Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Ivan10 said:

Dat zal vast heb je zijn nummer?

Niet hier in Schiedam @Ivan. Stuur effen per PB dan bel ik hem.

• 2 weeks later...

Vandaag weer gezellig geluisterd en ondertussen wat kleine dingen aangepast. Daarbij heb ik wat absorptie uit de kamer verwijderd. Ik vond het net iets te veel van het goede: “ in der Beschraenkung zeigt zich der Meister”. De opstelling ben ik wel behoorlijk tevreden mee. Ben benieuwd waar RivaSono op uitkomt na een meting met roze ruis de volgende week vrijdag. Daarnaast nog even mijn goedkope Sony CD speler uitgeprobeerd die ik voor de metingen van RivaSono nodig heb. Klonk niet erg overtuigend. Helaas niemand in de buurt waar ik een CD speler van kan lenen? 

Een vriendin van mijn vrouw heeft nog even geluisterd. Ze vroeg me of ik de LS niet weg kon doen nu het zo goed klonk. Verbijsterd door deze opmerking bleek dat ze dacht dat het geluid uit de diffusers kwam. De relatie met mijn echte LS hoor je dan ook niet/nauwelijks. 

1 hour ago, carl said:

Een vriendin van mijn vrouw heeft nog even geluisterd. Ze vroeg me of ik de LS niet weg kon doen nu het zo goed klonk. Verbijsterd door deze opmerking bleek dat ze dacht dat het geluid uit de diffusers kwam.

:biggrin: dat is een goed teken.

Ik heb vandaag bezoek gehad van Frank Imholz en hij was zeer tevreden met de luisterruimte. Hij heeft een frequentiemeting gedaan waaruit bleek dat het frequentieverloop zeer goed was en zeker vergeleken met de oude situatie. Ook de galmtest was prima. Normaal gesproken was het volgens hem lastig om dat allemaal zo goed te krijgen. Verder stond de luisterstoel exact goed want hij heeft de microfoon iets naar voren en naar achteren geplaatst en dan kwam het laag duidelijk minder goed uit bij de meting. Dat laag vond vond hij ook zeer goed en met name de relatie tussen het "hoge"en het "lage"laag. Dat lage laag werd niet weggedrukt door het hoge

Zijn advies was wel om naast de kast twee absorbers te plaatsen maar dan wel met een iets andere samenstelling dan de absorbers tussen de drie diffusers achter de LS. Dat ziet er ook mooier uit dan mijn provisorische constructie. Hij verwachtte dan zelfs een nog iets beter laag. Gezien mijn smaak zou behandeling van het plafond met diffusers waarschijnlijk te veel van het goede worden. Hij stelde daarom voor om latten in de breedte van het plafond te plaatsen. Verder adviseerde hij om de luisterstoel iets te verhogen.

Ik denk overigens wel dat het in dergelijke situaties verstandig is om in twee fasen te werken. Zo'n platenkast die nog niet in de ruimte stond bij de metingen doet zeker wat. Daarnaast bestaat er ook iets als smaak. 

Bedankt Frank - je hebt je geld verdiend!

1 hour ago, carl said:

Hij heeft een frequentiemeting gedaan waaruit bleek dat het frequentieverloop zeer goed was en zeker vergeleken met de oude situatie.

Mooi.

Met het in twee fasen werken heb ik niet zo veel. Als je een soepje kookt en je voegt het eerste kruid toe kan het afschuwelijk smaken, dan voeg je het tweede toe en alles wordt in balans getrokken. Er is een kans dat je na het eerste kruid stopt en het aan de kippen oid voert.

Maar ...

Die kast was toch al klaar? Heel erg jammer dat die er dan op het meetmoment, beoordelingsmoment, niet staat. Nu weet je eigenlijk niet hoeveel je weet.

1 hour ago, Seed7 said:

Die kast was toch al klaar? Heel erg jammer dat die er dan op het meetmoment, beoordelingsmoment, niet staat. Nu weet je eigenlijk niet hoeveel je weet.

oh sorry Seed bij de eerste meting vorig jaar was er geen kast laat staan een ingerichte kast zoals nu. Dat maakte het denk ik wat lastiger in te schatten.

Edited by carl

27 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Klinkt goed Carl. Dat mooie meetresultaat geeft toch ook een bevestiging dat het met de eigen oren nog niet zo slecht gesteld is.

'Goed gedaan, jochie' zou Rijk de Gooier zeggen.

Ik zal zeker nog wat tunen rond de resultaten Kraus. Ik wil nog wat experimenteren met de absorbers van Leo voor de eerste reflecties. Maar er zijn nog veel avonturen in de audiowereld te beleven!

Edited by carl

2 hours ago, Seed7 said:

Met het in twee fasen werken heb ik niet zo veel. Als je een soepje kookt en je voegt het eerste kruid toe kan het afschuwelijk smaken, dan voeg je het tweede toe en alles wordt in balans getrokken. Er is een kans dat je na het eerste kruid stopt en het aan de kippen oid voert.

Ik kook geen soepje Seed, maar ik maak het recept voor een soep. Wat is nu lekkerder: beetje meer peper of een beetje meer zout?

Edited by carl

11 hours ago, carl said:

oh sorry Seed bij de eerste meting vorig jaar was er geen kast laat staan een ingerichte kast zoals nu. Dat maakte het denk ik wat lastiger in te schatten.

Sorry, kan het even niet volgen. Stond de kast er nu, bij de laatste meting wel of niet?

11 hours ago, carl said:

k kook geen soepje Seed, maar ik maak het recept voor een soep. Wat is nu lekkerder: beetje meer peper of een beetje meer zout?

'T is een proces. Een recept gaat over ingrediënten. Met ingrediënten kun je niets zonder proces. Bij een proces start je met een gewenst eindresultaat, dan ga je je afvragen wat de laatste stap is voor je dat resultaat bereikt, dan de voorlaatste stap enzovoort en ergens onderweg komt ook het recept voorbij. De tussenstappen kunnen je schijnbaar verder van het eindresultaat brengen als je ze geisoleert bekijkt.

(Technisch) Goed heeft niets met smaak te maken. Een goede akoestiek heeft niets met smaak te maken. Een goed schilderij heeft ook niets met smaak te maken.

Zolang Carl tevreden is lijkt het me een goede zaak. Top dat je, je luisterruimte hebt door laten meten. Mooie stappen gemaakt.

Overigens kun je een gerecht ook verknallen met te veel ingrediënten of het verkeerde. Dus als je tevreden bent met de smaak gewoon opdienen en genieten! Muziek!

Hifi heeft mijn inziens alles met persoonlijke smaak te maken, Seed. Muziek kan (technisch) goed zijn, maar niet je smaak, dus dan luister je er ook niet aan. Geldt ook voor je stereo en luidsprekers. 

1 hour ago, Ivan10 said:

Zolang Carl tevreden is lijkt het me een goede zaak. Top dat je, je luisterruimte hebt door laten meten. Mooie stappen gemaakt.

Overigens kun je een gerecht ook verknallen met te veel ingrediënten of het verkeerde. Dus als je tevreden bent met de smaak gewoon opdienen en genieten! Muziek!

Hifi heeft mijn inziens alles met persoonlijke smaak te maken, Seed. Muziek kan (technisch) goed zijn, maar niet je smaak, dus dan luister je er ook niet aan. Geldt ook voor je stereo en luidsprekers. 

Oei, het is maar goed dat ik die laatste alinea niet gelezen heb 😜.

Gelukkig maar Jongensdroom. Streven naar perfectie in je stereosysteem is goed, maar je kunt ook overdrijven.

Carl pakt het gedegen aan. In mijn woonruimte wijzigingen aanbrengen om het geluid te verbeteren heb ik nooit gedacht.

Daarbij als je een hifishow gezien hebt en je doet erna een kop koffie (of een bier),  heb je impliciet ook altijd een paar uitschieters, die je persoonlijke voorkeur kunnen weerspiegelen. Wat ik wel leuk vindt is om ieders voorkeur te vernemen en waarom. Eenieder heeft een ander referentiekader, kennis, gehoor en ervaringstermijn. Dat maakt de hobby ook leuk met vroege en recente muziek- en stereoliefhebbers. 

Persoonlijk weet ik dat mijn voorkeur een wat rijkere of donkere klank is. Ietwat een accent op het laag of het midden. Terwijl de werkelijke klank, dat misschien niet heeft. 

14 minutes ago, Ivan10 said:

Persoonlijk weet ik dat mijn voorkeur een wat rijkere of donkere klank is. Ietwat een accent op het laag of het midden. Terwijl de werkelijke klank, dat misschien niet heeft. 

Dan is vinyl m.i. niet het juiste medium.   

1 hour ago, Ivan10 said:

Overigens kun je een gerecht ook verknallen met te veel ingrediënten of het verkeerde.

Ja. Het is als het mengen van kleuren. Teveel verschillende toevoegingen en je hebt bruin.

Nu moet je je afvragen hoe je aan te veel toevoegingen komt. Bij een audio set begint het met de akoestiek. Die is niet 'neutraal' en wat doet de audiofiel? Proberen het met kabels, apparaten etc. compenseren. Laag op laag van compensatie levert bruin. Soms maar licht bruin, soms donker bruin. Met een neutrale akoestiek heb je veel minder laagjes nodig om je doel te bereiken, dus minder kans op ongewenst bruin. Wil je bruin, dan is dat ook veel makkelijker te bereiken.

Smaak versus goed, ik kan ook heel erg genieten van goed, zelfs als het niet mijn smaak is. Het is een kwestie van je er op instellen. Rembrandt is dan altijd mijn voorbeeld. Die Nachtwacht hoef ik echt niet boven de bank te hebben. Zijn etsen en pentekeningen daarentegen ...

Bedankt jongens!

Wat me overigens opvalt is hoeveel klankverandering nog te bereiken is door het toevoegen of verminderen van absorberend materiaal in de kamer. Voor de zijreflecties adviseerde Frank Imholz me 8 centimeter dik Akotherm. Op proef had ik daarvoor twee lagen Akotherm van 4 centimeter dik meegekregen. Omdat ik veel extra materiaal had geleend, heb ik natuurlijk ook drie lagen geprobeerd. Dat was voor mij (!) echt te veel van het goede. Ik denk dat binnen een bepaald berekend “optimum” toch nog ruimte is voor experiment. 

PS Seed bij de meting afgelopen vrijdag is een met LP’s e.d gevulde kast meegenomen. Die kast deed nog behoorlijk veel vandaar dat de geplande absorptie op het plafond niet nodig is. Frank wil daar nu een soort latten op bevestigen voor de diffusie.

• 4 weeks later...

Inmiddels is een bestelling van twee extra absorbers voor de muur achter me uit. Met de reflecties van de eerste reflecties aan de zijkanten wil ik nog even wachten. Volgens mij voldoen de absorbers van Leo prima.

2 hours ago, carl said:

Inmiddels is een bestelling van twee extra absorbers voor de muur achter me uit. Met de reflecties van de eerste reflecties aan de zijkanten wil ik nog even wachten. Volgens mij voldoen de absorbers van Leo prima.

Heeft Frank het effect van die absorbers eigenlijk gehoord en evt een mening gegeven? Ben ik wel benieuwd naar.

groet,

Leobus

Dat is niet specifiek gemeten Leo. Mijn rest(!)probleem zit alleen nog in (mijn beleving van) het laag. De absorbers voor de eerste reflecties is eigenlijk geen probleem maar meer een kwestie van smaak. Als ik de twee absorbers voor de hoekken naast de kast heb krijg je overigens een uitnodiging. Mag je zelf mee kiezen voor de eerste reflecties.

Edited by carl

Toch wel grappig om met absorbers te “spelen”. Ik heb nu de absorbers van Leo achter me staan en daar doen ze het zeer goed.