Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

28 minutes ago, carl said:

Ik lees Stereophile en Hifi News. Daar zaten wel reviewers bij die ik serieus nam. 

Ook zij kennen je ruimte niet en weten niet wat je wilt horen.

Het is niet onaardig en al helemaal niet persoonlijk bedoeld.

3 hours ago, Tubejack said:

Het zijn meestal dezelfde reviewers met een bloemrijke woordenschat, leest vaak makkelijk weg , maar  zet mij niet echt aan, om iets te gaan beluisteren. 

Precies dat. Zulke omschrijvingen worden gebruikt omdat ze niet meer weten wat ze moeten opschrijven en geven hun bek dan maar een dauw. De kriebels krijg ik ervan.

Als je de reviews leest van een apparaat wat je zelf gebruikt strookt dat soms totaal niet met jouw beleving, dus de waarde neem ik met een pak zout... En toch lees ik ze ook😁

Interessant. Er zijn vele meningen. Met name negatieve meningen als het om een review gaat. Om een mening te kunnen vormen moet je ze toch eerst gelezen hebben? Hoe dan? Klaarblijkelijk wordt er meer gelezen dan hier vermeld wordt? 

Edited by Rob55

Ach, het is heel gemakkelijk om alle (NL) reviews maar als bagger neer te zetten en natuurlijk bezijden de ‘waarheid ‘.

Bij een review gaat het er mij niet om of iets wordt afgekraakt (komt ook eigenlijk niet of nauwelijks voor) of de hemel in wordt geprezen. Maar veel meer om een beschrijving van hoe het klinkt en de context waarbinnen. En dan is dat natuurlijk maar een eerste aanzet tot een shortlist (als je überhaupt al iets zoekt) en het (veel) luisteren allesbepalend.  

De beschrijving in de Music Emotion van mijn Dynaudio’s komt in ieder geval nagenoeg overeen met hoe ik de muziek uit deze speakers ervaar. Dus voor mij een goede review. 

Edited by marc

1 hour ago, Edje2 said:

Precies dat. Zulke omschrijvingen worden gebruikt omdat ze niet meer weten wat ze moeten opschrijven en geven hun bek dan maar een dauw. De kriebels krijg ik ervan.

Als je de reviews leest van een apparaat wat je zelf gebruikt strookt dat soms totaal niet met jouw beleving, dus de waarde neem ik met een pak zout... En toch lees ik ze ook😁

"het oplossend vermogen" vind ik altijd zo verdomt interessant klinken 😁.

"het live gevoel .......". Ze zijn natuurlijk dagelijks met echte instrumenten in de weer.

En dan hebben we het nog niet gehad over de akoestiek bij de recensent thuis.

En met welke apparatuur wordt er getest?  Het is altijd een combinatie van.

En dan de enorme verschillen in opname's.

Een importeur zei: apparaat X breng ik het liefst bij recensent A.

Tuurlijk!

Ik lees alleen bladen om te weten of er iets nieuws is.

Is allemaal handjeklap. We worden lekker voor de gek gehouden. Er zijn wel objectieve schrijvers, maar dat zijn alleen diegenen die geen commercieel belang hebben, en dat zijn er maar heel weinig. Zelfs bij de audio vereniging maken we geen negatieve reviews, we benoemen alleen de mindere puntjes, meer niet. Ook daar zit weer een belang achter. 

Nou heb ik toevallig een versterker gekocht door af te gaan op geschreven indrukkken uit niet-professionele reviews. De reden is dat ik die mensen van het forum al lang "ken" en veel schrijfsels van ze zag langskomen.

Zo werkt het met reviews: je kent de no-nonsense schrijvers op een gegeven moment en kan ze onderscheiden van de nonsense schrijvers.

2 hours ago, Rob55 said:

Interessant. Er zijn vele meningen. Met name negatieve meningen als het om een review gaat. Om een mening te kunnen vormen moet je ze toch eerst gelezen hebben? Hoe dan? Klaarblijkelijk wordt er meer gelezen dan hier vermeld wordt? 

Ik heb een aantal weken geleden 30 jaargangen HVT bij het oud papier gezet.

Daar ben ik een jaar of 5 geleden mee gestopt om te lezen.

Ik had geen zin meer in de reclame praatjes die daar in staan.

Dus dan heb je wel recht van spreken denk ik om er iets van te mogen vinden lijkt mij.

25 minutes ago, thingman said:

Nou heb ik toevallig een versterker gekocht door af te gaan op geschreven indrukkken uit niet-professionele reviews. De reden is dat ik die mensen van het forum al lang "ken" en veel schrijfsels van ze zag langskomen.

Zo werkt het met reviews: je kent de no-nonsense schrijvers op een gegeven moment en kan ze onderscheiden van de nonsense schrijvers.

Dat is wat anders dan een gesponsord verhaal wat in een maandblad staat of ergens op jijbuis.

Daar zou ik ook meer vertrouwen in hebben. 

27 minutes ago, kappa7 said:

Ik heb een aantal weken geleden 30 jaargangen HVT bij het oud papier gezet.

Daar ben ik een jaar of 5 geleden mee gestopt om te lezen.

Ik had geen zin meer in de reclame praatjes die daar in staan.

Dus dan heb je wel recht van spreken denk ik om er iets van te mogen vinden lijkt mij.

Respect dat je het toch nog 30 jaargangen wel ‘vol hebt kunnen houden’….

Edited by Rob55

Ik ben inmiddels wèl zover, dat ik ze lees, met een glimlach. :)

https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-avo/verbeteringen.htm

Klein stukje hieruit 

Je komt heel vaak het woord 'emotie' tegen. Apparatuur moet emotie bevatten. Elektronica moet emotie overbrengen. Dat laatste is juist, maar de emotie is dan wèl iets van de artiest en de luisteraar. Emotionele elektronica is voor mij een ontploffende eindtrap. Of een desintegrerende luidspreker. Desnoods een alle dienst weigerende CD-speler. Emotie zit in de boodschap en niet in de brenger van die boodschap. Een goede versterker bemoeit zich daar niet mee, staat er bóven. 

Edited by Tubejack

Ik heb de Luisters en de Disks hier staan Ed. Inderdaad nuchtere benadering, maar of het allemaal klopte betwijfel ik sterk. In ieder geval draai ik vinyl, speel met buizen en heb de kabels zeer zorgvuldig uitgezocht.

Posted (edited)

Disk was zo’n beetje de tegenhanger van Luister in die tijd Ed. Ging vaak toch net iets dieper 

Ik heb de artikelen van Luister allemaal met plezier gelezen. Hoewel nuchter geschreven zijn mijn ervaringen toch echt anders. Ik was zo’n beetje de eerste die een CD speler had. Gelukkig toch maar een Linn Axis gekocht (had ik erbij moeten houden). Kabels zouden geen verschil maken, maar toen ik van een collega wat interlinks te leen kreeg geloofde ik daar niet meer in. Zelfde geldt eigenlijk voor buizenversterkers.

Edited by carl

On 31-12-2023 at 16:06, Edje2 said:

Is allemaal handjeklap. We worden lekker voor de gek gehouden. Er zijn wel objectieve schrijvers, maar dat zijn alleen diegenen die geen commercieel belang hebben, en dat zijn er maar heel weinig. Zelfs bij de audio vereniging maken we geen negatieve reviews, we benoemen alleen de mindere puntjes, meer niet. Ook daar zit weer een belang achter. 

Je bent eerlijk!

Als je audiovereniging negatief schrijft, komt er niemand meer demonstreren.

23 hours ago, Tubejack said:

Ik ben inmiddels wèl zover, dat ik ze lees, met een glimlach. :)

https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-avo/verbeteringen.htm

Klein stukje hieruit 

Je komt heel vaak het woord 'emotie' tegen. Apparatuur moet emotie bevatten. Elektronica moet emotie overbrengen. Dat laatste is juist, maar de emotie is dan wèl iets van de artiest en de luisteraar. Emotionele elektronica is voor mij een ontploffende eindtrap. Of een desintegrerende luidspreker. Desnoods een alle dienst weigerende CD-speler. Emotie zit in de boodschap en niet in de brenger van die boodschap. Een goede versterker bemoeit zich daar niet mee, staat er bóven. 

Armand van Kolommeren werd hij vroeger genoemd.

Hij heeft het wel over mijn stokpaardje: veel ervaring hebben met live akoestische muziek. Zelfs dan is het nog lastig een goede set samen te stellen.

Zonder deze ervaring, ben je zomaar iets aan het doen. Hier maak ik geen vrienden mee, maar dat is dan jammer. Zie het als positieve kritiek, dat kan helpen.

39 minutes ago, Jongensdroom said:

Als je audiovereniging negatief schrijft, komt er niemand meer demonstreren.

Precies dat, al is het ook een soort van "angst" die vaak wel meevalt. Je bent minder afhankelijk van demonstrateurs dan je denkt. Ze hebben jou ook nodig, is een wisselwerking.

6 hours ago, Jongensdroom said:

Armand van Kolommeren werd hij vroeger genoemd.

Hij heeft het wel over mijn stokpaardje: veel ervaring hebben met live akoestische muziek. Zelfs dan is het nog lastig een goede set samen te stellen.

Zonder deze ervaring, ben je zomaar iets aan het doen. Hier maak ik geen vrienden mee, maar dat is dan jammer. Zie het als positieve kritiek, dat kan helpen.

Het bewuste stuk is actueel, van november 2023. Niet die oude bladen waar  @carl het over heeft  ;) Deze zin is ook raak.:   Wij muziekliefhebbers houden ons bezig met de emotie van een gedachte die in muziek wordt uitgedrukt en zo neutraal mogelijk moet worden overgebracht. Dat is zonder de emotie van elektronen en mechanismen al lastig genoeg

Edited by Tubejack

Volgens mij zijn het oude teksten die opnieuw zijn geplaatst Jack. Doet verder niet aan de actualiteit af hoor.