carl Posted 26 oktober 2023 Author Report Share Posted 26 oktober 2023 (edited) Er wordt aan gewerkt Toine (big smile). Ik moet trouwens nog wel vermelden dat s’avonds de rolgordijnen naar beneden gaan. Dat zal voor die flutter echo’s nog best positief uitwerken vermoed ik. Die RPG ga ik nog even opzoeken. Ik ken dat product eigenlijk niet zo. PS heerlijke wijn die Chateau Poujeaux uit 2008 trouwens. We vieren dat de griep in huis minder wordt. Edited 26 oktober 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 Quote Met de oren... De eerste indruk was, dat het nog heel levendig klinkt. Voor mij zou het te levendig zijn. Dat lijkt mij nou juist heel erg belangrijk. Die heel chique sets klinken voor mij vaak veel te saai & braaf. Ik hou niet van Accuphase & B&W 801. Levendigheid is iets om te koesteren. Liever lekker fel dan te veel getemd. Volgens mij is de ruimte, naar wat ik lees, al aardig op streek. Vloerkleed waarschijnlijk goed idee, misschien nog wat demping. op de reflectiepunten. Wat het laag betreft: ik geloof dat voor Carl veel, diep en hard laag nou niet zo nodig is. Ik vermoed dat hij qua smaak genoeg heeft aan een toonregeling. Ik ben wel benieuwd naar het beeld wat de Monitor Audio speakers leveren in deze ruimte. Beetje holografisch/mooi breed/luidsprekers vallen weg? Ik vermoed dat dat wel goed zit. De wat tamme aanslag op de trommel, dat is jammer. De gevlochten kabel ipv Siltech? Geen goed idee denk ik zo maar. Maar het is nog volop in ontwikkeling en volgens mij luisterde Carl inmiddels al met groot plezier. Dat zegt ook wel wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2023 Author Report Share Posted 26 oktober 2023 (edited) De Siltech kabel had ik voor het bezoek van Hans geleend Kraus. Die gaat weer terug. Ik vind het album The Flowering van Charles Loyd echt geweldig. Maar Hans had via Kobus thuis volgens mij hetzelfde probleem. Ik vermoed dat de opname hier (grotendeels) de oorzaak is. Edited 26 oktober 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 Leuk, leuk om te lezen hoe smaak verschild ook. Ik bedoel..moet nou iemand anders komen beoordelen of het voor jou fijn klinkt of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 Misschien moet ik het anders zeggen: de gevlochten kabel: geen goed idee. Lang geleden, bij het kabelvergelijk bij Picoso, vond ik de gevlochten kabel veel te veel verschillen van de andere kabels. Dat beschouwde ik als een slecht teken. Zo grote accentverschillen door een kabel, dat klopt niet. Bij Hans klinkt het verder zeer goed natuurlijk maar ik denk dat hij bij het vergelijk met zijn nieuwe aanwinst er verstandig aan doet om ook te vergelijken met mooie gebalanceerde kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2023 Author Report Share Posted 26 oktober 2023 9 minutes ago, Roots said: Leuk, leuk om te lezen hoe smaak verschild ook. Ik bedoel..moet nou iemand anders komen beoordelen of het voor jou fijn klinkt of niet. Ik zie het meer als erop wijzen dat aan een bepaald aspect meer aandacht geschonken kan worden Roots. Voor mij is dit de beste ruimte die ik ooit heb gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2023 Author Report Share Posted 26 oktober 2023 (edited) 12 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Misschien moet ik het anders zeggen: de gevlochten kabel: geen goed idee. Lang geleden, bij het kabelvergelijk bij Picoso, vond ik de gevlochten kabel veel te veel verschillen van de andere kabels. Dat beschouwde ik als een slecht teken. Zo grote accentverschillen door een kabel, dat klopt niet. Bij Hans klinkt het verder zeer goed natuurlijk maar ik denk dat hij bij het vergelijk met zijn nieuwe aanwinst er verstandig aan doet om ook te vergelijken met mooie gebalanceerde kabels. Ik zal bij kabels eens een topic openen over DIY SPDIF kabel Kraus. Ik zal wel meer DACS in huis gaan uitproberen. Edited 26 oktober 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 21 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Misschien moet ik het anders zeggen: de gevlochten kabel: geen goed idee. Ik denk daar ook zo over..Beter inductie vermijden dan compenseren. Cardas is daar heel erg goed in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 48 minutes ago, carl said: Ik vind het album The Flowering van Charles Loyd echt geweldig. Maar Hans had via Kobus thuis volgens mij hetzelfde probleem. Ik vermoed dat de opname hier (grotendeels) de oorzaak is. Wat is er mis met die opname @carl? Leuk idee om een topic over DIY SPDIF kabels te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Vandaag mocht ik het souterrain bewonderen. Zowel met de ogen als met de oren. Mooi verslag Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 47 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Misschien moet ik het anders zeggen: de gevlochten kabel: geen goed idee. Lang geleden, bij het kabelvergelijk bij Picoso, vond ik de gevlochten kabel veel te veel verschillen van de andere kabels. Dat beschouwde ik als een slecht teken. Zo grote accentverschillen door een kabel, dat klopt niet. Bij Hans klinkt het verder zeer goed natuurlijk maar ik denk dat hij bij het vergelijk met zijn nieuwe aanwinst er verstandig aan doet om ook te vergelijken met mooie gebalanceerde kabels. Ik heb laatst nog een andere set luidsprekerkabels gemaakt. Twee strengen apart geïsoleerde aders op een afstand van 30 mm. Dat klinkt inderdaad een fractie ruimtelijker. Maar het laag werd in mijn geval minder. Die zijn na weken dus weer vervangen door de gevlochten exemplaren. Ik heb die strengen nog een paar keer langere tijd gebruikt. Nu liggen ze definitief bij het kabeloverschot. Wie ze eens wil proberen kan ze lenen. 2x 1,1 m, dus alleen geschikt voor monoblokken dicht bij de luidsprekers. Bij Carl heb ik een gevlochten kabel van ca. 0,5 m gebruikt met Neutrik pro cinch stekkers. Ik heb er al verschillende als SPdif kabel uitgeleend om te proberen. Stuk voor stuk willen ze dan dat ik ook zo'n kabel voor ze maak. Als voorbeeld. Mijn broer geloofde er ook niet in en had een mooie coax gemaakt. Daar heeft hij maar kort mee gespeeld. het kabeltje wat ik hem gegeven had vond hij toch beter klinken. Hij kon ook niet verklaren waar het aan ligt. Met de nieuwe aanwinst worden de gebalanceerde gevlochten kabels die ik al heb, voorzien van XLR stekkers. Toevallig nét besteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 *lacht luid* Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2023 Author Report Share Posted 26 oktober 2023 (edited) 50 minutes ago, Tubejack said: Wat is er mis met die opname @carl? Leuk idee om een topic over DIY SPDIF kabels te maken. Hans vond de trommels niet fel genoeg klinken zowel bij mij op vinyl als bij hemzelf thuis op Qobuz. Dan zullen die niet felle trommels wel in de opname zitten lijkt me. Ik vind dat verder niet storend. Misschien lagen er wel een paar boterhammen op het vlies. Edited 26 oktober 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 1 hour ago, carl said: Ik zie het meer als erop wijzen dat aan een bepaald aspect meer aandacht geschonken kan worden Roots. Voor mij is dit de beste ruimte die ik ooit heb gehad. Dat lijkt mij heel evident. Fine-tuning berust nu op het temmen van ongewenste reflecties (flutter) met gerichte absorptie. Die kun je heel makkelijk zelf maken. Je moet die ruimte beslist levendig zien te houden. Teveel zgn. akoestisch behandelde ruimtes zijn feitelijk doodgedempt. Dat werkt alleen goed voor sets die anders te agressief zijn, maar niet voor mooie matches! Hou nog maar even vast aan je monitors. Die ken je door en door. Nieuwe speakers kopen is zo gedaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2023 Author Report Share Posted 26 oktober 2023 (edited) 27 minutes ago, thingman said: Hou nog maar even vast aan je monitors. Die ken je door en door. Nieuwe speakers kopen is zo gedaan... In mijn geval niet Toine (haha). Voor wat betreft gerichte tuning zie ik al wat mogelijkheden. Wordt zaterdag. Edited 26 oktober 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 On 22-10-2023 at 14:04, Seed7 said: Zoals altijd, eerst de basis op orde hebben. Eerst de akoestiek dan de bron, in het LP geval de basis van de bron, het loopwerk. Ik denk de plaats van de luidsprekers in de ruimte bepalen, of bedoel je dat ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 On 23-10-2023 at 16:44, kappa7 said: Je zag in de video dat er wel panelen an het plafond geplaatst waren op de grond lag een kleed Bij Alpha in Antwerpen heeft men niet parallelle wanden. Slim! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 3 hours ago, Roots said: Leuk, leuk om te lezen hoe smaak verschild ook. Ik bedoel..moet nou iemand anders komen beoordelen of het voor jou fijn klinkt of niet. Het volgende bedoel ik positief. Naar mijn idee is Carl een beetje een twijfelkont. Je moet zelf bepalen wat je goed vindt klinken. Dat is al moeilijk genoeg, door de grote verschillen in opnames. Daarbij gaat het om het vinden van een gemiddelde en dat is geen eenvoudige zaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 3 hours ago, carl said: De Siltech kabel had ik voor het bezoek van Hans geleend Kraus. Die gaat weer terug. Ik vind het album The Flowering van Charles Loyd echt geweldig. Maar Hans had via Kobus thuis volgens mij hetzelfde probleem. Ik vermoed dat de opname hier (grotendeels) de oorzaak is. Ik lees regelmatig dat streaming het altijd aflegt tegenover een directe bron in huis. Maar "don't shoot the messenger". Wat ik zelf hoor, is dat analoog echter klinkt dan een cd. Maar dat kost je wel een paar centen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 2 hours ago, Hans van Liempd said: Mijn broer geloofde er ook niet in en had een mooie coax gemaakt. Daar heeft hij maar kort mee gespeeld. het kabeltje wat ik hem gegeven had vond hij toch beter klinken. Hij kon ook niet verklaren waar het aan ligt. Vreemd, dat moet toch te meten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 I agree Jongensdroom. De tijd dat ik verzamelde...en de jacht naar opnamen die alleen maar speciaal goed opgenomen waren ligt al ver achter mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 8 hours ago, Jongensdroom said: Bij Alpha in Antwerpen heeft men niet parallelle wanden. Slim! Hmmm, is maar heel betrekkelijk Wil. Hoog eierdozengehalte, dat verhaal. Broodjes aap heb je ook in de akoestiek... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 8 hours ago, Jongensdroom said: Ik denk de plaats van de luidsprekers in de ruimte bepalen, of bedoel je dat ook? Als een ruimte akoestisch niet op orde is kun je schuiven en plaatsen wat je wilt, "het wordt niet wat". Bij een akoestisch heel goede ruimte wil het echter niet zeggen dat alle kan, kwa plaatsing. De optimale positie wordt niet heel anders dan in de "slechte" ruimte. Wat ik echter bedoel is dat je problemen in de basis niet verder op in de keten kunt oplossen. Een kabel of versterker of digitale "correctie" lost geen akoestisch probleem op. Net zo levert een top element op een mager loopwerk voornamelijk verlies in de knip op. Eerst loopwerk, dan arm dan pas element. Het leuke, of voor sommigen vervelende, is dat als je op die manier bouwt er ineens veel minder te "matchen" is. Vanuit investeringsoogpunt, eerst de basis maximaliseren, ruimte en bron(nen). Om dat te doen vergt moed. Vooral in de ruimte durft men niet ver genoeg te gaan. Met name maximale laag absorptie wordt veel te weinig toegepast uit angst dat absorbers een ruimte dood maken. (ik snap ook heel goed dat dat niet overal kan, ook bij mij helaas niet) En dan is het niet goed en worden er weer andere luidsprekers gekocht..... of kabels 8 hours ago, Jongensdroom said: Naar mijn idee is Carl een beetje een twijfelkont. Neen hoor, @carl weet precies wat hij wil, alleen de cognitieve resonantie kan jaren duren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 8 hours ago, Jongensdroom said: Bij Alpha in Antwerpen heeft men niet parallelle wanden. Als je van een schoenendoos ruimte uit gaat heeft een klein beetje (cm per meter) niet parallel zin om flutter tegen te gaan. Verder heeft het weinig zin. De schoenendoos is een prima uitgangspunt, zoals @carl na jaren onder een puntdak eindelijk heeft ondervonden. Flutter is wel een leuke. Dan loopt "de audiofiel" een ruimte in en knipt met de vingers en kijkt afkeurend, flutter. Helaas, zo werkt het niet. De enige manier om dat te beoordelen is op de luisterplek zitten en iemand anders op de luidsprekerpositie te laten knippen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 (edited) Nou, een cm per meter heeft echt geen effect op flutter, Seed. Been there, done that, seen it. Flutter is hoger middengebied. Bij 5 cm per meter begin je effect te sorteren, maar dan zijn er wel simpelere oplossingen, zoals je zelf al aangeeft. Edited 27 oktober 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts