Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb nog even met Cock aan de telefoon gezeten. Dat is toch wel een zeer vol vat met kennis. Hij had vaak te maken gehad met laagproblemen. De oplossing van Leo met schuine wand vond hij wel de beste, maar dat is moeilijk te realiseren hier. Hij had ook met plaatresenatoren  gewerkt en dat ging prima.

Nog ook even gemaild met de ontwerpers. Die hadden het over subsonic standing waves? Dat zou makkelijk op te lossen zijn. Cock zag trouwens rumble ook als probleem. Ik heb iets van een filter die mijn oude ruimte goed werkte. Die ga ik vanmiddag proberen.

Lekker bezig hoor. Ik vind dit wel leuk!

18 minutes ago, Jongensdroom said:

Ja, dat klinkt logisch. Maar welke dipolen? En moet er dan een versterker bij voor het laag? (bi-ampen)

Welnee dat is helemaal niet nodig.

De versterker van Carl kan dat allemaal prima aan.

Zeker een S2 gaat gewoon prima.

52 minutes ago, thingman said:

Hans had over 70Hz meen ik. Dat is niet subsonisch. Misschien doelen ze op rumble.

Ik had het over 56Hz. Carl kwam op 70 Hz. Maar waarschijnlijk op een andere plaats gemeten.

4 hours ago, carl said:

Ik kreeg nog een mail van Wiel.

.

.

Daarnaast wees hij me erop dat bij een omnidirectionele LS het plafond sterker/anders mee doet. Daar heeft hij natuurlijk ook een punt.

Daarom begon ik met de dempingsplaat tegen het plafond. De luidsprekers van de Ilumnias stralen schuin naar boven. Maar dat heeft met het laagprobleem niks te maken. 

7 minutes ago, Hans van Liempd said:

De metingen deden we met een meetmicrofoon op een iPad. De roze ruis komt van een CD, dus rumble is niet aan de orde.

Carl kreeg de suggestie van "subsonic standing wave", vandaar dat ik het met rumble associeerde.

Noch 70, noch 56Hz is subsonisch. Die 56Hz zal de lengtemaat zijn, denk ik?

Edited by thingman

De kamer is ca. 6,5 m lang, ca 2,3/2,2 m hoog en ca 3,8 m breed (alles geschat. In het midden van de kamer zit er over de lengte een hoogteverschil van bijna 10 cm in het plafond.

Misschien kan Carl de exacte maten eens opgeven?

Edited by Hans van Liempd

22 minutes ago, thingman said:

Carl kreeg de suggestie van "subsonic standing wave", vandaar dat ik het met rumble associeerde.

Noch 70, noch 56Hz is subsonisch. Die 56Hz zal de lengtemaat zijn, denk ik?

Inderdaad, 56Hz is niet subsonisch, eerder alles onder de 20Hz.

Ik vermoed ook dat die 56Hz gerelateerd is aan de lengte, die zou dan ergens rond de 6 meter moeten zijn.

12 minutes ago, Hans van Liempd said:

De kamer is ca. 6,5 m lang, ca 2,3/2,2 m hoog en ca 3,8 m breed (alles geschat. In het midden van de kamer zit er over de lengte een hoogteverschil van bijna 10 cm in het plafond.

Misschien kan Carl de exacte maten eens opgeven?

6,2 lang 3,95 breed en 2,4 (1,3 deel) en 2,5 (2/3 deel) hoog. 

2 hours ago, carl said:

Nog ook even gemaild met de ontwerpers. Die hadden het over subsonic standing waves? Dat zou makkelijk op te lossen zijn.

Om subsonische problemen (dwz onder 30Hz) in een ruimte te ervaren is het nodig dat er luidsprekers of geluidsbronnen aanwezig zijn die dergelijke frequenties ook op voldoende sterkte kunnen weergeven. De meeste luidsprekers doen dat niet zo makkelijk, vandaar dat zich in de praktijk de meeste laagproblemen vanaf 45Hz beginnen voor te doen.
Probleemfrequenties (staande golven) zijn veelvouden van lengte-, breedte- en/of hoogtematen. Met het stijgen van de frequentie komen ze dichter bij elkaar te liggen, zodat ze niet meer zo afzonderlijk geïsoleerd te horen zijn.
In tegenstelling tot de bewering zijn die niet zo makkelijk op te lossen. In feite zijn ze niet oplosbaar, omdat de maten van de ruimte vastliggen.
Ze zijn wel enigszins te temmen; dat is waarnaar je wellicht kunt streven.

Wat subsonische staande golven zijn weet ik niet. De term als zodanig kwam nooit voorbij op mijn voormalige vakgebied. Ik vermoed dat het ofwel rumble (draaitafel) gerelateerde problemen zijn, ofwel zeer laagfrequente staande golven die in behoorlijk grote ruimtes optreden wanneer daar een set of geluidsbron staat die zeer lage frequenties op sterkte kan weergeven.
Ook die zijn niet zo makkelijk op te lossen. Door een zorgvuldig gekozen opstelling kunnen ze hoogstens geminimaliseerd worden tot het punt waarop ze niet meer zoveel kleuring introduceren. Dat is ook wat Hans heeft geprobeerd te doen met het verplaatsen van luidsprekers en luisterplaats.

Ik heb de Hunecke calculator ingevuld en kom met de volgende plaatsing op redelijke waarden:

De speakers op 3 m uit elkaar en 1,25 m van de achtermuur. Gemeten op het hart van de woofer.

De luisterplek op 4,15 m vanaf de muur achter de speakers.

Dat zou een redelijk startpunt moeten zijn.

https://www.hunecke.de/de/rechner/lautsprecher.html

Bij de huidige opstelling lijkt het probleem voornamelijk rond de 25 en 32 hz te liggen. Bij 40 hz gaat de curve dan sterk omlaag. Daarna wordt de curve weer wat hoger. Het verschil zit binnen de maximaal 10 dB. Met de door RivaSono bedoelde behandeling van het plafond zal dat wel nog vlakker worden. Ik vrees toch dat de LS te laag gaan voor mijn ruimte. 

3 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik heb de Hunecke calculator ingevuld en kom met de volgende plaatsing op redelijke waarden:

De speakers op 3 m uit elkaar en 1,25 m van de achtermuur. Gemeten op het hart van de woofer.

Ik zit nu op 4.15 vanaf de muur achter de speakers. Ik ga de LS even verplaatsen. Tot over een uur.

10 minutes ago, Hans van Liempd said:

heel interessant, maar mijn Duits is niet toereikend. Hoe zou ik dit ook kunnen toepassen voor mijn ruimte?

De ruimtematen en luidsprekers invullen zal toch wel lukken? Daarna kun je met de muis de luidsprekers en luisterplaats verplaatsen. De akoestiek kun je ook nog aanpassen. Maar de panelen die er staan zijn de panelen die Hunecke levert.

Geluidsmatig klinkt het zeker beter Hans. Ik heb wel wat minder van elkaar gezet want het geluid moet wel binnen het podium blijven. Vanavond of morgenvroeg maar weer even meten. Ik zal eens kijken of ik de meting kan doorsturen.

Edited by carl

1 hour ago, thingman said:

Om subsonische problemen (dwz onder 30Hz) in een ruimte te ervaren is het nodig dat er luidsprekers of geluidsbronnen aanwezig zijn die dergelijke frequenties ook op voldoende sterkte kunnen weergeven. De meeste luidsprekers doen dat niet zo makkelijk, vandaar dat zich in de praktijk de meeste laagproblemen vanaf 45Hz beginnen voor te doen.
Probleemfrequenties (staande golven) zijn veelvouden van lengte-, breedte- en/of hoogtematen. Met het stijgen van de frequentie komen ze dichter bij elkaar te liggen, zodat ze niet meer zo afzonderlijk geïsoleerd te horen zijn.
In tegenstelling tot de bewering zijn die niet zo makkelijk op te lossen. In feite zijn ze niet oplosbaar, omdat de maten van de ruimte vastliggen.
Ze zijn wel enigszins te temmen; dat is waarnaar je wellicht kunt streven.

Ik had de idee dat hij elektronisch bedoelde Toine. Dan lijkt het me toch beter naar een dipool te kijken. Was ook wat Cock zei.

Edited by carl

Ik heb vandaag mijn Monitor Audio LS teruggezet en gemeten Med. Een keurige en rechte frequentiecurve in tegenstelling tot de Ilumia Magister. Het leek daar dat het probleem steeds weer naar een ander frequentiegebied verlegd werd na schuiven: geluidsmatig en meettechnisch. Waar het in zit weet ik niet precies. Gaan de Ilumia te laag voor deze ruimte, werkt een omnidirectionele LS niet goed in mijn ruimte of is het iets anders anders? De leverancier bood me nog aan het kleinere type (monitor) te proberen. Zo met de kerst heb ik daar in ieder geval geen tijd voor (krijg ik echt ruzie).

Ik ga met de kerst en nieuwjaar gewoon weer lekker naar de Monitor Audio luisteren. Daarna ga ik kijken naar een dipool denk ik. Ik heb verder niemand in mijn directe omgeving waar ik iets kan lenen. Bij een leverancier leen ik pas iets als het een echte kanshebber is. Normaal had ik die Magister wel gekocht want het is een echt fraai product. Maar ja het geluid is natuurlijk de belangrijkste factor.

Edited by carl