Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

51 minutes ago, Tubejack said:

Heeft @audiofreakdie ook niet? Het klinkt daar geweldig met vinyl.  Hij gebruikt (net als Carl) een push pull buizen versterker. Die van Onno is wel een stuk moderner en krachtiger met sterke KT150 buizen

Klopt, ik heb ze bij hem thuis gehoord. En meerdere keren ook op andere plaatsen.

Alles wat ik goed vind klinken, vindt Carl niks. Dat mag uiteraard.

12 minutes ago, Jongensdroom said:

Klopt, ik heb ze bij hem thuis gehoord. En meerdere keren ook op andere plaatsen.

Alles wat ik goed vind klinken, vindt Carl niks. Dat mag uiteraard.

Ach dat moet hij zelf weten. Rond de 2K koop je knappe moderne monitor luidsprekers, die uitstekend, met een zwaardere versterker zijn aan te sturen. Veel duurder heeft m.i. niet zoveel zin met een vintage buizen versterker.  Ikzelf loop daar ook tegen aan. 

Edited by Tubejack

De conclusie uit bovenstaande discussie is toch dat mijn kamer ergens een laagprobleem heeft. Dat is op te lossen door:

- het nemen van akoestische maatregelen. Heb ik advies over gevraagd bij RivaSono

- een dipool. Dus geen Master LS.

PS buiten het laagprobleem klinkt het hier uitmuntend Jack. Je hebt een mening terwijl je hier nog nooit bent geweest. Je hebt waarschijnlijk ook nog nooit een Conrad Johnson gehoord. Zoveel is niet veranderd aan buizen apparatuur.

Edited by carl

1 hour ago, Bebatoli said:

https://www.helios.nl/

Zij verdelen PSI Audio

Ja dank je Bebatoli. Ik was n.a.v. je eerdere vermelding zelf al op onderzoek gegaan. Zo’n Avaa van PSI Audio zou zomaar eens ideaal kunnen zijn maar bij twee ga ik toch andere keuzes maken. Financieel niet realistisch hier. Maar er zijn wellicht ook alternatieven. Wie weet kan ik straks Carl copy and pasten.

Bij veel speakers en installaties hoor ik ook dat het serieuze hifi is en dingen goed doet maar dat het niet mijn ding is. Sommige mensen die bij mij thuis komen zullen vast ook zeggen dat ik een systeem heb dat ‘my-fi’ is en daarin hebben ze gelijk. Belangrijkste is wat mij betreft nog steeds ‘know thyself’ en weet dus wat je belangrijk vind in geluid. Volgens mij was de conclusie bij een DAE onlangs toch ook dat er toch wel verschillen zijn in wat een ieder als de beste sets naar voren brengt. Er zijn ook gewoon verschillende manieren waarop een set muziek naar voren kan brengen en het één hoeft niet slechter te zijn dat het ander. Uiteindelijk is het allemaal een compromis. Hoe goed ook. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat Carl niet over één nacht ijs gaat. Het gaat nogal om een bedrag. 

Nogmaals ik heb problemen in het laag met LS die ik op proef heb en die veel lager gaan dan die van mij Jack. Ik hoop dat ik nu een goede route heb uitgezet. Je hoort het wel.

5 minutes ago, Mediator said:

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat Carl niet over één nacht ijs gaat. Het gaat nogal om een bedrag. 

Ik probeer altijd problemen te vermijden Med: of het nu veel of weinig geld is.

5 hours ago, Jongensdroom said:

Ik kan mij nog herinneren, niet-parallelle wanden geadviseerd te hebben.

Ja, je had het over wanden die een paar centimeter verlopen. Dat is leuk voor golflengtes in het hoog, maar hier gaat het om golflengtes van lage tonen. Decimeters dus.

45 minutes ago, thingman said:

Ja, je had het over wanden die een paar centimeter verlopen. Dat is leuk voor golflengtes in het hoog, maar hier gaat het om golflengtes van lage tonen. Decimeters dus.

Eerder meters lijkt me. 34Hz = 1 meter

2 minutes ago, Mediator said:

Misschien door iets te weinig slaap @Bebatoli 😴🫣

Maakt niet uit maar ik slaap slecht, vaak maar een uur of 4.

Op vakantie in Frankrijk ( L'Argentière) slaap ik vaak 8 a 9 uur.

Als we verhuisd zijn wonen we midden de natuur en hopelijk heeft dat eenzelfde effect als in Frankrijk.

Rust heb ik gelukkig hier ook Gydo.

Ik kreeg nog een mail van Wiel. Hij adviseerde voor de zekerheid een subsonisch filter uit te proberen. Baat het niet dan schaadt het zeker niet. Daarnaast wees hij me erop dat bij een omnidirectionele LS het plafond sterker/anders mee doet. Daar heeft hij natuurlijk ook een punt.

9 hours ago, thingman said:

De info komt van Alpha uit Antwerpen. Dat waren geen meters, maar misschien een paar decimeters.

Het was de baas van het spul. Hij had een mini-petje op.

Edited by Jongensdroom
aanvulling

Ik zit hier nog even te lezen na het ontbijt. Omnidirectionele LS schijnen roommodi anders en sterker aan te spreken dan conventionele LS. Dat is kennelijk de reden geweest dat de ontwerpers drie poorten in de Magisters hebben aangebracht. Zou goed kunnen dat bij andere LS dit probleem te ondervangen is met schuiven. Toch wel heel leerzaam allemaal. Ik ga vanmiddag nog even experimenteren met de poorten. Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat ik het probleem niet meer oplos en bij andere LS moet kijken.

@carl  Laagweergave straalt helemaal rondom, of je nu een omnidirectionele of conventionele speaker neerzet, de bas weergave gedraagt zich hetzelfde.

Alleen dipool speakers stralen niet rondom maar in een 8-voudige lob.

19 minutes ago, kappa7 said:

Exact, vandaar dat ik verwacht dat deze beter te plaatsen zijn in zijn ruimte.

Ja, dat klinkt logisch. Maar welke dipolen? En moet er dan een versterker bij voor het laag? (bi-ampen)

Een Quad misschien? Daar hebben we het al eens over gehad.

Een betere monitor die het laag minder aanzet? Ook al eens aangekaart.

Wat een (luxe) problemen allemaal.