst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 april 2023 Author Report Share Posted 24 april 2023 RivaSono komt nog een keer meten. Toch lijkt het me wel leuk een paar metingen doen. Heb je daarvoor geen app voor de I pad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 On 22-4-2023 at 21:37, carl said: Ik ben een beetje bang dat ik de “bite” kwijt raak door het plafond aan te pakken. Frank Imholz komt in ieder geval nog een keer meten. Ik heb de LS nu ruwweg 60 centimeter van de zijkanten en 110/120 centimeter van de achterkant. Beviel me op zolder ook goed. Ga zeker naar dat filmpje kijken. Eind van de week komt een vriend luisteren en helpen met experimenteren. Elke kamer heeft zijn eigen optimale instelling. Om een opstelling uit een vorige ruimte te kopiëren, werkt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 april 2023 Author Report Share Posted 24 april 2023 Het is niet precies een kopie Hans. Ik heb boven wel geleerd dat deze LS beter klinken als ze stevig van de achterwand staan. Morgen weer wat experimenteren met meer en minder demping en voorzichtig schuiven van LS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 7 minutes ago, carl said: Morgen weer wat experimenteren met meer en minder demping en voorzichtig schuiven van LS. Is geen heel logische aanpak. Beter eerst de opstelling optimaliseren qua laagweergaveven dan demping toevoegen of wijzigen. Tenslotte toe-in optimaliseren. 1 parameter tegelijk optimaliseren, wat tijd kost, anders gaat verband tussen oorzaak en gevolg verloren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 april 2023 Author Report Share Posted 24 april 2023 Ik ben het weekend met name met schuiven van de LS bezig geweest Toine. Dat ga ik morgen weer doen maar dan met de platenspeler die ik veel beter ken dan de oude cd speler van mijn dochter. Toe in doet heel weinig met deze LS is de ervaring in drie ruimtes. Met de demping zal ik me maar even inhouden. Vrijdag komt een vriend helpen. Dat is een goed moment om met demping te experimenteren. De enige variabele bij de apparatuur is dan de Ocos kabel. Voor mij een beetje de grote onbekende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 april 2023 Author Report Share Posted 25 april 2023 (edited) Vanmiddag een zeer lange luistermiddag gehad die met name gericht was op de plaatsing van de LS. Het begon er al mee dat een kanaal uitviel. Na wat zoeken bleek dat te zitten in de adapter van de Ocos kabel. Die verbinding klemt niet meer zo goed. Dat moet op termijn beter met vaste LS stekkers. Ik zal Cock eens vragen hoe hij dat zelf heeft opgelost. Ik heb nog even van kabels gewisseld en die Ocos klinkt (of beter klinkt niet) wel erg goed. Het is ook allemaal zo strak. Deze keer nagenoeg alleen de platenspeler gebruikt. Die klonk dan gelijk een stuk of 100 keer beter dan de gelegenheids CD speler van de vorige sessie. Die vond ik toen een beetje tam klinken en ik vreesde overdemping van kamer. Daarnaast was er iets van een zweem van een staande golf. Met de platenspeler klonk het veel en veel beter en volgens mij ben ik die staande golf na veel schuiven ook nagenoeg kwijt. Vanuit de tweeter gezien staan de LS iets van 80 centimeter van de zijkanten en 140 centimeter van de achterkant. Achter de luisterplek zit bovendien nog iets van 2 meter. De muren vallen nu als het ware weg en je hoort dat de frequenties meer in de pas lopen. Vroeger kostte het me veel tijd om het stereobeeld precies goed te krijgen. In deze symmetrische kamer met diffusers gaat dat wel erg makkelijk. De volgende sessíe richt ik me meer op de correcte plaatsing van de absorptie. En als ik het allemaal goed heb dan ga ik vrijdag evalueren met een vriend. Eind van de maand zal Frank Imholz nog een keer meten. En daarna wil ik nog wel een keer andere LS proberen. PS de muziek wordt trouwens niet vergeten. Onder meer een strijkkwartet van Mozart op Philips. Edited 25 april 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 25 april 2023 Report Share Posted 25 april 2023 Het is nu een wirwar van veranderingen Carl..En als alles klaar is ga je weer opnieuw beginnen met andere luidsprekers... Die Ocos adapters kan je er gewoon afklikken...paar keer ronddraaien, erop/eraf en dan zijn ze gewoon goed..Om ze er nu klakkeloos af te knippen en wat met krimpkous te gaan hobbyen halveer je de waarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 25 april 2023 Report Share Posted 25 april 2023 +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 april 2023 Author Report Share Posted 25 april 2023 (edited) Behalve de ruimte en de Ocos kabel is er toch niets veranderd in mijn set Roots. Voordat ik met nieuwe LS aan de gang kan gaan moet ik deze ruimte goed leren kennen en redelijk optimaal hebben. Dan pas weet ik of nieuwe luidsprekers een daadwerkelijke verbetering zijn want ik wil ze natuurlijk op proef. Een Ocos kabel heeft een eigen verbinding. Een van die verbindingen zit iets losser zodat de verbinding niet meer klemvast zit. Die heb ik goed schoongemaakt. Morgen ga ik de verbinding ronddraaien. Kijken of dat helpt. Ik doe verder niet zoveel klakkeloos Edited 25 april 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 25 april 2023 Report Share Posted 25 april 2023 6 minutes ago, carl said: Behalve de ruimte en de Ocos kabel is er niets veranderd in mijn set Suit yourself Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 april 2023 Author Report Share Posted 25 april 2023 Ik sta best open voor kritiek @Roots, maar ik zie niet hoe ik het anders moet aanpakken. Deze stappen zal ik gewoon moeten doorlopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts