Roots Posted 25 april 2023 Report Share Posted 25 april 2023 Nou gewoon om je set daar neer te zetten zoals je het kent...Met je luidsprekers schuiven ect....Niet meteen Ocos kabels en de stekkers eraf knippen omdat Cock dat zegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 april 2023 Author Report Share Posted 25 april 2023 Ik had graag mijn Kimber 4 TC gebruikt Roots. Helaas is die veel te kort dus de Ocos is uit nood geboren. Ik heb trouwens op marktplaats wel al zitten zoeken naar Kimber 4 of 8 TC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 25 april 2023 Report Share Posted 25 april 2023 Zoek eens op Cardas Quadlink, Parsec. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 13 hours ago, Roots said: Niet meteen Ocos kabels en de stekkers eraf knippen omdat Cock dat zegt. Cock heeft nog niets gezegd, want voor zover hij weet moet Carl eerst nog bellen. Maar schijnbaar heb je al weet van de oplossing dat je die vier losse adapters er af kunt halen en er dan een vaste aansluiting van kunt maken. Als het kan, lijkt het mij een goede oplossing want die adapter levert wel twee extra contactpunten op. Aan beide kanten één extra, aan de versterker én de luidspreker kant. Extra contacten die normaliter niet in een luidsprekerkabel zitten. Dat moet dus wel invloed op het geluid hebben. Heeft iemand er ervaring mee en deze oplossing al toegepast? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 april 2023 Author Report Share Posted 26 april 2023 (edited) Dan krijg ik er weer een variabele bij @Roots Op zich ben ik zeer tevreden met de Ocos. Net als de Kimber een strak en muzikaal resultaat. De idee is met de huidige set inclusief de Ocos te proberen de akoestiek te optimaliseren. Daarna komen er mogelijk nieuwe LS. Het voorwerk heb ik daarvoor eigenlijk al gedaan. Edited 26 april 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 april 2023 Author Report Share Posted 26 april 2023 (edited) Die oplossing kende ik inderdaad nog niet Ivan. Dus het halve antwoord heb ik nu. Toch snap ik het nog niet helemaal. Die adapter klik je zo af van de connector die op de draad gestanst is. Kan je nu iets anders op de connector klikken of haal je de connector er ook af. Edited 26 april 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 Je krijgt dan zoiets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 Volgens mij zit in die verloopjes aan de speaker zijde juist een Zobel netwerk, wat mede de Ocos kabels bijzonder maakt. Als je dat weg haalt gooi je mijn inziens het kind met het badwater weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 (edited) Ah moet het even opzoeken, wikipedia: zobel network Goed geheugen @Duclaasie gevonden een 6moons artikel met een stuk over de verlopen en Zobel network. Edited 26 april 2023 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 (edited) 6 hours ago, Ivan10 said: Cock heeft nog niets gezegd, want voor zover hij weet moet Carl eerst nog bellen. Tja bellen...... zo ouderwets !! Edited 26 april 2023 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 12 minutes ago, Ivan10 said: Ah moet het even opzoeken, wikipedia: zobel network Goed geheugen @Duclaasie gevonden een 6moons artikel met een stuk over de verlopen en Zobel network. Die link had ik al eens eerder gepost De rode adapters zit geen zobel in, de zwarte wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 Dus als je de rode gebruikt heb je nog meer connectoren in je kabel, wat mijn inziens nooit wenselijk is, en niet het eventuele voordeel van de Ocos zoals bedoeld. Daarnaast is het qua geometrie een totaal andere kabel dan een Kimber, dus het zou niet mijn keuze zijn om een ruimte in te richten met zoveel variabelen die ook worden gewijzigd. Wat dan nog weer los staat van eventueel andere luidsprekers, waarna je weer opnieuw kan beginnen. Ik begrijp het enthousiasme van @carl , maar de volgorde vind ik toch wat opmerkelijk. Persoonlijk zou om nooit meer dan één ding (de ruimte in dit geval) tegelijk wijzigen, omdat je dan het risico loopt dat je de effecten niet meer kan duiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 april 2023 Author Report Share Posted 26 april 2023 (edited) Ik heb gekeken naar een tweede hands Kimber 8 TC kabel van twee maal 5,5 meter @Duclaasie. Daar ben je vlug 600/700 euro aan kwijt. Dat vind ik veel, zeker omdat ik niet met Kimber getrouwd ben Wat nu belangrijk is, is dat ik bij de tuning van de ruimte een vaste set up aanhoud. En wees eerlijk bijvoorbeeld element, luidspreker en versterker zijn geluidsmatig veel en veel dominanter dan een LS kabel. Ik ga zeker nu geen nieuwe Luidspreker uitproberen in een ruimte die ik akoestisch niet op orde heb. Ik ga de komende maand aan de gang met deze ruimte door wat te spelen met opstelling en absorptie en veel luisteren. Naast de drie diffusers heb ik een vrachtwagen absorptie materiaal geleend om mee te experimenteren. Ik wil namelijk zelf horen wat meer of minder absorptie geluidsmatig doet. Begin juni komt RivaSono dan om een tweede keer te meten op basis van mijn inrichting. Daarna neem ik beslissingen zoals of ik iets aan het plafond doe of volsta met een groot kleed op de vloer en hoeveel absorptie voor de eerste reflecties. Mijn gevoel is dat ik niet te veel moet dempen zeker omdat ik net boven de 70 ben. Als ik de zaak in juni naar genoegen heb laat ik - in een akoestisch optimale ruimte die ik inmiddels behoorlijk goed ken - twee paar LS komen. Als 1 paar beter presteert dan mijn huidige dan koop ik die. Zo niet blijf ik bij mijn Monitor Audio 20 SE. Overigens volgens What Hifi een van de beste Britse LS ooit. Ik denk verder dat ik procesmatig de zaak niet beter kan aanpakken dan ik nu doe. Ik denk dat Pjotr het vergelijkbaar doet want die is ook luidsprekers aan het bouwen en tegelijk met zijn ruimte bezig. Suggesties zijn echter welkom. Edited 26 april 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 april 2023 Author Report Share Posted 26 april 2023 (edited) 1 hour ago, Duclaasie said: Volgens mij zit in die verloopjes aan de speaker zijde juist een Zobel netwerk, wat mede de Ocos kabels bijzonder maakt. Als je dat weg haalt gooi je mijn inziens het kind met het badwater weg. Je hebt twee soorten adapters als ik het goed begrijp : zwart en rood. Die zwarte doen wat met de impendantie en zijn zeker nodig als je bi - wired. Een zobel netwerk kan je overigens nog altijd toevoegen. Ik heb er wel eens mee geëxperimenteerd. Ik heb ze niet gekocht: misschien anders maar ik vond het bij mij niet beter. Edited 26 april 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 10 minutes ago, carl said: Mijn gevoel is dat ik niet te veel moet dempen (zeker omdat ik net boven de 70 ben. ) Dat lijkt mij een zeer verstandig gevoel. Je bent heel tevreden geweest met je set en het lijkt mij verstandig om in de nieuwe ruimte inderdaad weer die oude tevredenheid terug te krijgen en pas extra te gaan dempen als je exact weet of (en zo ja: wat & waar) er gedempt moet worden. Je hebt inmiddels al een prima kamer, er zijn goed doordacht al wat akoestische ingrepen gedaan dus het kan nooit helemaal fout zijn. In de kamer bij Pjotr vonden wij de verstaanbaarheid van (luide) stemmen al een veelzeggende kwaliteit. Goede verstaanbaarheid wanneer een paar mensen door elkaar praten, geen galm, een heldere tik tegen een wijnglas, fluiten, handen klappen en dat soort dingen enz enz. , allemaal handige dingen. Naar mijn idee moet je niet te veel experimenteren met al die absorptiemasterialen. Zoals Henk Niemeijer vaak zei, het klinkt anders maar klinkt het ook beter?? Niet zo'n makkelijke vraag. Wacht gewoon met dempen tot Rivasono een tweede meting heeft verricht. Misschien heb je meer baat bij reflectie dan absorptie. Met akoestiek is het volgens mij veel makkelijker om het fout te doen dan goed. Je woont meen ik in een heel stille omgeving. Dat is sowieso al een bonus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 april 2023 Author Report Share Posted 26 april 2023 (edited) De spraakverstaanbaarheid is hier ook uitstekend Kraus. Ook is het stereobeeld al zeer goed. Ik ben dus zeer huiverig met extra ingrepen in de ruimte. Ik ben ook erg bang om de levendigheid kwijt te raken. Daarbij op een bepaald moment levert een andere LS meer op. Maar Carl zou Carl niet zijn als hij vrijdag met een vriend niet de halve vrachtwagen dempingsmateriaal in de ruimte plaatst - just for fun Praktisch gezien kan ik mijn geld beter uitgeven aan een fraai vloerkleed. En in alle eerlijkheid wil ik een “Kees van Dongen” aan de muur ( als er daar nog ruimte over is): fantastisch en toch betaalbaar. Het is hier verder heel en heel stil en zeker in het souterrain (half onder de grond). Edited 26 april 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 Zo duur is die kimber ook weer niet. https://nl.aliexpress.com/item/1005003517965571.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.203c1984wsicd0&algo_pvid=dc92d1a0-c24f-42fb-9b99-444013028700&algo_exp_id=dc92d1a0-c24f-42fb-9b99-444013028700-0&pdp_npi=3%40dis!EUR!83.51!70.99!!!!!%402100bfe316825337857908112d0703!12000026146012747!sea!NL!2470306294&curPageLogUid=v3BUXw4mXVZr Maar dan is de CT12 ook te overwegen. https://nl.aliexpress.com/item/1005002495399150.html?spm=a2g0o.productlist.main.37.4f7e3dcenqLdaN&algo_pvid=d957f9c1-2cf4-4951-8846-74ad6e3ef249&algo_exp_id=d957f9c1-2cf4-4951-8846-74ad6e3ef249-18&pdp_npi=3%40dis!EUR!45.98!39.08!!!!!%402100bbf516825338717631744d06f5!12000020871934942!sea!NL!2470306294&curPageLogUid=SfD9xt9T01qB Speel ik zelf mee. prima kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 april 2023 Author Report Share Posted 26 april 2023 (edited) Ik had het al gezien en ga nog een keer kijken George. Erg goedkoop zeg. Maar eigenlijk heeft Cock wel gelijk. Het Ocos geluid klopt gewoon. Edited 26 april 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 Dus je koopt een Ocos kabel en het is altijd beter? Zelfs na een middag voor het eerst in je nieuwe luisterruimte...De kimbers waren te kort voor de opstelling die je voor ogen had. Maar je hebt ze wel geprobeerd? En wat is er dan zo goed aan...Ze kloppen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 (edited) 2 hours ago, carl said: Suggesties zijn echter welkom. Echt? Tot nog toe lijkt het tegendeel waar te zijn. Er komen veel wijze raadgevingen voorbij die je steeds pareert. Je gaat nogal snel met heel veel om uiteindelijk het spoor bijster te raken. Akoestiek is gewoon een vaste waarde, los van welke speaker ook. Die kun je optimaliseren zonder een speaker te laten klinken. Opstelling is een luidspreker-afhankelijke variabele en voor optimalisering is behoorlijk veel tijd nodig. De akoestisch geoptimaliseerde ruimte leren kennen is tijdrovend en vereist het goed uitluisteren van diverse opstellingen, om uiteindelijk het beste compromis te vinden. Ook het (gehoormatig, niet met een of ander meetding!) juist plaatsen van de netstekkers is geen sinecure die, indien zorgvuldig gedaan, een grote uitwerking kan hebben op zowel klank- als ruimtebeeld. Dat kun je vanuit elke willekeurige opstelling doen, mits die een beetje correct is. Ik ben het eens met diverse anderen, die je er met de beste bedoelingen op trachten te wijzen dat enige systematiek en logica aan te bevelen zijn om nodeloze verwarring en eeuwige onrust te voorkomen. Edited 26 april 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 april 2023 Author Report Share Posted 26 april 2023 50 minutes ago, Roots said: Dus je koopt een Ocos kabel en het is altijd beter? Zelfs na een middag voor het eerst in je nieuwe luisterruimte...De kimbers waren te kort voor de opstelling die je voor ogen had. Maar je hebt ze wel geprobeerd? En wat is er dan zo goed aan...Ze kloppen? Dat zeg ik niet Roots. Wat ik zeg is, dat ik bezig wil zijn met de ruimte en nu niet de fout wil maken mijn energie te verspillen aan kabels. Die fijntuning komt later wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 Ik zou zeker niet investeren nu in meer panelen, andere kabels etc. Ga eerst maar eens op zoek naar eventuele nieuwe luidsprekers. Koop een mooi vloerkleed en zorg dat alles zorgvuldig neergezet wordt. Zoals Kraus het omschrijft, hoe klinkt het als je iemand hoort praten in je ruimte? Dat toont aan hoe goed de akoestiek is. Daarna kan je altijd nog een fine tune doen met eventueel extra panelen of demping... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 april 2023 Report Share Posted 26 april 2023 Ik zou eerste eens experimenteren met exact de set zoals die op zolder stond. En dus gewoon de set tussen de luidsprekers. Ik denk dat je veel te veel tegelijk veranderd. Dat optische kan later altijd nog. Door b.v. een paar lange luidsprekerkabels te lenen. Maar mijn idee blijft, dat lange luidsprekerkabels funest zijn voor een goede weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 april 2023 Author Report Share Posted 26 april 2023 Ik ben van nature vrij chaotisch (ADHD) Toine en daarom heb ik geleerd systematisch te werk te gaan in werkelijk alles wat ik doe, dus ook bij de inrichting van deze ruimte. Ik heb voor de inrichting van deze ruimte een deskundige met een goede naam geraadpleegd (Frank Imholz van RivaSono). Ook zijn plan van aanpak volg ik nauwgezet. Omdat ik bang was voor overdemping heb ik in samenspraak met hem ervoor gekozen daar mee te experimenteren (daarbij speelde dat ik niet precies wist wat een kast van 4 m2 gevuld met platen e.d. akoestisch zou gaan doen). Maar ook daar volg ik zijn plan van aanpak nauwgezet voor wat betreft de plaatsen (!) waar de absorptie moet komen. Het gaat mij meer om de mate (!) van demping. Verder werk ik met een set waar ik jaren ervaring mee heb en in drie totaal verschillende ruimten en met mij zeer bekende platen. Het enige wat niet hetzelfde is, is mijn kabel en dat krijgt nu hier de volledige aandacht. Sterker de invloed van de kabel wordt volledig uitvergroot naar mijn bescheiden mening. Verder besef ik heel goed dat het optimaal krijgen van de kamer tijd vergt. Om dat goed te doen werk ik van grofmazig naar fijnmazig. In de eerste fase wil ik de zaken in grote lijnen goed te hebben. In latere fasen zal ik steeds meer inzoemen op onderdelen. Daarna wordt gemeten en pas als ik dat achter de rug heb ga ik aan nieuwe LS in deze ruimte denken. Kortom allemaal zeer overwogen en sterker nog geheel conform jouw advies boven. Het verschil van aanpak is wel dat ik de zaak eerst grofmazig op orde wil hebben voordat ik meer fijnmazig ga “inzoemen”. En ik zie dus niet in waar ik niet naar goed bedoelde adviezen luister. De adviezen van Seed bijvoorbeeld over de constructie van absorbers zodat die het hoog minder beïnvloeden heb ik zeer goed tussen de oren zitten. Ik heb trouwens tijdens mijn verkoudheid ook nog wat artikelen van jou doorgelezen. Daar staat veel zinnigs in. Maar een advies om een Cardas kabel te proberen slaat in dit stadium toch nergens op. En daarbij heb ik wel vertrouwen in Cock zijn ervaring. Als hij die Ocos beter vindt dan zijn eigen (!) LS kabel zegt me dat iets. En van Cock kan je vinden wat je wilt, maar als hij met een set bezig geweest klinkt hij altijd top Roots. PS Mijn onafhankelijk stroomcircuit moet ook iets aangepast worden. Heb jij wel eens een elektricien proberen te krijgen tegenwoordig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 april 2023 Author Report Share Posted 26 april 2023 1 hour ago, pjotr27 said: Ik zou zeker niet investeren nu in meer panelen, andere kabels etc. Ga eerst maar eens op zoek naar eventuele nieuwe luidsprekers. Koop een mooi vloerkleed en zorg dat alles zorgvuldig neergezet wordt. Zoals Kraus het omschrijft, hoe klinkt het als je iemand hoort praten in je ruimte? Dat toont aan hoe goed de akoestiek is. Daarna kan je altijd nog een fine tune doen met eventueel extra panelen of demping... Voor de eerste reflecties staan er nu geleende platen kale Akotherm Pjotr. Die kosten werkelijk niets. Op zich ben ik daar voorlopig tevreden mee. De vraag is meer hoe dik en groot die platen moeten zijn. En zoals gezegd klinkt het nu al prima. Die Frank Imholz levert wel goed werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts