carl Posted 2 mei 2023 Author Report Share Posted 2 mei 2023 De tweeter staat 175 van de achtermuur. Ik ga het proberen Mijn vrouw is wel bezig met asperges. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 (edited) 39 minutes ago, carl said: idee hoeveel herz Heb je in die link die ik nu al een paar maal heb gepost je ruimte afmetingen exact ingevuld? Dat geeft je alle ruimteresonanties tot zo'n 300Hz. Het geeft je aan waar de problemen zitten (bonello). De allerlaagste kun je bijna niets aan doen. De rest met "lomp absorber geweld" In alle hoeken 'super chunks' misschien ook nog in de hoek plafons muur. Cardas gebruikt de gulden snede, leuk maar akoestisch heeft die geen betekenis. Het wordt in de instrumentbouw gebruikt, maar een instrument is bewust niet neutraal. Heb je de methode uit het filmpje gebrobeerd? Edited 2 mei 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 mei 2023 Author Report Share Posted 2 mei 2023 (edited) Mijn LS komen in ieder geval niet lager dan 40 Hz Seed. Al klinkt wel zo. Net nog uitvoerig uitgeprobeerd. Het probleem is verder dat door de diffusers aan de ene kant en de kast van 2/2 aan de andere kant de ruimte modes toch ook wel zullen veranderen.? Edited 2 mei 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 mei 2023 Author Report Share Posted 2 mei 2023 (edited) Twee meter is inderdaad al beter. Minder laag maar het geluid in totaal is veel prettiger. We gaan zo door In ieder geval heb ik nu zoveel ruimte achter de LS dat een rack achter de LS weer een optie wordt. Edited 2 mei 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 1 hour ago, carl said: Mijn LS komen in ieder geval niet lager dan 40 Hz Seed. Al klinkt wel zo. Een luidspreker stop nooit abrupt op een frequentie, maar loopt geleidelijk af. Heb je een staande golf onder die frequentie, dan kan die er best op niveau uit komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 Ik heb totaal geen ervaring met akoestiek. Maar volgens mij moet je altijd binnen de luisterdriehoek zitten...Je hoofd bewegen wat de ideale hoogte is en desnoods je speakers wat achterover zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 mei 2023 Author Report Share Posted 2 mei 2023 (edited) 26 minutes ago, Hans van Liempd said: Een luidspreker stop nooit abrupt op een frequentie, maar loopt geleidelijk af. Heb je een staande golf onder die frequentie, dan kan die er best op niveau uit komen. Daar heb je zeker een punt Hans. Ik heb hier nu een plaat op staan van Josine van Dalsum. Het is zeer zuiver opgenomen en het klinkt in deze ruimte met de laatste opstelling van tweeter tot achterkant werkelijk extreem goed. Alleen bij sommige nummers toch net wat te veel versterking in het laag - doodzonde. Het moet onder de 200 Hz zitten. Als ik dat laag probleem niet zou hebben dan hoefde ik geen nieuwe LS. Maar jou is het ook gelukt dus hier moet het ook lukken. Desnoods https://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=Aava&smcs=2f205b_3813 en https://www.stereophile.com/content/psi-audio-avaa-c20-electronic-bass-trap Werkt kennelijk even goed als een absorber die 25 keer zo groot is. Maar eerst een meting door RivaSono. Edited 2 mei 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 Doet mij denken aan Jack die al maanden roept dat dempingsfactor er wel toe doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 mei 2023 Author Report Share Posted 2 mei 2023 Ik heb vast en zeker mijn eigenaardigheden Roots. Op dit gebied zeker te weinig kennis en die probeer ik zo uit te lokken. Verder gaan we met raketten naar de maan. Dit laagprobleem moet toch op te lossen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 Yup is zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 mei 2023 Author Report Share Posted 2 mei 2023 Met name die positieve smile ontroerd me Roots. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 Yeah! ik wist dat het zou werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 mei 2023 Report Share Posted 3 mei 2023 (edited) 11 hours ago, carl said: Vandaag weer een uitgebreide luistersessie gehad. De LS staan nu 175 van de achterwand en 104 van de zijwand (geheel conform Cardas). De stoel naar voren en achter geschoven. Dat veranderde zeker het geluid maar het laag blijft echter te dominant. Je hoort het bijvoorbeeld sterk in de intro van Keith do’nt go van Nills Lofgren. Heeft iemand een idee hoeveel herz het bij die muziek gaat. Er zit helemaal geen laag (basgitaar) in dat nummer, Carl. Het is enkel een elektrisch versterkte, normaal gestemde akoestische gitaar. Je hebt in dat geval ook (of eerder) problemen in het midlaag... Edited 3 mei 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 mei 2023 Report Share Posted 3 mei 2023 (edited) 11 hours ago, carl said: Ik heb nu een afspraak met RivaSono voor begin juni. Die hoort nog bij de opdracht. Ik krijg dan een meting met roze ruis en een frequentiemeting. Ik zit me eigenlijk af te vragen wat ik nu zelf nog kan doen om uit te proberen en wat me eventueel nog te wachten staat aan maatregelen Afwachten maar. Als je echt problemen in het laag en/of midlaag hebt moet er nog wel een en ander uit de kast worden getrokken. Ik blijf het raar vinden dat dit alles nu als een verrassing komt. Basproblemen in kaart brengen hoort bij een eerste diagnose en een op basis daarvan uitgewerkt plan van aanpak. Edited 3 mei 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 mei 2023 Report Share Posted 3 mei 2023 (edited) 8 hours ago, carl said: Alleen bij sommige nummers toch net wat te veel versterking in het laag - doodzonde. Het moet onder de 200 Hz zitten. Als ik dat laag probleem niet zou hebben dan hoefde ik geen nieuwe LS. Maar jou is het ook gelukt dus hier moet het ook lukken. Desnoods https://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=Aava&smcs=2f205b_3813 en https://www.stereophile.com/content/psi-audio-avaa-c20-electronic-bass-trap Werkt kennelijk even goed als een absorber die 25 keer zo groot is. Je luidsprekers veroorzaken geen laagprobleem, want die "gaan maar tot 40Hz", zei je, al ben ik het met Hans eens dat dat niet veel wil zeggen. Temeer omdat het basreflex luidsprekers zijn. Je zou een mini monitor moeten aanschaffen met een -3dB punt op 65Hz om zoiets te voorkomen, maar dat lijkt me in deze ruimte niet van toepassing. Elektronisch corrigeren lijkt me ook geen optie bij niet-actieve speakers. Er bestaat volgens mij geen vervanging voor fysieke maatregelen en een zorgvuldig uitgewerkt bass-management hoort daarom ook bij akoestische optimalisatie. Dat geldt meestal ook wanneer de opstelling en luisterplaats reeds zijn geoptimaliseerd. Je kunt je realiseren dat je ruimte geen natuurlijke laagabsorptie heeft onder 300Hz, dus die moet wel op een of andere manier fysiek ingebracht worden. Ik voorzie een lang traject als Nils Lofgren al teveel laag genereert. Edited 3 mei 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 mei 2023 Report Share Posted 3 mei 2023 (edited) 12 hours ago, carl said: Mijn LS komen in ieder geval niet lager dan 40 Hz Seed. Al klinkt wel zo. Net nog uitvoerig uitgeprobeerd. Het probleem is verder dat door de diffusers aan de ene kant en de kast van 2/2 aan de andere kant de ruimte modes toch ook wel zullen veranderen.? 40 Hz, -43dB, -10dB? Een staande golf is een opslingering, er is maar weinig voor nodig om die luid te laten klinken. Een kast met wat spulletjes is transparant voor het laag. Het versmeert hoogstens wat waardoor je een aantal zwakkere resonanties naast de hoofdresonantie hebt. Je probleem kan ook een tangentiale resonantie zijn. Dan doet die kast niets. Diffusors doen ook niets in het laag. Maar je hebt de afmetingen nog niet in het tooltje gestopt. Wat zijn de exacte afmetingen? (geen puf om het op te zoeken) Als je kennis wilt opdoen dan kun je dat tooltje gebruiken en gerichte vragen stellen. 1 hour ago, thingman said: Ik blijf het raar vinden dat dit alles nu als een verrassing komt. Niet echt. Ruimteresonanties zijn er domweg altijd en onder de ~90 Hz is het over het algemeen ellende (laagste gitaar toon ~82Hz). In het plan zit niets dat veel mid/laag absorbeert. Als het een enkele is (afgezien van de allerlaagste) die een probleem geeft dan kun je nog wat met een asymmetrische opstelling proberen. Voor nu begint het er mee te bepalen wat de res is en op basis daarvan de luisterstoel plaatsen en die vastspijkeren. Ik weet niet of CARA nog verkrijgbaar/bruikbaar is voor een simulatie. Zal de cd nog wel ergens in de puinhoop hebben. Edited 3 mei 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 mei 2023 Report Share Posted 3 mei 2023 9 hours ago, Roots said: Doet mij denken aan Jack die al maanden roept dat dempingsfactor er wel toe doet. Ik ben daardoor bijna van mijn buizen geloof afgevallen ..... bijna dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 mei 2023 Report Share Posted 3 mei 2023 Kijk Ellie lief in haar ogen en zeg "schat ik heb nu 2 ruimtes geprobeerd maar het blijft slecht" Misschien weet zij een oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei 2023 Author Report Share Posted 3 mei 2023 2 hours ago, Seed7 said: - 40 Hz, -43dB, -10dB? Een staande golf is een opslingering, er is maar weinig voor nodig om die luid te laten klinken. Een kast met wat spulletjes is transparant voor het laag. Het versmeert hoogstens wat waardoor je een aantal zwakkere resonanties naast de hoofdresonantie hebt. Je probleem kan ook een tangentiale resonantie zijn. Dan doet die kast niets. Diffusors doen ook niets in het laag. - Maar je hebt de afmetingen nog niet in het tooltje gestopt. Wat zijn de exacte afmetingen? (geen puf om het op te zoeken) - Ik heb het daarover gehad. RivaSono zegt dat achter hun diffusor absorptie zit wat ook wat doet in het laag. - 615/395, 2/3 van de kamer 250 en 1/3 van de kamer 240. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei 2023 Author Report Share Posted 3 mei 2023 (edited) 4 hours ago, thingman said: Er zit helemaal geen laag (basgitaar) in dat nummer, Carl. Het is enkel een elektrisch versterkte, normaal gestemde akoestische gitaar. Je hebt in dat geval ook (of eerder) problemen in het midlaag... Jij bent natuurlijk ook musicus Toine en luistert vanuit die kennis. Belangrijke info voor mij - bedankt. Ik apprecieer het trouwens erg dat je reageert. We zijn natuurlijk behoorlijk tekeer tegen elkaar gegaan in het heetst van de stijd (smiley). Edited 3 mei 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei 2023 Author Report Share Posted 3 mei 2023 (edited) 4 hours ago, thingman said: Afwachten maar. Als je echt problemen in het laag en/of midlaag hebt moet er nog wel een en ander uit de kast worden getrokken. Ik blijf het raar vinden dat dit alles nu als een verrassing komt. Basproblemen in kaart brengen hoort bij een eerste diagnose en een op basis daarvan uitgewerkt plan van aanpak. Ben het volledig met je eens Toine. Het probleem als je zoiets uitbesteed is dat je toch op andermans kennis moet vertrouwen. Ik heb verder het plan van RivaSono nauwgezet gevolgd met uitzondering van het plafond wat Frank Imholz meen ik voor bijna 2/3 wilde aanpakken met 4 centimeter absorptie. Zou het daar in kunnen zitten? PS ik ga toch nog eens even naar zijn advies kijken. Volgens mij staan daar cijfers wat dat plafond precies ging doen. Dat was wel fors hoor. Eerst drie uur naar het ziekenhuis. Voor de wachttijden neem ik de Stereophile mee. Edited 3 mei 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 3 mei 2023 Report Share Posted 3 mei 2023 Ik vind het wel interessant hoe je op een oplossing van RivaSono zit te wachten terwijl wellicht andere luidsprekers een heel ander resultaat gaan geven. Ik zou me eerst daar op focussen. Uit het verre verleden heb ik ooit eens een set Dynaudio Contour 1.3 gehoord bij de eigenaar en bij mijzelf thuis. Het verschil was immens. Teveel laag in de ruimte van de eigenaar maakten het niet prettig luisteren. Toen hij zijn Dynaudio inruilde voor een set Blumenhofer was zijn laagprobleem ineens over. Zonder verdere aanpassingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei 2023 Author Report Share Posted 3 mei 2023 (edited) 2 hours ago, Tubejack said: Kijk Ellie lief in haar ogen en zeg "schat ik heb nu 2 ruimtes geprobeerd maar het blijft slecht" Misschien weet zij een oplossing. De reden dat ik naar beneden ben gegaan Jack is dat de zolder bij het ouder worden lastiger toegankelijk is en het souterrain in de zomer een fijne verblijfsplaats is. Zelfs bij de hoge buitentemperaturen kwam de temperatuur daar niet boven de 22/23 graden. Geluidsmatig was ik wel behoorlijk tevreden op zolder. In de basis klinkt het souterrain toch wel beter denk ik. Ellie en ik hebben voor onze hobby's al vanaf het begin van onze relatie een eigen budget. Ik heb via een bijverdienste nog wel gespaard. Edited 3 mei 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei 2023 Author Report Share Posted 3 mei 2023 3 minutes ago, pjotr27 said: Ik vind het wel interessant hoe je op een oplossing van RivaSono zit te wachten terwijl wellicht andere luidsprekers een heel ander resultaat gaan geven. Ik zou me eerst daar op focussen. Uit het verre verleden heb ik ooit eens een set Dynaudio Contour 1.3 gehoord bij de eigenaar en bij mijzelf thuis. Het verschil was immens. Teveel laag in de ruimte van de eigenaar maakten het niet prettig luisteren. Toen hij zijn Dynaudio inruilde voor een set Blumenhofer was zijn laagprobleem ineens over. Zonder verdere aanpassingen... De tweede meting hoort bij de aankoop Pjotr. Het is wel een beetje een kip/ei discussie natuurlijk. Ik heb wel de idee dat ik behoefte heb aan een goede analyse van de ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 mei 2023 Report Share Posted 3 mei 2023 (edited) 1 hour ago, carl said: - Ik heb het daarover gehad. RivaSono zegt dat achter hun diffusor absorptie zit wat ook wat doet in het laag. - 615/395, 2/3 van de kamer 250 en 1/3 van de kamer 240. 'Doet wat in het laag' is mogelijk onvoldoende. https://amcoustics.com/tools/amroc?l=615&w=395&h=250&r60=0.6 Kijk naar het plaatje in de link. Ga met je muis op de balk met de rode streepjes bij 83 hz staan. Dit is een ruimteresonantie die veroorzaakt wordt door de lengte van de ruimte. Als je daar staat zie je in het vakje room 3D blauwe en rode balken. Dat zijn druk maxima en dus plaatsen waar je de stoel niet wilt hebben. Een andere vervelende is bij 86.8 Hz Zo kun je door het spectrum stappen en een idee krijgen wat een plek kan zijn zonder maxima. Beperk je daarbij tot ca. 120 Hz. 36 minutes ago, pjotr27 said: Ik vind het wel interessant hoe je op een oplossing van RivaSono zit te wachten terwijl wellicht andere luidsprekers een heel ander resultaat gaan geven. Ik zou me eerst daar op focussen. Er is altijd interactie tussen luidspreker en ruimte, maar de luidspreker lost nooit akoestische problemen op. Als de akoestische problemen op de juiste manier zijn opgelost worden de verschillen in het laag ineens veel kleiner. Bij die interactie zijn een aantal zaken van belang. Hoeveel energie wordt er bij een bepaalde frequentie in een ruimte gepompt en welke kwaliteitsfactor heeft de luidspreker (+versterker) bij de frequentie. Een buizenversterker met een lage dempingsfactor, gecombineerd met een kleine basreflex getuned op maximaal laag geeft veel problemen. De woofer en refex kanaal dempen maar langzaam uit en blijven de ruimte aanstoten. Een ouderwets groot basreflex systeem (JBL Altec) dempt sneller uit en gaat minder laag. Ga je nu naar een gesloten kast, dan kun je icm de versterker het geheel op een lage kwaliteitsfactor afstemmen. Dit betekend dat de ruimte minder wordt aangestoten. Het betekend ook dat je luidsprekers dichte bij een muur kunt zetten omdat de "room gain" geringer is. In alle gevallen, hoe beter je ruimte midlaag en laag absorbeert hoe minder al die ander aspecten van belang worden. Ze verdwijnen echter nooit. Je ruimte zorgt voor ca. 40% vervorming van het signaal t.o.v het directe signaal. Ook is het in onze luisterruimten zo dat het overgrote deel van de energie die ons oor bereikt indirect is en dus vervormd. Die vervorming bestaat voornamelijk uit amplitude afwijkingen in de frequentie curve, maar kan ook fase chaos uit een diffusor oid zijn. Ten slotte wil je in een luisterruimte graag dat de looptijden dussen direct en indirect geluid kloppen en dat je voldoende totale absorptie hebt om de opnameakoestiek te horen en veel minder de ruimte akoestiek. Rt60 ~0.2 tegen Rt60 ~0.6 voor spreekverstaanbaarheid in een vergaderruimte of woonkamer (ruim boven de schroederfrequentie anders is Rt60 helemaal niet meetbaar). Edited 3 mei 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts