Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

Bastraps in de hoeken zou nog een betere oplossing zijn Hans. 

Ik ga zowel een dipool proberen als Frank Imholz benaderen. Ik ga ook eens even kijken wat RPG modules nu precies zijn.

Speaker op de luisterplaats zetten, muziekje opzetten,.  door de ruimte lopen waar je de speakers, links en rechts, neer zou willen zetten, horen waar het de minste(of geen) problemen oplevert, markeren. Daar de speakers plaatsen. En dan maar eens luisteren.

Even die RPG modules opgezocht https://www.msv.nl/studio-tools/akoestiek/bass-trap/rpg-modex-plate-50hz

en beter nog https://www.rpgeurope.com/products/product/modexplate.html

Wel met mijn eigen speakers Ruud - bedankt!

Edited by carl

11 minutes ago, carl said:

Even die RPG modules opgezocht https://www.msv.nl/studio-tools/akoestiek/bass-trap/rpg-modex-plate-50hz

Wel met mijn eigen speakers Ruud - bedankt!

Nou, je gaat dat liefst ook doen met de evt. toekomstige speakers. Het is een beproefde methode om tot een goed uitgangspunt te komen voor een luidspreker. Dat zal niet voor alle speakers hetzelfde uitpakken.

15 minutes ago, carl said:

Ik ga er zeker achter aan Toine - bedankt. Is zo’n plate absorber verder nog plaatsingsgevoelig?

Ja. Zoals ik al zei is de achterwand voor basstraps voor het laagste laag het meest optimaal. Daarnaast elke andere locatie langs wand en plafond waar de probleemfrequentie zich duidelijk laat horen.

Dit topic lees ik echt met gekromde tenen. Eindeloos sleutelen, opbouwen, slopen, bultje hier, dipje daar, who cares. Budgettair komt het mij al lang volslagen irrationeel voor.

Beste Carl, kom tot rust en stop met dat gehannes aan een inmiddels fijne ruimte. Ik heb al vaak zat gelezen dat je in je nieuwe ruimte gewoon dik tevreden was en/of dat bezoek zwaar onder de indruk was. Schei uit met plafond verpesten, kasten verzagen, nog meer adviezen of andere ongein. De problemen zitten niet in je kamer maar in je hoofd. Sterkte er mee.

Edited by Kraus vonBentinck

Ik ben zeker een perfectionist Kraus maar met LS die iets lager gaan heb ik feitelijk in mijn ruimte een probleem. Ik wil nu gewoon LS die wat dieper gaan nu niemand er last van heeft. En waarom zou ik dat laagprobleem niet weg halen als dat relatief eenvoudig kan? En zoveel heb ik niet gesleuteld hier. Ik zit trouwens nu heerlijk te luisteren naar Nat King Cole met een heerlijk glas wijn. Mijn hobbyisme gaat echt niet ten koste van het luisteren naar muziek als je dat denkt. 

Edited by carl

3 hours ago, leobus said:

Ik weet natuurlijk niet zoveel van akoestiek als Thingman, maar volgens mij kunnen staande golven alleen ontstaan als er parallelle wanden zijn. Nu is de luisterruimte een doos met zulke wanden, dus staande golven heb je nu eenmaal.

Maar achter de luisterstoel staat een kastconstructie. Zou het mogelijk zijn die in tweeën te delen en daarna in een “V” vorm te herplaatsen.

Onder een hoek van ca 20gr. tov de muur lijkt mij al genoeg. Evt achter die kast nog wat dempend materiaal. Bij die hoek van 20 gr zijn de deuren naast de kast ook nog bereikbaar.

Wat vinden de deskundigen hiervan?

Groet,

Leobus

Ik kan mij nog herinneren, niet-parallelle wanden geadviseerd te hebben.

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Een staande golf krijg je nooit helemaal weg. Gelukkig zijn het plaatselijke problemen. 56 Hz door heel de kamer komt nooit voor. Maar tijdens het verschuiven komen andere staande golven weer naar boven. Wanneer je het laag binnen 10 dB vlak krijgt, heb je het heel goed voor elkaar.

En als je nou eens een raam openzet. Dan kan het geluid er toch uit.

4 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Diapason adamantes iii is voor Charles de enig juiste oplossing. Voldoende gevoelig, flinke stap vooruit in het verlengde van de monitor audio's en prima geschikt voor de grootte van de ruimte. Budgettair okay ( maar wel stands er bij) Daar wordt Charles gelukkig van. Fantastische soundstaging.

En dan eindelijk alleen maar luisteren.

Of een Master Three.

Ik ga even in de volgmodus Carl. Ik heb mijn laagprobleem (staande golf) deels aangepakt. Komt er wellicht volgend jaar van om daar opnieuw eens naar te kijken. Ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen. Die basstrap die Bebatoli noemt is ook heel interessant,  maar wel aan de prijs. In de test van Alpha Audio gebruiken ze er twee. Die klant van jou gebruikt die er ook twee of maar één @Bebatoli?

7 minutes ago, Mediator said:

Die basstrap die Bebatoli noemt is ook heel interessant,  maar wel aan de prijs. In de test van Alpha Audio gebruiken ze er twee. Die klant van jou gebruikt die er ook twee of maar één @Bebatoli?

Die kan je perfect namaken. Zulke plexi buis kost ongeveer 270€ en dan enkele MDF schijven frezen.

Ik gebruik er inderdaad maar 1 die in't midden staat en die heeft vooral invloed op de ruimtelijkheid. Ik heb geen laagprobleem met de Magnepan's.

Bij Acoustica Applicata bevelen ze ook om die in't midden te zetten.Posizioni-suggerite-per-Volcano.jpg

Edited by Bebatoli

Ik heb de vraag inmiddels gelegd bij Frank Imholz. Dan maar eens even kijken. Ik wil trouwens nog steeds gaan voor die Ilumia maar het laagprobleem zal toch eerst onder controle moeten worden gebracht. Bij alternatieven richt ik me in de eerste plaats op dipoles. 

De winst van vandaag is, dat ik dat lelijke blauwe kleed heb vervangen door een wollen. Die wilde mijn vrouw op de zolder houden en ik heb hem toch mogen hebben voor mijn luisterkamer.

23 minutes ago, Bebatoli said:

Die kan je perfect namaken. Zulke plexi buis kost ongeveer 270€ en dan enkele MDF schijven frezen.

Ik gebruik er inderdaad maar 1 die in't midden staat en die heeft vooral invloed op de ruimtelijkheid. Ik heb geen laagprobleem met de Magnepan's.

Bij Acoustica Applicata bevelen ze ook om die in't midden te zetten.Posizioni-suggerite-per-Volcano.jpg

Ik doelde eigenlijk op die PSI Audio Bebatoli. Ik heb namelijk wel en laagprobleem. Waarschijnlijk een staande golf. Bij de meeste nummers hoor ik niets. Een enkele hoor je ontsporen met ‘gebrom’. Ik heb het kunnen verminderen door bass traps in de hoeken. Dus mijn situatie is wel anders thuis dan die van jou. Verder staan mijn spullen in de huiskamer dus tussen de speakers heb ik geen plaats. Ik zal verder Carl zijn topic niet kapen maar ga wel in de volgmodus. Te zijner tijd vraag ik dan zo nodig nog wel advies op het forum. 

4 minutes ago, Mediator said:

Ik doelde eigenlijk op die PSI Audio Bebatoli. Ik heb namelijk wel en laagprobleem. Waarschijnlijk een staande golf. Bij de meeste nummers hoor ik niets. Een enkele hoor je ontsporen met ‘gebrom’. Ik heb het kunnen verminderen door bass traps in de hoeken. Dus mijn situatie is wel anders thuis dan die van jou. Verder staan mijn spullen in de huiskamer dus tussen de speakers heb ik geen plaats. Ik zal verder Carl zijn topic niet kapen maar ga wel in de volgmodus. Te zijner tijd vraag ik dan zo nodig nog wel advies op het forum. 

Hetzelfde probleem eigenlijk Med. Jij kaapt mijn topic dus niet vlug. Zo’n apparaat moet je echt eerst thuis proberen voor het te kopen.