kappa7 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Ja die versie is echt heel erg slecht, de dynamiek bij de klap van de snare is volledig weg. Toevallig een aantal weken geleden heb ik de master beluisterd van dit album en daar had ik het zelfde. Bij de normale 180 gram uitvoering van dit album is dat veel beter te genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari Ik ben zo wel wel huiverig geworden voor de HQ platen. Ze laten ze anders klinken om de prijs waar te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Maar nu echt wel slechter en dat verbaasde me wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari (edited) Ik heb een oude ongespeelde versie van Transformer en een nieuwe van Speakers Corner George. Die laatste klinkt ook veel te lief. Edited 7 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Een van de twee versies duurt iets van 8 minuten, de andere iets van 9 minuten. Die laatste is verreweg de betere. Van wie die twee versies afkomstig zijn, weet ik niet. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari Ik wil de vuigheid van de opname horen. Bij Speakers Corner zetten ze met name in op de warmte van de opname. Ik heb een van de eerste LP’s en nagenoeg onbespeeld toen ik hem kreeg. Hetzelfde geldt voor Spiritchaser. Die Mobile Fidelity is me toch net wat te liefjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari (edited) Ik speel nu de Talking Heads met “Girl Friend is better”. Geen tekort aan slam om het maar zacht te zeggen. Hoogteafbeelding vind ik eigenlijk ook prima zo met steen eronder. Edited 7 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Ik zou ook luisteren naar het karakter van het laag en of je daarmee verder kunt. Het gaat niet alleen over db’s of hoe laag het gaat. Ieder systeem heeft zijn eigen plussen en minnen. Op het middengebied van een ESL hoef je niet te letten. Dat is een voorbeeld voor veel speakers. Als je tenminste om middengebied geeft. Zover ik uit je reacties heb kunnen opmaken zet je dat tamelijk hoog op je wensenlijst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 3 hours ago, kappa7 said: Voor het laag hebben we Tin Pan alley weer eens van stal gehaald (mijn favoriet) en ik verzeker je er is meer dan voldoende laag daar. Als ik het zo vergelijk met mijn maggies zelfs iets meer druk in het laag, was voor mij wel een eye opener. had ik niet verwacht. Het rolde goed door de ruimte zo als dat hoort en ik meestal voornamelijk bij een gekaste speaker terug hoor. Een extra ondersteuning van een sub of zo iets zou ik dan ook echt niet adviseren. Daar sta ik dan weer niet van te kijken. Doordat de ruimte het laag ophaalt, zal er zelfs met een ESL meer laag zijn dan wanneer deze speelt in een ruimte die dat niet heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari Ieder nadeel heeft zijn voordeel zei onze vaderlandse profeet Hans. Meettechnisch doen de Quads het trouwens toch echt anders dan de Ilumnia maar ook de MA. Een behoorlijk rechte frequentiecurve en na de Hz houdt het wel een beetje op (wat hier een zege is). Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 1 minute ago, carl said: Ieder nadeel heeft zijn voordeel zei onze vaderlandse profeet Hans. Meettechnisch doen de Quads het trouwens toch echt anders dan de Ilumnia maar ook de MA. Een behoorlijk rechte frequentiecurve en na de Hz houdt het wel een beetje op (wat hier een zege is). Vergeet metingen gewoon nu er echt muziek is. Je kunt je ook gek maken met herhaalde metingen. Recht wordt het nooit en hoeft ook helemaal niet. Als het aangenaam klinkt hoef je niet meer te meten. Verfijning kan verder op gehoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari Ben ik met je eens Toine. Neemt niet weg dat de frequentiecurve veel gunstiger is dan bij de basreflex LS. Jouw stelling dat een dipool wellicht de oplossing is klopte dus wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 10 minutes ago, carl said: Ben ik met je eens Toine. Neemt niet weg dat de frequentiecurve veel gunstiger is dan bij de basreflex LS. Jouw stelling dat een dipool wellicht de oplossing is klopte dus wel. Je geeft hier de basreflex de schuld van het laagprobleem. Is dat gebaseerd op alleen de Ilumnia speakers? Zo ja, dan kan je conclusie wel eens wat verkeerd zijn. Die Ilumnia is niet alleen een basreflex, maar ook een plafondreflex speaker. En daar jij nog niks aan je plafond hebt gedaan, kan dat plafond refecteren wel eens je probleem zijn geweest. Ik zou zeker nog eens een andere BR speaker proberen. Je kent mijn voorkeur en zo’n naar achteren gerichte woofer zou bij jou nog wel eens goed uit kunnen pakken. Tip: Toen ik vorige week bij WenW was stonden er daar twee typen van. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari (edited) De meting van de Ilumnia en de Monitor Audio leken wel op elkaar tot mijn verbazing overigens Leo. Een heel stevige dip rond de 40 dB en daaronder weer een stevige verhoging. En daardoor klonk het niet strak. Maar los daarvan bevalt me de ESL geluidsmatig veel beter dan de Ilumnia en dat voor de helft van het geld. Het product zit niet voor niets 40 jaar op de markt. Edited 7 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 37 minutes ago, carl said: Ben ik met je eens Toine. Neemt niet weg dat de frequentiecurve veel gunstiger is dan bij de basreflex LS. Jouw stelling dat een dipool wellicht de oplossing is klopte dus wel. Bij een dipolaire membraanspeaker zijn geluidsdrukmetingen nogal tricky. Ik ben het wel met je eens dat een meting enkele fundamentele parameters toont, maar je opstelling ermee optimaliseren is nogal tricky. Na het bezoek van Hans werd me duidelijk dat er enkele storende resonantiemodi vrij sterk spelen in de ruimte. Die optimaliseren is weliswaar mogelijk, maar vergt nogal wat. Aangezien je ook verschillende luidsprekers wil beluisteren, kwam de dipoolsuggestie bij me op. Ik heb dipolen al meerdere malen als oplossing voor zulke modi kunnen ervaren, zowel bij mezelf thuis als bij anderen. Dus niet gek dat ik het hier suggereerde. Evt. laagproblemen oplossen kun je beter doen met je definitieve speakers. Ik denk ook werkelijk dat een passieve Spatial speaker zeer gaat imponeren in jouw ruimte, dus ik zou de kans niet laten lopen om die ook te gaan horen. Het zou weleens DE verrassing kunnen zijn bij jou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari (edited) 5 hours ago, kappa7 said: Maar nu echt wel slechter en dat verbaasde me wel. Kan het niet zo zijn dat het komt, omdat deze speakers ook echt alles laten horen. Edited 7 januari by Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Ik heb zelf een aantal malen naar de Quads mogen luisteren. Veel naar de 57 en 63 (incl Gradient subs), 65, maar ook verschillende malen naar de 989, 2905 en 2912. Wat me elke keer opviel is dat het niet gelijk naar de keel grijpt maar naarmate je langer luistert het steeds fraaier wordt. Dat is een teken dat ze echt goed en nergens knijpen daar waar andere luidsprekers vaak imponeren en later door de mand vallen. Als je ze optisch kwijt kunt zou ik het wel weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari (edited) Optisch ziet het er geweldig uit in mijn kamer Edje en Toine. Als ik ze over een paar dagen nog goed vind dan worden het wel Quad 2812. Het beste is de vijand van het goede. Een Quad LS is trouwens altijd mijn aspiratie geweest en ze gaan bovendien zeer goed op mijn buizen. Edited 7 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Ik denk dat ze alleen maar beter worden voor je, dus als je nu tevreden bent denk ik dat dit ze worden. Ben benieuwd naar je bevindingen later deze week. Veel luister plezier in elk geval! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari Dat luisteren is geen straf. Morgen maar eens wat Ella Fitzgerald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari Niet een idee om de gereviseerde ESL 63 te houden? Die gaan vast weer lang mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 januari Author Report Share Posted 8 januari Ze brommen een beetje Jack. De trafo’s zullen niet strak gewonden zijn. Ook het frame van de 2812 is veel degelijker. Ik ga waarschijnlijk (ik beslis woensdagavond definitief) voor nieuwe en dan krijg ik weer drie jaar garantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari 2 minutes ago, carl said: Ze brommen een beetje Jack. De trafo’s zullen niet strak gewonden zijn. Ook het frame van de 2812 is veel degelijker. Ik ga waarschijnlijk (ik beslis woensdagavond definitief) voor nieuwe en dan krijg ik weer drie jaar garantie. In de ESL 63 zitten 2 step up trafo's en die zullen zeker niet brommen. Een 3de trafo dient voor de hoogspanning op het membraan en die zou mogelijk kunnen brommen wat op zich geen kwaad kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 januari Author Report Share Posted 8 januari 29 minutes ago, Bebatoli said: In de ESL 63 zitten 2 step up trafo's en die zullen zeker niet brommen. Een 3de trafo dient voor de hoogspanning op het membraan en die zou mogelijk kunnen brommen wat op zich geen kwaad kan. Ik ben zeer gevoelig voor laagfrequent geluid Gydo. Als er in de omgeving een pomp s’nachts aanslaat word ik er wakker van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari 16 minutes ago, carl said: Ik ben zeer gevoelig voor laagfrequent geluid Gydo. Als er in de omgeving een pomp s’nachts aanslaat word ik er wakker van. Even naar de feiten kijken: Je hebt er last van. Er moet dus iets aan gedaan worden. Twinstatic vraagt meen ik 1500 euro voor een gereviseerde 63, met garantie. Jos heeft mijn Magnepan's perfect in orde gemaakt. Je kunt een paar keer een 63 kopen, voor de prijs van een nieuwe 2812. Ik zou eens googlen op "brommen", maar dan in tengels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts