Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat speakers wel de meest lastige keus is Carl. Ze doen allemaal hun eigen ding. En geen één is perfect. Wat ik zelf heb gemerkt is dat ik lastig los kom uit mijn eigen hoek. En dat hoeft ook niet want ik hou het meest van een type live geluid. Nogal wat traditionele speakers klinken dan al snel wat technisch, hifi, te vriendelijk. ‘On-live’ zeg maar. Volgens mij ben je heel lang tevreden geweest met je MA’s dus ik denk nog steeds dat je het dicht daarbij moet zoeken. Wat sprak je nu echt al die jaren in je MA’s aan? En kijk dan naar opties die dat op papier beter zouden kunnen doen. Als ik die invuloefening voor mezelf doe dan kom ik waarschijnlijk op een set Tannoy Westminster of een paar grote Bluhmenhofers uit. Maar ik zou ook luisteren naar Klipsch La Scala AL5 en Fleetwood Audio Deville. Met die laatste vermijd ik wellicht ook dat laagprobleem in mijn kamer. 

Als ik lees wat een setje Magister kost, zou ik in ieder geval eerst een groslijst maken van wat binnen dat budget past en wat je niet alleen mooi vind klinken maar ook esthetisch mooi vind. Voor dat geld kan je wel heel veel moois kopen en het zou zonder veel acoustische maatregelen je meteen moeten bevallen.

Daarna kan je finetune'n. Om zoveel geld uit te geven en dan allerlei extra uitgaven te moeten doen omdat het laag niet beheersbaar is, zou ik nooit doen.

Persoonlijk zou ik denk ik minder geld uitgeven en dan het overtollige uitgeven aan een upgrade van de rest (bron, bekabeling en wellicht versterker).

Als ik even voor een budget van 20K zou gaan dan zou voor mij opties zijn:

Devore (zie website Audio-Life), Kudos (Latham Audio), Blumenhofer (Music2), Grimm audio.

Als ik trouwens zoveel geld uit zo geven dan moet je er geen moeite mee hebben een aantal sets op proef te vragen.

We blijven het volgen!

Grappig dat veel zo aan het budget blijven kleven.

Sommige mensen kijken gewoon eerst wat ze mooi vinden en gaan dan pas een keer naar het prijskaartje kijken.

Is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk.

Kan natuurlijk wel een probleem vormen als je dan bij iets uitkomt wat je niet kan betalen maar als je dat graag wil dan is het even doorsparen.

Je zoektocht beginnen met een beperkt budget maakt het gelijk al een stuk moeilijker.

Als ik lees dat een setje Magister kost is het budget niet van toepassing. Voor minder dan dat geld heb ik een hele mooie set thuis staan....zo beperkt is het budget van Carl niet, maar dat betekend dan ook wel meteen dat het goed moet zijn. Als het tegenvalt schrijf je heel veel af...

Carl heeft helemaal niet over een budget gesproken. Hij wil gewoon iets goeds wat past bij z'n luisterkamer.

Maar ik denk dat er beter nog wat in de akoestiek verbeterd moet worden voordat er in luidsprekers geïnvesteerd gaat worden. En daarna wat andere luidsprekers binnen halen.

Wat ik bij Carl ook vreemd vond, was het volgende:

Ik gebruik al jaren het album Shade van Holly Cole om snel een beeld van een set te krijgen. Het eerste nummer, Heatwave om precies te zijn.

dat heb ik op tientallen sets gehoord. het begint met een stukje a capella zang en daarna klinkt een bassdrum. En over die bassdrum gaat het dus.

Op heel veel goede sets waar ik dat op speelde was het immer een droge "bop" en dat dan een aantal keer achter elkaar. Bij Carl kwam er echter nog een "vel" achteraan zodat de klank meer "boooooiink"werd. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Het klonk zeker niet onaardig, maar het staat volgens mij niet op de opname.

Ik vroeg me af wat hier de oorzaak van was. Is het de luidspreker die zich als trommelvel gaat gedragen?, is het de lange nagalmtijd in het laag van de akoestiek? of zou er een andere reden kunnen zijn?

Een koptelefoon geeft uitsluitsel over wat die bassdrum wel en niet doet, toch?

Je kunt vermoedelijk heel dicht op de luidspreker ook wel horen of het uit de speaker zelf komt.

Maar als het echt zo'n heel ander geluid is als op tientallen andere sets, dan is er zeker iets vreemds gaande. Vreemd dat je het dan niet met andere basrijke muziek weer tegenkomt.

- Even over het budget gesproken Pjotr. Naast mijn pensioen werk ik nog voor halve dagen en heb dus een serieus budget beschikbaar. Ik wil verder niet zeggen dat ik nooit meer een nieuwe versterker ga kopen, maar voorlopig zoek ik alleen LS die passen bij mijn 70 watt buizen versterker. Vinyl en buizen zijn gewoon mijn “ding” en daar blijft het in dit leven waarschijnlijk bij. 

- We  hebben het nu wel over de ruimte inclusief Ilumnia LS Hans. Ik heb diverse malen de LS verplaatst en daarna gemeten. En een rechte curve binnen 10 dB is met deze LS niet te realiseren in deze ruimte. Wel wordt het probleem verplaatst. In de handleiding van de Ilumnia Magister staat overigens het volgende “ because of the omni character the speaker uses and reforces the room acoustics more than directionele speakers”.  

- Ik heb gisteren de ruimte nog even gemeten met mijn Monitor Audio en dan zie je toch wel een fraaie frequentiecurve. Ik ben er van  overtuigd dat RivaSono goed werk heeft geleverd zeker gezien het feit dat ik het plafond niet heb behandeld (wat ze adviseerden).  Akoestische aanpassingen wil ik nog best doen hoor maar dan wel op basis van een meting met LS die er blijven staan.

- Ik denk dat je een punt hebt Toine.

Edited by carl

1 hour ago, Edje2 said:

Dat moet dan haast wel een ruimte dingetje zijn. Heb het nummer hier ook even gedraaid, en inderdaad is het een enigszins ronde basedrum. Alles wat er achteraan komt owrdt door de ruimte "erbij verzonnen" lijkt me.

Een basedrum heeft normaal gesproken een voor en achtervel...Het voorvel ijlt altijd een beetje na. Het is maar net hoe je dat afstelt en gaat vangen met een microfoon en weer gaat weergeven.

Trouwens Carl is op voorhand al een beetje de erfenis van zijn broer aan het opmaken...Waarom ook niet heh. :) 

Ik denk eigenlijk dat de demo met de Magisters je heel veel heeft gebracht, namelijk duidelijkheid over wat je niet wil. Daarnaast heb je nu ook nogmaals aangetoond dat het type speakers wat je nu in jouw ruimte gebruikt het al erg goed doet. Met die kennis in de hand kun je denk toch gerichter verder en het idee van een omnidirectionele luidspreker laten varen. 

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Wat ik bij Carl ook vreemd vond, was het volgende:

Ik gebruik al jaren het album Shade van Holly Cole om snel een beeld van een set te krijgen. Het eerste nummer, Heatwave om precies te zijn.

dat heb ik op tientallen sets gehoord. het begint met een stukje a capella zang en daarna klinkt een bassdrum. En over die bassdrum gaat het dus.

Op heel veel goede sets waar ik dat op speelde was het immer een droge "bop" en dat dan een aantal keer achter elkaar. Bij Carl kwam er echter nog een "vel" achteraan zodat de klank meer "boooooiink"werd. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Het klonk zeker niet onaardig, maar het staat volgens mij niet op de opname.

Ik vroeg me af wat hier de oorzaak van was. Is het de luidspreker die zich als trommelvel gaat gedragen?, is het de lange nagalmtijd in het laag van de akoestiek? of zou er een andere reden kunnen zijn?

Een bass drum klinkt meestal droog en kort: "bom".  Het is een slaginstrument. "boooooiink" lijkt me galm.

1 minute ago, Roots said:

Een basedrum heeft normaal gesproken een voor en achtervel...Het voorvel ijlt altijd een beetje na. Het is maar net hoe je dat afstelt en gaat vangen met een microfoon en weer gaat weergeven.

Maar wanneer het op die tientallen sets zonder dat naklinken is, dan lijkt met bij deze combinatie wat vreemds aan de hand.

Thingman, ik heb vandaag inderdaad nog eens met mijn oor tegen de dealer geluisterd. Alleen een "bop", niks meer.

Carl, maar tonen die niet uit de speakers komen, kunnen ook niet gaan resoneren.

1 minute ago, Jongensdroom said:

Een bass drum klinkt meestal droog en kort: "bom".  Het is een slaginstrument. "boooooiink" lijkt me galm.

Bij een grote trom in een harmonie hoor ik de vellen wel naklinken. Bij een popband meestal niet. Vroeger werden er kussens in de bassdrum gelegd om juist dat nakljnjen te dempen. 

Ik vind het dus vreemd dat dit nergens hoorbaar is en hier wel.

7 minutes ago, Roots said:

Trouwens Carl is op voorhand al een beetje de erfenis van zijn broer aan het opmaken...Waarom ook niet heh. :) 

In een bass drum wordt vaak een grote doek gelegd om hem wat doffer te krijgen en minder na te laten zingen.

Geen enkele drummer wil dat hij echt na gaat galmen.

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar wanneer het op die tientallen sets zonder dat naklinken is, dan lijkt met bij deze combinatie wat vreemds aan de hand.

Dat is best wel vreemd ja..

Ik heb zelf ook gespeeld zonder voorvel en dan met een Remo dubbele olie pinstripe als achtervel met harde klopper...Dan krijg je pas een droge dynamische poef. :)

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Bij een grote trom in een harmonie hoor ik de vellen wel naklinken. Bij een popband meestal niet. Vroeger werden er kussens in de bassdrum gelegd om juist dat nakljnjen te dempen. 

Ik vind het dus vreemd dat dit nergens hoorbaar is en hier wel.

Harmonieën en fanfares gebruiken vaak grotere grote trommen (bass drums). Die klinken groot en galmen meer na. Ze worden ook niet versterkt.

Alles duidt toch steeds weer op de akoestiek bij Carl. Ik baal daarvan (voor hem), na alle moeite en uitgaven.

Zet de ruimte eens vol met een hoop rommel, b.v. een boekenkast met de boeken andersom er in.

On 17-12-2023 at 14:38, carl said:

6,2 lang 3,95 breed en 2,4 (1,3 deel) en 2,5 (2/3 deel) hoog. 

De "dimensional analysis calculator" vindt dit geen gunstige afmetingsverhoudingen en bevestigt wat Hans tijdens de luistersessie al merkte.

Zowel 2,4 als 2,5 m hoogte bij 6,2 lengte en 3,95 breedte leveren twee sterk geïsoleerde resonantiemodi (retromodi) op. Eentje ligt eenzaam rond 25Hz en een andere, eveneens eenzaam, ligt rond 55 Hz. Het hoogteverschil levert daarin weinig verschil op, aangezien het geen modus is die aan de hoogte is gekoppeld.

De geïsoleerde ligging van een resonantiemodus is wat het hier ongunstig maakt. Als het goed is bevinden zich in een opvolgende tertsband altijd meer modi dan in die ervoor, maar in dit geval is dat dus niet zo. In de bovenliggende tertsband rond 63Hz bevindt zich geen enkele modus. Pas bij 80Hz ontstaan er weer drie modi. Vandaar dat die rond 55Hz zo afsteekt en in feite in deze ruimte het echte probleem kan zijn omdat ie moeilijk te vermijden is.

Dat de MA's het beter doen komt waarschijnlijk omdat ze de laagste modus rond 25Hz niet echt kunnen aanspreken. Blijft over die rond 55Hz. Opstelling van speakers en luisterstoel brengen je een heel eind, maar misschien is het niet zo verkeerd om eens zo'n mooie Spatial daar neer te zetten om te weten hoe de ruimte zich gedraagt met een dipool.

Edited by thingman

21 minutes ago, Jongensdroom said:

In een bass drum wordt vaak een grote doek gelegd om hem wat doffer te krijgen en minder na te laten zingen.

Geen enkele drummer wil dat hij echt na gaat galmen.

Nou, die ouwe jazzcombo's konden er wat van... en bigband kits ook wel.
Het klinkt zeker lekker nostalgisch; ik heb er zo twee in mijn Roland zitten die lekker gedateerd klinken. :)

3 hours ago, Duclaasie said:

Ik denk eigenlijk dat de demo met de Magisters je heel veel heeft gebracht …..

- De Ilumia’s zijn zojuist opgehaald. De MA 20 SE staan weer op hun plek. Ik ga ze donderdag aansluiten en dan maar eens meten met aandacht voor de 55 Hz en andere probleemgebieden. Ben benieuwd naar de effecten van de maatregelen van RivaSono want er is wel degelijk wat aan laag gedaan, maar waarschijnlijk niet tot aan die 25 Hz.

- Inderdaad erg veel geleerd (op mijn oude dag). Ik zoek nu zeker geen LS meer die zo laag gaan. Ik denk nu in de eerste plaats aan een dipole LS. Ik kom daar in januari op terug. 

- Wat zou je verder in principe kunnen doen aan die 55 Hz?  DSP e.d. heb ik verder geen interesse in.

PS ik kan mijn meting hier wel plaatsen. Wel na het kerstdiner.

Edited by carl

13 minutes ago, Roots said:

Begrijp ik ondanks al die dure buisjes dat het nog steeds niet goed is? :) 

Ik heb nog steeds zeer goed geluid hoor Roots.