Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

22 hours ago, Hans van Liempd said:

We hadden gisteravond een demo van Metrum. Die hadden de Acelec monitoren meegebracht. Dat zijn monitoren uit massief aluminiumplaat. Daar kwam een erg mooi laag uit, wat ook nog behoorlijk diep ging. De sub die ze mee hadden gebracht heeft een groot deel van de avond uit gestaan.

Ze speelden met een 50W transistorversterker (aan 8 Ohm) en dat speelde royaal luid genoeg.

loudspeaker-stand.jpgacelec-model-one-passive-monitor.jpg

https://www.stereophile.com/content/acelec-model-one-loudspeaker

Meestal komen dit soort samengestelde monitoren erg positief op mij over. 

Henk uit Sneek had destijds iets dergelijks staan van, ik dacht monitor audio!?

Op wat laag na, prima luidsprekers.

Als ik nieuwe luidsprekers wil kan ik het best begin volgend jaar eerst een dipool proberen. Die stoten de ruimte anders aan. Als ik daarbij niet zo extreem laag ga als bij de Ilumnia heb ik dat laagprobleem ook niet. Daarbij een Spatial of een Quad zijn veel goedkoper dan de Ilumnia. Dan is er zonodig nog wel geld over voor een Helmzolz of een https://www.psiaudio.swiss/avaa-c214-active-bass-trap/

Edited by carl

Ik wil je hoofd niet gek maken maar ga zeker eens luisteren naar de Diptyque DP 107. Voor een buizenversterker is dat quasi de ideale aansturing omdat die resistief zijn.

De DP 107 komt op 6000€ per paar. Ik heb ze al enkele keren beluisterd en ze zijn echt héél erg mooi.

Hier vind je de dealers: https://dimex.nl/dealers.php?merk=33

diptyque_dp107-2_web.jpg

Edited by Bebatoli

55 minutes ago, Bebatoli said:

Ik wil je hoofd niet gek maken maar ga zeker eens luisteren naar de Diptyque DP 107. Voor een buizenversterker is dat quasi de ideale aansturing omdat die resistief zijn.

De DP 107 komt op 6000€ per paar. Ik heb ze al enkele keren beluisterd en ze zijn echt héél erg mooi.

Dat is een mooi concept. Moeten ze nu in het stopcontact (elektrostaat) of toch niet?

2 hours ago, carl said:

Als ik nieuwe luidsprekers wil kan ik het best begin volgend jaar eerst een dipool proberen. Die stoten de ruimte anders aan. Als ik daarbij niet zo extreem laag ga als bij de Ilumnia heb ik dat laagprobleem ook niet. Daarbij een Spatial of een Quad zijn veel goedkoper dan de Ilumnia. Dan is er zonodig nog wel geld over voor een Helmzolz of een https://www.psiaudio.swiss/avaa-c214-active-bass-trap/

Uh.... Charles.....het is gebruikelijk, dat het geld dat je bespaart, verdeelt wordt onder je vaste volgers. 

1 hour ago, Bebatoli said:

Hier vind je de dealers: https://dimex.nl/dealers.php?merk=33

diptyque_dp107-2_web.jpg

Hij wil geen Magnepan, dan zullen deze ook wel afvallen.

2 hours ago, Bebatoli said:

Hier een goede review voor de geïnteresseerden:

https://www.hifi-advice.com/blog/review/loudspeaker-reviews/loudspeakers-passive-reviews/diptyque-dp-107/

16 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik heb de Diptyque's nu enkele keren gehoord. Waarvan een keer uitgebreid op de audioclub. Ik had daar veel meer van verwacht, wat er telkens mis gaat weet ik niet, maar echt goed heb ik ze nog niet gehoord.

https://aob-hifi.nl/april-2022-verslag-diptique/

03.jpg?fit=553,1024&ssl=1

In een grote ruimte zullen ze minder presteren maar ik heb ze enkele keren beluisterd in ruimte van 4x6 en 5x8 meter en daar speelden ze ontzettend goed, extreem homogeen en ik kan geen slecht punt bedenken!

Vanmiddag weer even geschoven met mijn eigen LS en gemeten met roze ruis. Het frequentieberijk is makkelijk binnen een range van 10 dB te krijgen tot pakweg 250 Hz. Ik denk wel dat bij behandeling van het plafond dat goede frequentiebereik minder plaatingsgevoelig is. Onder de 250 Hz is het laag inderdaad wat onrustig. Er zit er een dip van 20 dB rond 40 Hz. Ben benieuwd of dat beter wordt bij een dipool. Wordt vervolgd …… 

3 hours ago, Pass said:

Ik ben nu zover, om te kunnen zeggen, dat een review helemaal niks zegt voor JOU.

40 minutes ago, carl said:

Vanmiddag weer even geschoven met mijn eigen LS en gemeten met roze ruis. Het frequentieberijk is makkelijk binnen een range van 10 dB te krijgen tot pakweg 250 Hz. Ik denk wel dat bij behandeling van het plafond dat goede frequentiebereik minder plaatingsgevoelig is. Onder de 250 Hz is het laag inderdaad wat onrustig. Er zit er een dip van 20 dB rond 40 Hz. Ben benieuwd of dat beter wordt bij een dipool. Wordt vervolgd ……

Die dip er uit krijgen lukt alleen wanneer je dwars gaat luisteren. Er komt uit jouw speakers op die frequentie namelijk weinig output. Dat kun je "oplossen" door in een staande golf te gaan luisteren. Een staande golf van 40 Hz wel te verstaan. Maar die ontstaat waarschijnlijk alleen wanneer de dwars gaat luisteren en dan niet te ver van de muur vandaan.

Of je dat wilt? Ik denk het niet. Om twee redenen. 1. Esthetisch ziet het er niet uit. 2. In een staande golf is strak en homogeen laag onmogelijk. Het is immers een opslingering van die ene frequentie de andere blijven dan weer achter.

Daar komt nog bij, dat het laag in jouw kamer nog een behoorlijk lange nagalmtijd kent. Dat maakt het ook niet beter.

Zou het niet beter zijn om een paartje oude luidsprekers waar wél laag uit komt te lenen of te kopen en daar de akoestiek mee op orde te (laten) maken?

Zo iets bijvoorbeeld:

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2059881342-2x-tdl-rtl-2-speakers

8 minutes ago, Bebatoli said:

Komaan Hans, er zijn heus wel andere oplossingen.

Wanneer Carl nu nieuwe luidsprekers zou kopen, dan weet hij helemaal niet hoe die gaan klinken wanneer de akoestiek "klaar" is.

Het lijkt me handiger om eerst de akoestiek op orde te hebben en er dan een paar passende luidsprekers bij te zoeken.

Bedenk, dat nu eigenlijk alleen de wand achter de speakers en de wand achter de luisterstoel bij behandeld. De vloer, plafond en de andere 2 wanden zijn nog vrijwel kaal en hard.

Edited by Hans van Liempd

Als je bedoelt Akoestiek in het laag dan lijkt me het advies van Toine toch het meest waardevol Hans: een dipool. Dat wil ik dan ook als eerste proberen in januari. Als dat niet lukt dan is het lenen/kopen van een LS die dieper gaat om mee te experimenteren inderdaad wel een goed idee. 

Daarna (aast) wil ik zeker nog wat aan het plafond doen. RivaSono wilde de helft van het plafond beplakken met 4 cm akoestische platen. Dat beplakken had ik moeite mee want als het teveel is, moet je het plafond opnieuw stuken. Ik zoek dus naar een oplossing waar je  de platen makkelijk kan verwijderen. Moet ik even over denken.

PS  de zijwanden zijn wel degelijk provisorisch behandeld met aan elke kant een plaat Akotherm van 120/120/8, en op ieder van de twee deuren een plaat Akotherm van 120/50/4. Op de achterwand naast de kast zitten twee absorbers van 180//60/12 en op de vloer een wollen kleed van 5 m2 met onderkleed (dat is nieuw sinds je bezoek).

Edited by carl

3 minutes ago, carl said:

Als je bedoelt Akoestiek in het laag dan lijkt me het advies van Toine toch het meest waardevol Hans: een dipool. Dat wil ik dan ook als eerste proberen in januari. Als dat niet lukt dan is het lenen/kopen van een LS die dieper gaat om mee te experimenteren inderdaad wel een goed idee. 

Daarna (aast) wil ik zeker nog wat aan het plafond doen. RivaSono wilde de helft van het plafond beplakken met 4 cm akoestische platen. Dat beplakken had ik moeite mee want als het teveel is moet je het plafond opnieuw stuken. Ik zoek dus naar een oplossing waar je  de platen makkelijk kan verwijderen. Moet ik even over denken.

Het gaat niet alleen over het laag. Aan de eerste reflectiepunten is ook nog niks gedaan.  En dan vind ik de flutterecho's ook nog behoorlijk aanwezig.

En je kunt ook beginnen met een kwart te beplakken. of een tijdelijke draagconstructie te maken.  Dan blijft aanvullen en definitief maken mogelijk. Ik denk dat je nog te ver van huis bent om al met andere speakers te beginnen. En om op de zijwanden enkele panelen te hangen, lijkt me ook altijd nodig. Wanneer het plafond, vloer en zijwanden zijn aangepakt zou je pas naar definitieve luidsprekers kunnen gaan zoeken. Eventuele aanpassingen in het laag zijn dan nog steeds mogelijk, maar misschien door een juiste keuze van luidsprekers niet meer nodig. En een fatsoenlijke meting is ook wel op z'n plaats. Alleen een frequentiegrafiek en nagalmtijd zijn volgens mij te beperkt. Ik zie ook graag watervaldiagrammen en pulsgrafieken.

Nu heb je A gezegd, maar B en verder blijven weg.

30 minutes ago, carl said:

PS  de zijwanden zijn wel degelijk provisorisch behandeld met aan elke kant een plaat Akotherm van 120/120/8, en op ieder van de twee deuren een plaat Akotherm van 120/50/4. Op de achterwand naast de kast zitten twee absorbers van 180//60/12 en op de vloer een wollen kleed van 5 m2 met onderkleed (dat is nieuw sinds je bezoek).

Het enige wat niet gebeurd is, is het plafond Hans. Het is toch verstandig dat pas te doen na keuze van LS. Dat is in jouw ruimte toch ook jouw werkwijze geweest? Je hebt alles aangepast na koop van je Wilsons.

Edited by carl

17 minutes ago, Tubejack said:

Laat Carl toch lekker Hans. Die doet toch zijn ding. ;)

Lees nu eens goed Jack in plaats van je cynische opmerkingen te debiteren. Behalve het plafond zijn alle wanden en vloer behandeld !

Ik ben het met Hans eens dat je beter eerst je akoestiek op orde brengt. De beperkingen van je ruimte mogen je luidsprekerkeuze niet beïnvloeden, ten minste, dat is mijn gedacht. Het plafond gans behandelen zal het laag weinig tot niets beïnvloeden.

46 minutes ago, carl said:

Het enige wat niet gebeurd is, is het plafond Hans. Het is toch verstandig dat pas te doen na keuze van LS.  Dat is in jouw ruimte toch ook jouw werkwijze geweest? Je hebt alles aangepast na koop van je Wilsons.

De zijwanden zijn ook te provisorisch.

In mijn kamer waren alle akoestische middelen al aanwezig. Kleden tegen de muur, het plafond bekleed met houtwolcement, een vloerkleed op de vloer en losse diffusers. Daar zijn later alleen de basstraps bijgekomen. Het verfraaien van de ruimte en het aanpassen van de absorptie is pas veel later gebeurd.

Zo zag het er in het begin met de Wilsons uit, dus echt geen kaal hok:

d38f149d-81b0-4104-b322-81951818c924.jpg

En met de diffusers wat hoger en basstraps met "sfeerlicht".

4dd98cba-55c7-46c8-9bf9-9b59c15b7e6b.jpg

Edited by Hans van Liempd

24 minutes ago, Bebatoli said:

Ik ben het met Hans eens dat je beter eerst je akoestiek op orde brengt. De beperkingen van je ruimte mogen je luidsprekerkeuze niet beïnvloeden, ten minste, dat is mijn gedacht. Het plafond gans behandelen zal het laag weinig tot niets beïnvloeden.

Voor het laag zou ik de vloer doen en voor het hoog het plafond.

Tot mijn grote spijt, kan ik niet altijd even serieus zijn. Misschien een goed voornemen voor 2024!?